Hjälp hjälp hjälp...
Re: Hjälp hjälp hjälp...
Släpp överkoncentrationen nu! Den känner lillan av. Du vet att hon behöver äta, sova och ha trevligt varje dag. Se då till att ge henne detta vid samma tid varje dag så ordnar det sig. Krångla inte till det i onödan små barn är gjorda av samma sak som vi! 
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
Erahsmamma
Jo jag vet
Men man vet inte riktigt vad som är det rätta längre.
Andras barn sover hela nätter, och erah som blivit Kurad kan fortfarande vakna ibland..
I början var kuren ett grymt stöd, men mer och mer har jag blivit mera osäker på det hela.
När erah var sjuk sist och vaknade upp skar det i mitt mamma hjärta.
Jag ville bara ta upp henne, men eftersom man enligt kuren ej bör göra detta så gjorde jag inte det, jag stoppade om henne och när
Jag började ramsa godnatt, så grät hon, så innerligt
Gud vad jag har skuldkänslor för detta) varje gång jag
Tänker på det.
Visst, jag gick tillbaka och stoppade om henne igen,
Men hon var fortfarande ledsen,
Skulle tagit upp henne, eller åtminstone hållt om henne.
Detta må vara tabu här,
Men varför förespråkar Anna så starkt att man inte äns bör ta upp ett sjukt barn,
När hennes egna son dog just så?.
Men man vet inte riktigt vad som är det rätta längre.
Andras barn sover hela nätter, och erah som blivit Kurad kan fortfarande vakna ibland..
I början var kuren ett grymt stöd, men mer och mer har jag blivit mera osäker på det hela.
När erah var sjuk sist och vaknade upp skar det i mitt mamma hjärta.
Jag ville bara ta upp henne, men eftersom man enligt kuren ej bör göra detta så gjorde jag inte det, jag stoppade om henne och när
Jag började ramsa godnatt, så grät hon, så innerligt
Gud vad jag har skuldkänslor för detta) varje gång jag
Tänker på det.
Visst, jag gick tillbaka och stoppade om henne igen,
Men hon var fortfarande ledsen,
Skulle tagit upp henne, eller åtminstone hållt om henne.
Detta må vara tabu här,
Men varför förespråkar Anna så starkt att man inte äns bör ta upp ett sjukt barn,
När hennes egna son dog just så?.
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
kurstart 2012-02-18
Hej,
jag säger oxå - släpp överkoncentrationen
. Om du inte känner dig avslappnad och säker i det du gör, hur ska Erah kunna göra det då
?
. Det är inte meningen att livet ska stanna upp för att man lever enl SHN, då har du missuppfattat det hela och problemen ligger nog tyvärr isf hos dig
snarare än hos SHN.
SHN är ingen tävling, dvs här vinner inte den som får sitt barn att sova längst/flest timmar/bäst enl schemat etc etc...sen att livet blir ganska bra när det funkar (både för liten + stor), det är en annan femma, och det är klart att man vill ha det så...men fnurror och avåkningar kommer och går allt eftersom barnen växer och går igenom utv-faser...och då är verktygen och tänket och attityden av självklarhet de finaste vänner man kan ha för att visa barnet rätt igen. Så tänker jag. Världen går ju inte under för att man har ngr dåliga dagar/nätter
.
Du har ju haft en ganska slingrig resa här, och du har ändrat mkt fram och tillbaka i både schema samt förhållningssätt..kanske dax att stanna upp och smala ihop alla erfaranheter och plocka russinen ur kaka och försöka komma till ro med vad det är som funkar för er?
Jag har aldrig tolkat Anna Wahlgren som att man inte får ta upp ett sjukt barn...däremot så finns det mkt som kan fixas i sängen, t ex ta tempen, ge febernedsättande, snyta, trösta (som du säger, hålla om, lägga en hand på, stryka till sömns). Var och en gör som det passar den familjen bäst. Här råder undantagstillstånd från det mesta när barnen är sjuka, dvs de tas upp om vi bedömer att det är behövligt, de får sova mer om de behöver, etc etc, men ibland så klarar dom sig (faktiskt) bra i sina egna sängar (oxå) även om de är jättesjuka, det beror ju helt och hållet på inviden och den specifika situationen. Var och en måste ju göra det som känns bäst för en och det egna barnet, bara då kan man förmedla säkra budskap, som jag skrev ovan
Sen kommer man upp på banan igen...
Kram.
jag säger oxå - släpp överkoncentrationen
Verkar som att du är inne på samma spår själv...och förmodligen är det det som du nu förmedlar, istället för trygghet och förutsägbarhet. Då spelar det ingen roll om man har ett barn som man kurat el inte...barn behöver få klara besked om vad det är som gäller, sen tror inte jag att det spelar sån stor roll exakt VAD man gör...utan mer på vilket sättErahsmamma skrev:I början var kuren ett grymt stöd, men mer och mer har jag blivit mera osäker på det hela.
SHN är ingen tävling, dvs här vinner inte den som får sitt barn att sova längst/flest timmar/bäst enl schemat etc etc...sen att livet blir ganska bra när det funkar (både för liten + stor), det är en annan femma, och det är klart att man vill ha det så...men fnurror och avåkningar kommer och går allt eftersom barnen växer och går igenom utv-faser...och då är verktygen och tänket och attityden av självklarhet de finaste vänner man kan ha för att visa barnet rätt igen. Så tänker jag. Världen går ju inte under för att man har ngr dåliga dagar/nätter
SHN utlovar inte att barnen aldrig mer ska vakna, däremot så erbjuder det verktygen för oss föräldrar att klara oss och barnen igenom fnurror etc.Erahsmamma skrev:Andras barn sover hela nätter, och erah som blivit Kurad kan fortfarande vakna ibland..
Du har ju haft en ganska slingrig resa här, och du har ändrat mkt fram och tillbaka i både schema samt förhållningssätt..kanske dax att stanna upp och smala ihop alla erfaranheter och plocka russinen ur kaka och försöka komma till ro med vad det är som funkar för er?
Jag har aldrig tolkat Anna Wahlgren som att man inte får ta upp ett sjukt barn...däremot så finns det mkt som kan fixas i sängen, t ex ta tempen, ge febernedsättande, snyta, trösta (som du säger, hålla om, lägga en hand på, stryka till sömns). Var och en gör som det passar den familjen bäst. Här råder undantagstillstånd från det mesta när barnen är sjuka, dvs de tas upp om vi bedömer att det är behövligt, de får sova mer om de behöver, etc etc, men ibland så klarar dom sig (faktiskt) bra i sina egna sängar (oxå) även om de är jättesjuka, det beror ju helt och hållet på inviden och den specifika situationen. Var och en måste ju göra det som känns bäst för en och det egna barnet, bara då kan man förmedla säkra budskap, som jag skrev ovan
Sen kommer man upp på banan igen...
Kram.
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
-
Erahsmamma
tack för ditt svar.
jo jag vet.
att jah har ändrat mig fram och tillbaka. överkoncentration till max, och kurtänk hela tiden. hon är ju inget kurbarn längre.
Men detta om att man inte får ta upp, det står faktiskt i boken.. :/?
utan all tröst ska ske i barnets egna säng.
det gjorde så ont i mig den gången, det var verkligen imot mina instinkter.
kändes som hon fick men av det.
men kanske överanalyserar igen..
äh, måste sluta, och måste sluta sticka in här hela tiden,
är inte normalt.
jo jag vet.
att jah har ändrat mig fram och tillbaka. överkoncentration till max, och kurtänk hela tiden. hon är ju inget kurbarn längre.
Men detta om att man inte får ta upp, det står faktiskt i boken.. :/?
utan all tröst ska ske i barnets egna säng.
det gjorde så ont i mig den gången, det var verkligen imot mina instinkter.
kändes som hon fick men av det.
men kanske överanalyserar igen..
äh, måste sluta, och måste sluta sticka in här hela tiden,
är inte normalt.
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
kurstart 2012-02-18
Jo, fast det är ju i samband med själva kuren och avser ju "vanliga" "normala" frågor som barnet ställer angående vad som är tänkt... Trösta kan man göra på så många andra sätt än att ta upp, sätt som funkar precis lika bra men som förmedlar att barnet ändå klarar av att ligga kvar, att sängen är en trygg plats. Det handlar ju inte om att man lämnar ett barn skrikande i vild panik såklart. Precis som du säger så kan man lägga en hand på, stryka, klappa, krama etc. Att ta upp är inget felErahsmamma skrev:Men detta om att man inte får ta upp, det står faktiskt i boken.. :/?
Fundera på vilka sätt som funkar för dig när du behöver trösta så att du inte behöver gå emot dina känslor, för då förmedlar du osäkerhet bara som sagt. Behöver du ta upp, gör det då, ingen här kommer att säga ngt om det utom att vi kommer att föreslå andra sätt...
Jag hoppas du förstår att det inte var så jag menade när jag skrev att problemet kanske ligger mer hos digErahsmamma skrev:äh, måste sluta, och måste sluta sticka in här hela tiden,
är inte normalt.
Ha det gott!
PS. Precis som du skriver så är inte Erah ngn liten kurbäbis, el "enbart" bäbis för den delen heller längre
... Det där kan oxå ställa till det för en, svårt att hänga med i svängarna/utvecklingen ibland
, man måste ändra på sig i takt med barnet och ändå ha en fast bas att utgå från
. Fast att jag har 3 barn så står jag ofta som ett fån kan jag säga
. "Barnaboken" har varit till mkt hjälp för mig, och även det här forumet.
Bara ett tips
Bara ett tips
-
Erahsmamma
Tackar!:)
Ne jag vet att erah vet vad som gäller.
ju äldre hon blir säger hon ju mer till själv
När hon är missnöjd tex, nu har dom kvällarna hon inte velat somna varit pga övertrötthet,
Och en kväll var hon faktiskt pigg, jätte pigg.
då måste han ju rätta sig efter barnet mer, ( inom rimliga ramar) vill säga,
Hon är som sagt inger kurbarn längre. Nope, önskar folk hade sagt detta mer till mig förut.
Ne jag vet att erah vet vad som gäller.
ju äldre hon blir säger hon ju mer till själv
När hon är missnöjd tex, nu har dom kvällarna hon inte velat somna varit pga övertrötthet,
Och en kväll var hon faktiskt pigg, jätte pigg.
då måste han ju rätta sig efter barnet mer, ( inom rimliga ramar) vill säga,
Hon är som sagt inger kurbarn längre. Nope, önskar folk hade sagt detta mer till mig förut.
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
kurstart 2012-02-18
-
Erahsmamma
Hej, har blivit lite si och så med erahs sömn på senaste.
Det är olika varje dag med en lur eller två..
Verkar vara en slags övergång som är ganska jobbig.
Och hon har ibland börjat vakna väldigt tidigt på morgonen.
hur löste ni det när det var sådär mittemellan, ?
Det är olika varje dag med en lur eller två..
Verkar vara en slags övergång som är ganska jobbig.
Och hon har ibland börjat vakna väldigt tidigt på morgonen.
hur löste ni det när det var sådär mittemellan, ?
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
kurstart 2012-02-18
hello
Varje gång sonen börjat vakna vid 5 eller 6-tiden under en period längre än 10 dagar har vi börjat fundera på att dra ner på sömnen.
Om uppvaken har sammanfallit med en utvecklingsfas har vi väntat tills fasen är över.
Jag tycker att man bör vänta upp till 2 veckor för att se att uppvak och tidiga mornar är en tillfällighet eller faktiskt ett symptom på sömnöverskott.
/Nat
Varje gång sonen börjat vakna vid 5 eller 6-tiden under en period längre än 10 dagar har vi börjat fundera på att dra ner på sömnen.
Om uppvaken har sammanfallit med en utvecklingsfas har vi väntat tills fasen är över.
Jag tycker att man bör vänta upp till 2 veckor för att se att uppvak och tidiga mornar är en tillfällighet eller faktiskt ett symptom på sömnöverskott.
/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
-
Erahsmamma
Jo men hur gjorde ni när era små hade övergång från 2 lurar till 1.
? Tycker det är svårt att ändra rakt av
Även om egentligen kanske skulle det.. Alltså, egentligen är hon för trött för att vara vaken till halv 1 och sova lur då i 2 timmar.
Men hon kan inte somna där vid 10..
Isf blir det att hon somnar vid 11, och då är hon för pigg för att sova den andra luren vid halv 2...
? Tycker det är svårt att ändra rakt av
Även om egentligen kanske skulle det.. Alltså, egentligen är hon för trött för att vara vaken till halv 1 och sova lur då i 2 timmar.
Men hon kan inte somna där vid 10..
Isf blir det att hon somnar vid 11, och då är hon för pigg för att sova den andra luren vid halv 2...
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
kurstart 2012-02-18
-
Norahsmamma
- Rådgivare/advisor
Det är bara att ta bort fm-luren rakt av.
De första dagarna, kanske t.o.m veckan, kan de vara ganska trötta eftersom kroppen måste vänja sig att vara vaken den där extra tiden på fm. Då får man satsa på mycket utevistelse och social delaktighet eller annat kul så att hon inte har tid att vara trött, om du förstår hur jag menar
Och som alltid, ge det minst 10 dagar innan du utvärderar
Men som Nat skriver, ändra inget innan du är säker på att eventuella problem beror på sömnöverskott.
//Norahsmamma
De första dagarna, kanske t.o.m veckan, kan de vara ganska trötta eftersom kroppen måste vänja sig att vara vaken den där extra tiden på fm. Då får man satsa på mycket utevistelse och social delaktighet eller annat kul så att hon inte har tid att vara trött, om du förstår hur jag menar
Och som alltid, ge det minst 10 dagar innan du utvärderar
Men som Nat skriver, ändra inget innan du är säker på att eventuella problem beror på sömnöverskott.
//Norahsmamma
Norah
, född 110123, kurad juli 2011
Almin
, född 160521, SM från start
Almin
-
Erahsmamma
Ne visst ska man inte ändra om man inte vet helt säkert, men det är som sagt jätte svårt att få henne att sova där vid 10, även fast hon är trött.. Sen om hon inte somnar förns 11 är hon som sagt för pigg för att sova vid halv 2..
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
kurstart 2012-02-18
-
Norahsmamma
- Rådgivare/advisor
Tänkte bara berätta hur vi hade det innan vi till slut tog bort Norahs fm-lur. Somnade hon inte inom den schemalagda luren så blev det inget sov på den luren, men hon fick i alla fall förutsättningarna. Vissa dagar sov hon den luren, andra låg hon bara och snackade med sin kanin. När hon till slut hade fler pratstunder än sovstuder under den luren så kapade vi den helt enkelt. Så gjorde vi under övergångsperioden.
Det är liksom ingen katastrof om det inte sovs på fm-luren, bara hon har fått möjligheten att göra det (förutsättningar).
Men om DU känner att det är dags att kapa till en lur så gör du det.
Det är liksom ingen katastrof om det inte sovs på fm-luren, bara hon har fått möjligheten att göra det (förutsättningar).
Men om DU känner att det är dags att kapa till en lur så gör du det.
Norah
, född 110123, kurad juli 2011
Almin
, född 160521, SM från start
Almin
-
Erahsmamma
Men dom dagarna hon inte sov fmluren, blev hon inte väldigt trött då när hon bara fick sova
1,5 (?elr?)
1,5 (?elr?)
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
kurstart 2012-02-18
Ett inlägg i debatten:
Att barn är trötta när man ändrar schema är heeelt normalt och det betyder INTE att det nya schemat är fel. Människokroppen är så konstruerad att förändringar mottas med trötthet under en omställningsperiod.
Man bör således köra stenhårt på det nya schemat utan en enda avvikelse under minst 2 veckor. Efter två veckor kan man utvärdera resultatet.
Under de två veckorna när man har det nya schemat gäller att man inte en enda dag lägger eller tar upp vid "fel" tid.
Lycka till
Att barn är trötta när man ändrar schema är heeelt normalt och det betyder INTE att det nya schemat är fel. Människokroppen är så konstruerad att förändringar mottas med trötthet under en omställningsperiod.
Man bör således köra stenhårt på det nya schemat utan en enda avvikelse under minst 2 veckor. Efter två veckor kan man utvärdera resultatet.
Under de två veckorna när man har det nya schemat gäller att man inte en enda dag lägger eller tar upp vid "fel" tid.
Lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.