Frågor Standardmodellen, Malte 2,5 veckor (+storasyster...)

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
jagvill80

Kvällstrassel

Inlägg av jagvill80 »

Hej igen! Förkyld kille (dock inte jätteförkyld, mest problematiskt på tidiga morgonen, då lillen inte verkar kunna andas tillräckligt ordentligt för att kunna sova ut, utan vi måste gå upp tidigare än vanligt och vara uppe lite) som kvällstrasslat flera kvällar i rad.

Igår vaken mellan 18.30 och 22.30 med bara en halvtimmes sömn i mitten. Har hittat några bra trådar som jag läst och ska låta mig inspireras av, innan jag kan ställa mina egna konkreta frågor. Men lite kan jag fråga redan nu:

:?: Två av kvällarna då han trasslat så har han innan han vaknat kring sex-sju på kvällen sovit (fått sova) tre timmar. Det måste jag kanske förhindra!!!??? Även om vi inte haft perfekt rytm innan?
:?: På dagen har jag kommit igång med att buffa honom vid en del tillfällen, men på kvällen rinner modet att göra det ur mig, och jag har inte försökt hittills. Istället försökt med bröstet och schal. Största osäkerheten att jag inte känner mig bombsäker på att han är mätt, då han krånglar mer vid bröstet kvällstid. Vi helammar, och på det stora hela tror jag nog att han får i sig tillräckligt (gått upp från som nyfödd 3265 kg till 4840 kg vid fem veckor och tre dagar) men på kvällen innan (eller när) trasslet börjar så blir jag osäker. :? :oops: Jag tycker då att han både verkar vilja ha mer och inte på samma gång... Det känns som om han både protesterar när det kommer mjölk, och när det inte finns....

Jag känner mig dock ganska lugn. Detta kommer att fixa sig. Storasyster och pappa är också hemma på heltid, så det är inte så stressigt i hemmet. Däremot så kanske jag ibland borde låta det jag bestämt att jag vill göra med killen (tex. gå iväg och buffa till sömns) gå före att inrätta mig i resten av familjens rutiner.

Kram! Blir mycket tacksam för flera svar
Mamma till Malte 2012-04-23 (och Malva 2010-03-10)
Tetz

Re: Frågor Standardmodellen, Malte 2,5 veckor (+storasyster.

Inlägg av Tetz »

Hej :D
jagvill80 skrev::?: Två av kvällarna då han trasslat så har han innan han vaknat kring sex-sju på kvällen sovit (fått sova) tre timmar. Det måste jag kanske förhindra!!!??? Även om vi inte haft perfekt rytm innan?
Jag tror att kvällstrassel kan bero på både för mycket eller för mycket sömn dagtid, och för lite mat.

Min yngsta hade ordentligt kvällstrassel i fem veckor. Jag upplevde det som om allt fel i dagsrytmen kunde ställa till det, både om hon fått för mycket eller för lite sömn på dagen. Det var som om hon på kvällen fattade att det snart var dags för natt, och att hon var tvungen att göra slut på alla de vakentimmar hon hade på lager :roll: Fast hon klarade ju såklart inte ett så långt vakenpass utan småsov och grinade om vartannat :?

Det enda man egentligen kan göra är att fortsätta jobba på rytmen dagtid och sedan ta kvällen som den kommer, med alla de trix som funkar. Vissa kvällar var nappen vår räddare, andra kvällar stod jag framför torktumlaren (som låter högt och spännande :wink: ) och då lugnade hon sig och åt lite till.
jagvill80 skrev:Jag känner mig dock ganska lugn. Detta kommer att fixa sig.
Bra! Det är faktiskt något av det viktigaste. Tänk på att förmedla ditt lugn i hur du handskas med sonen :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
jagvill80

Inlägg av jagvill80 »

Hej igen alla hjälpmammor! Det var ett tag sedan jag skrev.

Jag var nästan på väg att ge upp mitt jobb med standardmodellen med vår lilla underbara Malte (sju veckor igår), då maken min inte riktigt var med på linjen.... Han sade att det var ok att jag ville försöka, och jag började buffa mot sömn och genom skarvar, men sedan kunde maken inte låta bli att komma med en massa oroliga och tråkiga kommentarer och då kom jag av mig. Vågade inte buffa vid varje lur med honom ikring.

MEN! Jag ville så gärna göra detta! För alla i familjens skull (lilla Malte, jag Nike, pappa Å, Malva 2 år och 3 månader). Så jag började lägga den underbara gossen i vagnen (ute, eller ibland inne i hallen) på dagarna och vagnade. Och det har gått fint! Jag har fått tillräckligt många chanser att göra det hela mer ostört, och lillen har fixat det hela bra. Sover ofta så länge som jag vill. Är oftast också vaken så länge som jag önskar, och äter bra. Och nu när maken märker att det går så ändras så klart hans inställning.

Vi har tidsmässigt inte kunnat hänga med i Standardmodellens punkter. Jag har inte gjort något försök med att ta bort någon nattamning, och jag har inte fört supernogranna anteckningar över tiderna som vi haft nu, inför att införa schema. Men att räkna ungefärligt antal vakentimmar har hjälp mig att våga hjälpa lillen mer med hans kvällstrassel. Han får helt enkelt ta natt innan det blir så trassligt!

NU TILL MINA FRÅGOR JUST NU
Först några om vagningen:
:?: Ska jag vagna även om lilla killen bara "bucklar sig" tyst, utan att göra ljud? Och om han hör ljud men mest knorrar, inte låter ledsen? Han ska ju ha en viss chans att fixa det hela alldeles själv eller hur?
:?: Brukar ni på dagen hänga över något över vagnen för att göra lite mörkt? Än så länge känns det inte som om han behöver det, men när de blir äldre kanske det börjar bli viktigt?
:?: Är det många av er som har någon slags "babywatch" för att kunna avlägsna er lite mer från sovplatsen och ändå ta er dit snabbt om det behövs lite hjälp på traven att sova vidare? Ibland känns det som om jag hakat upp mig på att titta till vagnen...
:?: Under den senaste veckan så har den lille skaffat sig en ny syssla när han ligger på mage – att smaska på sin hand. Om jag har lagt ner honom att sova och han smaskar vilt, ska jag då vagna och se om han slutar då eller ska jag låta honom hålla på med det och bara vagna om han dessutom börjar låta eller greja på annat sätt?

Under mina första dagar med vagningen så vågade jag inte använda den när det var dags för insomnandet för natten, med resultatet att natten kom på tok för sent... Nu vagnar jag då med (och bär sedan upp insatsen med lillen upp på övervåningen till sovrummet när jag ska lägga mig) och då har han kunnat ta (få!!!) natt i hyfsad tid.

Vid våra två första lurar på dagen har jag haft ganska lätt att få Malte att sova 2.5, 2 eller i alla fall uppemot 2 timmar. Vid den tredje så är det alltid svårare - idag och igår blev den bara ca 45 minuter, sedan tyckte jag att jag fått "vagna om" så mycket att jag bestämde att vid nästa uppvak så tar jag upp honom.
:?: Tankar om det från er?

:?: Apropå kvällarna: om man bara ammar (vilket jag gör) och den lille har tendens till kvällstrassel vilket Malte fortfarande har, och han verkar må gott av en extra lur inom det sista vakenpasset: hur lång tid efter den initiala starten på det sista målet ska man tänka att "extraamningen" ska ligga?

Apropå våra nätter:
Jag har alltså inte försökt ta bort någon nattamning än, då jag velat känna mig trygg med buffningen eller vagningen dagtid först. Vagningen känner jag mig nu trygg med, men uppe i sovrummet har vi inte vagn utan där sover Malte i sin hårdlift.
Ska jag sätta igång med buffning nattetid månne.... (det var en fråga till mig själv mest)? Eller sova på nedervåningen några nätter, där han kan ligga i vagnen? Men då måste jag ändå sedan buffa lite kanske, när vi flyttar upp igen.
Malte vaknar med ca tre timmars mellanrum för nattamning men för min trötthet så känns det inte som så stort problem än så länge. Större problem då att våra mornar liksom känns oberäknerliga – han kan vakna och vilja nattamma när det är för kort tid kvar till att jag skulle vilja att dagen började, och då blir ju första amningen när man "tar morgon" inte lika rejäl.
Detta var ju mest pladder, ursäkta! Någon konkret fråga om nätterna har jag nog - jo: ibland vill Malte prompt sova vidare redan efter ett bröst på natten? :?: Hur tänker ni om det?

Nu måste jag nog avsluta detta, det blir så långt. Jag är jättetacksam om ni vill hjälpa mig trots att jag för tillfället inte riktigt gör saker fullt ut. Det är inte lätt när man inte har en partner som stöttar en från början. Jag förstår om det blir lite svårt för er att svara! Men jag har läst många trådar här och var och jag märker ju alla det verkligen finns många med helt olika resor....

Hälsningar Nike och Malte
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

jagvill80 skrev:Men jag har läst många trådar här och var och jag märker ju alla det verkligen finns många med helt olika resor....
Precis. :D Det finns hur mânga sätt som helst att standardmodellera pâ, allra bäst blir det när man gör den till sin alldeles egna. :wink: Det handlar ju egentligen bara om att fylla vakenpassen med allt som bebis behöver (mat, blöja, umgänge, osv) sâ att det sen blir skööönt att gâ och sova en bra stund pâ det. :thumbsup: Med vâr Mellanbror standardmodellerade jag "enligt boken" (alla punkter i rätt ordning osv) och det var faktiskt ganska sâ klockrent. Med Lillebror fanns det inte möjlighet till det, de ganska sâ smâ storebrorsorna krävde sitt och jag freestajlade ordentligt. Och det gick hur bra som helst, i och med att jag hade standardmodellen som MODELL och stöd. Och att jag visste att vi skulle komma till Rom endera dagen. :wink: Läs gärna Nancys suveräna trâd: Om du inte "fâr till" standardmodellen (Fast jag tycker att ni verkar fâ till det alldeles utmärkt.)
jagvill80 skrev:Men att räkna ungefärligt antal vakentimmar har hjälp mig att våga hjälpa lillen mer med hans kvällstrassel. Han får helt enkelt ta natt innan det blir så trassligt!
=D> :D =D>
jagvill80 skrev: :?: Ska jag vagna även om lilla killen bara "bucklar sig" tyst, utan att göra ljud? Och om han hör ljud men mest knorrar, inte låter ledsen? Han ska ju ha en viss chans att fixa det hela alldeles själv eller hur?
Ja, lât honom vara ifred sâ länge han inte ber om hjälp (lâter ledsen). Vi brukar tjata om att även bebisar har rätt till lite privatliv. 8)
jagvill80 skrev: :?: Brukar ni på dagen hänga över något över vagnen för att göra lite mörkt? Än så länge känns det inte som om han behöver det, men när de blir äldre kanske det börjar bli viktigt?
Med vâr Lillebror kände jag att han sov bättre i dunkel frân ca 3 mânader, hade nog kunnat börja tidigare om jag bara hade tänkt pâ det. Skarvarna avtog rejält. Testa! Men se till att det inte blir lufttätt.
jagvill80 skrev:Är det många av er som har någon slags "babywatch" för att kunna avlägsna er lite mer från sovplatsen och ändå ta er dit snabbt om det behövs lite hjälp på traven att sova vidare? Ibland känns det som om jag hakat upp mig på att titta till vagnen...
Jag har aldrig haft nâgon, men sâ har jag inte haft nâgon vagn heller. :roll: Pass! Nâgon annan?
jagvill80 skrev:Under den senaste veckan så har den lille skaffat sig en ny syssla när han ligger på mage – att smaska på sin hand. Om jag har lagt ner honom att sova och han smaskar vilt, ska jag då vagna och se om han slutar då eller ska jag låta honom hålla på med det och bara vagna om han dessutom börjar låta eller greja på annat sätt?
Lât honom ha sina händer i fred och roa sig med dem bäst han vill (privatliv var det 8) ). Var glad om han hittar ett sätt att "snutta" pâ där du inte behöver spela nâgon aktiv roll (napp). Igen, vagna ska du bara göra om han behöver hjälp, för att lugna. Vâga ha förtroende för att han fixar mycket själv, bara du lâter honom.
jagvill80 skrev:Vid våra två första lurar på dagen har jag haft ganska lätt att få Malte att sova 2.5, 2 eller i alla fall uppemot 2 timmar. Vid den tredje så är det alltid svårare - idag och igår blev den bara ca 45 minuter, sedan tyckte jag att jag fått "vagna om" så mycket att jag bestämde att vid nästa uppvak så tar jag upp honom.
Tankar om det från er?
Den tredje luren brukar vara den som krânglar mest. Hos oss har det ofta varit svajigt i gränslandet mellan eftermiddag och kväll rent allmänt. Kanske du helt enkelt ska lâta den vara 45 min och ta kvällen därifrân (maxat SM-mâl med ev buslur mitt pâ hâllet)?
jagvill80 skrev:Apropå kvällarna: om man bara ammar (vilket jag gör) och den lille har tendens till kvällstrassel vilket Malte fortfarande har, och han verkar må gott av en extra lur inom det sista vakenpasset: hur lång tid efter den initiala starten på det sista målet ska man tänka att "extraamningen" ska ligga?
:shock: Oj vilket resonemang :lol: Pass igen. Jag skulle nog amma pâ sâ mycket det gick rent allmänt, sâ att magen blir riktigt proppmätt innan natten. Kanske nâgon annan har nâgot mer vettigt att komma med?

Vad gäller nätterna sâ gör vi alla lite olika. Jag har aldrig gjort nâgot aktivt ât nattmâlen, de har fallit bort av sig själva i takt med att dagarna blir mer och mer välfyllda. Om du känner att du orkar sâ skulle jag personligen râda dig att ta det lugnt med nätterna och satsa allt krut pâ dagarna. Vâr Lillebror somnade ofta som en stock efter första bröstet ocksâ, och det oroade mig lite i början. Men vâra nätter gick pâ det stora hela ât rätt hâll hela tiden och han satte tolvtimmarsnatt strax innan tre mânader.
Känner du att du vill ha lite mera ordning pâ torpet sâ ställer du klockan pâ den tid du vill ha nattmâl (i förhâllande till frukost exempelvis) och vagnar/buffar andra eventuella uppvak. Fundera och känn pâ hur du vill ha det.
jagvill80 skrev:Det är inte lätt när man inte har en partner som stöttar en från början.
Förstâr precis. Det var lite samma här, men nu är min man helt sâld pâ det här och instruerar sina kollegor om var man köper andningslarm och varför Safarin är världens bästa allegori. Lât honom se resultaten sâ hänger han snabbt pâ (även pappor brukar gilla lugna nätter och utsövda barn och mammor :wink: ). Sen tycker jag personligen att om bebisen helammas sâ har mamman veto-rätt till hur bebisen ska skötas eftersom jobbet ändâ är hennes. Men det är min âsikt.
jagvill80 skrev:Jag är jättetacksam om ni vill hjälpa mig trots att jag för tillfället inte riktigt gör saker fullt ut.
Det finns absolut inget krav pâ att följa Barnaboken till punkt och pricka. Det jag gillar bäst med Annas filosofi är att man bygger sitt eget sätt att ta hand om och uppfostra sina barn pâ. Som hon säger själv i förordet: "Du behâller det du kan använda. Du förkastar det du inte vill ha. Du kommer mânga gânger att stâ villrâdig. Minns dâ, att osäkerheten är sökandets grund. Den tvingar dig till tanke och handling, och där växer du."

Tack själv för att du lâter oss följa med pâ er resa. Rom ligger där framme och glittrar. :wink:

:heart:
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Du har ju fått världens bästa svar av Sarisparis :heart: redan, jag fyller bara i de två luckorna med min erfarenhet....
Sarisparis skrev:
jagvill80 skrev:Är det många av er som har någon slags "babywatch" för att kunna avlägsna er lite mer från sovplatsen och ändå ta er dit snabbt om det behövs lite hjälp på traven att sova vidare? Ibland känns det som om jag hakat upp mig på att titta till vagnen...
Jag har aldrig haft nâgon, men sâ har jag inte haft nâgon vagn heller. :roll: Pass! Nâgon annan?
Vi har en babyvakt och det är prima! De flesta av mina (SM-)kompisar har också det. Dels är det ju toppen om liten sover utomhus eller på övervåningen tex, dels slipper man en massa trafik i sovrummet efter läggdags. För mig har det också känts tryggt att veta att vi alltid skulle höra andningslarmet även om TV:n är på etc. 
Minns i början när jag gav mig den på att ta mig ur buffningsträsket och ville jobba stenhårt med husljud.....jag dammsög utanför sovrummet med babyvakten i örat för att kunna höra hur skriket förändrades! :lol:
Sarisparis skrev:
jagvill80 skrev:Apropå kvällarna: om man bara ammar (vilket jag gör) och den lille har tendens till kvällstrassel vilket Malte fortfarande har, och han verkar må gott av en extra lur inom det sista vakenpasset: hur lång tid efter den initiala starten på det sista målet ska man tänka att "extraamningen" ska ligga?
:shock: Oj vilket resonemang  :lol: Pass igen. Jag skulle nog amma pâ sâ mycket det gick rent allmänt, sâ att magen blir riktigt proppmätt innan natten. Kanske nâgon annan har nâgot mer vettigt att komma med?
Hihi....här känner jag igen mig! Ville följa allt till punkt och pricka och blev helt ställd när powernaps kom in i bilden: "Herregud, räknar man bara bort den tiden då eller hur blir det...?" :roll:
Med nästa barn tänker jag köra Saris modell! Slappna av och se till att lilla magen blir mätt! :D Inte så noga om det blir exakt inom 1,5 timme eller inte.... Powernaparna finns ju dessutom inte med i bilden så länge!

Jag förstår att det måste vara jobbigt när inte partnern är helt med på noterna! :shock: Själv har jag haft turen att begåvas med en make som redan från början varit lika entusiastisk till SM som jag själv, men jag tänker (även här) som Saris :heart: . Förbluffas lite av alla dessa pappor som har så mycket åsikter om hur bebisarna ska skötas när det inte är de själva som är levande napp och måste ta alla snuttnätter och dagar (och nätter?) med övertrötta barn! 
Nej, vetorätt åt mammorna! :P

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
jagvill80

Inlägg av jagvill80 »

Hej igen! Vad skönt att Forumet är uppe igen!

Min Malte blir idag 2 månader! Oerhört älskvärd är han. :heart:
Jag spikar inget schema än, utan vill bara fortsätta få till en bra tillvaro med era råd ändå.
Att jag känner att jag inte vill/kan bestämma schema helt än beror på att resten av familjen har annorlunda rytm nu än vi behöver ha till mitten av augusti. Då börjar storasyster Malva på dagis nämligen. Just nu är både hon och pappa hemma med mig och Malte, ända till makens semester är över. Vore jag ensam med barnen skulle jag genast försöka fasa in dem båda i en rytm som skulle funka även till hösten, men maken vill inte börja gå upp så tidigt redan nu, och det är han som lägger Malva till natten och på middagsvilan och tar hand om henne när de går upp. Och detta är jag ju mycket tacksam för!

Men jag har en del frågor:
:?: Hur många sovtimmar man väljer att lägga som "natt" och hur många i lurarna under dagen, det väljer jag utefter min familjs behov, eller hur? Det känns till exempel som om det hos oss skulle passa att lillen lägger sig lite innan storasyster, så att hon får känna sig lite stor, och jag någon gång kan få lite egentid med henne innan hon somnar. Och likaså kanske att det vore skönt för Malte och mig att börja dagen innan pappa och lillasyster, så att vi kan få en del av dagens första mål i lugn och ro.

:?: Ska man börja med skrattet till godnatten redan nu?

:?: På era exempelscheman för 1-månadersbebisarna så finns 2,5 med som sömnpass, men inte längre när ni listar "sömnperioder" för 2-månader. Varför?

:?: Är det en del av er som ger ersättning just på kvällen, men inte vid dagens övriga mål. Jag känner mig ofta lite osäker på om han verkligen får i sig tillräckligt just då, men aldrig annars. Om jag börjar ge flaska, är Dr Brown's med napp med ett litet hål bra? Den har vi sedan storasysters tid. Och inte finns det väl någon nämnvärd risk att det strular sig med amningen för att jag ger flaska 1 gång om dagen?

:?: Omställningen till att låta SM punkterna ta 1 h istället för 1,5 h känns ganska stor!! Men de ska alltså kunna äta så mycket effektivare nu att man ändå får in blöjbytet och lite umgänge mellan de två amningsvändorna?

Det som känns viktigast för mig att spika redan nu är en tid att alltid gå upp, så att inte kvällen blir för sen. Och sedan att jag lägger honom för natten i korrekt tid utifrån det, efter ett bra antal vakentimmar. Malte tror sig tycka om sena kvällar, fast han egentligen inte fixar det alls :roll: och allt har blivit mycket bättre sedan jag såg till att kunna kapa kvällarna till natt i god tid. Jag tänker också att det ska bli lättare för mig att se hans tegna endenser om vi hela tiden går upp exakt samma tid. Annars har det känts lite olika olika dagar - ibland som om han är trött på morgonen och ibland som om han är jättepigg (igår och i förrgår kunde han vara uppe nöjd över två timmar det första passet!).

En annan sak är att vi här i hemmet inte har det särskilt lätt med storasyster som är två år och tre månader. För mycket som ändrats för henne på en gång tror jag. Lillebror som anlänt och abrupt slut på öppna förskolan och annat som hon och jag brukade göra. Hon ääääälskaar sin pappa, men blir således smått hysterisk om han också vill vara med för mycket kring Malte. :?: Har ni något förslag på en bra syskontråd för mig att läsa? Det finns säkerligen någon sådan tänker jag!

Kram till er alla forumister och stort tack för hjälpen hittills.
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D
jagvill80 skrev: :?: Hur många sovtimmar man väljer att lägga som "natt" och hur många i lurarna under dagen, det väljer jag utefter min familjs behov, eller hur? Det känns till exempel som om det hos oss skulle passa att lillen lägger sig lite innan storasyster, så att hon får känna sig lite stor, och jag någon gång kan få lite egentid med henne innan hon somnar. Och likaså kanske att det vore skönt för Malte och mig att börja dagen innan pappa och lillasyster, så att vi kan få en del av dagens första mål i lugn och ro.
Absolut, schemat ska ju jobbas fram så att det passar hela familjen! Många små verkar dock må väldigt bra av 12-timmarsnatt och det kan man ha läääänge.
jagvill80 skrev: :?: Ska man börja med skrattet till godnatten redan nu?
Skratta är alltid härligt, varför inte? :D Jag tror dock inte att SM-barn är i lika stort behov av skrattet till gonattet som kurbarn är. Här hemma skrattar vi lite efter behov, när vi har trassliga läggningar eller vid sjukdom till exempel. Dock ser jag till att aldrig lägga ledsen.
jagvill80 skrev: :?: På era exempelscheman för 1-månadersbebisarna så finns 2,5 med som sömnpass, men inte längre när ni listar "sömnperioder" för 2-månader. Varför?
Jag passar på denna, någon annan som vet?
jagvill80 skrev: :?: Är det en del av er som ger ersättning just på kvällen, men inte vid dagens övriga mål. Jag känner mig ofta lite osäker på om han verkligen får i sig tillräckligt just då, men aldrig annars. Om jag börjar ge flaska, är Dr Brown's med napp med ett litet hål bra? Den har vi sedan storasysters tid. Och inte finns det väl någon nämnvärd risk att det strular sig med amningen för att jag ger flaska 1 gång om dagen?
Jag vet många som gett flaska på kvällen och det har funkat jättebra! Tvärtom tror jag det är bra att vänja sig vid flaska också, jag som har en liten flaskvägrare...
jagvill80 skrev: :?: Omställningen till att låta SM punkterna ta 1 h istället för 1,5 h känns ganska stor!! Men de ska alltså kunna äta så mycket effektivare nu att man ändå får in blöjbytet och lite umgänge mellan de två amningsvändorna?
Ja, de flesta blir ju rätt effektiva på att äta med stigande ålder. Det är ju bra att låta magen vila lite mellan målen och bygga upp aptiten till nästa mål. Om det känns omöjligt så se det som ett mål att jobba mot sålänge!
jagvill80 skrev:Det som känns viktigast för mig att spika redan nu är en tid att alltid gå upp, så att inte kvällen blir för sen. Och sedan att jag lägger honom för natten i korrekt tid utifrån det, efter ett bra antal vakentimmar. Malte tror sig tycka om sena kvällar, fast han egentligen inte fixar det alls :roll: och allt har blivit mycket bättre sedan jag såg till att kunna kapa kvällarna till natt i god tid. Jag tänker också att det ska bli lättare för mig att se hans tegna endenser om vi hela tiden går upp exakt samma tid. Annars har det känts lite olika olika dagar - ibland som om han är trött på morgonen och ibland som om han är jättepigg (igår och i förrgår kunde han vara uppe nöjd över två timmar det första passet!).
Att börja dagen samma tid varje dag är en mycket bra början! Det går ju självklart bra att freestyla också, men i min mening mycket trixigare. De dagar vi inte följer schemat (tex på resa eller vid sjukdom) tycker jag att jag får uppfinna hjulet om och om igen, men det är ju en smaksak hur man vill göra. Läs om lilla Hugo 2 1/2 månad i Barnaboken på sidan 240!
jagvill80 skrev:En annan sak är att vi här i hemmet inte har det särskilt lätt med storasyster som är två år och tre månader. För mycket som ändrats för henne på en gång tror jag. Lillebror som anlänt och abrupt slut på öppna förskolan och annat som hon och jag brukade göra. Hon ääääälskaar sin pappa, men blir således smått hysterisk om han också vill vara med för mycket kring Malte. :?: Har ni något förslag på en bra syskontråd för mig att läsa? Det finns säkerligen någon sådan tänker jag!
Kolla bland favoriterna under Barnafostran!

jagvill80

Inlägg av jagvill80 »

Hej igen! Har varit på sommarställe utan Internet ett tag, men nu är vi tillbaka.
Lillebror Malte är nu 2,5 månader. Vi har fortfarande inget strikt schema, men ändå dagar som är sig någorlunda lika.

Jag funderar på att börja med schema om några veckor och undrar om någon annan som har liten bebis OCH BARN PÅ DAGIS har några råd till mig. Storasyster Malva (nu 2 år 4 månader) ska börja på dagis tre dagar i veckan i mitten av augusti. Pappas arbetstider är inte givna än, så jag vet ännu inte om jag kommer att behöva lämna på dagis tillsammans med Malte eller inte. Men även om det blir pappa som skjutsar dit så vet jag att han skulle uppskatta om jag ändå har tid att ge inte bara till Malte utan även till Malva på morgonen innan avfärd. Han är ruskigt morgontrött....

:?: Alltså – har någon annan som har haft bebis (eller bara någon annan som vill svara, såklart) + barn att skjutsa till dagis några bra idéer om vad som kan fungera vad gäller bebisen och det större barnets rytm, så att man kan få fina mornar där allas behov kan fyllas :D

Kram Nike och Malte
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej på er! :D

Vi har haft dagis till storasyster tre (korta) dagar i veckan, och visst är det lite trixigt att få ihop schemat. Men det är GULD att ha ett schema, så det är värt det :D

Vi har 15-20 minuters promenad till förskolan så syskonvagnen har varit riktigt uppskattad. Då har jag kunnat lägga den lilla när det passar schemat/rytmen och sedan promenera för hämtning och lämning. Det där med att sova i bilen funkar inget vidare för oss, så det har fått bli vagn.

Mattiderna var ungefär de samma under många månader, så det var egentligen bara sovpassen som flyttades runt lite. De dagar det blivit lite knasigt med sömnen så har jag försökt fokusera på att hålla mattiderna.

Vi hade mat ca 07.15, 11, 14.30, 18.00 + nattslurk. Stora tjejen gick kl. 9-14. Frukosten tyckte jag var viktigast för annars kom 11-målet för tidigt, och då hamnade en matning mitt i hämtningen :?

Morgonruschen (som egentligen inte är någon rusch, utan bara det att man sitter låst och matar i en timme :wink: ) har jag löst genom att förbereda frukost till storasyster kvällen innan. En färdigbredd macka i kylen räcker fint, och så en flaska välling som jag blandar direkt när vi går upp. Lite barn-TV på det så har hon inte haft problem med att jag "sitter fast" på morgonen. 8)

Under första halvåret med en ny familjemedlem har vi haft undantagstillstånd här hemma. Kanske lite mer TV och färdigmat än jag tycker är okej, men det går över sedan när man fått in rutinerna :D

Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
jagvill80

Inlägg av jagvill80 »

Tack för svaret! Jag återkommer snart med fler frågor, men först något om en mysig stund denna kväll:

När storasyster och pappa och jag kommit ungefär halvvägs in i vår kvällsmåltid så var Malte som satt i mitt knä (efter att ha varit uppe ca. 2 h) plötsligt INTE på humör för att vara med mer.... Jag gick upp och iväg för att lägga honom för en kort lur i vagnen, som jag brukar. Men till skillnad från i vanliga fall så tyckte storasyster inte att det var ok att vi gick (hon är annars mest pappig, och bara han finns kvar så brukar jag kunna gå ifrån). Då hämtade jag ett fårskinn och lade det under Maltes lekfilt bredvid köksbordet. Lade ner honom på mage där och började buffa, som Anna sagt att man ska. Storasyster trampade omkring runt oss. Efter en kort stund av buffande slutade Malte gråta och hittade sin hand och började snutta på den. Då slutade jag och sade åt storasyster att gå och hämta en bok. Hon hämtade en bok och så satt vi bredvid Malte och läste den medans han snuttade sig till söms. Pappa som satt kvar vid köksbordet drog för köksgardinerna så det blev lite mysigt ljus, och så lade vi en filt på lillkillen.
:oops: Detta var ju inget annat än det Anna sagt att jag borde ha gjort redan för många veckor sedan (buffa i händelsernas centrum), men jag har tidigare inte vågat då pappa i familjen tyckt buffningen varit skrämmande.
Men såååååå fint det var nu!

[-o< Tack Anna!!!!!
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Underbart!! :heart: :D =D> :heart:
jagvill80

Inlägg av jagvill80 »

Hej igen!
Denna kväll upprepades lyckan med liten lur i händelsernas centrum, köket. Denna gång helt utan buffningen. Jag bara lade ner Malte på platsen på golvet och lade filt över honom och såg att han hittade sin hand att smaska på och så började jag gå omkring och städa och göra iordning kvällsmackorna och strax sov han. Lite gnöl precis sekunderna innan han somnade bara.

Om bara läggningen för natten kändes lika lyckosam.... :?
:?: Känns det igen att dagarna och dagslurarna kan gå ganska fint fast man inte har helt spikat schema, men att läggningen för natten är knepigare? Idag lade jag killen i vagnen vid åtta och det var inte förrän strax innan tio som han slutade vakna upp då och då (jag avgör när jag ska lägga honom utifrån antalet vakentimmar och hur långt det sista vakenpasset varit och hur lång natten blev natten innan). Jag är nog generellt bättre på att ha is i magen och avvakta att han somnar helt själv på dagarna. På kvällarna vill jag så gärna att han ska "ta natt" att jag nog börjar hjälpa till på traven med att vagna för tidigt och för mycket.... :^o

Vore det inte för att jag blir ganska kollrig i huvudet när jag försöker tänka ut hur dagarna tillsammans med storasyster ska fungera mest optimalt när pappa börjar jobba igen (vi har haft ynnesten att ha honom hemma helt och hållet ända tills nu!) så skulle jag ha gjort schema för länge sedan.

Ursäkta att detta mest var pladder. Ni får försöka svara något om ni har lust bara....

Men jag har en konkret fråga om nätterna. Malte vaknar fortfarande två eller tre gånger på natten och jag ammar honom då. Det börjar nu dock kännas som om han inte är särskilt hungrig alla gånger... Inte alls som när han var mindre. Och när jag vill att vi går upp samma tid varje morgon så är det ju bra om han inte vaknat för tätt inpå det... :?: Om jag ska försöka gå ner till bara en nattamning, ungefär hur långt emellan sista målet och morgonmålet bör den ligga?

Hälsningar Nike
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Vilken mysig läsning :heart: :D
jagvill80 skrev:Ursäkta att detta mest var pladder. Ni får försöka svara något om ni har lust bara....
:lol: Jag hade ungefär samma tankar i huvudet hela förra sommaren, dâ Lillebror var pyttis och jag var själv med de smâ. Du kommer att hitta ditt sätt att klara det pâ, och blir det pannkaka nâgongâng sâ vet du ju vad som kan förbättras till nästa dag. I min trâd SM hemma hos oss finner du ett otal varianter pâ kvällsruschen, med en ständigt växande Lillebror. :wink:
jagvill80 skrev:Om jag ska försöka gå ner till bara en nattamning, ungefär hur långt emellan sista målet och morgonmålet bör den ligga?
Klockan 4 är den klassiska tiden om man har ett nattmâl. Dâ fâr bebis sova sâ länge och väcks bara för att fylla pâ sâ att den klarar sig tills morgonen. :wink: Gâr man dâ upp vid 7-8 sâ brukar det passa bra med frukost dâ.

jagvill80

Inlägg av jagvill80 »

Tack för svaret och länken till din tråd Sarisparis, jag ska läsa! Hittade nyss snabbt till er tid kring tre-månadersstrecket, som vi också närmar oss med stormsteg!

Nu en snabb fråga bara:
:?: När jag läser informationen om hur lång tid man ska lägga mellan måltiderna så står det på en del ställen (i BB och SHN menar jag) 3 eller 3,5 timmar, och på en del ställen 3,5 eller 4 timmar? Varför står det olika?!!

Som jag jobbar med Malte nu, då vi inte har spikat schema, så försöker jag att aldrig ha mindre än 3,5 h (det känns onödigt, vanskligt för nästa lur och aptiten nästa mål tänker jag).

/Nike
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Minst 3 max 4 timmar emellan (start på) målen rekommenderar vi! :D Enda undantaget är nattslurken som gärna kan komma tätare inpå.

Här kör vi mattiderna 07.30, 11.30, 15, 18 (nattslurk 19) och har gjort sedan typ 3 månader vill jag minnas..... (Vi har natt 19.30-07.30).

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"