(För)trots vid läggning
(För)trots vid läggning
Vi har hamnat i en tråkig "god-natt-lek" med vår dotter, som nyss fyllde två. Hon sover med ett gosedjur. Denna apa stänger av ljuset i barnets sovrum (dottern vill ha det så) och sedan brukar jag ge den tillbaka till henne. Men nu vill hon inte ha apan tillbaka, eller bättre, hon låtsas att hon inte vill ha den och visar mig att jag ska ta den med mig. Jag tar den och går ut, med ramsan. Medan jag säger ramsan ångrar hon sig och vill ha apan tillbaka. Då är jag redan nästan ur rummet. Jag återvänder, ger apan tillbaka, slutföra ramsan och ut. Men vad gör hon? – Kastar apan ur sängen och börjar gråta och ropa. Vi går inte in, utan hittar apan på golvet innan vi lägger oss. Hon lugnar sig efter 10 minuter eller tre kvart, ibland hjälper storebror till genom att prata med henne. Jag trodde att efter tre nätter så ska hon ha fattat att hon inte får apan tillbaka när hon kastar ut den. Men inte så. Det har nu pågått i ungefär en vecka. Måste jag avbryta ”leken” tidigare? Inte ge henne apan tillbaka efter hon skickat mig ut med den? Eller inte ta den med mig? Vad tror ni?
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Re: (För)trots vid läggning
Kort svar med tanke som fall meg inn:
Hva om dere ikke finner apen når det er leggetid, leter og buser overalt og til slutt finner den i den mørke (gode og kalde!!) soverommet, under den deilige puten i senga?? Gjør det til en lek som avsluttes med omfavnelsen av apen i senga, og sikkert og fint ut med ramsen...?
Jeg ser at dersom tilsvarende rutiner blir nesten "tvang" her i huset, er overbevisende moro ofte en nøkkel. Hva tror du??
Klem fra amama
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Tack, AMAMA, för ditt svar. Din tipps hjälpte oss på rätt spår: att bryta tvången, om än på ett lite annorlunda sätt. Tyvärr accepterade hon inte att apan sover. Men nästa kväll "försvann" apan helt och hållet, vilket vår dotter inte visade mycket bekymmer om, och så valde hon ett annat gosedjur - och har somnat fint med det. Släcka-ljuset-ritualen avskaffade vi samtidigt vilket också underlättar läggningen.
Tyvärr finns dock liknande tvång i många olika situationer, där hon ”vill och inte vill” samtidigt. Ingen riktigt trots än, enligt min bedömning. Oftast lyckas vi med att lösa situationen, t.ex. om hin vill och inte vill äta sin efterrätt, kliva av från toan, öppna gardiner på morgonen etc.. Men det finns situationer där det inte är så lätt, nämligen när storebror är involverad. Exempel: Vilken sång ska vi sjunga på kvällen, innan barnen lägger sig? Dottern säger en låt, men sedan vil hon inte höra det och skriker. Eller så är det storebrors tur att välja, men hon vill inte acceptera hans val - bara för att kunna säga "Nej". Det hjälper inte att säger att vi då inte ska sjunga alls. Då är hon nämligen nöjd med detta (medan jag trodde att det ska ha effekten att hon acceptera storebrors val) -- men jag kan ju inte neka storebror sången bara för att systern inte vill. Det hjälper inte heller att säga: "Ok, då gör du något annat medan jag sjunger". Då blir det arga protester. Och att slippa sångstunden helt (för att bryta tvången)? – Detta ska nog inte storebror acceptera. Har ni förslag hur man kan lösa en sådan situation?
Tyvärr finns dock liknande tvång i många olika situationer, där hon ”vill och inte vill” samtidigt. Ingen riktigt trots än, enligt min bedömning. Oftast lyckas vi med att lösa situationen, t.ex. om hin vill och inte vill äta sin efterrätt, kliva av från toan, öppna gardiner på morgonen etc.. Men det finns situationer där det inte är så lätt, nämligen när storebror är involverad. Exempel: Vilken sång ska vi sjunga på kvällen, innan barnen lägger sig? Dottern säger en låt, men sedan vil hon inte höra det och skriker. Eller så är det storebrors tur att välja, men hon vill inte acceptera hans val - bara för att kunna säga "Nej". Det hjälper inte att säger att vi då inte ska sjunga alls. Då är hon nämligen nöjd med detta (medan jag trodde att det ska ha effekten att hon acceptera storebrors val) -- men jag kan ju inte neka storebror sången bara för att systern inte vill. Det hjälper inte heller att säga: "Ok, då gör du något annat medan jag sjunger". Då blir det arga protester. Och att slippa sångstunden helt (för att bryta tvången)? – Detta ska nog inte storebror acceptera. Har ni förslag hur man kan lösa en sådan situation?
Rosine
-
Clara Cecilia
Hej!
Vi har haft samma situation här - det protesteras stundtals från det ena barnet när det andra fått välja sin sång.
Jag har löst med att det barnet som stör, hojtar bråkar får gå ut ur sovrummet och sätta sig på "palli" i köket tills sången är klar. Och sen gå raka vägen in och lägga sig efteråt.
För oss funkar det eftersom båda egentligen vill höra alla sånger
Ett annat alternativ - som är mer i Annas linje
- är att förlägga allt sjungande, sagoläsande etc Utanför sovrummet. Stoj, bus, skratt, mys, sånger, pussar och sen ner i sängen i mörka rummet och ramsa sig ut. Punkt.
Clara
Vi har haft samma situation här - det protesteras stundtals från det ena barnet när det andra fått välja sin sång.
Jag har löst med att det barnet som stör, hojtar bråkar får gå ut ur sovrummet och sätta sig på "palli" i köket tills sången är klar. Och sen gå raka vägen in och lägga sig efteråt.
För oss funkar det eftersom båda egentligen vill höra alla sånger
Ett annat alternativ - som är mer i Annas linje
Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Hej Clara, tack för ditt svar. Vi sjunger i vardagsrummet innan barnen lägger sig. Tror du inte att lillan är för liten för att skickas t.ex. i köket när hon protesterar mot sången storebror har valt (hon har precis fyllt två)? Kanske kan jag ge henne en leksak där, så hon inter upplever det som förvisning?
Rosine
-
Clara Cecilia
Hej!
Jag upplever det inte som en förvisning - det är mer av att den som stör en daglig ritual får vara någon annanstans en stund och så fort den sången eller sagan är över komma tillbaka
För det är ju inte heller schysst mot storebror att inte få en sång. Får dom välja en var?
Lilla L har inte reagerat på det som en förvisning, hon är ju något äldre än din stjärna. Hon tycker att det är bra men kommer sen och vill vara med. Och det får hon
. Men hon är en Stark person på alla sätt. Har du en känslig stjärna så får man ju ta det lite mjukt och fint.
Ett alternativ är ju att låta en annan vuxen fixa tandborstning etc medans du sjunger för storebror? Om ni är två hemma kvällstid dvs?
Clara
Jag upplever det inte som en förvisning - det är mer av att den som stör en daglig ritual får vara någon annanstans en stund och så fort den sången eller sagan är över komma tillbaka
För det är ju inte heller schysst mot storebror att inte få en sång. Får dom välja en var?
Lilla L har inte reagerat på det som en förvisning, hon är ju något äldre än din stjärna. Hon tycker att det är bra men kommer sen och vill vara med. Och det får hon
Ett alternativ är ju att låta en annan vuxen fixa tandborstning etc medans du sjunger för storebror? Om ni är två hemma kvällstid dvs?
Clara
Nu går det bättre. Nyss satte jag henne med en leksak på en stol i köket när hon protesterade mot sången och sa tille henna att hon kan leka lite här eller komma och lyssna. Under sången tittade hon in i vardagsrummet, men promenerade sedan omkring i lägenheten, lugn. Det får hon ju göra!
Tack för tippsen, Clara.
Tack för tippsen, Clara.
Rosine
-
Clara Cecilia
Hej
så fint att det funkar!
Håll det bara stadigt, vänligt och konsekvent och låt det aldrig bli maktkamp.
Vi hörs!
Clara
så fint att det funkar!
Håll det bara stadigt, vänligt och konsekvent och låt det aldrig bli maktkamp.
Vi hörs!
Clara
Så bra at det funket også for dere!
Jeg vil bare skyte inn - Av egne erfaringer tror jeg faktisk at våre små er litt for små til å velge hva og når de vil og ikke hele tiden. Det spørsmålet kan man faktisk utelate, nesten helt, og det var en stor lettelse for meg da jeg oppdaget det. (står om dette i barneboka!)
Når det gjelder sangen om kvelden, hvordan har det gått? Mine tanker går dit hen at dere kanskje kan lage et nytt "show", der de voksne (eller platespilleren, ipoden eller hva det nå er;)) synger en helt ny sang i stedet... Det er jo spennende for både voksne og barn, og gøy er det også å få høre den flere ganger kanskje?... Man må selvsagt være entusiastisk - her i huset særlig for storebror som er ganske avansert, men det hjelper fremdeles å si at dette er Verdens beste låt!!!
Eller kanskje den voksne og storebror kan ha synging for lillesøster, nye eller gamle sanger. Dersom lillesøster begynner å synge på en sang tar man selvfølgelig også den, og jeg ville tatt den høyt og insisterende, og kanskje helt feil (det kan jo være gøy!) men kort, dersom det kom protester. Kanskje hun også kunne få være med i en liten dans med litt kiling til denne sangen - for å bryte på en gøyal måte..?
Har dere forresten hørt Godda Godda med Jojje" Wadenius? Og Meningen med livet av Brødrene Lindgren? Litt på siden, og kanskje til og med reklame.., men det er svenske plater med låter som gjør barna (og meg) lykkelige
Alt godt!
amama
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Hej AMAMA, tack för ditt inlägg. Jag har också upplevt det som du skriver: att det kan vara svårt för de att veta vad de vill. Nu funkar ju sjungandet - men jag ska säkert komma ihåg ditt tipps senare i det ena eller andra sammanhanget.
Jag tror att jag snart ska höra av mig igen i detta tråd, angående kisseriet på kvällarna (storebror sover utan blöja sedan ett par dagar) och båda barn tycker att det är jätteroligt att behöva kissa (och inte i blöjan, för lillasysterns del) efter vi har lagt dem ... Att sitta på pottan i sovrummet är inte alls tråkigt när man är två i rummet. Men som sagt, jag ska skriva ett nytt inlägg om jag inte hittar någon lösning.
Jag tror att jag snart ska höra av mig igen i detta tråd, angående kisseriet på kvällarna (storebror sover utan blöja sedan ett par dagar) och båda barn tycker att det är jätteroligt att behöva kissa (och inte i blöjan, för lillasysterns del) efter vi har lagt dem ... Att sitta på pottan i sovrummet är inte alls tråkigt när man är två i rummet. Men som sagt, jag ska skriva ett nytt inlägg om jag inte hittar någon lösning.
Rosine
Nu tror jag att jag behöver hjälp igen. Storebror sover alltså utan blöja sedan en dryg vecka tillbaka. Fastän han kissar före läggningen vill han kissa igen sedan. Han ropar oss 5 eller 10 eller 20 minuter efter läggningen. Det händer bara en gång varje kväll. Ibland kissar han mycket då, ibland bara ett par droppar. Jag tar det inte så mycket som trots, utan hellre som ett tecken av nervositet eller liknande (det hamnar fortfarande mycket kiss i sängen på natten). Men kanske är det både och. Problemet uppstår genom att lillasyster, i fall hon fortfarande är vaken – och det är hon nästan varje natt – också vill upp och kissa i badrummet. Jag har infört att även hon kissar i pottan före läggning, och hon har ju blöjan. Så det finns ingen nödvändighet för henne att gå upp igen. Men hon blir jätte arg om hon inte får det.
Jag har försökt att ställa storebror en potta bredvid sängen. Jag måste dock ändå öppna dörren en bit när han ropar för att annars är det kolsvart i rummet. Och då blir det inte mycket bättre, för att hans syster vill också upp. När han kissar i sovrummet blir det därför ännu mer underhållning för båda två.
Idag klättrade lillasystern ur sängen första gången när storebror var på toan och kissade. Jag ledde henne tillbaka några gånger, som jag hade läst i andra trådar. Under denna tid hade storebror gått tillbaka i sin säng. Lillasyster var mycket arg, och först när han sade flera gånger bestämt till henne att hon skulle vara tyst, slutade hon skrika. (Jag hade förstås redan gått ut).
Så vill vi inte ha det varje kväll. Nu har vi en som vill kissa efter läggning och en liten sänghoppare (något som storebror har aldrig gjort; men det är en helt tydlig skillnad i deras personligheter). Ingen kombination som garanterar lugna kvällar. Har ni tipps hur vi kan hantera detta?
Jag har försökt att ställa storebror en potta bredvid sängen. Jag måste dock ändå öppna dörren en bit när han ropar för att annars är det kolsvart i rummet. Och då blir det inte mycket bättre, för att hans syster vill också upp. När han kissar i sovrummet blir det därför ännu mer underhållning för båda två.
Idag klättrade lillasystern ur sängen första gången när storebror var på toan och kissade. Jag ledde henne tillbaka några gånger, som jag hade läst i andra trådar. Under denna tid hade storebror gått tillbaka i sin säng. Lillasyster var mycket arg, och först när han sade flera gånger bestämt till henne att hon skulle vara tyst, slutade hon skrika. (Jag hade förstås redan gått ut).
Så vill vi inte ha det varje kväll. Nu har vi en som vill kissa efter läggning och en liten sänghoppare (något som storebror har aldrig gjort; men det är en helt tydlig skillnad i deras personligheter). Ingen kombination som garanterar lugna kvällar. Har ni tipps hur vi kan hantera detta?
Rosine
Kvällarna är numera helt dominerade av kissandet, för båda barn, och det måste ändras. Allt började med att vi tog bort storebrors nattblöja. Blöjan var ju inte torr på morgna, men jag inbillade mig att han kissade i blöjan när han var vaken. Fick rådet här på forumet att avvakta, men tyvärr höll vi oss inte till detta. Och nu har vi teatern på kvällarna utan att det hela innebär ett framsteg – han är inte torr på nätterna utan har kissat i sängen 6 av 8 nätter. Därför funderar vi på att återinföra nattblöjan. Sonen och jag ska sova bättre av det, för att vi ska slippa gå upp mitt i natten och byta sängkläder. Alternativet är att ge det mer tid och att skaffa förutsättningar att han kan kissa i sovrummet utan hjälp, med pottsljus osv. Jag är nämligen inte längre övertygad att det inte är trots när han behöver kissa strax efter läggningen.
Och så tycker ju också lillasystern numera att det tillhör rutinen att man går till badrummet efter läggningen. I kväll ropade och skrek hon direkt efter läggningen att hon vill kissa, men jag reagerade inte (hon har ju blöja). Dock inget hopp ur säng. Sedan ropade även storebror – han fick gå på toan och hon med. Fast det kom inget, hon hade redan kissat i blöjan. Vi måste få ordning på detta och vara konsekvent med att God natt är God natt. Jag har läst i andra tråder och hittat tippsen (av AW) att göra det en rutin att gå på toan innan läggning. Vilket vår dotter gör numera, men man vill ju inte heller sitta där i 10 minuter och väntar om det kommer några droppar. Då skulle man bara skaffa ett nytt ”problem”. Hon är för övrigt bara i början av att kunna styra kisseriet lite grann, är alltså inte dagtorr även om hon hittar till pottan ganska ofta när hon går med naken rumpa.
Våra tankar är alltså
- Storebror går tillbaka till nattblöjan. Detta har förstås inget med kvällstrasslet att göra utan bara med saken att sängen blir blöt nästan varje natt.
- Om vi fortsätter utan blöja får han möjlighet att sköta kissandet själv i sovrummet så det inte blir underhållning att gå på toan efter läggning.
- Lillasyster går på toan före läggningen, men detta är sista gången på dagen, oavsett om det kommer kiss eller inte.
Vad tror ni?
Och så tycker ju också lillasystern numera att det tillhör rutinen att man går till badrummet efter läggningen. I kväll ropade och skrek hon direkt efter läggningen att hon vill kissa, men jag reagerade inte (hon har ju blöja). Dock inget hopp ur säng. Sedan ropade även storebror – han fick gå på toan och hon med. Fast det kom inget, hon hade redan kissat i blöjan. Vi måste få ordning på detta och vara konsekvent med att God natt är God natt. Jag har läst i andra tråder och hittat tippsen (av AW) att göra det en rutin att gå på toan innan läggning. Vilket vår dotter gör numera, men man vill ju inte heller sitta där i 10 minuter och väntar om det kommer några droppar. Då skulle man bara skaffa ett nytt ”problem”. Hon är för övrigt bara i början av att kunna styra kisseriet lite grann, är alltså inte dagtorr även om hon hittar till pottan ganska ofta när hon går med naken rumpa.
Våra tankar är alltså
- Storebror går tillbaka till nattblöjan. Detta har förstås inget med kvällstrasslet att göra utan bara med saken att sängen blir blöt nästan varje natt.
- Om vi fortsätter utan blöja får han möjlighet att sköta kissandet själv i sovrummet så det inte blir underhållning att gå på toan efter läggning.
- Lillasyster går på toan före läggningen, men detta är sista gången på dagen, oavsett om det kommer kiss eller inte.
Vad tror ni?
Rosine
-Ja, làt storebror ha blöja till han är torr. Vi tog bort blöjan och hade blöt säng en del gànger , vi tog tillbaka blöjan och hade den pà en mànad eller tvà, sà var han klar. Efter det har han haft tvà eller tre olyckor och det händer ju.Rosine skrev: - Storebror går tillbaka till nattblöjan. Detta har förstås inget med kvällstrasslet att göra utan bara med saken att sängen blir blöt nästan varje natt.
Vad tror ni?
- Jag tycker inte detta är en god idè eftersom han tydligen inte är torr ännu.
- Toabesök innan natten är en rutin man har livet ut, sà det är tumme upp. Jag tillàter alltid en toaresa efter läggning, men det är bara att bestämma hur ni vill ha det. Vi har en 6 àring som är rädd för att pinka i sängen, sà hon stiger upp varje kväll för att gà pà toa. Det är lugnt tycker jag, hon blir lugn och kan sova gott efter det och det är inget testande eller trots. En period fick hon sin pappa att lova henne att hon inte ska kissa i sängen pà natten, dà behövde hon inte stiga upp.
Hoppas ni snart fàr lugna kvällar igen.
Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Tack för ditt svar, Miniz. Sista natten blev sängen torr och sonen berättade detta stolt för pappan. Det kändes som om han hade hört oss prata om saken sent på kvällen. Då hade jag inte hjärtat att återgå till blöjan direkt. Så vi körde med pottljus i kväll. Barnen somnade i alla fall fortare än de senaste kvällarna. Vi ska se hur det går med storebrors kissande på nätterna.
Men tycker du att även en tvååring (hon fyllde år i maj) som sover med blöja kan få lov att gå på toan efter läggning? Idag ville lillasyster göra det även vid lunchvilan, men jag tillåt inte det och det blev medellånga protester. Om det händer en gång efter läggning då är det kanske ok, men jag är rädd att det blir en riktig fnurra och att hon sedan vill stiga upp tjugo gånger. Och hon är definitivt en tjej som ställer mycket mer frågor än sin storebror. Igår, så ville hon ju redan gå på toan när hon skulle kliva i säng (fast hon hade varit där innan, utan att kissa). Hon fick göra det, men det kom inget kiss. Sedan ville hon upp igen efter nattning och kissade i blöjan medan hon ropade och skrek. Det är svårt att säga (för henne och för oss) om/ när hon verkligen är kissnödig och hon har ju blöjan. Men vi vill förstås inte heller förbjuda något som är ett verkligt/ naturligt behov.
Men tycker du att även en tvååring (hon fyllde år i maj) som sover med blöja kan få lov att gå på toan efter läggning? Idag ville lillasyster göra det även vid lunchvilan, men jag tillåt inte det och det blev medellånga protester. Om det händer en gång efter läggning då är det kanske ok, men jag är rädd att det blir en riktig fnurra och att hon sedan vill stiga upp tjugo gånger. Och hon är definitivt en tjej som ställer mycket mer frågor än sin storebror. Igår, så ville hon ju redan gå på toan när hon skulle kliva i säng (fast hon hade varit där innan, utan att kissa). Hon fick göra det, men det kom inget kiss. Sedan ville hon upp igen efter nattning och kissade i blöjan medan hon ropade och skrek. Det är svårt att säga (för henne och för oss) om/ när hon verkligen är kissnödig och hon har ju blöjan. Men vi vill förstås inte heller förbjuda något som är ett verkligt/ naturligt behov.
Rosine
Jag förstàr det blev lite svàrt att àterinföra blöja idag.
Min 2àring med blöja fàr komma upp pà pottan om han vill. Ibland fàr han för sig att komma upp tvà-tre gànger för att bajsa och dà fàr han göra det. Om han vill det samma dagen efter, säger vi sista gàngen när han vill en andra gàng. Och sista gàngen förstàr han.
Eftersom det är cirkus med pottbesök hos er, hade jag bestämt mig för antingen eller. Antingen fàr hon gà pà pottan (en gàng) eller sà inte.
Kram
Min 2àring med blöja fàr komma upp pà pottan om han vill. Ibland fàr han för sig att komma upp tvà-tre gànger för att bajsa och dà fàr han göra det. Om han vill det samma dagen efter, säger vi sista gàngen när han vill en andra gàng. Och sista gàngen förstàr han.
Eftersom det är cirkus med pottbesök hos er, hade jag bestämt mig för antingen eller. Antingen fàr hon gà pà pottan (en gàng) eller sà inte.
Kram
fem älsklingar