Ändra på schemat

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lilla My

Ändra på schemat

Inlägg av Lilla My »

Hej!

Jag undrar om någon kan hjälpa oss med lite råd.
Vi kurade David (nu 11 månader) i somras men tack vare bristande disciplin -tror jag - lyckades vi inte ge honom hela nätters sömn. Det bestämde vi slutligen, bättre sent än aldrig, att ge honom i början av detta året.
Vi är inne på 10:e natten och har upplevt en emellanåt omskakande och numer bara helt fantastisk resa. :D David sover natten genom, vaknar till och somnar om själv utan att vi ens behöver besvara hans ljudyttringar. Vi är nästintill förstummade, vågar inte riktigt ropa hej än - mycket spännande kan ju hända, men just nu är vi sååååå enormt tacksamma!! :D

Nu undrar jag om schemat. Vi körde igång och följde det schema som David redan hade vilket resulterade i följande tider:
06.30 Vakna, frukost (väcker oftast 06.45 eftersom han inte vaknar!!)
08.30 Sova 1,5 tim
11.30 Middag/lunch
14 Sova 45 min, därefter mellanmål
17 Kvällsmat
19 Natt och dessförinnan välling

Nu börjar jag tro att hans långa fm-lur berodde på en dålig natts sömn och därtill så sover han ju nu faktiskt lite mer än vad han behöver för sin ålder :? i och med att han utnyttjar marginalkvart både morgon och kväll.
Så, hur göra?
Bör jag ändra schemat, isåfall när kan jag göra det? Hur länge bör vi följa ett schema innan vi ändrar på något?

Och är det inte dessutom dags för honom att ha en längre tupplur efter middagen/lunch som dessutom ska bli den enda sovstunden inom snar framtid?

Och så måste vi bara få säga, TACK alla som delar med sig av sina erfarenheter. Ni har helt enkelt varit ovärderliga nu när vi har tagit hand om Davids nattro. Den bästa hjälpen i de värsta stunderna helt enkelt. :lol:
Och Anna, ditt engagemang är helt fantastiskt!!
Vi hade faktiskt inte klarat av det här utan er.... :P
Linda
Med David :heart: f?dd 050211
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Å, tack för så underbart varma ord :lol: :lol:

Underbart för lille herr David :wink: att äntligen få sova så gott :lol:

Lite mycket sömn har han ju onekligen och det ni kan sikta på är 12 tim natt och 1,5 tim lur; det brukar fungera utmärkt under hela andra året också.

Men nu, innan allting satt sig som berget, ska man ju inte laborera med ändringar eftersom det är mycket nog för lilla barnet att lära sig vad som gäller under pågående kur/uppföljningsvecka.

Jag skulle vänta en 5-6 dagar och sedan smyga på honom en 45-minuters på fm (och väcka honom fint; f ö är det toppen att ni väcker honom nu på morgnarna vid samma tid - det lär honom att HAN inte behöver bevaka sina intressen utan att ni ömma föräldrar gör det åt honom, skönt skönt :lol: ). Och ge honom en 1,5-timmes på e m istället. Då måste man i så fall verkligen "spika" detta och låta det sätta sig under en vecka-tio dar innan man ens funderade på att utvärdera.

Jag är så stolt över er alla tre :!: Pris och beröm :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lilla My

Inlägg av Lilla My »

Ibland är sanningen vacker :lol: brukar min man säga, och det är så väldigt enkelt att skriva en massa värmande ord!!

Tack Anna för enkla, raka råd och härlig uppmuntran. Vi fortsätter med stor glädje på vår nyvalda väg.
Må väl!
Linda, Martin o David
Linda
Med David :heart: f?dd 050211
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :lol: :lol: :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"