Ur ett PM till mig (jag har fått lov att citera - mamman är mycket ung):
"När jag berättade för min mamma att jag var gravid så sa hon bara: "Om jag börjar ge dej råd om hur du ska sköta din baby ryker vi snart ihop. Det enda råd jag tänker ge dej är att du ska läsa Anna Wahlgrens Barnaboken. Läs den tills du kan den utantill, och gör sedan precis som det står."
Och det gjorde jag, och efter att babyn kom så ringer hon bara ibland och frågar om allt går "enligt boken".
Mamma och jag har inte haft sådär jättebra kontakt förut, men sedan barnet kom har vi blivit som allierade - hon är den enda som INTE säger att jag har haft en sån tur när jag fick en så snäll baby, och liknande saker. För första gången på väldigt länge känns det som om hon är stolt över mig - en skön känsla."
Ett ganska underbart citat
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Ett ganska underbart citat
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
Gäst
Jag skaffade Barnaboken redan under min första graviditet och lusläste den, kan nästan säga att jag hade den i ryggraden redan när min lilla flicka föddes 1997. Efter kejsarsnitt med stor blodförlust skickades jag hem med ett HB på 75! Hade det inte varit för Barnaboken, med fantastiska rutiner redan från start vet jag inte hur jag skulle orkat... Jag är övertygad om att Barnaboken gav mig de verktyg jag behövde för att jag, trots min extrema trötthet, kunde njuta av min lilla bäbis eftersom allt runt om kring flöt så bra! Så jag tackar dig Anna från hela mitt hjärta för att du delar med dig av dina erfarenheter och faktiskt lär nyblivna mammor hur man får vardagen att fungera! Vill också tillägga när man har Barnaboken som utgångsmodell blir man väldigt säker på sig själv i sin föräldraroll, i takt med att barnaskaran har vuxit har jag funnit mitt självförtroende växa samtidigt, jag litar till mig själv och ser mina och barnens behov tydligare vilket även har inneburit små utflykter från rutinerna utan att det inneburit katastrof....
Jag är oerhört glad över att Barnaboken skrevs och även för att detta forum finns!
Jag är oerhört glad över att Barnaboken skrevs och även för att detta forum finns!
Mamma till tre barn f?dda 97, 99 och 05.
LYCKLIG och stolt ?ver mina fina ungar, varav samtliga ?r "uppf?dda" efter Barnaboken.
LYCKLIG och stolt ?ver mina fina ungar, varav samtliga ?r "uppf?dda" efter Barnaboken.
-
Nancy
Instämmer i vad ni andra skrivit och blir varm i hjärtat av vad den unga mamman skrivit. Tycker att hon har en fantastiskt klok mor också
En mor som förstått att goda råd visar på MÖJLIGHETER istället för förmaningar
Om jag själv hade kunnat backa tiden med graviditet och de första månaderna så hade jag bara ändrat en sak: inte sparat Annas bok till semestern innan Leia skulle födas. Leia föddes istället den sista arbetsdagen INNAN semestern och under tiden på Neo fanns inte utrymme för läsning.
Vi började därför med standardmodell och andra verktyg först då Leia var ca 3,5 månader.
Ibland brukar maken och jag skoja om att den största anledningen till att vi önskar oss fler barn är för att få chansen att praktisera Annas råd från början

Om jag själv hade kunnat backa tiden med graviditet och de första månaderna så hade jag bara ändrat en sak: inte sparat Annas bok till semestern innan Leia skulle födas. Leia föddes istället den sista arbetsdagen INNAN semestern och under tiden på Neo fanns inte utrymme för läsning.
Vi började därför med standardmodell och andra verktyg först då Leia var ca 3,5 månader.
Ibland brukar maken och jag skoja om att den största anledningen till att vi önskar oss fler barn är för att få chansen att praktisera Annas råd från början
-
Gäst
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Men vad fint!!! Jag ar faktiskt sjalv ett barnaboksbarn, inte fran start men anda! (Barnaboken fanns inte nar jag foddes) Jag vill bara saga att jag har haft den basta barndom man kan tanka sig. Min mamma gav mig baranboken nar var son foddes och det var den basta doppresent man kunde tanka sig....
3 fina...2005, 2007, 2010
jag skrev citatet
Ville bara tillägga att jag har inte läst barnaboken en enda gång sen Kevin kom - jag kan den utantill!
Som ett mantra upprepar jag Annas ord för mej själv, hela tiden. Exempel: När han ska badas har jag råden i huvudet - ingen liten skvätt på bottnen av baljan, mycket vatten, lägg öronen i blöt, se glad och uppmuntrande ut, ta inte upp barnet om det blir panik, det släpper in "vargen"...
Och lilla gossen älskar att bada! 8)
* Ny adress! http://www.stilla-sinne.biz
* Mamma till
"Skalman"
född 21/12-05.
* Forumet är alltid Hem, även om jag är här rätt så sällan nuförtiden.
* Mamma till
* Forumet är alltid Hem, även om jag är här rätt så sällan nuförtiden.
Ja...
Jag fick Barnaboken (den gamla utgåvan från 80-talet) i "arv" av min svärmor när jag väntade dottern, med orden "Här får du, men tro inte allt som står där!".
Jag läste och begrundade... Det är nog inte så dumt att läsa med kritiska glasögon på sig i bland, att inte automatiskt köpa allt som står i alla barnhandböcker. I allafall fann jag att hela boken var suveränt logisk, rent konkreta, kärleksfulla tips, byggda på erfarenhet. Och det funkade ju!
Vi körde standardmodellen från start, dottern som 8 timmar i sträck från att hon var 2 månader. Trots att jag inte nattammade (en del hävdar ju att man måste det för att de ska få i sig tillräckligt) gick hon upp i snitt 300 g/vecka de första månaderna!!!
Nu är hon drygt 2 år och sover ca 11 timmar utan knot varje natt. Ingen kur har behövts. Hon har fortfarande god aptit, både på mat och på livet!!!
Två saker funkade dock inte riktigt enligt boken...
- Skrattet till godnattet: Funkar inte när det blir för roligt. Lilla älsklingen får våldsam HICKA och kan inte somna enbart därför om hon gapskrattar. Vi får skratta ch mysa lite lagom istället.
- Magläge: Hon har aldrig sovit på mage... Som nyblivna gföräldrdar fick hon sova på rygg, enligt rekomedationerna från BB och BVC. Och så har det fortsatt. Hon har sovit suveränt bra på rygg. kanske för att hon alltid blivit riktigt ordentligt mätt??? Även sedan hon lärde sig rulla runt till mage, sover hon på rygg... Har jag ett synnerligen onormalt barn???
Jag läste och begrundade... Det är nog inte så dumt att läsa med kritiska glasögon på sig i bland, att inte automatiskt köpa allt som står i alla barnhandböcker. I allafall fann jag att hela boken var suveränt logisk, rent konkreta, kärleksfulla tips, byggda på erfarenhet. Och det funkade ju!
Vi körde standardmodellen från start, dottern som 8 timmar i sträck från att hon var 2 månader. Trots att jag inte nattammade (en del hävdar ju att man måste det för att de ska få i sig tillräckligt) gick hon upp i snitt 300 g/vecka de första månaderna!!!
Nu är hon drygt 2 år och sover ca 11 timmar utan knot varje natt. Ingen kur har behövts. Hon har fortfarande god aptit, både på mat och på livet!!!
Två saker funkade dock inte riktigt enligt boken...
- Skrattet till godnattet: Funkar inte när det blir för roligt. Lilla älsklingen får våldsam HICKA och kan inte somna enbart därför om hon gapskrattar. Vi får skratta ch mysa lite lagom istället.
- Magläge: Hon har aldrig sovit på mage... Som nyblivna gföräldrdar fick hon sova på rygg, enligt rekomedationerna från BB och BVC. Och så har det fortsatt. Hon har sovit suveränt bra på rygg. kanske för att hon alltid blivit riktigt ordentligt mätt??? Även sedan hon lärde sig rulla runt till mage, sover hon på rygg... Har jag ett synnerligen onormalt barn???
Mamma till Vilya f?dd -03
Och snart till "Egil", ber?knad 9/5 -06
Och snart till "Egil", ber?knad 9/5 -06