Jag läste igenom hela Stellas tråd för en stund sedan och tårarna rann. Av sorg över att den första tiden inte blev som vi tänkt och av glädje för att vi fann Njutningen. Jag är så tacksam över att ha råkat köpa Barnaboken av en slump och att senare även hittat till forumet. Detta härliga forum med så många hjälpsamma, kloka människor - tack alla ni som hjälpt till och stöttat!
Tänk att ett helt år har gått och tänk vad mycket vi lärt oss under resans gång. Någonstans under det gångna året fann jag "min" modell av standardmodellen. När Stella var pyttis var schemat viktigt mer eller mindre på minuten för att inte hela dagen skulle rasa samman, men ju äldre hon blivit desto mer svängrum har det blivit. Måltiderna har blivit själva basen i schemat och så har sömnen oftast löst sig bra utefter det.
Numera sovs det i princip bara en gång per dag. Under ensamleken finns utrymme för en lur, men jag vet faktiskt inte hur mycket det sovs då. I babyvakten hörs det hur hon snackar en massa goja, sjunger lite, bankar saker i väggen/sängen eller spelar på något som låter och det är inte ofta det är tyst. Långluren börjar klockan 12 och jag väcker senast till mellis som är 14.30. Utöver detta har vi 13-timmarsnatt, vilket även uppskattas av en morgontrött mamma.
Inför sommarens resor och utflykter håller vi nu på och övar på att sova långlur på rygg i vagn, fastspänd i sele, vilket har gått över förväntan! Än så länge har jag bjussat på mörker för att underlätta, men snart flyttar vi ut i ljuset. Lite konstigt var det nog i början, men det kan man ju förstå.
För några veckor sedan tog Stella sina första svajiga steg utan att hålla i sig och nu är hon nog uppe i 10-15 steg. Men hon vill gärna har stöd när hon går och använder allt som går att skjuta framför sig för att ta sig dit hon vill, så möbleringen är det lite si och så med här hemma.
Några nya ord kan vi lägga till listan. Stella fick en bok med djur i lördags som vi hade med och bläddrade i på bvc i måndags. När uppslaget med ankan kom sa hon ett klockrent "ANKAN"! Ibland går det att urskilja "titta där" som används om det mesta. "A-pa" kan vara allt från apa till lampa till pappa. Säger vi mamma säger hon pappa och säger vi pappa säger hon mamma :-k .
Nu har pappan påbörjat sin pappaledighet och jag ska gå tillbaka till jobbet i augusti, men innan dess har vi en lång skön sommar tillsammans att se fram emot. Bland annat ska vi åka flygplan till sol och bad, ta bilen till landstället, båten ut i bland kobbar och skär och kanske även färjan över till Gotland. Tänk att få uppleva allt det här med en liten nyfiken ettåring!
Tack Anna för att du gett mig självförtroende som förälder! Tack vare dig har jag vågat lita på att mitt barn vill och kan sova. Tack vare dig låter jag mitt barn ta del av min värld och upplever en helt ny värld genom henne. Tack vare dig vill vi gärna ge Stella syskon i framtiden och jag hoppas innerligt att jag får anledning att starta en ny tråd här inne en dag.