Morgon kl 4.30! 2-åring

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Bitte

Morgon kl 4.30! 2-åring

Inlägg av Bitte »

Hej på er kloka mammor/pappor!

Jag lyckas inte hjälpa min lille kille på 2 år att sova hela natten. Lite bakgrundsfakta kan nog behövas :)
Liam har somnat i sin säng glad och utan problem i eget rum sedan han var ca 9 månader. Kurade honom enligt barnaboken och efter tre nätter somnade han så gärna i sängen själv.
Felet som vi har gjort är att han har fått bestämma när morgonen börjar. Det vill säga vi sover tills han har vaknat. Jag vet! Jättedumt.
Sedan i september fick han en vanlig säng med hög kant av en släkting.
Då började han komma in till oss på natten och sov vidare där.
Vi tyckte det var ok så vi lät honom komma.
Men nu har han fått en lillasyster som är 9 veckor.
De väcker varandra så ingen kan sova. Syster sover i vagnen i sovrummet hos oss.
Vi började för 5-6 veckor sedan att gå tillbaka med Liam till hans rum när han kommer.
Vilket blir flera gånger per natt.
Ibland går han inte upp utan ligger kvar och gråter. ibland låter han ledsen men oftast arg.
Jag brukar gå in första gången och sedan ramsa utanför dörren. han lugnar sig men efter en stund börjar han igen. efter ca 4.30 är det omöjligt att få honom att somna om. men han får inte komma upp förren kl .6 då morgonen börjar. om jag ligger kvar i min säng och drar kudden över huvudet efter att har sprungit upp flera ggr kommer han springandes in till oss.
helst skulle jag vilja att morgonen börjar kl 7 men han har alltid varit väääldigt morgonpigg.
han somnar glad och nöjd kl 19 på kvällen. på dagen får han sova tills han vaknar själv, brukar bli ca 1,5 timme. ibland 2.
Lillasyster sover inte heller bra efter kl 03 då hon har fått mat så vi är trötta i den hätr familjen nu!
Jag är medveten om att jag gör massa fel och dessutom gör jag och mannen olika så jag tänkte att jag ska kura dem ensam nu.
men jag behöver lite tips påhur jag ska gå tillväga! och en spark därbak! ska jag kura båda samtidigt?
tacksam för tankar kring detta.
Mamma till Liam f?dd 031228 och Tuva f?dd 051114
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Först en spark därbak, som du ville ha: Ta dig SAMMAN!! Såhär kan ni ju inte tillåta honom göra eller hur?:twisted: :wink:
Så, nu var det avklarat, nu kör vi lite fakta först...

1. Han behöver 12 timmars natt, 19-7.00 låter bra.

2. Han behöver sin spjälsäng tillbaka!! Ställ tillbaka den, och skyll på att den nya sängen gick sönder/behövde vila el. dyl.
Och så ENTUSIASTISK presentation av gamla goa efterlängtade spjälsängen!! :D :D

3. Han ska även sova middag exakt samma tid varje dag. 1,5 timme är lagom.

4. Inte bra att du och maken gör olika. :cry: Det skapar förvirring.
Sätt dig och gå igenom vad som gäller och säg att f.r.o.m nu gör ni en KUR, vill han inte vara med och hjälpa till, så tar du hand om det, men han MÅSTE låta dig göra på rätt sätt!

Om kuren för äldre barn kan du läsa här på sidan.
Spjälsängen tillbaka alltså, och så kör du!
Första natten går du in och lägger tillrätta och ramsar. Dröj inte kvar.
Andra natten tar ramsan över, och du går in bara vid absolut KRIS.
Vad han än säger/ropar/skriker svarar du med ramsan. MÖJLIGTVIS kan man säga "Det tittar vi på imorgon" ifall det är något han vill.
Ramsan är bestämd och trygg och ger honom i sinom tid det besked han så väl behöver - på natten sover man.

Jag hade nog kurat storebror först och låtit det sätta sig, innan jag kört kuren på lillasyster, hon är ju ett litet pyre.

Lycka till! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Bitte

Inlägg av Bitte »

Tack Anna!

Sitter här och läser ditt svar och skrattar åt mig själv! Inser ju att det bara är att sätta igång! :D
Problemet blir att ta sängen i från honom eftersom han älskar den och är så stolt över den.
Sängen har för övrigt en väldigt hög kant så om han inte har sin "puff" stående på golvet brevid så kommer han inte ur sängen...än.
Kan jag kanske pröva att bara ta bort puffen så han inte kommer ur?
Fast det är väl inte så snällt.
jag får väl dra upp spjälisen från källaren helt enkelt!
tack igen! jag ska börja kura honom så fort barnen är friska! just nu är båda förkylda och behöver nässpray på natten.
jag lovar att rapportera!
PS: AW om du läser detta; jag läser just nu Mommo. Jag kan knappt lägga den ifrån mig, Tack!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, anna :D

:D Varför i fridens namn ska han ha puffen vid sängen :?: För att kunna gå ur enkelt :?: Det kan han ju ändå, om han vill. "Natta" puffen i ett hörn, borta från honom. Inget elakt med det. Puffen behöver också sova, i lugn och ro.

:D Skippa nässprayen, tycker jag. De små barnen ska sova så gott på natten och PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING, är budskapet :!: De behöver sova sig friska.

Tack för dina varma ord om Mommo :oops: :oops: :oops:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Ja, du ser! Du fick en knuff, så då är det bara att sätta igång eller hur? :wink:

Ang. puffen...Ja, det kan ju funka att ta bort den, tillfälligt. :-k
Men vips så kan han ta sig ur, och då står du där i alla fall...
Ska du ta bort puffen säger du bara att den ska sova, och den KAN inte sova där jämte sängen, utan behöver sova DÄR vid elementet eller nåt.
När han ska sova, ska puffen sova, när han vaknar får puffen komma fram till sängen igen! :D
Det är DIN övertygelse som blir hans övertygelse om man säger så.

Tar du tillbaka spjälsängen ska det vara en riktig "happening" Med tjo och tjim och GLÄDJE!! :D Och ett MYCKET sorgset konstaterande att den stora sängen var trasig/sjuk...så det går inte. Tyvärrr, tyvärr, beklaga och dela hans ev. sorg. Men kanske blir det inte ens sorg! han kanske blir jättelättad av att få sin trygga säng tillbaka!

Ja, rapport vill vi ha! :D

kram anna
Bitte

Inlägg av Bitte »

Tack Anna och Anna!

Jag är riktigt motiverad nu! Det bara SKA gå.
Jag kör varianten med att natta puffen långt från sängen. jag tror att det kommer funka. Annars tar jag fram spjälsängen! :) :)

Vilket bra forum detta är! Önskar att jag funnit det tidigare!
Rapport kommer :!: :D
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Jaha! :D
Natta puffen var tydligen en bra idé! :D

kram anna
Bitte

Inlägg av Bitte »

Nu är "puffen" (skumgummikub) nattad och pussad på av Liam och han sover så gott i sin säng. :D :D
Det ska bli väldigt spännande att se hur natten blir nu :!:

Fortsättning följer....
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Ja, kom igen nu lilla mamma!! :D =D> \:D/

kram anna
Bitte

Inlägg av Bitte »

Första natten avklarad och det gick över förväntan! :D
Jag trodde nog att han skulle försöka ta sig ner från sängen utan puffen men det gjorde han inte.
Det kan bero på att jag nu hann höra honom innan han kom springande, så jag kunde gå till hans dörr och ramsa.
Första gången blev vid 22.15(så tidigt brukar han aldrig vakna). Andra ggn blev vid 23.30, jag fick ramsa flera gånger utanför, han grät lite, sen tystnade någon minut, började igen och höll på så i ca 5-10 min.
nästa gång blev vid 5-tiden(kommer inte riktigt ihåg,TRÖTT)
Jag ramsar och han tystnar men sover inte.
Efter en liten stund hör jag "blinka lilla stjärna där" genom väggen :D :D
Helt underbart :!: :!:
sen somnar han om lite fram till 5.45 då sambon går in och gör morgon.
Nu sover lilla älsklingen igen... ska bli roligt att se hur det går i natt!

Tack för stödet Anna!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

BRA!!! :D :D
Jättebra jobbat! =D>

kram anna
Bitte

Inlägg av Bitte »

hej igen!
ännu bättre inatt! jag behövde inte gå upp en enda gång och ramsa.
men jag hörde honom flera gånger gnälla lite men han slutade snabbt.
vaknade vid 5.30 men kl 5.45 tog vi upp honom.
så det verkar som att vi snart bara har en nattsuddare kvar i familjen :D
men det ska det snart bli ändring på!
nästa steg blir att förlänga morgonen till kl 7 i stället för 6. men det blir inte lätt! jag tänkte att han måste lära sig sova till 6 först. eller vad tror du? ska jag köra på till kl 7 med en gång?
det blir ju väääldigt länge som han kommer ligga vaken eftersom han nästan alltid vaknar vid 4.30. :shock:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Han verkar ju både pratbar och samarbetsvillig :lol: Varför inte ta ett litet entusiastiskt prat med honom och tala om att från ocd med nu ska han sova så gott heeela natten och puffen också och det ena med det andra (gosedjur :?: ) tills a) någon kommer och talar om att det är morgon, häääärlig ny morgon, b) väckarklockan ringer :?: (Den kan också behöva nattas. Efter att ha ställts. Av honom :lol: )

Så jag tycker du ska dra till med 7 på en gång, när du alltså känner dig mogen, styrkt, stärkt och attans beslutsam, och glad på kuppen :!: Och då tar du det lilla Skräpet i samma svep. Det kan han också vara med om att "hjälpa till" med, för nu ska det ju sovas heeeela natten, hon med :!: (Nåja. Men inte äta kl 3 i alla fall :roll: :lol: )
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Se där ja! :D
Så lätt det är egentligen, 8) bara man bestämmer sig :D

kram anna
Bitte

Inlägg av Bitte »

Tack för era svar!
i natt gick det också bra! Han vaknade och var jätteledsen en gång vid 00.30 grät och ville ha välling. men jag ramsade några gånger sedan tystnade han.
sedan sov han vidare till 5.45. då tog vi upp honom.
Han hinner alltid först lilla rackarn! Vi hinner aldrig väcka honom eftersom han redan vaknat själv och börjat gnöla strax innan vi ska gå in. Tycker ni att vi ska låtsas som att det fortfarande är natt då och ramsa eller spelar det ingen roll?
Liam och jag pratade ikvälll innan läggdags om att man ska sova heeeela natten i sin sköna säng ända tills mamma eller pappa kommer och säger godmorgon. men jag vet inte riktigt om jag är tillräckligt motiverad att köra igång till 7 i morgon redan.
Får väl se när han vaknar :? :roll:
Jag låter detta sätta sig nån vecka...sen är det dags för Tuva att sova så gott! (och för mamman och pappan också för den delen)
Ha det bra!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "