surmulna trotsandet som vi befinner oss i just nu..
Inga stora utbrott inga stora fighter men detta " jaaaag viiiil inte"eller varför inte detta " NÄE!"
Jag glömmer mig ofta och ställer fråga liksom
" ska vi gå till dagis nu?" svaret blir naturligtvis ett rungande NÄE!! JAG VILL INTE. ( om jag hade fått en krona för varje NEJ vore jag rik idag).
Men även mina konstateranden som " nu är det mat, nu är det dags för ett bad, nu ska vi gå in osv osv möts av detta förbannade NÄÄÄEEE!! Jag vill inte !! Och hon ställer sig och surar med huvudet ner eller kanske bjuder på en liten teaterförställning alá dramaledsen. (står och låtsas grinar med ett huuuu huuuu).
Jag blir galen!
Jag vet ju hon kollar lite om jag verkligen menar det jag säger. Men ... alltså... hur roligt är det att ha en sån här mulen tjej runt sig. Hon är glad OCKSÅ men jag är trött på övervägande NÄE och jag vill inte.
Hur gör jag då?
Jo, ibland ger jag henne val. Fel eller rätt?
Ex " okej..antingen kommer du nu så vi kan gå till dagis och vara glada tillsammans. Eller så kommer jag och hämtar dig och JAG sätter på dig skor och jacka. Då blir du arg på mig och jag blir arg på dig och så vill vi ju inte ha det" Detta brukar ju funka för hon gillar inte " sura mamma". Och jag gillar inte " sura Flickan". Vi gör en bra deal där - tycker jag. Ibland så kommer hon ju inte och då BLIR hon ju URARG och jag blir ju " sura mamma" eftersom det liksom blir en fight. Fel eller rätt?
Eller :
" nu är det mat " och jag får ett " jaaaaaag villl inte.. " och lite teatar på det. Jag hämtar henne och säger att " ska vi tjaffsa VARJE DAG om att vi ska sitta tillsammans och äta. Ät det du vill ha och du ska sitta vid matbordet" . Jag får alltså bära in henne i köket. Väl på plats - lungt. Hon äter och pratar glatt.
Borsta tänderna. NÄÄÄE. " okej. Jag hör du inte vill borsta tänderna. Men jag tror inte heller att tänderna inte mår BRA av att inte bli borstade. Och man kan faktiskt få HÅL i dem" .. ja då är det lungt. Hon borstar.
Ett urkonstigt exempel från i morse. Hon ligger å sjunger och jag går in med klockan och möter en strålande glad flicka. Hon pratar lite om ditt och datt och vill komma upp. Jag lyfter upp henne och hon frågar " får skuttan följa till dagis idag" jag svarar " ja, det får hon" . Och flickan blir förbannad, slänger " skuttan " ( den lilla kaninen) åt fanders, lägger sig på golvet, låtsasgråter och säger " jaaaag viiiiiilll inte"
Jaha? Snacka om att man som mamma blir som ett stort frågetecken!!!!! Sen ska hon inte klä på sig och hon vill inte dittan och dattan. Jag har ibland sagt " du- jag har inte TID stå och strula med dig" Nu går JAG ner. Hon sätter sig i trappan och surar. med ett muttrande " jag vill inte" . Svarar henne med att " kom du när du är klar där i trappen. Vällingen står klar här".
I bland får jag locka " MEN TITTA HÄÄÄÄÄR vilken ROLIG STRUMPA" och då blir hon så nyfiken så hon måste komma ner och titta och jag letar förbrilt efter den vita lögnen om strumpan.. ( vart fan hittar jag en strumpa)... och när hon kommer ner så är det som borta allt det sura.
Vad gör hon ? Varför? Och hur ska jag bemöta.
Men att ha SAMMA diskussioner om SAMMA saker VARJE DAG!
Ja, jag skulle kunna ge exempel i massor.
Men hur ska jag tänka?? jag behöver lite tips och tankar .
Blev kanske lite långt och osammanhängade här.
Hoppas ni hänger med på vad jag menar, hur jag har det och vad jag vill ha stöd i.
Kramar
Mian