Börja kura nu eller vänta till fyra månader plus?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ESemlan

Börja kura nu eller vänta till fyra månader plus?

Inlägg av ESemlan »

Hej, jag har precis avlutat läsningen av "Sova hela natten" boken och den ändrade hela min syn på min lilla son på 3 månader.

Jag har tänkte att genomföra kuren någon gång men har lite svårt att bestämma när. Bör jag vänta till han är 4månader plus och har börjat äta lite mer utöver amningen? eller ska vi sätta igång på en gång?

Jag känner att jag förstår filosofin för nätterna men inte riktigt för dagarna. Ska han vaggnas på dagarna i vagnen och sova i spjälsängen på natten? Om man är påväg ut i ärenden ska man vagna hemma först och vänta till han sover för att sen påbörja promenaden? Är vagningen något om man troligen bara behöver göra i början som buffningen och kan man förhoppningsvis lägga på dagarna enbart med ramsan?

Idag så har vi inga direkta rutiner när det gäller varken dagen eller natten och än så känner jag ingen panik över att skaffa det heller. Nätterna ser för det mesta likadana ut, amning 3-4 gånger men efter 5-6 tiden så är det mycket bökande i sängen av min son och inte så mycket sömn för min del. Dagarna går både upp och ner, vissa dagar sover han riktigt bra och utan problem medans andra är riktigt utmanande och han får ingen ro i kroppen alls.

Tacksam för eventuella råd.
ESemlan - mamma till Neo 2012-01-24
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Re: Börja kura nu eller vänta till fyra månader plus?

Inlägg av Norahsmamma »

Hej och välkommen hit! :D
ESemlan skrev:jag har precis avlutat läsningen av "Sova hela natten" boken och den ändrade hela min syn på min lilla son på 3 månader.
Ja, visst får man en helt ny syn på saker och ting? Blir lite som en aha-upplevelse för många :wink: :D
ESemlan skrev:Jag har tänkte att genomföra kuren någon gång men har lite svårt att bestämma när. Bör jag vänta till han är 4månader plus och har börjat äta lite mer utöver amningen? eller ska vi sätta igång på en gång?
Det brukar rekommenderas att man väntar med att starta en kur tills barnet äter lite mer "riktig" mat. Det är också därför som kuren inte rekommenderas till små personer under 4 månader. Jag personligen tycker att när barnet äter gröt/välling morgon och kväll, samt matpuré vid antingen lunch eller middag så är det tillräckligt för att orka stå sig en hel natt. Men äter de ännu mer så är det ju ett plus. Det handlar ju om att ge bästa möjliga förutsättningar för det lilla livet :wink: .

Ett annat alternativ för dig skulle kunna vara att köra standardmodellen i raketfart och på så sätt komma tillrätta med sömnen utan att behöva köra en SHN-kur.
ESemlan skrev:Ska han vaggnas på dagarna i vagnen och sova i spjälsängen på natten?
Det är helt upp till dig hur du vill göra här. Många väljer att ha dagslurarna i vagn för att inte känna sig för låsta vid hemmet, men många väljer också att ha de långa lurarna hemma i sängen eftersom många små sover bättre där.
ESemlan skrev:Om man är påväg ut i ärenden ska man vagna hemma först och vänta till han sover för att sen påbörja promenaden?
Jag skulle rekommendera att barnet somnar först i stillastående vagn. Sedan väntar man 10 min innan man knatar iväg. Detta för att minimera risken att hamna i ett vagningsträsk där barnet "behöver" en rullande vagn för att kunna sova.
ESemlan skrev: Är vagningen något om man troligen bara behöver göra i början som buffningen och kan man förhoppningsvis lägga på dagarna enbart med ramsan?
Japp, precis så. Vagningen ska enbart användas första kurdygnet (efter det endast vid KRIS), sedan ska ramsan göra jobbet.

Hoppas att du fick tillräckliga svar och välkommen att bolla vidare :D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

PS. Om du inte har Barnaboken så rekommenderar jag den varmt. Där hittar du bakgrunden till filosofin samt standardmodellen. Dessutom är den till stor hjälp i föräldraskapet i MÅNGA år framöver.

:D
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Vill bara säga att jag instämmer till fullo med Norahsmamma! :D jag råder er oxå att vänta tills liten äter mer mat så att han har RÄTT förutsättningar för att sova hela nätter.

Alternativt standardmodellen i raketfart..........

Jenny :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
ESemlan

Inlägg av ESemlan »

Tack för råden. Jag ska ta och läsa igenom lite mer information som finns på hemsidan och sedan får vi se hur vi gör. Sambon ska dessutom få läsa boken så vi kan hjälpas åt.
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

:D låter klokt!

Under tiden kan ni ju börja på med lite smakisar av banan och gröt samt en och annan potatis kanske. :D

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
ESemlan

Inlägg av ESemlan »

Hej igen,

Nu har sonen växt på sig lite till och jag tänkte dra igång ett schema för honom på fredag. Han får fortfarande bröstmjölk/ersättning och bara nån liten smakportion om dagen men nätterna börjar bli påfrestande och jag vill ha honom i säng mellan 19-20 på kvällen och att han sover längre än 3 timmar i stöten.

Vad tror ni att han klarar av för längd på nätterna? Måste göra i ordning ett schema men vet inte vad jag ska satsa på.

Mörklägger man på dagtid också, i säng eller vagn, eller är det för att markera natten bara?

Jag har läst "sova hela natten" och förstår hur läggningen på kvällen ska ske men hur ska man göra på dagtid? I både säng och vagn.

Bör jag och sambon ha olika ramsor? Eller kan vi ha samma men olika för dag och natt?

Det blir en del frågor när man sitter och planerar :?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Vet du, eftersom han inte äter någon "riktig" mat på dagarna så rekommenderar jag inte någon kur med hel natt på 11-12 timmar. För det behöver ni ha minst ett rejält mål mat och ett rejält mål gröt. När ni har det så ni VET att han inte är hungrig på natten Då, först DÅ anser jag att ni skall kura. Om ni inte tänker införa mera stora måltider i samband med kuren, det går också.

Annars kan ni köra med STandard Modellen ett tag med 1-2 nattmål kvar så han ändå kan sova 8 timmar utan mat är min tanke.

Om ni vill kan jag flytta över er till Späda och små så får ni hjälp där?

Schema kan man införa endå och jag rekommenderar 12+45+2+45 schema, det är klassiskt. Vid 5 mån kan man korta långluren till 1,5 tim så är inte förändringen så stor.

Dagtid mörklägger jag i alla fall, både sovrum och vagn. Men det är lite olika mellan olika barn.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ESemlan

Inlägg av ESemlan »

Ja det låter som en bra ide, skicka över mig.

Jag känner själv att han inte är redo för att sova 11-12 timmar men gärna nån timme mer än 3 så jag hinner bli lite mer utvilad.

/ Emelie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"