Jag lyckas inte hjälpa min lille kille på 2 år att sova hela natten. Lite bakgrundsfakta kan nog behövas
Liam har somnat i sin säng glad och utan problem i eget rum sedan han var ca 9 månader. Kurade honom enligt barnaboken och efter tre nätter somnade han så gärna i sängen själv.
Felet som vi har gjort är att han har fått bestämma när morgonen börjar. Det vill säga vi sover tills han har vaknat. Jag vet! Jättedumt.
Sedan i september fick han en vanlig säng med hög kant av en släkting.
Då började han komma in till oss på natten och sov vidare där.
Vi tyckte det var ok så vi lät honom komma.
Men nu har han fått en lillasyster som är 9 veckor.
De väcker varandra så ingen kan sova. Syster sover i vagnen i sovrummet hos oss.
Vi började för 5-6 veckor sedan att gå tillbaka med Liam till hans rum när han kommer.
Vilket blir flera gånger per natt.
Ibland går han inte upp utan ligger kvar och gråter. ibland låter han ledsen men oftast arg.
Jag brukar gå in första gången och sedan ramsa utanför dörren. han lugnar sig men efter en stund börjar han igen. efter ca 4.30 är det omöjligt att få honom att somna om. men han får inte komma upp förren kl .6 då morgonen börjar. om jag ligger kvar i min säng och drar kudden över huvudet efter att har sprungit upp flera ggr kommer han springandes in till oss.
helst skulle jag vilja att morgonen börjar kl 7 men han har alltid varit väääldigt morgonpigg.
han somnar glad och nöjd kl 19 på kvällen. på dagen får han sova tills han vaknar själv, brukar bli ca 1,5 timme. ibland 2.
Lillasyster sover inte heller bra efter kl 03 då hon har fått mat så vi är trötta i den hätr familjen nu!
Jag är medveten om att jag gör massa fel och dessutom gör jag och mannen olika så jag tänkte att jag ska kura dem ensam nu.
men jag behöver lite tips påhur jag ska gå tillväga! och en spark därbak! ska jag kura båda samtidigt?
tacksam för tankar kring detta.