Efter fyra månaders sömnlöshet - kurdags

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
flitigalisa

Re: Efter fyra månaders sömnlöshet - kurdags

Inlägg av flitigalisa »

Hej igen!

En liten rapport:

de två första nätterna gick skapligt, men sambon tappade en del självförtroende när han fick buffa så pass mycket även natt två. Lillgrabben sov 19-01 (mat) och sedan vaknade han nästan en gång i timmen fram till 07. Ramsan verkade inte riktigt ha tagit.

Vi var ändå vid ganska gott mod och såg fram emot (eller, ja, såg framför oss i alla fall) en ny kurnatt på soffan. När sonen får magproblem! :shock: Kräks som jag vet inte vad, varpå vi börjar ge bm var femte minut. Och nyligen tog han äntligen bröstet för att amma lite. Lättnad.

Men med andra ord är hela kurandet bortkastat... nu gick ju rytmen åt skogen... vi sa till varandra att vi gör ett nytt försök i sommar.
Stolt mamma till Lillkillen, född 3/1-12

Avbruten kur 19/5-12 pga. maginfluensa
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Aj aj vilken dålig timing med magsjuka under natt 3 :cry:
Problemet är att sånt sker med barn, det kommer tänder, det kommer utvecklingsperioder och det kommer sjukdomar..
Man kan ha tur och kura när allt är frid och fröjd men det kan ju mycket väl krocka med annat som stör kuren.

Vänta tills ni alla är riktigt friska i magen och kör igång igen, inte behöver ni vänta ända till sommaren. Ni vet ju hur man gör, ni har kört två nätter redan och kan detta och ni har läst boken en miljon gånger. Väntar ni för länge glömmer ni teorin. Kunskap är en färskvara :D

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
flitigalisa

Inlägg av flitigalisa »

Tack Nat!

Ja, vi får göra ett nytt försök. Vår lilla skatt är i alla fall frisk igen och det är det viktigaste. Men visst känns det jobbigt att det inte gick som vi hade hoppats... vi fortsätter i alla fall med dagsschemat tills dess vi orkar med ett nytt försök.

Nat

Inlägg av Nat »

Låter bra de!
flitigalisa

Inlägg av flitigalisa »

Hej igen!

Vi har inte börjat om med kuren sedan det misslyckade försöket i maj, utan kämpar på med mängder av uppvak varje natt trots sonens imponerande ålder. :roll:

Nu när han närmar sig sju månader tänker vi i alla fall att vi ska gå över till två lurar per dag och jag skulle vilja stämma av vårt schemaförslag med er experter. För schemat är och har varit guld värt trots att nätterna strular.

06:30 God morgon (i teorin vill säga - i verkligheten vaknar vår lilla skatt en timme tidigare än så, men får ligga kvar och snacka så länge han står ut med det)

06:30 Frukost
08:45 - 10:15 Sova
10:45 Lunch
13:30 Mellis
14:00 - 15:30 Sova
16:00 Middag
18:30 Nattslurk
19:00-06:30 Sova (eller, ja, i teorin då :roll: )

Vad sägs?

Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D

Tänker ni kura om nu?

En del går över till 2 lurar nu andra väntar till 9 månader.

Sömnbehovet ligger på ca 14,5 h när man är 7 månader. Om ni ändå ska löpa linan ut föreslår jag 12 h natt 19-7, det ger 2,5 h sömn på dagen ca. Jag skulle erbjudit en lång lunchlur på 2 h och en 45 minuters lur på morgonen vid 9.00, denna lur kortar du ner till 20 minuter sen när du märker att liten behöver mindre sömn, men så här i början skulle jag erbjuda 45 minuter.

Maten bör ligga med 3,5 h, max 4 h, (men en sån liten goding som ni har brukar ha STOR aptit så jag skulle inte vänta i 4 h) mellanrum därför kommer lunchen lite väl långt efter frukosten. En andra frukost 1 h efter godmorgon kan vara en lösning. Och sen lunch i vanlig tid nära inpå luren och mellis när man vaknar.

Ett förslag skulle kunna se ut så här:

7.00 godmorgon välling eller gröt?
8.00 (alt 8.30) frukost 2, kanske äta smörgås och frukt när mamma dricker kaffe eller vad vet jag.... 8)
9.00-9.45 morgonlur (alt 9.30-10.15 om han är en piggis)
11.00 (11.30) lunch, lagad mat
12.00-14.00 sova i 2 h (alt 12.30-14.30 om du har en senare morgonlur)
14.30 mellis
17.00 (17.30) middag, lagad mat
18.30 nattslurk
19.00 god natt :mrgreen:

Mer schemainsiration hittar du i "svar på vanliga frågor-läs här först"

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
flitigalisa

Inlägg av flitigalisa »

Hej och tack för schemaförslaget!

Jag ska testa att gå över till två lurar, men fungerar det inte väntar jag ett par månader till. Han har svårt att sova längre än till första skarven, så tre lurar har varit bättre så här långt. Annars har jag fastnat i vagningsträsket under hela andra halvan av en långlur... :roll:

Jag vet inte om vi ska kura honom nu - kanske. Jag ska ta ett snack med pappan, som måste ta de första två nätterna i såna fall. Vi har och har haft det ganska jobbigt med sömnen, så någon förändring vore onekligen välkommen, Även om sömnen fungerar något bättre nu än när jag startade tråden.

Hälsningar!

Nat

Inlägg av Nat »

hej,

Ni kan lugnt ha kvar 3 lurar ett bra tag till tycker jag. Dessutom dras ni med en massa uppvak på natten (och under lurarna) och då kan det ju vara svårt att ha endast 2 lurar på dagen.

Generellt är det svårt för oss att ge sömnråd till föräldrar som inte kurar eller har kurat då hela metoden bygger på att man jobbar med de verktyg man har inom SHN och strävar efter långa sammanhängande sömntimmar där barnet själv lär sig att somna om vid uppvak.

Hör av dig när du bestämt dig om du/ni vill kura!

Hälsningar
Nat
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"