Efter fyra månaders sömnlöshet - kurdags

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
flitigalisa

Efter fyra månaders sömnlöshet - kurdags

Inlägg av flitigalisa »

Hej!

Ja, som titeln säger. Vi har en underbar liten kille på 4,5 månad som dock inte alls har lust att sova som vi skulle vilja... :roll: Och efter att ha kämpat på med ständiga uppvaknanden på nätterna och en ganska gnällig kille på dagarna börjar nu jag att gå på knäna och vi måste verkligen göra något om jag inte ska bryta ihop.

Så vi har läst SHN-boken fram och tillbaka och nu tar vi steget! På lördag börjar vi! Vi är förväntansfulla även om det känns helt främmande att ens tro att vår lillkille ska kunna sova hela nätter. Är det möjligt?!?

:?: Två små frågor, bara. Först - vad tycker ni om schemat (som jag har lånat nästan rakt av från Toresmammas klistrade tråd)?

0700 God morgon
0700 Grötfrukost + fruktpuré + BM
0900-0945 Sova i vagn (45 min)
0945 BM
12-14 Sova i vagn (2 timmar)
1430 Gröt + fruktpuré
1530-1615 Sova i vagn
1615 BM
1830 Godnattslurk
1900 Godnatt

Vi håller på att vänja lilla magen vid gröt, så än vågar vi inte ge det mer än två gånger om dagen. Han är lite trög, så purén får vara katrinplommon än så länge.

Nu försöker vi testköra schemat lite så här i förväg, innan kuren drar igång och det har väckt en fråga.

:?: När det gäller dagslurarna så läste jag någonstans att man ska klocka från det att han somnar under de korta lurarna. Men det innebär ju att schemat ruckas med upp till en halvtimme... Eller har jag missförstått? Men tvåtimmarsluren ska inte sömntiden klockas på det sättet?

Ja, det var väl det än så länge. Ni håller tummarna, va? :wink:
/Lisa
Stolt mamma till Lillkillen, född 3/1-12

Avbruten kur 19/5-12 pga. maginfluensa
Nat

Re: Efter fyra månaders sömnlöshet - kurdags

Inlägg av Nat »

Halloj,
Varmt välkommen hit!

Vilket härligt beslut ni har tagit att kura er lille son, snart ska hela familjen få sova :D
När det gäller dagslurarna så läste jag någonstans att man ska klocka från det att han somnar under de korta lurarna. Men det innebär ju att schemat ruckas med upp till en halvtimme... Eller har jag missförstått? Men tvåtimmarsluren ska inte sömntiden klockas på det sättet?
Väck på utsatt tid oavsett när barnet somnar.
Ex. Om luren skall fortgå mellan kl 12 till 14 och barnet inte somnar förrän kl 13:30 så tar ni ändå upp kl 14. Det innebär att barnet endast får en 30 minuters lång lur.

Om du gör på det sättet så kommer kuren gå snabbare då barnet enklare lär sig schemat. Flyttar du lurar lite fram och tillbaka tar kurandet mycket längre tid. Dock är det svårt att hålla sig från att låta barnet sova lite längre, man vill ju så gärna låt dom få den sömn de behöver. På det sättet ser man dock väldigt kortsiktigt. Bättre att vara stenhård de första veckorna så att man snabbt kommer in i det nya schemat.

Gällande schemat så tyckte jag rent spontant att det såg helt ok ut. Hur många timmars sömn blev det sammanlagt om du räknar ihop både dag och natt?

Det är av yttersta vikt att man får i barnet ordentligt med mat dagtid för att de skall kunna sova långa nätter. Jag såg att du valt 12 timmars natt. Det är en väldigt lång natt och det kan bli många, långa och jobbiga timmar framåt morgonkvisten om magen skriker efter mat. Därför mycket viktigt att man får i barnet rejäla mål och helst två mål med riktig mat (gröt, välling, puréer och liknande) och inte bara BM.

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen!

När jag tittar på ditt schema så har du som man skall 15,5 tim och sen vid 5+6 mån är det 15 timmar. Då kan man med fördel korta långluren med 30 min om man vill.

Sen har jag lite synpunkter på schemat. (kan inte tänka mig att jag har föreslagit dessa tider för mat) :wink:

0700 God morgon
0700 Grötfrukost + fruktpuré + BM
0900-0945 Sova i vagn (45 min)
0945 BM
12-14 Sova i vagn (2 timmar)
1430 Gröt + fruktpuré
1530-1615 Sova i vagn
1615 BM
1830 Godnattslurk
1900 Godnatt

Från 9.45 till 14.30 är väldigt länge att stå sig på BM och rekmmenderas inte. Något mer behövs inför långluren.

Ett exempel kan vara

Frukost 07 (BM)
Lunch 11.00 (Gröt lunch)
Mellis 15.00 (BM)
MIddag 17.30 (gröt middag)
Kvällsslurk 18.30 (BM)
Skratt till go natt.

Men jag kan tycka att det borde vara lite dags att fundera på att även introducera grönsaks smakis. Katrinplommon är kanon att ge. HÅller igång magen.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
flitigalisa

Inlägg av flitigalisa »

Hej och tusen tack för era svar!

Helt otroligt att ens tänka sig att vi ska få sova... Tack för att ni väcker hoppet.

Då ska jag försöka att inte låta honom slagga längre än till utsatt tid. Kanske använder jag marginalkvarten om det är kris.

Torsmamma: Hupp, nej, det var bara sovtiderna jag lånade från dig. :oops: Tack för dina synpunkter. Jag ska göra som du föreslår - låta frukosten bestå av BM och lunchen + middagen av gröt i stället. Och lägga dem kl 11 och 17.30.

Vi jobbar hårt med skrattet till gonattet men det är knepigt. Han skrattar loss på skötbordet till en början, men är oftast så trött att han gråter när pyjamasen väl ska på. Ikväll skrattade han en hel del, men när vi började gå mot sängen tystnade han och blev allvarlig. Han grät inte, men inga flygplan i världen fick honom att skratta. Jag hoppas att lite mer mat och lite mer sömn rättar till övertröttheten!

Då testkör jag det nya schemat imorgon!

flitigalisa

Inlägg av flitigalisa »

Hej igen!

Jag har tänkt på det ni båda skriver om att 12 timmars natt är lite långt när lillen inte äter så mycket fast föda än. Så nu är min tanke att vi satsar på ett uppvak på nätterna, kl. 02:00 med BM tills dess han äter mer. Tror ni på det?

Natten var för övrigt ovanligt bra (bara två amningar + uppvaknande 05:30)! Undrar om dagsschemat som jag har kört i några dagar kan göra sitt till. :) Men vi vill ändå gärna sova lite mer än så här.

flitigalisa

Inlägg av flitigalisa »

Hej igen!

Inget nytt här förutom att jag vill rapportera hur det går med dagsschemat som vi kör nu. Det jag märker är att bröstmjölken inte räcker på fm. Lilla gubben blir jättehungrig direkt efter luren, så då ammar jag direkt när han vaknar. Och då är han inte så hungrig till grötfrukosten. Och därför kan han inte sova gott hela långluren... och så fortsätter det. :wink: :roll:

Med andra ord: ni har så rätt! Han behöver mer fast mat. Eftersom hans lilla mage inte är igång trots katrinplommonen vågar jag inte safta i med mer mat just nu. Men så snart magen är bättre kommer det att bli såväl mer gröt som puréer av olika slag.

Trots detta märker känns det väldigt bra med schemat. Jag tror att jag gör som Torsmamma sa, drar av en timme på långluren tills vi börjar kuren på riktigt.

Att testköra schemat är en hit! :lol:

flitigalisa

Inlägg av flitigalisa »

Jag drar av en HALV timme på långluren skulle det vara. :mrgreen:

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup: :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
flitigalisa

Inlägg av flitigalisa »

Hej igen!

Nu är vi igång! :shock: Det är TUFFT att höra den lille skrika.

Men något jag såg NU är att man inte kurar enligt SHN om man har kvar ett nattamål... Kan vi fortsätta med kuren ändå och ta bort nattmålet när det slinker ner mer mat?

Den lilla magen är fortfarande i olag, så vi kan inte mata på mer just nu.

klockan

Inlägg av klockan »

Hejsvejs,

nej, visst är det så att man inte ger ngt mål mat på natten när man kurar samt lever enl SHN-tänket.Mätt mage och god sömn går hand i hand :) och vi rek alla som kurar att se till att barnen äter fast föda (välling/gröt/puré/frukt etc) 5 ggr/dag innan de sätter igång. Även om barnen somnar och sover så ökar kravet på mat i takt med att sömnen sätter sig och hänger man inte med då får man lätt trubbel med uppvak, fnurror etc.

Dessutom är det välgörande för en själv att veta att barnet är så mätt som det kan gå att bli =man minskar risken för sina egna orosvargar.

I väntan på att er lillkille kommer upp i konsumtionsmängd avs maten kanske standardmodellen (SM) kan vara ngt för er? Där jobbar man oxå enl schema och med buffning/vagning, men inte lika fullt ut som i SHN-kuren just för att barnen ännu inte äter fast föda. Används vanligen från det att barnet är 3 v och upp till 4-5 mån då de oftast sover 12 tim natt av sig själv helst enkelt (en del kan dock behöva en liten kur som hjälp på traven), men jag tänker att det kan vara ett gott komplement tills ni är redo för kuren.

Läs mer i Barnaboken samt här:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=14070

Inne på "Späda barn och små" hittar du mer om SM :D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
klockan

Inlägg av klockan »

Förtydligande: Ni gör såklart hur ni vill, men vill ni ge mat om natten så är det inte SHN-kuren som ni tillämpar, och därför så kan ni inte heller förvänta er de resultat som "utlovas". :wink: Tänker att ni därför inte ska köra just nu då de grundläggande "kraven" inte uppfyllts...

SM är som sagt tänkt för små barn (från 3 v upp till 4/5 mån) som ännu inte äter fast föda och där är det inlagt i tänket att man får äta 1 ggn/natt, på samma tid varje natt. Så schematänket finns och verktygandet oxå. Läs länkarna jag bifogat och känn eftersom det är ngt ni är sugna på så länge.

Ett annat alt är ju helt enkelt att avvakta och kura när er son äter som sig "bör".

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
flitigalisa

Inlägg av flitigalisa »

Hej och tack för svar och länk! :lol: Vilken tur att ni finns här för att ge stöd!

Vi har nu pratat och läst i både Barnaboken och på forumet och har bestämt oss för att köra SM nu. Vi kommer därför att väcka lillgubben kl 0100 för mat (jag ska undvika att det blir alltför "mysigt" :wink: ) för att sedan sova vidare till kl 07. Sedan kör vi schemat som vi tänkt oss imorgon. Sambon tar natten och jag dagen.

Nattningen tog cirka 20 minuter kl 19 med idog buffning och ramsande. Nu sitter sambon på en stol utanför hans (=vårt) sovrum och vakar, medan blödiga mamma tar öronpropparna och lägger sig för att sova...

En fråga: vi låter honom sova i vagnen på dagen och i sängen på natten har vi tänkt. Jag ska ramsa honom på samma sättpå dagen även om jag vagnar i stället för att buffa?

Nat

Inlägg av Nat »

Hej,
En fråga: vi låter honom sova i vagnen på dagen och i sängen på natten har vi tänkt. Jag ska ramsa honom på samma sättpå dagen även om jag vagnar i stället för att buffa?
Yes ramsan och bekräftelsen ser exakt likadant ut oavsett om du kör, vagn, resesäng, spjälsäng etc.
Vi har nu pratat och läst i både Barnaboken och på forumet och har bestämt oss för att köra SM nu. Vi kommer därför att väcka lillgubben kl 0100 för mat (jag ska undvika att det blir alltför "mysigt" :wink: ) för att sedan sova vidare till kl 07. Sedan kör vi schemat som vi tänkt oss imorgon. Sambon tar natten och jag dagen.
Förstår jag dig rätt att du tänker fortsätta ge barnet ett nattmål även efter att kuren börjat? Varför då inte korta ner natten en smula istället och slippa uppvaken?
Kanske köra 20 - 06 istället för 12 timmar natt. Det är mycket bättre att kunna ha ett konsekvent beteende i fråga hur du hanterar uppvak och då bara köra lite kortare natt ett tag. Sen när ni/du känner er redo att börja ge barnet mer fast föda så kan du förlänga natten med först en timme och sedan två så du hamnar på 12 timmar natt.

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
flitigalisa

Inlägg av flitigalisa »

God morgon!

TACK!

Aha, ja, så kan man förstås göra. Jag tänkte inte på det... :roll: Då behöver jag göra om vårt schema lite snabbt...

Om jag gör så lite förändringar som möjilgt:

06 vakna
06 frukost, bm
0745-0915 sova 1,5 H
1100 gröt
12-14 sova 2H
15 mellis bm
1530-17 sova 1,5H
1730 gröt
1930 slurk bm
20-06 sova 10H

totalt sova 15H

Det enda är att han lades att sova 19 igår och upp 7 idag... så lite fel blir det...

flitigalisa

Inlägg av flitigalisa »

Puh, nu är jag rådvill... i sådana fall ska den här sprallisen sova om två minuter. Kommer att vara svårt. :shock: Näe, vi får köra som vi sa med ett uppvak, så blir det konsekvent från början!

Med andra ord: originalschemat gäller och ett uppvak per natt får vi ta ett tag framöver.

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"