schema för en 6 månaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mongomaffia

schema för en 6 månaders

Inlägg av mongomaffia »

Hejsan.
Började kura min dotter igårkväll efter ihärdigt läsande i boken och mycket jävlar anamma.
Men så kommer jag till det här.
Det känns som sovtiderna på dagen känns konstiga, hon är jättetrött o vill knappt öppna ögonen när man väcker henne, går detta över eller ska man ändra i schemat och isåfall när?
Såhär har jag lagt upp det:
7.15 Go morron, med byte av blöja och gröt/ersättning.
8.40-9.00 sova 20 minuter
9.55-10.15 sova 20 minuter
10.15 Mat/ersättning
12.30-13.15 sova 45 minuter
13.15 Mat/ersättning
14.45-16.15 sova 1.5 timme
16.15 mat/ersättning
17.55-18.15 sova 20 minuter
18.15 Bad/ersättning/skrattet till gonattet
19.15 sova.

Ska väl tillägga att hon blir 6 månader den 25:e.
Första natten var förvånansvärt enkel och dagen har vart toppen, men jag vill bara se om det kan funka med dessa tider på dagarna och om man kanske ska ändra dom och isf när?

Inser att jag lagt matningen dumt efter varenda sömnlur, men det kändes bra då.
Kanske inte så toppen när man har gjort det.

Tacksam för svar...

Mvh Johanna och Lilla Lea
Manfred10

Re: schema för en 6 månaders

Inlägg av Manfred10 »

Hej! Skriver på min telefon så var beredd på stavfel ;-) Hm schemat ser onekligen lite märkligt ut. Ca3,5h mellan varje måltid. 2,5h vakentid mellan lurarna. max 3 lurar och den längsta över lunch. 4 rejäla mål samt nattslurk . schemat ska egentligen inte ändras förrän efter uppföljningsveckan. ska se vad mina kollegor har att komma med.

Hej så länge.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Mm ja schemat ser onekligen lurigt ut :shock:
Jag tror ni kommer att få mer problem än glädje av schemat och skulle därför rekommendera en mer klassisk variant. Visst man ska inte ändra schemat mitt i men jag hade nog faktiskt gjort det ändå i detta fall.

Vad tycker du själv? Har du studerat schemaförslagen i SHN-boken gällande barn i din dotters ålder?

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

En klassiskt rytm må schema brukar vara

12+45+1,5+45 för att sen vid 7 mån bli antingen 12+45+1,5+20 eller 12+45+2. Tänk igenom ditt schema är du rar en gång till. Se till att ha minst 3-4 tim utan sömn innan natten så kommer natten att bli bättre också.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mongomaffia

Inlägg av mongomaffia »

Hejsan.
Tack!
Kändes totalt hopplöst med mitt ihopknepade schema..
Kanske kunde det bero på tröttheten som fanns där?
Men tillochmed med det knasigt schemat så har hon faktiskt somnat och somnat om själv, inatt så sov hon till 6.20 själv och min man uttryckte att jag såg lycklig ut!
hahaha!

Men jag skiter i det gamla och när hon vaknar imorgon så ser schemat ut som följande:

7,15 Go Morgon, blöja, mat
9,15-10 Sova 45 min
10,15 Mat
11,30-13 Sova
13,15 Mat
15,15-16 Sova
16,15 Mat
18,30 Bada, nattslurk. Skrattet-till-gonattet

Jenny: Jag förstår inte vad du menar med 3.5 timmar emellan målen? Det första jag satte in i schemat va mat var tredje timme.

Känns som att jag läst boken fram och tillbaka men kan inte hitta ett schema som är lämpligt mer än ett som var till "lilla Emma" och det va inte i närheten av vad jag hade tänkt.
Jag vill att min dotter ska ha sina 12 timmar.
Att hon ska få vara sådär glad o busig och så otroligt underbar som hon faktiskt är, när hon får sova som hon ska, och jag kan njuta henne som jag ska. För att jag slipper lida av sömnbrist och vara sur och grinig.

Ett tips är att sätta ut en del ordentliga schemaförslag "for dummies"

För är man så inbitet trött som jag faktiskt var så såg jag bara när Anna skrivit att man ska dela upp lurarna på 5,10,15,20,30, osv.... inte hur många lurar de behövdes per dag och så..

Anna har räddat mitt liv!

TACK tjejor!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Det finns lite trådar med schema förslag for dummies faktiskt. :wink: Sen har man ju boken med massa förslag. Sist och det viktigaste. Många barn passar många scheman för men i slutändan är det ett personligt schema som passar både barn och familj som måste till. Så därav pratar jag bara rytmer och inte konkreta scheman. Utan dessa måste tyvärr spytrötta föräldrar ha koll på själva. :wink: :D

Härligt jobbat inatt!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Osså länk till allt du kan behöva. :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"