Tips på hålla vaken och somna om...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
LisaLi

Tips på hålla vaken och somna om...

Inlägg av LisaLi »

Jag har en liten tjej på 8v i morgon som vi nyligen börjat mata efter standardmodellen efter tips här.
Vi hade väldigt köriga nätter före det och var vanligtvis vakna till fram emot 03-04 på "morgonsidan"... phu.

Nu när hon får betydligt mer mat under dagarna somnar hon oftast runt 23-tiden istället. Betydligt bättre och helt acceptabelt hos oss.

Problemet är att strukturera upp dagen bra.
Hon sover gärna och länge på förmiddagarna - somnar helt om efter ca 1 timmes vaken tid på morgonen.
(vi vaknar runt 08-09 som det ser ut nu)
Jag har börjat väcka henne efter ca 2½ timme för att försöka få resten av dagen bra, men det vill sig inte riktigt.

Det är jättesvårt att hålla henne vaken när hon äter - speciellt andra matpasset. Ibland även det första - då vaknar hon inte förrän vi lägger henne på skötbordet och byter blöja!

Nåja - säg att hon vaknar vid 09 - är vaken 1 timme, somnar vid 10 (efter att ha ätit två gånger och vill inte ha mer mat) Sover säkert mer än 3 timmar om jag inte väckte henne.

Äter och är vaken och äter igen enl. standardmodellen.
Somnar...
HÄR börjar kruxet. Nu sover hon för det mesta bara 45 min!
Börjar jag mata igen enl. standardmodellen här så är hon inte värst hungrig och kör med dra och släpp-tutte efter en kort stund och är inte intresserad av att äta.
Försöker jag vagna henne slutar det med att hon skriker i högan sky och det kan jag bara inte med...

Efter en stunds vakenhet är hon så klart trött igen och jag kollar så att hon inte är hungrig = ger en slurk till så hon ska kunna sova LÄNGE!!
Men... detta sovpass kan bli typ 20 min eller om vi har tur en 45-minutare till...
Blir det en 20-minutare kan hon klämma en 45-minutare senare på kvällen.

Så då har hon alltså sovit ca 10 timmar natt (med ett nattmål) 2½ timme på fm/mitt på dagen eftersom jag väcker henne så hon inte sover för länge.
Sen blir det ca 2 x 45min + en 20minutare.
Det är då nån stans mellan 14-15 timmar
Fast räknar man in att hon i princip halvsover sig igenom vissa måltider så kan vi säkert räkna in närmare en timme även där...

Det "känns" som hon sover för lite eftersom det blir väldigt mycket vaket på sen eftermiddag / kväll. I och för sig inget som stör oss, men det blir lätt kinkigt eftersom hon kan vara trött.

Prio 1 För oss har varit att få somna tidigare om kvällarna vilket vi nu fått göra, och hon sover snällt hela natten med ev. ett nattmål i lite varierande tid beroende på när hon somnar. Vore väl kanske bra att även få lite struktur dagtid så man kan planera saker bättre, men det känns som det inte är lika stort "problem" som nätterna har varit.
/Lisa
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Vad är frågan - kan en Mammut som jag :roll: undra :lol: ! Du har ju lyckats jättebra - fint jobbat :thumbsup:. Du har precis börjat med standardmodellen så du ska inte ge dig på att utvärdera förrän efter 1-2 veckor. Under tiden tutar du på som om allt är i sin ordning och det är det ju :idea: !

:idea: Om jag ska svara på dina frågor så är tipset att hålla ett barn vaket - klä av det naket. Då piggnar de till :shock: . Att få barnet att somna/somna om - vagning rätt och slätt!
LisaLi

Inlägg av LisaLi »

Hmmm, TACK! :lol:
Tänk att man själv kan lyckas att komplicera dom mest enkla saker egentligen... fniss...
Det är faktiskt som du säger - allt ÄR ju i sin ordning... vad kan man begära egentligen??

Märker dock att vi har dygnet lite snedvritet fortfarande, men det kan säkert bättras bara vi själva sparkar oss i ändan och går och lägger oss på kvällen nån gång... haha!
Just nu är som jag skrev 23 bättre än 04 och sen kommer säkert 21 vara bättre än 23 så småningom...

Inatt sov hon tex från 23.15 till 08.15!! Utan nattmål!
Så vad klagar man på??? Fniss...
Hon orkade hålla sig vaken en hel timme nu på morgonen - och somnade alltså 9.15 och kommer garanterat sova nån timme till.

Med andra ord så är detta tidiga morgonmål mer som ett "nattmål" för henne misstänker jag... hon kan lätt somna om ifall man fortfarande hade "natt" åt henne...
men är det verkligen att föredra, eller ska man försöka få upp henne och vara vaken???
/Lisa
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Ja visst är du duktig =D> !? Njut av det som fungerar bättre och bättre!

:idea: Gör morgon då du tänkt dej ha morgon i framtiden 07 eller 08 - vilket som passar. Sedan tutar du och kör med standardmodellen hela dagen. Som det är nu så är det ju perfekt med nattsömnen - verkligen! Håll fast vid det! Hellre ett sent kvällsmål än ett mål mitt i natten. Då lär de sej att man inte ska vakna och fråga om mat mitt i lugna natten utan sover lugnt till huset vaknat! Nu är det ju 8 timmar natt som gäller. Snart vid (12veckor) är det 10 timmar natt som gäller och du kommer att märka att hon somnar tidigare och tidigare på kvällen. Detta i takt med att hon lyckas äta mer och mer vid varje mål och då även mer och mer på en gång. Så småningom har målen mat "vuxit ihop" och då "krymper" också schemat och vid 16 veckoer är det 12 timmar natt som gäller - per automatik. OM man kör standardmodellen till punkt och pricka vill säga :wink: !

:D Lycka nu till med det nya standardmodells-året :lol: !
LisaLi

Inlägg av LisaLi »

Det ska vi göra.
Känner mig betydligt lugnare och säkrare efter att ha fått tips och råd från er här på forutmet - och det trots att vi har en kille på 6 år redan...
Märkligt hur man glömmer med åren.

(och som jag skrev i den andra långa tråden så beror nog mycket på att den här gången har man helt andra saker runtomkring sig som OXÅ ska fungera... stress är ett otyg!!)
/Lisa
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Har du tagit del av "Marie och Samuel, en mailkorrespondens" i Barnaboken (Bekymmer? Sömn) och/eller här på "Shn - så här kan det gå till" :?: Jag tror du kan hämta både inspiration och vägledning där :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Se där! Så bra det var att du började på en ny tråd när jag körde fast lite... :D

MammutMaria är en klarsynt klippa! :D

Och så fick du ju lite tips av AW själv med! :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
LisaLi

Inlägg av LisaLi »

Tror jag läst det men ska absolut gå och läsa det igen med ett par andra ögon. Märligt nog så ser man ju olika saker beroende på vad man behöver läsa.... visst är det så!?

Nätterna börjar hålla sig rätt stabila för oss numera i alla fall... dagarna har hyfsad struktur till frammåt 14-tiden och sen är det lite "slattar" av allt möjligt.
Men häromdagen förvånade hon oss med att sova 2 timmar sent på eftermiddagen. JAg blev helt handligsförlamad och kunde inte ta mig för någonting eftersom jag kallt räknat med att hon skulle vakna efter 45 minuter... fniss... där ser man!
/Lisa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"