Sen har jag en annan fråga, ibland vaknar han inom marginalkvarten och då tar jag upp honom. Då bestämmer ju han när han ska upp- ok eller dåliigt?
Bebis skriker mellan bröst 1 och 2
-
herrochfru
Re: Bebis skriker mellan bröst 1 och 2
Bra - tack, det var lite mer tekniktips
... Jag gör ungefär så men kan vara mer bestämd. Han brukar ganska snabbt slappna av men sen går det någon minut sen är han igång igen.. Men som sagt, jag testar lite mer bestämd.
Sen har jag en annan fråga, ibland vaknar han inom marginalkvarten och då tar jag upp honom. Då bestämmer ju han när han ska upp- ok eller dåliigt?
Pojke född 13 mars
-
SaraMilana
Inom marginalkvarten är ok att ta upp! Eller sova längre för den delen.herrochfru skrev:Sen har jag en annan fråga, ibland vaknar han inom marginalkvarten och då tar jag upp honom. Då bestämmer ju han när han ska upp- ok eller dåliigt?
-
herrochfru
Jag kanske skrev lite otydligt? Jag försöker se till att han sover så länge som möjligt. På slutet av vakenpasset är han ganska orolig. Det händer titt som tätt att han vaknar inom marginalkvarten och då gnäller/skriker han, och jag tar upp honom. Men det kanske är helt ok, dvs att han bestämmer att komma upp?
Pojke född 13 mars
-
SaraMilana
Det bästa är alltid att vara den som väcker, så att liten slipper oroa sig för när det är dags att vakna utan kan förlita sig på att mamma (och pappa) har koll. Märker du att han håller på och vakna inom marginalkvarten skulle jag varit snabb att "väcka" i stor stil.

-
herrochfru
Misstänkte det, håller med
Ok då jobbar jag på med detta schema och vagning i några veckor till. Känns fortfarande lite svajigt men det få vara så tänker jag. Känner mig inte riktigt komfortabel med buffning än, (det ser lite läskigt ut) mest för att min man inte är det tror jag 
Pojke född 13 mars
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Ja, känns buffning läskigt sâ ska du nog inte ge dig pâ det.herrochfru skrev:Känner mig inte riktigt komfortabel med buffning än, (det ser lite läskigt ut)
Jag minns hur nâgra av vâra franska vänner reagerade när jag visade filmen när Anna buffar. De satt helt ställda och vâgade inte säga ett pip. De tyckte nog att det sâg lite "hârt" ut, lite "läskigt". Och det kan jag förstâ, just i filmen sâ ser det ju lite konstigt ut (om man inte har ett hum om vad det handlar om) att buffa en vaken och nöjd bebis. Det är synd att kritiken mot Anna har gjort att de filmklipp som fanns där hon lugnade skrikande barn har fâtt tas bort. "Effektiviteten" i verktygen syns ju inte när de används pâ nöjda barn (och dâ kan det ju se lite "läskigt" ut.
När jag visade vâra vänner hur vi gjorda, pâ vâr (trötta, grâtande) bebis; att man hela tiden anpassar sig till barnet, att det inte finns nâgot hârt över det hela, och framför allt att han lugnade sig och sedan somnade), sâ ändrade de attityd.
När jag dessutom förklarade att det egentligen var samma sak som att hâlla barnet i famnen och gâ runt och "vagga" det i ro, fast man hittar ett sätt att göra det i barnets egen säng (och att man dessutom slipper stressen med att lägga ett sovande barn) sâ var de fast.
Att lugna ett oroligt barn handlar dock inte främst om tekniker, den allra viktigaste ingrediensen är ditt eget LUGN, som du förmedlar till barnet genom dina gester. Mitt viktigaste râd är att läsa pâ om SHN-filosofin, känner du att det tilltalar dig sâ kommer du att hitta din egen teknik att lugna ditt barn i sin egen säng (eller vagn för den delen
Säkerhet är trygghet
SHN pâ Safari
Synd om lilla barnet?
-
herrochfru
Ja ska ta och lasa igenom det. Men jag maste saga att det ser lite brutalt ut. Men kanslan for barnet ar sakert samma som vagning.
Tror du att det skulle fungera battre att buffa honom, dvs ar din erfarenhet att barnet vaknar farre ganger eller lugnar sig snabbare med buffning jamfort med vagning? som sagt jag har inga problem att lagga honom. Det ar bara det att han vaknar och det tar nagra vandor av vagning for att fa honom att somna om..... Jag Ar lite radd att fastna i vagningstrasket.....
Kan man blanda vagning och buffning? Buffning nar han ligger i sangen, och vagning i vagn ?
Tror du att det skulle fungera battre att buffa honom, dvs ar din erfarenhet att barnet vaknar farre ganger eller lugnar sig snabbare med buffning jamfort med vagning? som sagt jag har inga problem att lagga honom. Det ar bara det att han vaknar och det tar nagra vandor av vagning for att fa honom att somna om..... Jag Ar lite radd att fastna i vagningstrasket.....
Kan man blanda vagning och buffning? Buffning nar han ligger i sangen, och vagning i vagn ?
Pojke född 13 mars
-
herrochfru
Ja ska ta och lasa igenom det. Men jag maste saga att det ser lite brutalt ut. Men kanslan for barnet ar sakert samma som vagning.
Pojke född 13 mars
-
Irmasmamma
Det finns risk att det blir förvirrande för liten om du blandar.... Bestäm dig helst för det som funkar bäst för er, skulle jag säga. 
Buffning och vagning är likvärdiga verktyg och det handlar mest om teknik, när det gäller vilket som är effektivast. Det finns tyvärr ett buffningsträsk också som är lika lätt att fastna i....
Hemligheten när det gäller att inte fastna i träsk är att våga BACKA. För oss hjälpte detta citat mycket:
Ang. att buffning ser brutalt ut i filmen så förstår jag hur du känner men jag håller inte med!
I mina ögon ser bebisen lite förvånad ut, men att det ändå är en trevlig upplevelse
Vi vet väl alla hur en bebis beter sig när den inte trivs....?
Här hemma försökte vi med vagning i några veckor först men fick aldrig riktigt till tekniken. Dessutom viftade liten med huvudet så mkt när hon skrek att vi inte kunde vagna tillräckligt "knyckigt". Så vi gick över till buffning och det blev milsvid skillnad för oss!
Att det skulle vara brutalt har aldrig ens slagit mig...
Snarare risken att det blir FÖR skönt och mysigt... 

Buffning och vagning är likvärdiga verktyg och det handlar mest om teknik, när det gäller vilket som är effektivast. Det finns tyvärr ett buffningsträsk också som är lika lätt att fastna i....
Sen ska man inte underskatta vikten av husljud!! Det var först när vi förstod på allvar hur effektivt och lugnande det är för arga små med husljud som vi kunde arbeta oss ifrån buffningen.Yazz skrev:Etter denne laaaange erfaringen har det dukket opp et bilde på "verktygen" som jeg har lyst til å dele:
Vi voksne har en tendens til å svare barn (i alle aldre) med alt for lange svar. Dette frustrerer barn og gjør dem "arga". Jeg har jo også en 10 åring og en 4 åring og ser dette veldig klart.
Verktygen er derimot KORTE svar med KORTE og ENKLE forklaringer: "nei, nå skal du sove, FORDI du er trett/det er natt!" og END OF STORY! Etter ditt svar skal barnet få lov til å reagere og få tid til å lugne ned seg uten mer inngripen!
Men svarer vi slik: "nei, nå skal du sove, fordi, bla, bla, bla, bla og mamma synes at bla, bla bla, bla...., får vi et barn (stort som lite) som blir ARGT og fortvilet over alt pjattet! Dette gjelder både i ord som i handling!
ALTSÅ verktygen, er enkle og magiske i sin effekt når de brukes på denne måten, som KORTE svar til barnet. Barnet må få svare tilbake og ha tid til å lugne ned seg i sitt tempo! Når du lar dette være et utgangspunkt, hører man fort forskjell på virkelig skrik (på hjelp til å lugne ned seg) og protest skrik/nedvervningsskrik som svar!
Min dialog med mitt lille barn er som forvandlet fra og med i går kveld, når jeg forsto dette! Han er idag våken ved brystet HELE tiden, kan derfor også legges våken med sang og skratt, og våkner glad og fornøyd
Ang. att buffning ser brutalt ut i filmen så förstår jag hur du känner men jag håller inte med!
Här hemma försökte vi med vagning i några veckor först men fick aldrig riktigt till tekniken. Dessutom viftade liten med huvudet så mkt när hon skrek att vi inte kunde vagna tillräckligt "knyckigt". Så vi gick över till buffning och det blev milsvid skillnad för oss!
Irma
111108, SM från 3 veckor.
Olof
131008, SM från början.
Olof
-
herrochfru
Jättebra, tack. Jag ska se det så. Egentligen tror jag vagning fungerar rätt bra. Så fort jag börjar så lugnar han sig, dvs sänker huvudet. Igår vagnade jag bara precis tills han slappnade av, men som sagt han kommer igång tre fyra gånger efter det. Men han skriker inte upp sig och somnar senare om. Så jag ger den lite kortare vagningarna lite tid så kanske det blir bättre.
Anledningen till att jag vill mixa är att jag vill ha honom i sängen ibland och i vagnen. Plus att som det är nu ligger han i vagnen sista passet - det är då han är som oroligast och jag antar att det är dax för honom att börja sova i sängen sista passet (som ändå snart ska bort). Tänker jag rätt?
Anledningen till att jag vill mixa är att jag vill ha honom i sängen ibland och i vagnen. Plus att som det är nu ligger han i vagnen sista passet - det är då han är som oroligast och jag antar att det är dax för honom att börja sova i sängen sista passet (som ändå snart ska bort). Tänker jag rätt?
Pojke född 13 mars
-
SaraMilana
=D> =D> =D>herrochfru skrev:Igår vagnade jag bara precis tills han slappnade av, men som sagt han kommer igång tre fyra gånger efter det. Men han skriker inte upp sig och somnar senare om. Så jag ger den lite kortare vagningarna lite tid så kanske det blir bättre.
Jag tror nog att det går att blanda, sålänge du gör det med attityden av självklarhet och kan förmedla det till sonen. Min lilla sov i vagn tills hon var runt fyra månader, då hade hon satt hela nätter och blivit för stor för liggvagnen. Hon hade också lärt sig att somna och somna om själv. I och med detta började vi använda ramsan som verktyg istället och buffar sedan dess endast vid riktig kris. Sista sovpasset tar många bort runt 7 månader, men många väntar ytterligare lite.herrochfru skrev:Anledningen till att jag vill mixa är att jag vill ha honom i sängen ibland och i vagnen. Plus att som det är nu ligger han i vagnen sista passet - det är då han är som oroligast och jag antar att det är dax för honom att börja sova i sängen sista passet (som ändå snart ska bort). Tänker jag rätt?
-
herrochfru
Bra - jag tror jag gör så jag med, än har han svårt att somna om.
Tack för alla kloka ord...
Pojke född 13 mars
-
herrochfru
Hej igen - nu har jag nya funderingar här, frågorna tar aldrig slut
.
Min kille är snart tre månader (om en vecka) och sover 19.30 (ibland 20.00) till ca 6.30 (varierar lite) Han äter allt mellan 2.00 och 4.00. I natt vaknade han både 2.00 och 4.30 och ville ha mat.
Sista sovpasset är väldigt trassligt och jag brukar ta upp honom och ge honom påfyllnadsslurk 21.30 eller 22.00. Äter ordentligt då. Jag ger han 60 ml ersättning vid sista målet (19.30 protesterar) igår fick det x 2.
Jag känner att det går åt lite fel håll (eller det går inte framåt iaf). Dvs han vaknar lite för många gånger och lite för tidigt och ofta på natten.
Hur ska jag tänka? Han ligger i vagnen på dagen och håller på att hamna i vagnträsket och känner mig lite osäker om jag ska lägga honom i vagn även på natten (och ställa klockan för att ta upp honom).
Den naturliga frågan är hur äter han på dagen: Jag kan tycka att han håller på och bökar och drar och sliter och släpper lite för mycket , speciellt bröst två. Annars tycker jag att vi följer alla råd. Jag ger honom alltid 60 ml ersättning vid sista målet (svårt att få i honom mer) han ligger över sin viktkurva men det har jag hört inte spelar någon roll för mättnad.
Nu när han är tre månader ska han sova mindre på dagen. Eftersom de två sista (med betoning på sista) är trassliga, han vaknar VÄLDIGT många gånger, (inga problem att lägga honom)
Ska jag korta ner dessa pass eller de två pass som är tidigare på dagen? Jag får honom i princip alltid att följa 2-2 (de sista passen är det vagning ofta). Dock är han ofta inte vaken mer än 1,45 och sover inte mer än 2 timmar, de två sista sover han mindre.
Vad tycker ni?
Min kille är snart tre månader (om en vecka) och sover 19.30 (ibland 20.00) till ca 6.30 (varierar lite) Han äter allt mellan 2.00 och 4.00. I natt vaknade han både 2.00 och 4.30 och ville ha mat.
Sista sovpasset är väldigt trassligt och jag brukar ta upp honom och ge honom påfyllnadsslurk 21.30 eller 22.00. Äter ordentligt då. Jag ger han 60 ml ersättning vid sista målet (19.30 protesterar) igår fick det x 2.
Jag känner att det går åt lite fel håll (eller det går inte framåt iaf). Dvs han vaknar lite för många gånger och lite för tidigt och ofta på natten.
Hur ska jag tänka? Han ligger i vagnen på dagen och håller på att hamna i vagnträsket och känner mig lite osäker om jag ska lägga honom i vagn även på natten (och ställa klockan för att ta upp honom).
Den naturliga frågan är hur äter han på dagen: Jag kan tycka att han håller på och bökar och drar och sliter och släpper lite för mycket , speciellt bröst två. Annars tycker jag att vi följer alla råd. Jag ger honom alltid 60 ml ersättning vid sista målet (svårt att få i honom mer) han ligger över sin viktkurva men det har jag hört inte spelar någon roll för mättnad.
Nu när han är tre månader ska han sova mindre på dagen. Eftersom de två sista (med betoning på sista) är trassliga, han vaknar VÄLDIGT många gånger, (inga problem att lägga honom)
Ska jag korta ner dessa pass eller de två pass som är tidigare på dagen? Jag får honom i princip alltid att följa 2-2 (de sista passen är det vagning ofta). Dock är han ofta inte vaken mer än 1,45 och sover inte mer än 2 timmar, de två sista sover han mindre.
Vad tycker ni?
Pojke född 13 mars
-
Irmasmamma
Ett väldigt klassiskt 3 månadersschema är 12-45-2-45, och det verkar funka för de flesta. I mina ögon är han absolut mogen för bara ett långt sovpass på dagen nu....
Själv gjorde jag så att jag bestämde tiden för nattamningen, eftersom lillan annars tenderade att vakna vid alla möjliga tider. Om jag ställde klockan och bestämde tid så upplevde jag en tydlig skillnad, hon verkade verkligen känna att jag hade koll och att hon slapp vakna och undra om hon skulle få mat eller inte.
Känner ni att ni har fått koll på buffningen? Annars hade jag lagt i vagn på natten också, men jobbat stenhårt på Attityden och att våga backa med vagningen och husljuda mycket mer istället!

Själv gjorde jag så att jag bestämde tiden för nattamningen, eftersom lillan annars tenderade att vakna vid alla möjliga tider. Om jag ställde klockan och bestämde tid så upplevde jag en tydlig skillnad, hon verkade verkligen känna att jag hade koll och att hon slapp vakna och undra om hon skulle få mat eller inte.
Känner ni att ni har fått koll på buffningen? Annars hade jag lagt i vagn på natten också, men jobbat stenhårt på Attityden och att våga backa med vagningen och husljuda mycket mer istället!
Irma
111108, SM från 3 veckor.
Olof
131008, SM från början.
Olof
-
herrochfru
Buffningen har jag lyckats med. Vagning gar ok- vi jobbar pa att gora dessa kortare. Det ende jag undrar ar om det ar klokt att andra 2-2 schemat eftersom det inte sitter an? Som du ser vaknar han han under sina sovpass, och jag har svart att halla honom vaken mer an 1,45 mellan. Vad tycker du?
Pojke född 13 mars