1:a natten med 9 månaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Emlan25

1:a natten med 9 månaders

Inlägg av Emlan25 »

Jag har en flicka, som föddes i vecka 32, nu är hon 9 månader, men när jag räknar hennes sovtimmar räknar jag henne som 7 månader det borde väl vara korrekt?

Hon är liten till storlek ännu 7 kg och 64 lång, jag har alltid gett henne mat på natten tidigare och hon äter jättebra då, dessvärre är hon en trögis på matfronten i övrigt så det är ett ständigt trugande och småätande man får vara nöjd när hon väl äter så att säga.

Jag hoppas dock att hon ska anpassa sig till mattider framöver och på så sätt kanske äta mer vid varje mål? Visst är det så det blir?

Första natten gick rätt lugnt till, jag har tyvärr inte skärmat av hennes sovdel ännu men har haft henne brevid mig i spjälsäng sedan hon föddes nu har jag placerat henne vid fotändan och varje gång hon vaknar har jag gått ut ur rummet tills hon somnat själv och sedan smygit in och lagt mig, inatt har jag knappt sovit något när man skulle vara beredd.

Hon har haft rätt så okej sovtider hela tiden ingen jättejobbig bebis på den fronten men nu sedan 8 månader har hon blivit lite mer orolig och trött hela tiden därför gör vi det här.

Jag lade henne 20:00 igår och hon var JÄTTEtrött så hon somnade nästan direkt fick buffa ca 10 min sedan ramsa 4 gånger och hon slockade, perfekt tänkte jag, 23:00 vaknar hon med besked, och jag är där direkt och lägger till henne och buffar lite och ramsar, denna gång får jag gå in och lägga henne till rätta ca 4 gånger då skriket eskalerade de gånger, problemet är ju att hon ställer sig upp i sängen ska man gå in och rätta till direkt då eller? Eller ska man vänta tills hon lägger sig själv?

hon somnade igen vid 24 och sov till 5:00 då fick jag buffa och lägga till ett par gånger och hon somnade vid 6:00 och sov till 7:30 efter det låg hon mest och jollrade och grejade inget skrik så jag gick inte in alls före 8:00 då det var god morgon.

Är detta bra tror ni?

Sedan det här med maten, kan man lägga in extra mål?
Jag vill verkligen inte att hon ska tappa i vikt under denna kur, problemet med henne att storleksmässigt + matmässigt är hon 6-7 månader men utvecklingsmässigt är hon 9 månader, står upp och sitter och så, fast hon är liten.

Hur har ni andra gjort med för tidigt födda? Finns det speciella regler vid de?
har läst boken SHN men hittar inget speciellt om prematurer.

Hoppas att någon orkar svara : )

ha en fin dag
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: 1:a natten med 9 månaders

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Det vanliga är att om man är förtidigt född så kommer man oftast ikapp på det första året. Så kanske är hon typ 8-8,5 mån tänker jag. Och med det har vi kanske lite 8-mån ångest också. :wink:

Ställer hon sig upp så avvakta tills hon BER om hjälp då lägger man ner, annars har ni underhållning av det hela. Eller så sätter hon sig ner själv och somnar. Så ju längre in i kuren du kommer våga avvakta.

Du har gjort helt rätt första natten att gå in och buffa direkt. Inatt skall ramsan ta över mer och mer. Tänk på att ramsa UTANFÖR dörren, på väg ut och utanför. Redan på första versen är man ute ur dörren.

Tips, många sover på madrass utanför sovrummet första nätterna för att det blir enklare så.

Vad har du för schema, mat och sov tider?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Emlan25

Inlägg av Emlan25 »

Tack för svaret, jo det är lite svårt att veta hur vi ska göra när hon ställer sig upp jag menar redan på andra ramsan så står hon upp men jag vill inte springa in hela tiden och lägga ner henne heller.

Idag har jag gett henne välling 8:00 (i vanliga fall kring 4-5 på natten), och 9:00 gav jag gröt + katrinplommon jag vet att det blir lite dubbelt men jag vill inte utesluta ett helt mål....

Sedan var det en lur 10:00 - 10:45 lunch 11:30 och nu 13:00 försöker jag få henne att sova men hör lite gnöl där inne.

Vi har inte plats att ha henne i eget rum så vi har henne vid fotändan på sängen så hon inte ser oss rakt i ögonen.... få se om det funkar annars får vi pyssla om lite hemma så hon får en egen sängplats känns lite jobbigt att hon ska sova i ett annat rum också... lilla bebisen.

Jo jag tycker mig märka 8 månaders ångest lite, hon har inga tänder heller än och jag tror det är på g för det dregglas och tuggas mycket ibland ger jag alvedon på kvällarna jag upplever att hon inte störs lika mkt av tänderna på natten då.

Hur lång tid ska man vänta om hon sitter och smågråter? nu har hon gjort det i snart 10 min, det verkar inte bli mer eller mindre av det.
Emlan25

Inlägg av Emlan25 »

Jag märker att hon blir förvirrad av det här men det är klart, hon är ju van att somna på mig jämt och nu tycker jag hon är för stor för det, samt att hon nu börjar vakna vid 4-5 och verkar pigg fast när vi är uppe då så gnuggar hon ögonen rätt så omgående så hon behöver ju mer sömn.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

1. hon behöver minst en egen hörna, typ skärma av med vikskärm eller så (finns billiga på IKEA). Har ni så hon skall få eget rum, varför vänta?

2. Se över mörkläggningen. Det skall vara KOLSVART i sovrummet, man skall inte kunna se sin hand framförsig när man går in mitt på dagen. Om du gör det, täck för.

3. HÅLL schemat! Detta är bland det viktigaste, är det natt till 08 så är det. Max 15 min innan kan man ta upp. Hur skulle du har gjort om det var 01? samma gäller 04. MEN, när man närmar sig morgonen säg 30 min, då vill man göra så lite som möjligt.

Idag är det natt 2 eller? Då skall du ramsa direkt och avvakta lite innan du går in om inte ramsan lugnar. Ha lathunden på dörren.

LIte litteratur.

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ela-natten

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Lycka till med natten!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
Det låter ju som om det går fint för er! Jobba på bara med ramsan inatt så gör ni snabbt framsteg ska du se! :)

Jag har själv en dotter född i vecka 30 som kurades då hon var 6 (eller 4 månader). Jag har räknat sovtider enligt hennes beräknade nedkomstdag och maten och de sociala färdigheterna enligt födelsedagen. Vi fick i alla fall anvisningar på sjukuhuset att börja med fast föda tidigt, och följa mat-rekommendationera på BVC enligt hennes födelsedag.
Nu är hon 10 (8) mån och jag börjar märka att hon tar ikapp så småningom så hon även viktmässigt inte är så mycket efter andra födda samma tid.
Ja - matintaget kommer att bli bättre om du har absolut fasta tider och ger henne den sömn hon behöver!
Om det är tänder på G kanske inte aptiten är absolut på topp, men hon kommer säkert att vara hungrigare än om hon småäter lite hela tiden. Hon kommer att undra och ställa frågor den första tiden varför allt ändras och maten inte kommer som tidigare - så håll era tider och utvärdera sedan efter en vecka hur det känns!
En detalj jag fäste mig vid var att middagsvilan kom först 13 då lunchen var 11:30. hett tips är att få lunchen så nära vilan som möjligt så är hon mätt och nöjd och sover bättre!
Lycka till med natt 2!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Emlan25

Inlägg av Emlan25 »

Jag ska fundera på det här med eget rum, men det känns lite knepigt att min lilla bebis ska få eget rum, vi får helt enkelt ta och göra ordning det, mörkläggningen är sådär, vi har hängt gardin över persiennerna, samt vänt våran säng så att hon har sänggaveln framför sig när hon vaknar, som en avskärmning, men så kan vi ju inte ha det hur länge som helst så det blir nog eget rum snart.

Dagen har gått bra tycker jag, em luren kanske blev något sen, jag vet med mig att hon brukar vara jättetrött på em därför tänkte jag att 13:00 var en bra tid att sova till 14:30

Vi skulle hämta bilen hos mekanikern i eftermiddag och det tog ca 20 min att komma hem självklart slocknade tösen i bilen då, vad gör man åt sånt? T.ex om man ska åka långt är ju risken att hon sover hela tiden?

Om man åker ensam kan man inte underhålla heller...

Jag lade henne och buffade kort sedan ramsade, vipps så somnade hon MEN det luktade Bajs hon bajsar "aldrig" på natten tror det beror på de extra katrinplommonen stod ju i boken att de är bra att klämma en burk vi tog det på allvar :)

Jag når inte att byta i sängen så jag fick ta upp henne och byta på lyckligtvis sov hon nästan under hela bytningen men vad gör man om det händer mitt i natten?
Jag kanske når att byta i sängen, men nu är jag relativt nyopererad så vill helst inte böja mig i det läget nu...

Fast som sagt det är första gången på 9 mån som hon har bajsat efter läggdags så det lär ju inte hända så ofta.

Imorgon till frukost kanske jag ska prova att först ge gröt och katrinplommon och efter det lite välling? Hon äter sig aldrig mätt på maten hon får så jag ger alltid ersättning eller välling efter som hon äter allt av, det kanske är bättre att trycka ihop de målen än att göra två mål av det?

Nu sover hon i alla fall :)

Jag vet att vi inte är färdiga men jag måste säga att det är mkt lättare än jag förväntade mig :)
Emlan25

Inlägg av Emlan25 »

Jag tror det som är mest förvirrat för henne nu är att hon inte somnar på mig och att jag inte är där tills hon somnar, hon blir förvånad när jag går ut och smågråter lite sedan går det över...

Det här med eget rum, det som gör att jag inte känner för det helt är att jag vill inte att hon ska vakna och vara helt ensam i ett rum.... nu kanske jag är fjantig och det är säkert det bästa för HENNE men det är svårt för mig.... Ska försöka börja tänka i dom banorna i alla fall.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

har ni inte problem med trög mage så behöver ni inte ge massa katrinplommon, jag gav det till frukost så de bajsar på dagen. Och sen typ banan till middagen. :wink:

Ang. eget rum, min son fick eget rum från att han var 4 mån och 4-6 mån är en ganska vanlig tid att få eget rum. MEN, vi vill ju inte ha mammor och pappor som sover om hon är ledsen så klart.

jag sover jättelätt så jag hörde genom väggen om sonen vaknade men har man rummet en bit bort kan man ju börja med en barnvakt om man är osäker. För dörren dit skall ju också vara stängd.

Det vanliga är att alla parter brukar sova bättre i eget rum. Tänk på saken.

Barn som somnar i bilen gör inte det när de är färdigkuraden. Det är därför vi rekommenderar att man inte är ute ochflänger hit och dit i ca 2 veckor när man kurar. Och skall man åka, gör det direkt efter en lur är mitt råd.

Skall man åka långt, ja då åker man 15 min innan luren så somnar de och sover hela luren i bilen. Också skönt.

Men allt detta gör man EFTER kuren. :wink:

Lycka till nu med natt 3
Tor 2006

Emlan25

Inlägg av Emlan25 »

Hon har varit lite trög i magen men det är bättre nu när hon blev större.

Jag är tyvärr lite svårväckt nu för tiden förstår inte varför, men det har funkat bra att ha henne vid fotändan än så länge, hon vaknade en gång inatt och jag lade henne som man ska och ramsade en gång och hon somnade om, dock vaknade hon 7:00 (en timme tidigt) och bajsade vid 7:30 men jag väntade till 7:45 innan vi gick upp, sedan har hon faktiskt varit lite gnällig idag, jag tror hon har varit trött men hon borde inte vara det då hon sovit bra, fm luren som hon sov var hon rätt så svårväckt lillgumman.

Sedan sov hon inte färdigt em luren tror jag störde henne med ett telefonsamtal, efter det ville hon inte äta mellanmål, hur gör man då?

Väntar tills nästa mål eller försöker truga innan middagen?

Om jag ger henne mellis för nära middag lär hon ju inte äta middag....

hon blir ofta avslappnad direkt jag lägger henne jag brukar buffa två omgångar ibland om hon inte är det, men sedan när jag ramsar så blir hon alltid sur och skriker antagligen för jag går ut, men det är viktigt med ramsan har jag förstått så vi fortsätter.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jo, det låter som om hon skriker för att du slutar buffa. Kanske dags att sluta buffa nu. :wink:

En lite längre solfjäder kan du ju bjuda på om det skulle behövas är mitt förslag. Men jobba på med ramsan, den skall ha sista ordet. Det är bekräftelsen man somnar till.

Så ramsa ut x4 och bekräfta när det är tyst x4. =D>
Tor 2006

Emlan25

Inlägg av Emlan25 »

Ja jag har nog hamnat i "buffningsträsket" lite grann, hon älskar det, men hon skriker alltid lite klagande när jag går ut och det fortsätter hon med i 5 min ska jag ramsa i 5 min? Eller gå tillbaka och ramsa igen när det är tyst?

Det är inte storskrik mer lite sur/klagande råmande...

men det går mkt bättre hon sov hela natten fram till 6:30 då lade jag henne och ramsade, hon var vaken och grejade i sängen i en timme somnade om 7:30 och då väcke jag henne 8:00.

Jag trodde hon skulle vakna mer på natten förut vaknade hon alltid 3-4 tiden.

Och jag tycker hon äter mer mat så det är nästan det bästa hoppas hennes viktuppgång blir bra nu
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Nej, ge du din x4 ramsa och vänta på tystnad och då ger du din separata bekräftelse X4 mjukt och fint. Snart drar du ihop båda ramsorna till en. :wink:
Tor 2006

Emlan25

Inlägg av Emlan25 »

Problemet med det är att hon direkt klättrar innnan jag ens hinner gå, hon tycker buffningen är skön och hon kommer i stämning, men jag ska sluta ändå?
Nu förstår jag det extra gnället, det tittade ut en liten tand idag första lilla tanden.

Dagsschemat har funkat bra förutom att hon knappt sov under fm luren, men hon låg i sängen och somnade in sista 20 min, då sov hon bättre under em luren och till natten var hon dödstrött hade kunnat sova 18:30 men vi tog ett bad och hade lite roligt så tiden skulle gå snabbare och jag lade henne 20 och ramsade två gånger gjort solfjärdern innan och hon somnade som en stock hon var verkligen trött.
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,
Problemet med det är att hon direkt klättrar innnan jag ens hinner gå, hon tycker buffningen är skön och hon kommer i stämning, men jag ska sluta ändå?
Klättrar? förstår inte riktigt vad du menar :?:
Dagsschemat har funkat bra förutom att hon knappt sov under fm luren, men hon låg i sängen och somnade in sista 20 min, då sov hon bättre under em luren och till natten var hon dödstrött hade kunnat sova 18:30 men vi tog ett bad och hade lite roligt så tiden skulle gå snabbare och jag lade henne 20 och ramsade två gånger gjort solfjärdern innan och hon somnade som en stock hon var verkligen trött.
Jätte bra att ni "höll ut" =D>

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"