Har en tråd på små barn men blev rekommenderad att skriva här i hopp om att någon kan komma med erfarenhet och tips innan jag blir helt gråhårig…
Har 1000 frågor och ett rörigt (och snart grått) huvud...
Lite bakgrund:
Har en liten tjej på 6 veckor som vi redan från start försökt styra in i SM. Har sedan tidigare en tjej på 8 år som är ett AW-barn och som älskar sin säng! Lillfia sover på mage i vagn (med larm). Hon ammar och får flaska (hon bestämt sig för att vänster tutte inte är lika god
Vi har fått veta att hon har reflux. Inte den värsta sorten där det kräks i tid och otid men hon har problem med uppstötningar, hicka (varje gång hon äter), kräkningar, hosta och andnöd. Har läst runt här och de som tidigare har skrivit om detta där har det varit på äldre barn.
Läste Annas inlägg om att refluxen är "dagens fluga" lika som mjölkallergi och kolik har varit. Att dessa tillstånd är dagens oroliga föräldrars "räddning" då vi söker fel på varför våra barn agerar så som de gör. Att dessa åkommor bottnar sig i en helt naturlig omognad hos den fysiska kroppen. Det var verkligen ett tänkvärt inlägg – tack Anna!
Likväl så har nu vår dotter som sagt denna omognad i matstrupe/magmun/magsäck. Jag tänker inte medicinera detta utan vet att det blir bättre med tiden. Det jag nu undrar är istället:
Nu tänker ni säkert varför skulle inte det gå
För drygt en vecka sedan tänkte jag detsamma, vi hade då en dag som var enligt planen 2+2 (med lite diff) men i det stora hela klockren
Hon äter lite och länge vilket ofta leder till att hon hinner bli trött innan hon är riktigt mätt. Följden av det blir att hon sover korta stunder (mellan 20-50 minuter) sen vaknar hon och ”pickar” i vagnen eller snuttar ilsket på nappen. Det har varit dagar där hon ätit och sovit varannan timme
När sedan dagen lider mot sitt slut kan ni bara gissa hur läget är.. ÖVERTRÖTT OCH HUNGRIG!! Har det någonsin varit ett vinnande koncept? Nix pix!
Kvällarna blir oftast hemska med skrik och panik, hittills kommer hon aldrig till ro förrän tidigast 23.00 så just nu känns det lika sannolikt att hon någonsin ska somna kl 20.00 som att Kevin Costner plingar på här i kväll 8)
För att sammanfatta:
Syftar på detta med sova/äta en gång i timmen. Just nu känns det som jag har fått en nyfödd igen som äter och sover varannan timme. Känner hennes frustration och rop på HJÄLP! och jag känner mig som en usel mamma som inte kan hjälpa henne mer än med kortsiktiga lösningar just nu.
Tacksam för hjälp från er kloka mödrar