Buffa eller vagna 2-manaders?!?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Alfredo
Inlägg: 193
Blev medlem: fre 03 feb 2012, 14:39

Re: Buffa eller vagna 2-manaders?!?

Inlägg av Alfredo »

O da har jag tankt ratt anda! Blev forvirrad eftersom det exemplet inte fanns bland Torsmammas oversikt.

Nu sover han alltsa 9.45-10.30 (45 min) och 12.30-14.30 (2 timmar) sen skippar vi 20 min pa eftermiddagen utan han ar vaken nda till laggdags vid 19.30-20
:D

Tack :heart:
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Buffa eller vagna 2-manaders?!?

Inlägg av Sarisparis »

:thumbsup:
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Buffa eller vagna 2-manaders?!?

Inlägg av Irmasmamma »

Vill bara inflika att vi gjorde så att vi drog ner långluren till 1,5 istället för att ta bort sista luren när liten blev 7 mån. Kändes som att det skulle bli så otroligt långt att vara vaken 14-19.30 :shock: (14.30-20 för er...) Så vi byter till 2 lurar vid 9 mån istället. 
Men det där är såklart individuellt vad som passar! Möjligen kan man kanske senarelägga båda lurarna något om eftermiddagen känns lång! :D 

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Alfredo
Inlägg: 193
Blev medlem: fre 03 feb 2012, 14:39

Re: Buffa eller vagna 2-manaders?!?

Inlägg av Alfredo »

Ok ska fundera. 2 timmarn ska ju anda ner till 1,5 sen sa kanske kan vara en ide. Problemet vi haft med eftermiddagsluren ar att han ofta inte somnar, eller sa somnar han 5 minuter innan det ar dags att vacka igen. Bade igar och forrgar skippade han luren, visst han ar lite trott men just nu lagger vi en halvtimme tidigare i alla fall. Sa mellan 14.30 och 19.30 ar han uppe.

Men vi kanske gor som ni! Det ar ju valbeprovat :D
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Buffa eller vagna 2-manaders?!?

Inlägg av Sarisparis »

... och när vi skippade sista luren sâ sköt jag lângluren sâ lângt fram som möjligt och lät den bli sâ lâng som möjligt. :shock: Jag är ju mer än stolpmänniska än en schemamänniska, sâ att inte ha helt fasta tider i den fasen tyckte jag funkade jättebra. Men som alltid är man ju sig själv närmast, och det finns ju inte "ett rätt sätt".

:heart:
Alfredo
Inlägg: 193
Blev medlem: fre 03 feb 2012, 14:39

Re: Buffa eller vagna 2-manaders?!?

Inlägg av Alfredo »

Fortfarande samma trassel om morgonen tyvarr! Fungerade kanon i nagra dagar nar vi nattade tidigare, han sov langre igen. Men nu ar det lite kris i bygget. Laggs nu 19.30 men vaknar redan vid 6. Han far ligga kvar en timme och roa sig, sa 7 plockas han upp. Idag vaknades det annu tidigare, redan 5.30 och vid 6.15 var det total frustration dar inne i rummet (hade bajsat och tyckte definitivt det var morgon). Alltsa blir morgonstrackan valdigt lang. Hans lur ar inte forran 9.45 och idag har han som sagt varit upp och haft lajbans sedan 6.15 :shock:

Jag forsoker j saklart lata honom vara men mer an en timme brukar inte ga och han somnar aldrig om.

Funderar pa om jag ska andra om med lurarna, borja lagga 20 igen eller vad som ska goras..?
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Buffa eller vagna 2-manaders?!?

Inlägg av Irmasmamma »

Ujuj.....lille morgonpigge plutten! :shock:
Du skrev förut att det var svårt att få HELT becksvart med era fönster....skulle tro att det är där skon klämmer faktiskt, nu när ni provat allt annat....får en känsla av att det inte är nåt svaj med din attityd heller faktiskt.
Som jag skrivit tidigare så sover vår lilla i en garderob numer. :lol: Tidigare om och när hon vaknade till på morgonkvisten kunde hon aldrig somna om. Nu brukar vi ibland höra lite snack runt 05-06 snåret, men då går vi och skjuter till dörren som stått öppen för att få genomdrag, och då somnas det om! :D

Kontentan av detta blir alltså:
Finns det några möjligheter att mörklägga ännu mer? Var är det ljuset kommer in?
Eller har ni nån lämplig garderob...? :wink:

Kram! :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Cony
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 12:31
Ort: Trosa

Re: Buffa eller vagna 2-manaders?!?

Inlägg av Cony »

Flikar in med att jag tror som Irmasmamma att det är mörkläggningen som behöver slipas lite på. Mörkaste mörkt Väldigt Jättemörkt ska det vara, kan krävas lite fiffigheter för att få till det (du hittar massor med mörkläggningstips om du söker på forumet/google), men det är det värt :!: :!: :!:

:heart:
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
Alfredo
Inlägg: 193
Blev medlem: fre 03 feb 2012, 14:39

Re: Buffa eller vagna 2-manaders?!?

Inlägg av Alfredo »

Hej!

Vi har forbattrat morkret. I princip bommat igen fonstret :D Fortsatter anda vakna i ottan :shock: Exakt samma tid idag - 5.30. Nu ligger han i rummet och gor yoga-hummande, klagar och pratar sa dar far han bli kvar ett tag.

Ska forsoka fa lurarna att funka battre, han har vaknat for tidigt vid middagsluren ofta och skippat eftermiddagen helt. Kan ju ocksa vara sa enkelt som ett utvecklingssprang (aven om jag avskyr att skylla pa sant :wink: ) Han ar ganska speedad och hyper just nu och har lite talamod for mat och annat nodvandigt ont..

Men jag ska inspektera rummet och ljuset ytterligare sa fort han vaknar och se om det finns nagot mer vi kan gora! Tack
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
Alfredo
Inlägg: 193
Blev medlem: fre 03 feb 2012, 14:39

Re: Buffa eller vagna 2-manaders?!?

Inlägg av Alfredo »

Usch och fy for tidig morgon! ](*,)

Tjurig kille som inte vill hitta pa nagot alls och gnuggar ogonen av trotthet. Har fatt lagga tidigare bade formiddag och nu vid lunch.

Rummet ar helt morkt sa nar som pa dorrspringan. men den sprider inget ljus utan man ser den bara om man tittar pa den, vilket han inte borde kunna fran sangen. Kan trycka in en handduk for sakerhetsskull och da borde det bli noll ljus.

Maten ar lite prolematisk. Han klagar sa fort skeden visar sig for mat har man absolut inte tid med nar det finns sa mycket annat viktigt att pyssla med..brukar ga bra nar han far ha sked, skorpa och annan mat han kan ata sjalv och sa ger jag valling efterat om jag kanner att han inte atit tillrackligt. Sa jag tror han far i sig aven om det ar ett helt projekt... :)
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Buffa eller vagna 2-manaders?!?

Inlägg av Sarisparis »

Ja, usch och fy för tidiga morgnar. :? :roll:

Om du nu är helt säker pâ att det verkligen är BÄCKsvart efter mörkläggning, att han fâtt i sig sâ mycket mat som bara gâr och han ändâ envisas med att vakna tidigt sâ skulle jag byta fokus.

:idea: Satsa pâ vakentiden!

:arrow: Ute - frisk luft :thumbsup: Sâ mycket som möjligt.
:arrow: Fysisk aktivitet
Alfredo skrev:Kryper heller inte och kan inte satta sig upp sjalv fran liggandes. Fortfarande lugn och ro i hemmet :lol:
Nu bör ditt mâl vara att inte längre ha lugn och ro i hemmet :wink: Lägg dig pâ mage med honom och âla lite du med. Visa hur kul det är att kunna ta sig dit man vill. Locka med favvoleksaken, ställ upp en spegel som ni kan krypa/âla mot... Ett rejält motionspass är vad vi vill ha ât!
:arrow: Ta med honom i det du gör - läs i BB om Arbetaren och Forskaren (och Flörtisen :heart:) och se till att han verkligen blir tackad för genomfört arbete (forskning :roll: :lol: ) flera gânger om dagen

Kort sagt: SATSA ALLT pâ dagarna och vakenpassen. Dâ brukar sömnen följa.

:heart:
Alfredo
Inlägg: 193
Blev medlem: fre 03 feb 2012, 14:39

Re: Buffa eller vagna 2-manaders?!?

Inlägg av Alfredo »

Nu haller han pa att somna anligen efter 40 minuters skrik :( forstar ingenting, mardromsdag. Men sana har man ju ibland, kanner inte igen killen!

Jag vet att det ar ett "problem" att han inte kryper an. Att saker kommer att lossna och han vara mer harmonisk nar han lar sig. Vi hade en period da han absolut inte kunde leka sjalv - sen larde han sig sitta och allt var frid och frojd (aven liggandes). Nu har vi samma missnoje. Vill inte vara pa mage, inte pa rygg, sitta gar bra ibland. Tvingar honom till magtid aven utomhus och pa olika underlag men det enda som inspirerar till krypstllning hittills ar sangen eller soffan.

Jag jobbar pa, spegel har vi inte testat. Brukar ligga bredvid pa golvet och gora magovningar men exakt krypning har jag inte gjort.

Maten ar som sagt ett problem, har alltid varit. vet inte om han far nog men vill inte skapa radsla eller motvilja och nar han slar bort skeden och grater finns det inte mycket att gora mer an ge vallingflaskan och lata honom ata den plockmat han vill. :(

Tar det lite lugnt nu och gladjs at hur bra vi anda har det- jag vet att min bebis skulle vaknat natterna igenom och varit allmant missnojd om vi inte foljt SM. Jag bar honom skrikandes i korridorerna pa BB och som nyfodd sov han 6 timmar per dygn. Ryser nar jag tanker pa hur fel det kunnat bli om vi inte hittat ratt!
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Buffa eller vagna 2-manaders?!?

Inlägg av Sarisparis »

Kanske ni har lite 8mânadersângest i antâgande ocksâ? :-k

Läs pâ i BB och bland trâdarna under 8-mânadersângest bland Svar pâ vanliga frâgor. (sâ är du förberedd om inte annat :wink: )

Du gör ett jättejobb! :thumbsup: =D>

:heart:
Alfredo
Inlägg: 193
Blev medlem: fre 03 feb 2012, 14:39

Re: Buffa eller vagna 2-manaders?!?

Inlägg av Alfredo »

Horru ni..vad tror ni om det har?

http://www.amazon.co.uk/SnoozeShade-Cot ... 561&sr=1-7

Borde val fixa morklaggningsproblematiken? Barnet kan ju inte sta upp pa morgonen om det vill och ar ju "fast" i sangen..men gor det nagot? pa natten sover man ju anda :sleep:
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Buffa eller vagna 2-manaders?!?

Inlägg av Irmasmamma »

Det verkar ju kanoners!! :D :thumbsup: Kanske nåt för oss också när man är ute på resa (har just stått halva dan och foliebeklätt hotellfönster... :roll:)

Men fattar inte riktigt, släpper den igenom luft eller?

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"