Det blev sura miner när han la sig för han somnar alltid annars själv med nappen. Men jag satt med honom och smekte honom på ryggen och till sist somnade han. Nästa gång han vaknade var klockan 02,30, fick gå ner och bara lägga armen på honom så somnade han om. Klockan 04,00 vaknade han igen och vrålade. Fick då buffa honom i 40 minuter innan han somnade igen, sedan vaknade han klockan 08. Nappen har stört nattsömnen så mycket och han vill aldrig somna utan den och gnydde efter den cirka 5 gånger på en natt.
Igår började jag kuren "på riktigt" tror jag
Han somnade då när jag bara buffat i ett par minuter, och när han skulle sova för natten så behövde jag bara buffa i två minuter och sedan sov han sött. Sedan sov han HELA natten i ett streck utan att vakna och gnälla, tills klockan var 07. Försökte då söva honom igen då jag vill att han sover till klockan 08, när klockan var 07:50 somnade han igen men jag väckte honom klockan 08 för frukost.
När jag nu skulle söva honom igen på hans morgonlur som brukar vara 30 minuter från 11-11,30, vägrade han somna. Han lägger sig på magen och vill börja titta åt alla håll, och jag känner att om jag håller ner hans huvud mot hans vilja blir det alldeles för hårdhänt? Så pass mycket jag skulle behöva ta i för att hålla ner det.. Dessutom sprattlar han så mycket, med armar och ben, försöker rulla åt sidorna, försöker ställa sig i krypställning osv. Jag försökte lugnt att räta på honom gång på gång för att fortsätta buffa men han gick inte med på det. Skrek och grät, men det var ett skrik mest av frustration att inte kunna somna, han låg till slut med ögonen stängda. Jag fick honom aldrig att sova och han grät konstant, slutade inte ens när jag buffat i flera minuter, eller ja, han grät/gnällde.. Till sist la jag mig i spjälsängen bredvid honom i hopp om att lugna honom, det började närma sig 11,30 när han ska äta lunch och jag kände att om jag tar upp honom ur spjälsängen nu gråtandes och går och sätter honom vid matbordet så förstör jag allt, så jag provar att lägga mig bredvid så han kanske lugnas och somnar en stund iallafall..
Men han somnade aldrig.
Så till sist fick jag glatt börja prata med honom och ta upp honom ur sängen när han slutat gråta och blunda.. Har jag förstört allt nu? Vad gjorde jag för fel?!
Och vad ska jag göra när han sprattlar så? Ska jag verkligen hålla fast honom?