Bebis skriker mellan bröst 1 och 2

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
herrochfru

Re: Bebis skriker mellan bröst 1 och 2

Inlägg av herrochfru »

Precis efter jag skrivit detta så vaknade han :)

Tre dagar i rad har han vaknat inom en timme efter mål 3. Runt 18 tiden (men även efter mål fyra på promenad - igår gallskrek han 15 minuter).

Han hade en hel del gaser och efter jag försökt att vagga honom i sin säng och buffa (kanske lite halvhjärtat) så tog jag upp honom, gav honom mat men han ville inte somna om. Kanske inte så skönt med en blöt blöja eller gaser på g och sen blir man ju pigg av att ligga på skötbord.

Jag har "börjat" om och gett honom mat och hållt honom vaken efter detta. Är det rätt att göra så? Känns väldigt pigg.
Pojke född 13 mars
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej!

Båda mina tjejer har trasslat rejält med dagens sista sovpass, och där har det hänt att jag tagit upp när det vägrats sova mer än 45 minuter. Men om sovpassen blivit kortare än 1,5 h tidigare på dagen har kvällen/eftermiddagen blivit strulig, så jag skulle inte rekommendera att ta upp "för tidigt" redan efter mål 3.

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
herrochfru

Inlägg av herrochfru »

Menade du att jag inte ska ta upp innan mål 3? Men visst får man "börja om och räkna då? Dvs hållan han vaken i 2 timmar, eller vad är bäst?

Kvällstrasslet har blivit mycket mindre sen jag införde schemat, det är jag jätteglad för. De (två) sista sovpassen vet jag inte riktigt hur jag ska få till, (han somnar sällan innan 10 för natten) Försöke lägga honom 9.30 igår men då vaknade han efter 30 min.

Jag har aldrig fått honom att somna om, förutom när jag är ute och går (men då skriker han i 10 minuter).

iof har är jag inne på 5:e dagen med schema så jag har inte mycket att jämföra med. Men han skriker upp sig ganska fort, och jag buffar(lite halvhjärtat kanske) och vaggar honom med solfjädern (vi har tassar på sängen) i några minuter, går ut för att se om han lugnar sig, går igen igen, försöker med husljud ......och sen tar jag upp honom, ger honom mat, försöker få honom att somna om, men då är han tokpigg...

Fick honom att somna om pass tre igår, men då låg jag bredvid och vaggade honom och låtsassov :) Kan det vara för lite mat?
Pojke född 13 mars
herrochfru

Inlägg av herrochfru »

En sak till: Det händer rätt ofta att han vaknar på första sovpasset, och jag har märkt att det händer när vi är hemma, när jag är ute och går ( tar ofta en fm promenad) har jag inte tänkt så mycket på det eftersom han somnat om.... Tips?
Pojke född 13 mars
Tetz

Inlägg av Tetz »

herrochfru skrev:Menade du att jag inte ska ta upp innan mål 3? Men visst får man "börja om och räkna då? Dvs hållan han vaken i 2 timmar, eller vad är bäst?
Nej precis, jag tycker inte att du ska ta upp innan det sovits klart (minst 1,5 h). För min del har det aldrig gått att ta upp efter exempelvis 45 minuter och sedan "börja om". Utan den där längre sömnen orkar en liten plutt sällan vara vaken 2 timmar i sträck.
herrochfru skrev:Kvällstrasslet har blivit mycket mindre sen jag införde schemat, det är jag jätteglad för. De (två) sista sovpassen vet jag inte riktigt hur jag ska få till, (han somnar sällan innan 10 för natten) Försöke lägga honom 9.30 igår men då vaknade han efter 30 min.
Skönt att schemat medfört lugnare kvällar! =D> Fortsätt jobba med de sista sovpassen så ska du se att bitarna snart faller på plats. Det tog nog fram till tre månader innan vi fick en regelbundenhet i hur kvällarna såg ut.
herrochfru skrev:Fick honom att somna om pass tre igår, men då låg jag bredvid och vaggade honom och låtsassov :) Kan det vara för lite mat?
Det kan absolut vara för lite mat. Men det kan också vara så att han behöver tydliga besked om att han ska somna om. Då funkar det sällan med att vagga, vyssja eller mysa. Utan du behöver buffa helhjärtat och känna dig helt säker på att han verkligen ska sova vidare.
Är du med på hur jag menar :?:

Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
herrochfru

Inlägg av herrochfru »

Ok da ar buffning nasta projekt. Fick for mig att jag skulle lagga honom i vagnen nagra dagar och vagna honom, kanner mig mer hemma med det. Men det ar kanske battre att buffa? De ganger jag har gjort det later det som han blir forbannad. Finns det nagon tidslimit, hur lange ska jag halla pa, han skriker ratt friskt namligen nar jag buffar

Han har oxa borjat suga pa handen senaste dagarna. Ibland nar jag lagger honom, och ibland nar han vaknar mitt i ett sovpass. Hungrig?

De flesta ganger han vaknar har jag borjat om och hallt honom vaken i tva timmar, men som nu tog jag upp honom da han vaknade och skrek/gnallde efter 30 minuter och gav lite! honom mat, fast jag vet att jag inte borde, och sen somnade han om efter20 min av att ligga och titta pa mig nar jag latsatsov :)
Pojke född 13 mars
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej,
Om du är bekvämare med att vagna så lägg honom i vagnen. Om du buffar lite halvdant förvirrar du bara barnet.

När jag läser dina inlägg så känns det som om du inte riktigt har koll på hur du ska få till lurarna. Det blir lite olika från en gång till en annan, du buffar och vaggar. Läs på lite mer om verktygen, när och hur du ska använda dem. Du måste leda lilla barnet. Det är det som skapar trygghet och god sömn.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
herrochfru

Inlägg av herrochfru »

Ja du har helt rätt :) Jag får en känsla att eftersom jag inte riktigt får till dagarna (har inga problem att lägga honom men han vaknar) så blir det kvällstrassel och då ser nätterna olika ut. Vi vaknar mellan halvsju och halvnio och ibland äter han en gång och ibland två (ibland tre).

Sen tror jag att mitt problem är att jag läst för mycket. - nu har jag bara läst verktygslådan en gång till, och eftersom det står att jag ska spika ett schema efter hans rutiner blir jag lite fundersam eftersom det varierar (speciellt två sista sovpassen).

Buffning är det som fungerar sämst - han blir arg tycker jag och jag jag är antagligen tafatt, så jag vagnar hellre, men man är ju rädd att skapa en dålig ovana att han måste sova i vagn. Solfjädern fungerar även.
Pojke född 13 mars
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Det bästa jag har lärt mig här pâ forumet är hur bra smâ barn mâr av RUTINER.

Det första steget för att fâ till rutiner är att ta ledningen.

:arrow: Väcka pâ morgonen vid behov för att dagen ska börja pâ samma tid varje dag
:arrow: Väcka efter lurar, liten vänjer sig vid att mamma/pappa har koll.
:arrow: Finna det/de verktyg som man är bekväm med. Är det vagning för din del sâ kör pâ det! :thumbsup: När han väl blir för stor för vagnen sâ har ni ju goda vanor som gör att det inte blir ett sâ stort projekt att sova i säng sen. Om förändringen sker med Attityden att Nu Är Det Sâ Här - VAD BRA :D

Visst kan man bli hemmablind och lite vill av för mycket läsning, känner du att det snurrar för mycket sâ hâll dig till Annas enkla budskap:

Inget tjafs om det mâste göras, men bort med tassarna frân det en unge är
(citat frân minnat, kanske inte exakt sâ :wink: ).

:arrow: Alltsâ, led med fast hand när det gäller det basala: mat och sömn framför allt, och lât dig i övrigt förundras av den här lilla människan som du har ynnesten att fâ ha som sällskap i ditt liv.

herrochfru

Inlägg av herrochfru »

Hej

Nu har jag samlat på mig en massa funderingar :) Sonen är 10 veckor. Jag har kört 2-2 schemat några veckor nu och känner att det inte riktigt lirar. Jag har en kvällstrasslare som verkligen har blivit mycket mindre även om det fortfarande är kvar, speciellt om jag inte får till dagarna.

Så här ser våra dagar ut , eller snarare så här försöker jag få dom:

7.00 Mat (vaknar ofta lite tidigare, är vaken 1,45)
9.00 Sömn (vaknar 1-2 ggr och gnäller/skriker)
11.00 Mat (trött men kan ofta hålla honom vaken 1,45)
13.00 Sömn (vaknar 1-2 ggr och gråter eller gnäller)
15.00 Mat (trött men håller honom vaken 1.45)
17.00 Sömn ( här är jag nöjd om han sover 1,30 )
19.00 Mat (trött lägger honom efter max 1,30 - gnällig)
9.00 Sömn (vaknar ca 10 ggr)

10.00 påfyllning

Sover till 3.00 eller 4.00 då han vill ha mat. Ibland händer att han vaknar två gånger men det är sällan.

han ligger i vagn på dagarna, mycket för jag inte får kläm på buffning. Ofta är det mer mat som ska till när de vaknar läser jag. Har testat två dagar nu med att pumpa ut och ge honom mer mat vid ett eller två mål, men har inte märkt någon markant skillnad. Dock ska säga att jag ofta inte får i honom mer än 60 ml (bröstmjölk fungerar bäst)

Att få honom att somna om tar allt från 2-20 minuter. Jag försöker att sluta vagna honom när han lugnar sig, så han ska komma till ro själv - men ofta tar det 1-2 minuter så är han igång igen.

Sista kvarten på vakenpassen går jag och bär honom för då gnäller han - bra eller dåligt att hålla honom vaken?

Vad tycker ni?
Pojke född 13 mars
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej igen,

först vill jag ha en liten åsikt om det här med hur man sätter schemat. Det går att läsa att man ska följa barnets rytm men det är ju inte så lätt eftersom de inte är speciellt rytmiska i början av livet, det blir lite hipp som happ. :) Ska man då följa detta så blir det ju bara ett evigt virrvarr.

Jag har fyra barn och de har fått följa exakt samma schema som ändrats i takt med att de blivit äldre. Hade de haft olika scheman och en massa olika tider så hade hela familjen gått under. Så spika ett schema som passar dig och sonen, den senare kommer bara vara tacksam för fasta tider även om det tar några dagar innan han vänjer sig vid dem.

När våra barn varit 10 veckor har schemat sett ut som följer;

7.00 väckning, ammas
9-11 sova, ute om det är skapligt väder, annars inomhus
11 ammas
13-15 sova
15 ammas igen
17-19 sova
19 ammas, bada, pyjamas på, ammas igen och så påfyllning med ersättning så mycket det bara går i och det kan vara allt från ingenting till 100 ml.
21 sova natt
Nattamning sker klockan 3 eller halv 4 eller 4.

När barnen blivit 3 mån eller däromkring har vi gått över till 12 tim natt, 45 min lur på fm, 2 tim middagslur och så en 45 min lur på em.

Är det så att du ammar fullt ut eller är det ersättning som gäller? Om du ammar kan det vara så att det tarvas lite mer mat, speciellt om han blir trött fort när han äter för då orkar han inte äta sig riktigt mätt. Du kan alltid amma först och fylla på med ersättning efter för att försäkra dig att han verkligen är mätt.

Hålla vaken har jag aldrig varit bra på faktiskt, är de trötta så är de och då har jag lagt barnet. Men jag tror du ska se på helheten, om han vaknar mycket under sovpassen och inte orkar vara riktigt vaken på vakenpassen så kan det bero på att han får i sig lite för lite mat.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
herrochfru

Inlägg av herrochfru »

med andra ord - jag kör på i samma stil. Det som jag tycker är svårt är att jag ser inget mönster, han kan vara pigg ena dagen och trött andra, jag trugar ena dagen men det betyder inte att han sover bättre osv. Igår sov han tokbra på dagen - men trasslade på kvällen (trots att jag gett extra mat) Dock tycker jag att ju bättre han sover på dagen, desto bättre blir kvällarna.

Idag (hade en bra natt) har han haft två 2 timmars sovpass och två vaken pass a 1,45 och 1.40 men nu under det tredje sovpasset vaknar han var 5 minut. Men det kanske bara är att acceptera, det är ju ingen katastrof :) .... och han somnar ofta djupare om ett tag.

Han är inte så pigg på flaska så om jag ska ge honom är det när han precis har vaknat - då får jag i honom ca 40 ml, men sen är han inte så intresserad av bröst. Han äter ca 35-45 minuter så det känns som jag trugar, men det är alltid svårt att veta hur mycket han verkligen får i sig, eller om han bara snuttar.

Finns det någon risk att man vänjer dom vid att hela tiden vagnas på dagarna?
Pojke född 13 mars
Tetz

Inlägg av Tetz »

herrochfru skrev:Finns det någon risk att man vänjer dom vid att hela tiden vagnas på dagarna?
Japp :wink: Nu när din pojk börjar bli stor så tycker jag att du ska bjuda på vagning i mindre utsträckning. Börja när ni haft ett lagom långt vakenpass och han ätit bra. Då han har bra förutsättningar för att somna på egen hand :D
herrochfru

Inlägg av herrochfru »

Problemet är inte att lägga honom (förutom sista passet) utan att han vaknar. Jag försöker låta honom komma till ro själv men han skriker/gnäller upp sig ganska snabbt och som sagt jag måste alltid vagna 1-2 gånger, sista passet fler gånger.

Hur gör jag för att sluta? jag brukar dra 10 ggr se om han slutar, men ofta kommer han igång igen 3-4 gånger. Sen somnar han om...
Pojke född 13 mars
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej,

sista sovpasset för dagen brukar vara det som trasslar mest och det är ju det som man först tar bort så småningom. Se det som en påfyllnads sömnlur så stör det inte dig lika mycket om den blir lite hackig.

För att inte hamna i vagnträsket så gäller det att uppnå en dialog med barnen precis på samma sätt som du ska göra med ramsan lite längre fram.

Barnet vaknar, du avvaktar och ser om liten fixar det själv eller om du måste göra en insats. Vagna tills liten är tyst och avslappnad, avsluta med ett skak på handtaget och sen ett litet punktsättande dunk på handtaget. Gå därifrån och lyssna på håll vilket svar du får, behöver du vagna igen eller kan du avvakta lite mer.
Det gäller att hela tiden vagna lite kortare, avsluta med ett skak och ett dunk på handtaget. Inte stå och vagna tills liten somnar utan bara tills det slappnas av och tystnar.

Det handlar heller inte om hur många gånger du måste vagna utan hur du gör det, effektivt och kort. Som ett svar på tal; - nu ska du sova, jag vaktar här.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"