Fråga

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Irmasmamma

Re: Fråga

Inlägg av Irmasmamma »

Hej heuren! :D
heuren skrev: Han vaknar oftast strax innan han sovit en timma på middags sömnen så vi bestämde att vi skulle köra en timma för det har varit så svårt att söva om honom på dagarna.
Jag tror att lillen vill ha lunchen (09.30-gröten) lite senare! :D Dels ligger den onödigt nära frukosten (ha gärna 3-4 tim mellan målen) och dels blir det ju en himlans lång vakentid kvar innan lunchluren! :P På så sätt tror jag kanske ni kan få till en längre middagssömn utan skarvar och kanske därmed slippa gnäll på kvällen! :D

Vad sägs om mattider i stil med:

07, 11, 14.30, 17.30 (nattslurk 18.30)?

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
heuren

Inlägg av heuren »

Hej och tack för ditt förslag. Jag tänkte höra också hur man gör nu när det blir sommartid? Min lilla kille sover 19 till 07.
Ska vi ta upp honom 08.00 imorgon när klockan är omställd? Annars får han ju sova en timme för lite? Jag vet att det är lite sent att fråga denna fråga men jag provar ;-) Mvh
2011-05-16
Tetz

Inlägg av Tetz »

heuren skrev:Jag tänkte höra också hur man gör nu när det blir sommartid? Min lilla kille sover 19 till 07.
Här gör nog alla lite olika, men de flesta ändrar gradvis. Vi gör exempelvis så att vi väcker 07.30 imorgon (alltså 06.30 vintertid) och lägger 19.30 (sommartid) på kvällen. Från och med måndag kör vi helt på sommartid.

Åt det här hållet är det aldrig nåt trassel, utan det är den förskräckliga ändringen till vintertid som tar längre tid. Att förlänga natten med en timme kräver lite mer pyssel :wink:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
heuren

Inlägg av heuren »

Ok tack för ditt snabba svar. :-)
2011-05-16
heuren

Inlägg av heuren »

Hej jag behöver lite råd. Jag har som sagt en liten kille hemma. Dagarna är väldigt jobbiga nu med mycket gnäll och gråt. Jag gråter också nästan varje dag för att jag är så orolig och trött. Han håller precis på att lära sig ställa sig upp själv och gå . Han verkar så arg och har börjat slå huvudet i skåp och golv och detta gör mig så orolig. Jag mår jätte dåligt just nu för att jag är så orolig. Han är så stingslig och blivit annorlunda till humöret. Är så orolig att något ska va fel. Han är sinsom väldigt sprallig och hattig fram och tillbaka. Han kan banka och slå mot en men det verkar mer som en kärleks förklaring men han kan också va väldigt kramig och lugn och detta stressar mig enormt med detta rastlösa beteende.
Jag har ingen speciell att prata med om min oro. Tack på förhand.
2011-05-16
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Kära du :heart:,

Jag förstår att det känns jobbigt att liten är annorlunda och att inte ha någon att prata med om det.
Ska ropa på hjälp av mina kollegor med erfarenhet av större barn, men kan under tiden bidra med lite stöd.
Att dunka huvudet i saker är spänningslösande och väldigt vanligt i perioder då det händer mycket i utvecklingen. Att vara grinig och oförutsägbar är också typiskt när det är stora saker på G. Att lära sig gå, tänk, det är något det. Kanske det allra största enskilda utvecklingssteget i färden mot att bli en självständig människa.

Kram! :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
videunge

Inlägg av videunge »

Hej på dig. :D

Till att börja med så ta ett djuuuupt andetag. Oavsett så gäller det att hålla lugnet från din sida ( vilket kan vara lättare sagt än gjort. Men liten märker att du är orolig.)

Sen tänker jag så här att det är inte alls ovanligt med stooor frustration i små ettåringars liv, framför allt när de skall lära sig gå. De vill så mycket som de inte riktigt klarar ibland. Jag upplevde en liknande kris när lillen skulle ta steget att börja krypa. All energi var liksom riktad på det och gick åt till det. Han orkade liksom inget annat och ville heller inget annat, han hade MÅLET i sikte så att säga.
Och JA det lugnar ner sig :wink:

Inne på barnafostrans favoriter finns några trådar om just frustrerade ettåringar. Läs igenom dem och se om du inte känner igen dig lite.

Sen känns det som att mamma är väldigt ledsen. Har du ingen i närheten som du kan prata med? Få en rejäl kram? I bland finns det bra människor även om man inte tänker på dem de första man gör. Sen skall man inte glömma att det finns professionellt stöd man kan få i olika former. Det tycker jag inte att man skall tveka att söka om man behöver.

Jag skickar i alla fall en stor kram via datorn, :heart: :heart: :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
heuren

Inlägg av heuren »

Tack så mycket nu känns det lite bättre iallafall. Är ganska orolig av mig så kanske jag överreagerar. Tack för att ni bryr er och finns.
2011-05-16
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej,
Nej du överreagerar inte, man känner det man känner. Däremot kan du alltid vända dig hit till forumet, vi har alla gått igenom exakt samma som du och finns här för att stötta och ge (hoppas jag) goda råd.

Nu ska jag berått om när lin lilla skulle lära sig gå, från att ha varit världens soligaste unge (mätt, pigg, livfull) blev hon ett gnällmonster. Så här tänker jag, precis som Irmasmamma säger så är att lära sig gå det största utvecklingsskedet en liten människa kan gå igenom, ser man det från litens synvinkel är det en oerhörd förändring. Hela livet skakar liksom, och ändrar sig, plötsligt inser liten att han/hon faktiskt kommer kunna förflytta sig själv som dom stora gör. Hjälp, hur ska det gå? Om jag går bort från mamma, kan jag komma tillbaka då. Jag vill men jag vill inte. Hjälp mig, det är läskigt....

Större konflikt kan man inte ha internt och dessutom är man ganska liten när man ska hantera allt detta.
Vad behöver man då? Jo en mamma som finns där, som visar att allt är som vanligt trots att världen svajar för liten. Som kan sätta sig bredvid på golvet och bara finnas när liten håller på, som förstår att snart, snart kommer detta landa hos liten. Och liten - trygg igen med mamma vid litens sida - kan spatsera ut i världen som sitt vanliga soliga själv , för nu först nu är man säker på ar världen är som vanligt.

Så, vad långt det blev, mig hjälpte det att jag hade det i bakhuvudet. Att detta är en process som liten måste ta sig igenom och där jag som mamma faktiskt kan stötta. Hoppas det ger lite idéer. Tänker på er därhemma.

Kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
heuren

Inlägg av heuren »

Tack så jätte mycket. Jag ska verkligen försöka ha det i minnet. Jag är så glad att ni sitter på er fritid och hjälper föräldrar som behöver råd. Kram till er.
2011-05-16
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej heuren :D

Jag instämmer med övriga talare :heart:, trycker lite extra pâ att det bästa för smâ gnällspikar i gungning är att allting annat fâr vara som vanligt. Börjar man dessutom oroa sig och "försöka" en massa nya grejer när det gungar för liten sâ är det lätt att man spär pâ.

Och den allra bästa akutinsatsen mot gnäll är social delaktighet. Töm diskmaskinen tillsammans, dammsug, torka fläckar... Att fâ vara med gör alltid gott och är mânga gânger en mycket mer effektiv distraheringsgrej än leksaker. :wink:

heuren

Inlägg av heuren »

Hej igen nu känner jag att jag behöver lite pepp igen. Vår lille kille klarar ibland att resa sig och ta några stpplande steg. Men jag tycker det har blivit värre med gnället. Nu blir han frustrerad så fort något inte går som han vill. Skriker med gäll röst och bökar runt på golvet. Lägger sig bakåt och ålar sig och krånglar. Känns som han själv inte vet vad han vill. Har dock sett att han är svullen i tandköttet och att det är en kindtand påväg. Kan det va detta som spökar? Jag är helt slut på kvällarna! Tack på förhand
2011-05-16
helamig

Inlägg av helamig »

Hej!

Båda våra barn har varit och är :wink: väldigt gnälliga och frustrerade mellan typ 1 och 1 ½. Och min syster säger likadant om hennes barn... Det går över...
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
heuren

Inlägg av heuren »

Hej hur lång tid brukar det ta innan frustation lägger sig när dom precis lärt sig gå? Mvh
2011-05-16
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Här har vi ocksâ en mellan varven frustrerad 1-âring som precis hâller pâ att lära sig att gâ. :roll: :lol:

Hos oss har jag kunnat konstatera att mitt eget beteende har väldigt stort inflytande pâ gnällnivân. Vâr Lillebror gillar INTE när jag skyndar omkring hemma och han inte hinner med. Vissa morgnar (vi har skoltider att passa) sâ springer jag runt som en skâllad râtta och hämtar grejer här och där samtidigt som jag plockar undan det sista frân frukosten, samtidigt som roddar tandborstning och det enda som sker är att tempot höjs och särskilt Lillebror blir ÄNNU gnälligare. :evil:
:arrow: Vad som gäller är en LUGN mamma som delegerar springandet till storebrorsorna, alternativt tar sig dit man ska i Lillebrors takt.
När vi är hemma sâ är Lillebror som lugnast och nöjdast om jag hâller mig ganska sâ stilla. Att läsa en bok pâ vardagsrumsgolvet i lugn och ro kan fâ oanade effekter i form av en mycket autonom och kavat liten kille som begär sig iväg pâ lânga äventyr. Men om jag reser mig upp och "ska passa pâ och göra nâgot" sâ kommer han tillbaka och "gnäller" (undrar vart jag ska ta vägen).

Men det allra bästa (som jag redan tjatat om tidigare i din trâd :wink: ) är SOCIAL DELAKTIGHET. En Lillebror som fâr tömma hela bestickskorgen (som jag med flit bara fyllt med ovassa saker) i sin egen takt och fâr ett genuint TACK för varje liten tesked och varje liten gaffel osv riktigt strâlar. Att lägga i tvätt i tvättmaskinen, hjälpa till med att välja program och att SJÄLV (med minsta möjliga assistans frân min sida) fâ starta maskinen och se hur den gâr igâng TACK VARE Lillebror, det är lycka.
Det finns hur mycket som helst som smâ ettâringar kan vara med och göra, men det gâr ju inte att komma undan att tempot sänks en del. Men det har man igen sen, nu har jag en 2,5âring och en 4,5âring som springer i kapp in till deras garderob med den rena tvätten (ok, inte alltid, men det händer :lol: ). Just att de fâr vara med frân början och förstâ hur allting hänger ihop här hemma gör ju att de lätt tar del i jobbet sen när de blir större och faktiskt gör riktig nytta. Som Anna säger i BB, det är en ren investering i tid att ta med de smâ frân den allra första början.
helamig skrev:Båda våra barn har varit och är :wink: väldigt gnälliga och frustrerade mellan typ 1 och 1 ½. Och min syster säger likadant om hennes barn... Det går över...
:D Tur att jag känner dig bättre än genom dessa ynka rader, helamig :heart: (kul att se dig här, by the way, det var länge sen :wink: ) Jag tycker att det den här sortens förhâllningssätt inte leder till nâgot gott. Det är sâ lätt att tänka "jo men det gâr ju över, det gäller ju bara att bita ihop" och sâ har man en ursäkt för att inte göra nâgonting alls ât saken. :? Jag ska inte säga att vi har det gnällfritt här hemma, för det har vi inte, men jag är övertygad om att de smâ steg i rätt riktning vi tar här hemma varje dag pâ sikt ger nöjda barn som vet sitt värde och inte behöver gnälla för att bli sedda.
heuren skrev:hur lång tid brukar det ta innan frustation lägger sig när dom precis lärt sig gå?
Sâ för att (till sist :lol: ) komma till din frâga, heuren, sâ finns det inga exakta svar. Det är ytterst fâ saker gällande barn som mäts i exakt "tid". Jag tror att det enda vi kan göra som föräldrar är att ha mâlet för ögonen och försöka göra sitt bästa varje dag för att ta smâ steg ât rätt hâll.
Jag har upplevt hos oss att alla fysiska framsteg (vända sig själv, krypa, gâ) ger smâ frusterade ungar och att frustrationen lägger sig när de behärskar den nyvunna färdigheten. Dâ kan de koppla av och koncentrera sig pâ att ha kul igen. :thumbsup:

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"