Here we go again!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Nannapanna
Inlägg: 83
Blev medlem: tis 08 aug 2006, 12:34

Re: Here we go again!

Inlägg av Nannapanna »

förresten idag har hon ju ändå haft en timme längre p.g.a. att vi inte lyckats väcka henne efter varken lunchluren lr den sista dagsluren :roll: . Iofs så har hon ju på kvällarna förlorat några timmar, så det kanske är det hon tar igen? Det kanske ordnar till sig om några dagar om hon somnar när hon ska på kvällen?
* Mycket stolt mamma till Ettan, född 050928 *samt Tvåan, född 120420*
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Here we go again!

Inlägg av Irmasmamma »

Hej! :D

Fortsätt med samma schema ett tag till tycker jag, och jobba vidare med att försöka väcka i tid... :wink:
Sen kan man alltid lägga en halvtimme tidigare på kvällen, oavsett schema, för att undvika övertrötthet och bjussa på insomningstid! :D När liten blir lite större sen brukar det också vara det säkraste botemedlet mot tidiga morgnar.

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Nannapanna
Inlägg: 83
Blev medlem: tis 08 aug 2006, 12:34

Re: Here we go again!

Inlägg av Nannapanna »

Hon sov vidare som hon skulle på kvällen :D . Sen åt hon vid 02.30 ca, och vid 6 imorse. Men som sagt nätterna stör mig inte alls, jobbar på det sen när dagarna och allt funkar klockrent! Nu när jag lag henne, ett par buff i rumpan och solfjäder, så hörde jag att hon gnölade tyst, väldigt tyst några minuter...sen blev det helt tyst och stilla. Det måste ju ändå betyda att ploetten trillat ner och hon somnat själv liksom =D>
* Mycket stolt mamma till Ettan, född 050928 *samt Tvåan, född 120420*
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Here we go again!

Inlägg av Irmasmamma »

Härligt!! :D Starkt jobbat!! =D>

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Nannapanna
Inlägg: 83
Blev medlem: tis 08 aug 2006, 12:34

Re: Here we go again!

Inlägg av Nannapanna »

Yey, hon är sååå duktig så :D :D . Hon somnade som en stock nu också vid em-luren. Jag tog till marginalkvarten tidigare så hon fick sova till 11.15 eftersom hon verkar vara en riktig tröttmössa :mrgreen: , då gick det lättare att väcka henne. Få se hur det går att väcka henne nu kl 15 då... Allt går bra på dagarna och hon verkar belåten, men jag tycker inte hon äter så mkt som jag läser om här. Hon äter idogt kanske 10 min som längst ibland, men aldrig längre än så. Och så läser jag om 1,5 timmes matningar :shock: . Som jag skrev tidigare tror jag det kommer väldigt mkt fort ur brösten, så det kanske helt enkelt är så att hon får i sig rejält på det :) . Kan dock inte mata henne inom en halvtimme före sovning för då är hon skitsvår att hålla vaken. Lite trist till natten dock då man vill att hon ska få i sig mat tätt inpå läggningen..
Inga bekymmer med nätterna, alltså det stör inte mig att mata då- men kanske henne!?.

Jag måste säga att jag är förvånad att allt gått så lätt #-o . :roll: :mrgreen:
* Mycket stolt mamma till Ettan, född 050928 *samt Tvåan, född 120420*
Nannapanna
Inlägg: 83
Blev medlem: tis 08 aug 2006, 12:34

Re: Here we go again!

Inlägg av Nannapanna »

.och det sista skulle jag inte skrivit :mrgreen: . Nu vaknade hon för 5 min sedan, 1 t 15 min efter läggning. Hon ska sova ännu 45 min till. Har varit och buffat några ggr men hon är lite bökig o gnällig än. Spännande att se hur detta funkar! Jag hör att hon eg. vet att hon ska somna om men är lite irriterad över att hon inte riktigt kan göra det så snabbt. Tror jag :wink:
* Mycket stolt mamma till Ettan, född 050928 *samt Tvåan, född 120420*
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Here we go again!

Inlägg av Sarisparis »

Marina skrev:Tror inte hon skulle ha problem att ha 12timmars natt... men då blir det ju sammanlagt en timme mer än "vad som står" till hennes ålder :roll: .
Sömnrekommendationer är inga exakta värden, de kan diffa bâde upp och ner (men oftast upp :sleep: ). Bâda mina minsta har legat en timme över i lânga perioder. Sâ var inte rädd att vara lyhörd. :heart:

:heart:
Nannapanna
Inlägg: 83
Blev medlem: tis 08 aug 2006, 12:34

Re: Here we go again!

Inlägg av Nannapanna »

Ok, tack för svar. Hon verkar nöjd tycker vi, men kan börja gäspa redan en halvtimme efter hon vaknat efter lur. Då måste vi göra något extra för att få henne på andra tankar . Gå och prata med hästarna brukar funka bra :wink: , hoppa i badbaljan funkar också osv.
Idag har vi inte haft så stora problem att väcka henne. Dock så vaknade hon för tidigt både em-lurarna. Ca en timme innan hon skulle. Är det riktigt som jag tänker då, att hon inte måste somna om, utan bara hon ligger lugnt och tyst några min. så kommer jag in och tjoar och "väcker" med glatt humör!? Alltså runt den tiden hon SKA väckas, inte då när hon börjat strula en timme före...
Nu ikväll provade jag att lägga henne tidigare, redan 20:35 efter det härligaste badet hon haft (såå himla otroligt nöjd o glad bebis i baljan idag). Fick gå tillbaka och buffa 2-3 ggr men sedan dess har hon sovit :D . Jag känner samma eufori och f.f.a. TACKSAMHET över att jag funnit detta forum och AW's förhållningssätt till barn :heart: :heart: , som jag gjorde när jag SHN-kurade äldsta dottern. Tänk att jag satt i extrem trötthet och funderade om det verkligen SKA VARA SÅHÄR att ha småbarn?? Googlade lite och fann SHN ganska omgående. Och att jag tog mig till det, och faktiskt genomförde det :!: Trots 7 syskonbarn hade jag aldrig hört talas om BB eller SHN, så glad att jag hittade hit själv ändå :)
* Mycket stolt mamma till Ettan, född 050928 *samt Tvåan, född 120420*
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Here we go again!

Inlägg av Sarisparis »

Marina skrev:Är det riktigt som jag tänker då, att hon inte måste somna om, utan bara hon ligger lugnt och tyst några min. så kommer jag in och tjoar och "väcker" med glatt humör!? Alltså runt den tiden hon SKA väckas, inte då när hon börjat strula en timme före...
Lâter alldeles utmärkt! :thumbsup:
Marina skrev:Jag känner samma eufori och f.f.a. TACKSAMHET över att jag funnit detta forum och AW's förhållningssätt till barn :heart: :heart: :heart: , som jag gjorde när jag SHN-kurade äldsta dottern.
:heart: Ja, visst är det fantastiskt. Det kan väl vara värt att bli kallad hjärntvättad sektmedlem mellan varven. :mrgreen: :roll: :lol:

Häng kvar här pâ forumet nu, även om saker och ting flyter pâ, vi vill veta hur lillan kommer överens med hästarna och annat framöver. :mrgreen: :D

:heart:
Nannapanna
Inlägg: 83
Blev medlem: tis 08 aug 2006, 12:34

Re: Here we go again!

Inlägg av Nannapanna »

Hm.. kvällarna är inte så roliga :( Igår tog det lite över en timme innan hon somnade, nu är det snart 1,5 timme. Vad gör jag fel!? Har backat ganska mkt och lyssnar av hennes gråt/ilska/missnöje bra tycker jag. De första 3-4 kvällarna hade jag räknat med, men inte nu såhär 7: de kvällen :roll: :( :(
* Mycket stolt mamma till Ettan, född 050928 *samt Tvåan, född 120420*
Nannapanna
Inlägg: 83
Blev medlem: tis 08 aug 2006, 12:34

Re: Here we go again!

Inlägg av Nannapanna »

Just ja, nu 2 dagar i rad har hon vaknar runt 6 som en solstråle :mrgreen: . Härligt att hon är på gott humör, men enligt schemat 2 timmar för tidigt... Så fm-schemat har ju stått lite på ända s.a.s. Och när hon somnar 1-2 timmar FÖR sent på kvällen så får hon ju alldeles för lite sömn, trots att vi tar till marginalkvartar ofta så hon får ihop fler..
* Mycket stolt mamma till Ettan, född 050928 *samt Tvåan, född 120420*
Nannapanna
Inlägg: 83
Blev medlem: tis 08 aug 2006, 12:34

Re: Here we go again!

Inlägg av Nannapanna »

Igår kväll tog det närmare 2 timmar innan hon somnade :( . Det positiva var att hon inte vaknade förrän 06:10 i morse, i sin säng :D (har en viss förmåga att somna när jag liggammar henne på nätterna annars, då somnar vi ju båda så i vår säng..). Hon fick mat och vi somnade om båda 2. Jag vaknade strax före 9 så väckte henne då. Idag ska jag mest studera tänkte jag, när hon blir trött osv. För detta schema passar uppenbarligen inte :?
* Mycket stolt mamma till Ettan, född 050928 *samt Tvåan, född 120420*
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Here we go again!

Inlägg av Sarisparis »

Hej :D

Inte deppa ihop nu [-X :D :heart:

Jag vet ingen som helt kommit undan kvällstrassel, det behöver inte betyda att nâgot är fel, att schemat är fel, att lillan inte "gillar" upplägget av dagarna. Hon är antagligen "bara" övertrött vilket gör det ännu svârare att somna.

Lägger ni henne kl 21 fortfarande? Jag tror att det är här skon klämmer, det känns väldigt sent för en dam pâ dryga tvâ mânader. Rent statistiskt sâ tror jag mest pâ natt mellan 19-7, eller 19.30-7.30.

Jag tror pâ att helt enkelt väcka varje morgon samma tid och sen sikta pâ 2-2 under dagen (kanske inte sista luren som oftast blir en 45) och sikta pâ natt senast kl âtta.

:heart:
Nannapanna
Inlägg: 83
Blev medlem: tis 08 aug 2006, 12:34

Re: Here we go again!

Inlägg av Nannapanna »

Så du tkr hon ska ha 12-timmarsnatt redan? Trodde det var 11 vid den här åldern jag ;)
Vi har backat en halvtimme, lagt henne strax före 20.30. Igår somnade hon på 2 min, och förutom ett par nattmål vaknade hon strax före 9 imorse. Ikväll tog det ca 20 min innan hon somnade. När jag nu lyssnat av henne ordentligt ett par dagar verkar hon vilja ha 2-2 faktiskt. Men 2-2 och 12-timmarsnatt, blir inte det lite mkt :?: :roll:
* Mycket stolt mamma till Ettan, född 050928 *samt Tvåan, född 120420*
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Here we go again!

Inlägg av Sarisparis »

:roll: Jag har aldrig räknat sömntimmar sâ exakt i den âldern. :shock: :lol: Mitt mâl har varit att lägga innan kvällstrasslet (som hos oss kom som ett brev pâ posten om jag inte hann med :? ), hâlla natt nattetid (mata diskret, byta utan bus och lek, allt i sâ lite ljus som möjligt) och dagtid helt enkelt satsa pâ REJÄLA vakenpass med alla tillbehör. Dâ visste jag med mig att lurarna blev sâ lânga som möjligt. Man kan ju inte sova ât dem, bara ge sâ bra förutsättningar som möjligt. I praktiken hos oss blev det att lägga allt krut pâ det jag verkligen kunde pâverka: vakentiden. :thumbsup:

Under den tid jag hängt här pâ forumet sâ har jag kommit fram till att jag är mer en stolpmänniska än en schemamänniska. Alltsâ jag stirrar mig inte blind pâ klockan och har svârt att hâlla scheman pâ minuten, men jag har stenkoll pâ dagens hâlltider (främst maten, sen när bebisen växt pâ sig lite sâ jobbade jag mig sakta men säkert mot en rejäl lânglur mitt pâ hâllet och sâg de andra lurarna som sömnslurkar för att orka fram till det riktiga sovet (lângluren och natten). Men det är mitt sätt att se pâ saken, andra härinne lovordar scheman och skulle aldrig kunna tänka sig att vara utan. Som med sâ mycket annat sâ gäller det att hitta sitt sätt att trivas med det som ska göras, det finns ju ofta fler än en lösning. :wink:

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"