Ny start för åttaveckors plutt efter operation

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
sanna med son

Ny start för åttaveckors plutt efter operation

Inlägg av sanna med son »

Min lillkille är drygt åtta veckor nu. Vi började standardmodella hans tillvaro när han var ett par veckor gammal men det hela blev avbrutet av en operation av magmunnen. Och läkarorder om ganska hemska matrestriktioner innan jag lyckades tjata mig till en ordentlig undersökning av pojken. Nu är han uppe i 150 ml per mål igen, någon gång 200 sedan ett par veckor.

Nätterna är av naturliga skäl hackiga. Han äter varannan timme ibland men väldigt lite varje gång. Jag har så svårt att neka mat efter tvångssvälten han var med om innan han fick magmunsdiagnosen. Men såhär går det ju inte längre att ha det. Jag funderar på att sätta in en kur, naturligtvis anpassad till att han är så ung. Tänker jag fel här? Men ingen mår bra av det här nu och allraminst lillgrisen själv.

Han sover rätt bra på dagarna och har dygnet rättvänt. Jag tänkte införa standardmodell igen, fast utan strikt schema. Sikta på 2-2 och börja dagen 06 och sedan fortsätta målen 10, 14, 18 och sova natt vid 20. Med kort nattmål 22.30. Det blir knappt åtta timmar natt. Dagstiderna följer vi redan någorlunda även om det gärna blir 1,5-2,5. Är det okej även i fortsättningen?

Undrar också om insomningsslurken ska vara kvar innan dagslurarna och hur länge ett mål bör ta när dom är såhär stora. Eller små... Borde jag ha ett mer spikat schema istället för att bara hålla mig till standardmodellen? Längre fram i tiden vill jag att han ska sova 19-07 som sin bror.

Många frågor. Jag skulle bli jätteglad för lite råd och åsikter från er andra.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Favorit i repris! :wink:

:idea: Jag har varit med om exakt samma sak! Min son opererades vid 4 veckor och precis när han blev 8 veckor körde jag kuren med 8 timmar natt och spikat schema efter standardmodellen. Gick utmärkt! Det hela fixade sig på de magiska 4 nätterna. Första natten minns jag att jag vagnade typ vid 30 tillfällen. Men jag tänkte att "kunde han vagnas till ro på sjukhuset under 24 timmars fasta inför operationen så funkar detta också". Och det gjorde det! Sedan blev det bara bättre och bättre. Efter 2 veckor så hade jag glömt att det ens varit problem med sömnen :shock: :lol: .

:idea: Spika schema med 8 timmar natt. Använd standardmodellen för matningen och sömnen. Du kan vara generös och ge en insomningsslurk - det gjorde jag. Dessutom så tullade jag lite på dagsömnspassen om han vaknade någorlunda i tid. Men jag hade bestämda läggtider!

:idea: Mat tills han släpper :arrow: rap med minipaus :arrow: mat tills han släpper :arrow: rap :arrow: mat tills han släpper :arrow: umgänge i ca 30 minuter :arrow: mat tills han släpper :arrow: rap :arrow: mat tills han släpper :arrow: umgänge :arrow: insomningsslurk.

:D Stort lycka till!
sanna med son

Tack Mammut Maria :D Vad glad jag blev över ditt svar!

Bara att köra då helt enkelt. Jag ska sätta mig ikväll och spika sovtiderna lite hårdare. Nu har vi natt vid 20 och morgon 06 (med ungefär fyra nattmål däremellan...) och om jag fyller på vid 22.30 blir det ju åtta timmar. Men är det bättre att ha nattmålet närmare morgonen istället?

Ikväll hade vi vagningsfest i över en timme efter läggdags. Han har nästan precis somnat. Jag står ju inte och drar hela tiden utan avvaktar och går fram och tillbaka. När dom är såhär små känns det svårt att veta hur mycket man ska lugna och hur mycket man vågar lämna över... Han tystnar snabbt och jag bryter. Bök och stök och skrik och ska jag vänta tills det dämpar sig så tar det flera minuter. Är det rimligt att avvakta så länge i den här lilla åldern?

Ska attitydladda ikväll. Känns så viktigt att det blir rätt bara.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jag gjorde precis så som du beskriver - ett nattmål i sömnen runt 22 och morgon 06. Det passade mig bra och jag inbillar mig att man undviker vargtimmesstrul om man ger mat i sömnen på sen kväll och gör tydlig och glad godmorgon vid 06! Jag har i alla fall haft minimalt med vargtimmesstrul - så jag väljer att tro på det :wink: 8) .

:idea: Jag tycker att du kan vara frikostig med vagnandet. Men mesa inte utan vagna så pass "att ungen får något annat att tänka på - typ hålla sig i kvar vagnen" :shock: som Anna sa till mig! Jag minns att AW sa till mig att en så liten kan vagnas till djupsömn - så jag gjorde det. Med ovan nämnda beskrivning - då kan man få till en djupsömn på 2 minuter! Men när sömnen sedan satt efter 4 dagar så backade jag rejält. Då var det så få uppvaknanden och de avvaktade jag på och vagnade efter regelboken. Men jag var tvungen att vagna till sömns och helt tyst de 4 första dagarna - för min egen skull mest. Men för hans också - han var utmattad efter allt ståhej :cry: . Precis som jag!

:D Lycka till!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Mammut Maria :D Har jag sagt att du är underbar :?: :lol:

:D Klart man får vara försiktig med en sådan liten, nyopererad älskling, men man ska inte glömma att små människor liksom stora behöver sova - sova sig friska och läkta :shock: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
sanna med son

Tack :D

Då gäller det inatt. Vi har kört efter striktare schema med standardmodellen som bas under dagen. Och jag är helt slut och oerhört laddad efter natten som varit. Nu måste det få bli annorlunda för stackars lillfisen.

Skönt att höra att det går att vagna till sömns medan sömnen sätter sig. Man blir lite känslig för att höra honom skrika när det varit som det varit.

Schemat:
Mål 1: 6-7.30
sova 2 timmar
Mål 2: 9.30-11.30
sova 2,5 timmar
Mål 3: 14-16
sova 1,5 timmar
Mål 4: 17.30-19.30
sova natt
nattmål 22.30

Ska bli skönt att komma igång. Då kan jag vagna till sömns redan vid nattläggningen- som bara den blivit en tämligen utdragen historia?
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Japp - du kan vagna till sömns. Men gör det inte "för skönt" utan vagna så effektivt som jag innan beskrivit. Då är det mindre risk att man fastnar och det är lättare att backa sedan!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:oops: Kära Anna - du får gärna säga det flera gånger :P :lol: !
sanna med son

Fjorton uppvaknanden. Fast det kunde ha varit värre, hade nästan väntat mig det. Jag vagnade till sömns men det tog oftast betydligt längre tid än två minuter så riktigt rätt teknik har jag nog inte. Nu är vi igång iallafall och det känns oerhört skönt!

Jag ska sluta tjata men undrar över en sak till...lilla huvudet. Plutten är rätt stadig och van att ligga på mage och styrketräna. Och när han lyfter huvudet i vagnen så vinglar det i den höga farten. Jag oroar mig lite. Farligt eller fånigt? Det går ju att trycka ner det lite vid varje drag men då blir det riktigt knepigt att få till ett omsomnande.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Det är inte farligt, men man somnar inte särskilt bra med huvudet uppe i luften :roll:

Så öva in en teknik där du lägger till rätta enligt konstens alla snabba, distinkta regler, och genast börjag vagna effektivt. Vid varje drag - vare siig lilla huvudet popsat upp eller inte - brer du ut vänsterhanden och lägger ett hastigt solfjäderstryck över lilla ryggen med ett par fingrar upp mot huvudet som därmed hålls på plats :idea:

Träna med barnatyngd och någon sorts docka i vagnen :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:roll: 14 uppvaknanden - löjligt :wink: :lol: ! Själv hade jag med 30-tal att göra när det begav sig :P !

:thumbsup: Bra gjort - det här kommer att bli kanon. Lillen behöver sin sömn och att komma på banan igen. Som Anna säger - sömnen är den mest läkande kraften! Och du kommer att fixa det på ca 2 minuter ikväll/natt - lovar! Nu kommer han vara bekant med vad den trygga vagningen innebär och kommer att slappna av fortare.

:idea: Vad det gäller huvudet så kan man trycka till med variant av solfjädern där huvudet ingår s a s när han svischar förbi närmast dig. Det brukar fungera. Och - som sagt - i natt kommer en lugnande vagningen ge mer resultat och då kommer han säkert att lägga ner huvudet själv. Om inte så är jag säker på att du kan bedöma och utföra vagningen utan någon risk för hans huvud :wink: .

:D Lycka till nu!
sanna med son

Tack så mycket för era svar :D

Fast nu känner jag mig lite dum nog att fråga: hur ska man vagna om man ska komma åt att enhandssolfjädra sådär i förbifarten utan att nästan stanna till? Det går ju om jag står bredvid vagnen och inte bakom handtaget...men då får man ju inte upp farten :roll: Eller tänker jag helt sömnlöst förvirrat här? Eller så har jag bara ovanligt korta armar :wink:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D En teknikfråga. Man gör det under rörelsen, antingen på väg till eller ifrån. Öva så som jag skrev :!:
sanna med son

Tack för tips! Tränade upp tekniken lite igår.

Men fick inte tillfälle att praktisera så mycket inatt. Plutten ropade till vid halvtvå men somnade om innan jag hunnit fram till vagnen. Sov till halvfyra, var i och för sig vaken i 45 minuter- men sen kunde jag väcka honom vid halvsju och göra morgon :shock: :D

Det känns helt otroligt med tanke på vilka nätter vi haft. Jag har varit så orolig för att jag inte alls skulle kunna hjälpa honom.

Bör jag backa med vagnandet redan nu även om vi inte är framme? Och ska man då avvakta enligt kurdirektiv? Eller fortsätta vara lite generös med pauser och vagningslängd?

Jag känner mig helt flummig av att ha fått sova såpass sammnhängande.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D :P :D Härligt! Du ser vilka resultat det ger! Bra gjort! Underbar sömn för båda - livet är flummigt toppen :P !

:idea: Du kan vara frikostig i två nätter till men avvakta lite först (som du indirekt gjorde i natt). Vagna dock så som beskrivet om han tar fart i två nätter till. Sedan tar du fram regelboken :wink: !
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"