Hej,
Nat ska inte ta denna tråd.
Jag har en dotter dom är blir fyra månader om lite mindre än två veckor. Vi hade en rätt tuff start med en sannolik mjölkproteinallergi som slutade på akuten vid sex veckors ålder eftersom hon bajsat blod. Hon har fått föreskrivet mjölkfri ersättning men ratar den. Jag har ännu inte börjat ge smakportioner. Hon går upp som hon ska, växer och utvecklas, men jag uppfattar nog att jag har lite dålig mjölk på kvällarna. Troligen kommer hon alltså till en början inte kunna sova hela natten, helt utan mat, men ett mål per natt borde räcka. Hon började sova bättre för ca fyra veckor sedan med återkommande nätter då hon bara ammade en gång. Hon har alltid varit stökig från 4-tiden på morgonen fram tills vi kliver upp vid sex-sju.
Men så bestämde jag mig för att införa rutiner efter att ha läst "The contented little baby book" och Barnaboken. Jag vet inte om det sammanföll med någon fas, men allt spårade ur. Hon som tidigare sovit rätt bra på dagarna sov dåligt både dag och natt. Efter två dagar gav jag upp men sedan dess är nätterna fruktansvärda. Ett vanligt dygn hos oss ser i dagsläget ut ungefär så här:
06-07: Godmorgon (hon är oftast ledsen när hon vaknar). Skötning och prat/skoj, mat (båda brösten), göra frukost till mamma, sitta i babysittern och titta på när jag duschar, borstar tänderna, bäddar sängen osv. Lite egenlek, lite lek med mamma. Hon hinner oftast bajsa två gånger.
ca 08-09: Somnar förmiddag, sover antingen 40 minuter eller ca 1,5 timme oftast.
Sedan är hon vaken ca 2-2,5 timme i stöten och sover därefter igen
ca 11-12: Mat, eventuellt byte av blöja.
lunchluren är oftast mellan 1-2 timmar
mellan 11 och 16 är jag oftast ute och rör mig, typ fikar, promenerar eller dylikt.
ca16-17 mat igen.
Någon gång 17-18 sover hon ca 20-45 minuter.
runt 19 börjar vi kvällsrutin med bad, nedvarvning, lite lek. Sedan tar det mellan 20 minuter till 1,5 timme av vaggande (när hon gnäller eller skriker större delen av tiden) innan hon somnar i famnen och jag lägger ner henne i sängen. Är det för tidigt så vaknar hon när jag lägger henne och så börjar vi om igen.
Sedan kommer nätterna...
Senaste 1,5 veckan har de sett ut enligt följande:
20-21: Hon somnar, ätit runt 19-20
23.30: börjar böka och stöka, med öppna och slutna ögon. jag försöker lägga henne på sidan (favvoställningen, hon ligger på rygg annars), lägga handen på henne osv. Hon stökar fram till ca 02 då hon vaknar ordentligt och får mat, båda brösten.
ca 02.30 somnar hon vid bröstet och jag lägger henne i hennes säng.
ca 03-04: hon börjar böka och stöka igen
04.45: Bajsar mer eller mindre, vid mindre byter jag inte. Ger henne en slurk, hon somnar (förhoppningsvis) om.
05-06: Bökar och stökar tills vi kliver upp
Jag är desperat, jag är ensamstånde och håller på att gå in i en depression pga av sömnbrist. Jag känner mig som en urdålig mamma och det har börjat gå så långt att jag känner att hon skulle ha det bättre hos någon annan...
Hur gör jag nu?
snart 4 månaders med desperat mamma.
-
Irmasmamma
Re: snart 4 månaders med desperat mamma.
Hej Anhyan! 
Jag kikar in här från Späda och små.
Du, det här ska vi nog styra upp! Såg att du startade en tråd inne hos oss för 1,5 mån sen och fick två fina svar... Har du sett dem?
Bra att du läst Barnaboken!
Om du vill genomföra en Sova Hela Natten-kur så behövs det vanlig mat på menyn. På bröstmjölk går det inte att sova hela natten (som du själv skriver), och då är det heller inte aktuellt med en kur.
Men jag vill varmt rekommendera att införa smakisar nu eftersom 4 månaders brukar vara VRÅLhungriga.
Några råd på vägen innan vanlig mat är införd och kur kan genomföras:
Det första jag reagerar på är att liten får på tok för lite mat på dagen! 4 stora mål med 4 små rätter, kaffe och kaka
. 3-4 h mellan (start på) målen. En nattslurk på 2 rätter precis innan sängdags.
Om jag får föreslå mattider så skulle de kunna se ut ungefär så här (om natten är 19-07): 07, 11, 14.30, 17.30, (nattslurk 18.30, nattmål 04).
Under de stora målen matar du på så mycket det bara går under en timme.
Sen behöver liten lära sig att somna själv. Har du kollat filmklippen där Anna visar vagning och buffning? Om inte så gör det!!
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start
Börja med detta och återkom om du har fler frågor/när mat är införd!

Jag kikar in här från Späda och små.
Du, det här ska vi nog styra upp! Såg att du startade en tråd inne hos oss för 1,5 mån sen och fick två fina svar... Har du sett dem?
Bra att du läst Barnaboken!
Om du vill genomföra en Sova Hela Natten-kur så behövs det vanlig mat på menyn. På bröstmjölk går det inte att sova hela natten (som du själv skriver), och då är det heller inte aktuellt med en kur.
Men jag vill varmt rekommendera att införa smakisar nu eftersom 4 månaders brukar vara VRÅLhungriga.
Några råd på vägen innan vanlig mat är införd och kur kan genomföras:
Det första jag reagerar på är att liten får på tok för lite mat på dagen! 4 stora mål med 4 små rätter, kaffe och kaka
Om jag får föreslå mattider så skulle de kunna se ut ungefär så här (om natten är 19-07): 07, 11, 14.30, 17.30, (nattslurk 18.30, nattmål 04).
Under de stora målen matar du på så mycket det bara går under en timme.
Sen behöver liten lära sig att somna själv. Har du kollat filmklippen där Anna visar vagning och buffning? Om inte så gör det!!
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start
Börja med detta och återkom om du har fler frågor/när mat är införd!
Irma
111108, SM från 3 veckor.
Olof
131008, SM från början.
Olof
Hej
Jag kan inte nog understryka det det fina svaret du fått av Irmasmamma
MAT mat och mera mat är nyckeln till fin sömn och glada dagar. Jag klipper in en liten inspirationstråd till införandet av smakportioner. Vi rekommenderar ingen att kura förrän man infört riktig mat på schemat.
MEr mat åt småfolket
kram
Jag kan inte nog understryka det det fina svaret du fått av Irmasmamma
MEr mat åt småfolket
kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Ok, bra tips. Jag ska mata henne oftare. Hon äter dock inte en timme! Jag är glad om jag får henne att äta 20 minuter, då inkluderar det båda brösten... Då brukar jag ändå mata, när hon börjar sprattla rapar jag och lägger till samma bröst. Då äter hon lite till. Sedan byter vi bröst och upprepar. Hon är lite svårrapad, men det brukar komma något tillslut. Hon kräks heller inte någonting nästan.
Äter hon fort? Har jag lite mjölk?
1 timme! Det tror jag aldrig hon ammat någonsin =) Inte ens när hon är supertrött.
Äter hon fort? Har jag lite mjölk?
1 timme! Det tror jag aldrig hon ammat någonsin =) Inte ens när hon är supertrött.
-
Irmasmamma
Du har helt rätt, de flesta fyra månaders är snabba på att tömma brösten och det är ovanligt att de äter en hel timme i sträck. Det jag menade var att måltiden ska gärna hålla på i upp till en timme, kanske med lite skötning och umgänge mitt i, men prova alltid om liten vill ha mer innan timmen är slut, typ.
Sen stänger köket fram till nästa mål! 
Ja, kolla in länken Videunge
skickade, den är kanon! 
Ja, kolla in länken Videunge
Irma
111108, SM från 3 veckor.
Olof
131008, SM från början.
Olof