Använder mig som napp???
Re: Använder mig som napp???
Ja hon är definitivt inte ledsen utan bara arg!!! Men ska jag låta henne ligga och vara arg ett tag och sen vagna efter ett tag för hon lblir aldrig ledsen utan är ju arg hela tiden? så hur ska jag då verktyga om jag inte kan verktyga en arg bebis?
Vi kämpar med skrattet till Gonatt kan jag meddela men svårt att verkligen få henne att riktigt skratta! Tips????
Hur länge ska man koka vattnet till Nan? dvs innan man kan ta från kranen?
När jag ger smakis kan jag ge henne vatten till det då? För hon blir ju törstig?
Hon sover i vårt rum nu men tanken är ju typ senast 6 månader i eget rum! Nu är min fråga: det rummet som ska vara hennes rum är i andra änden på ovan våningen brevid sin brors. Sidan om vårt sovrum har vi ett litet kontor som jag tänkte mörklägga och låta henne sova i till en början eftersom det ligger vägg i vägg med oss. Känns bättre och skönare att ha henne nära! Är detta dumt? menar att hon kanske blir ledsen eller orolig om hon sen ska flyttas runt till et annat rum sen igen? Skapar kanske bara förvirring?
Vi kämpar med skrattet till Gonatt kan jag meddela men svårt att verkligen få henne att riktigt skratta! Tips????
Hur länge ska man koka vattnet till Nan? dvs innan man kan ta från kranen?
När jag ger smakis kan jag ge henne vatten till det då? För hon blir ju törstig?
Hon sover i vårt rum nu men tanken är ju typ senast 6 månader i eget rum! Nu är min fråga: det rummet som ska vara hennes rum är i andra änden på ovan våningen brevid sin brors. Sidan om vårt sovrum har vi ett litet kontor som jag tänkte mörklägga och låta henne sova i till en början eftersom det ligger vägg i vägg med oss. Känns bättre och skönare att ha henne nära! Är detta dumt? menar att hon kanske blir ledsen eller orolig om hon sen ska flyttas runt till et annat rum sen igen? Skapar kanske bara förvirring?
Har en son som är född 19/11-2007
Och en dotter 15/12-2011
Och en dotter 15/12-2011
-
Irmasmamma
Min erfarenhet är att det enda som hjälper en arg bebis (bortsett från skrattet till gonattet) är att stötta med massor av husljud. Dammsugare, tvättmaskin (centrifug...) hög musik, sång, skratt och prat.lopita skrev:Ja hon är definitivt inte ledsen utan bara arg!!! Men ska jag låta henne ligga och vara arg ett tag och sen vagna efter ett tag för hon lblir aldrig ledsen utan är ju arg hela tiden? så hur ska jag då verktyga om jag inte kan verktyga en arg bebis?
De gånger jag gjort misstaget att försöka verktyga min lilla när hon varit arg så har jag fått veta att jag lever kan jag säga!
Några saker som gillas här är:lopita skrev:Vi kämpar med skrattet till Gonatt kan jag meddela men svårt att verkligen få henne att riktigt skratta! Tips????
*Svingas av mamma och pappa i armar och ben
*Dansa fuldans till (lagom) hög musik hela familjen
*Tittut
*Kittlas
*Just nu är favoriten att "skrämmas" (liten ligger på skötbordet, jag tittar åt ett annat håll och låtsas hålla på med nåt annat, sen säger jag plötsligt "bu!" rakt i ansiktet på henne..... Hon hoppar till och sen kiknar hon av skratt i rena förskräckelsen!
Det ska tilläggas att ibland kan det som vara roligt igår plötsligt vara ööööken tycker lillan. Yesterdays news, liksom.... 8) Så då får man ha lite fantasi!
Här säger jag pass. Någon annan som vet?lopita skrev:Hur länge ska man koka vattnet till Nan? dvs innan man kan ta från kranen?
Självklart! Jättebra att införa den vanan redan nu!lopita skrev:När jag ger smakis kan jag ge henne vatten till det då? För hon blir ju törstig?
Här är jag inte heller nån expert eftersom jag bara har ett barn och bor i en tvåa, men jag tänker spontant att ska inte syskonen få dela rum? Det tror jag är en investering för livet....lopita skrev:Hon sover i vårt rum nu men tanken är ju typ senast 6 månader i eget rum! Nu är min fråga: det rummet som ska vara hennes rum är i andra änden på ovan våningen brevid sin brors. Sidan om vårt sovrum har vi ett litet kontor som jag tänkte mörklägga och låta henne sova i till en början eftersom det ligger vägg i vägg med oss. Känns bättre och skönare att ha henne nära! Är detta dumt? menar att hon kanske blir ledsen eller orolig om hon sen ska flyttas runt till et annat rum sen igen? Skapar kanske bara förvirring?
Någon annan som har bra tips och erfarenheter?
Irma
111108, SM från 3 veckor.
Olof
131008, SM från början.
Olof
Hon sover i vårt rum nu men tanken är ju typ senast 6 månader i eget rum! Nu är min fråga: det rummet som ska vara hennes rum är i andra änden på ovan våningen brevid sin brors. Sidan om vårt sovrum har vi ett litet kontor som jag tänkte mörklägga och låta henne sova i till en början eftersom det ligger vägg i vägg med oss. Känns bättre och skönare att ha henne nära! Är detta dumt? menar att hon kanske blir ledsen eller orolig om hon sen ska flyttas runt till ett annat rum sen igen? Skapar kanske bara förvirring?
Och en dotter 15/12-2011
Och en dotter 15/12-2011
God morgon!
Jag hade lagt henne i rummet intill er. Det är praktiskt att litens rum är i närheten när det ska börja sovas hela nätter, och man kanske måste jobba lite extra med verktygen i början.
Oroa dig inget alls för att du sedan måste flytta henne till ett nytt rum. En sak i taget
Kanske kommer hon att undra om det nya rummet är tryggt, men bara ni finns där och ger betryggande svar om att allt är i sin ordning så kommer hon att sova gott även där
Oavsett om hon får eget rum eller delar det med syskon.

Jag hade lagt henne i rummet intill er. Det är praktiskt att litens rum är i närheten när det ska börja sovas hela nätter, och man kanske måste jobba lite extra med verktygen i början.
Oroa dig inget alls för att du sedan måste flytta henne till ett nytt rum. En sak i taget
Kanske kommer hon att undra om det nya rummet är tryggt, men bara ni finns där och ger betryggande svar om att allt är i sin ordning så kommer hon att sova gott även där
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Skulle behöva lite matråd!!!
Lillprinsessan är 5 månader och har inte velat gå upp i vikt förrens nu, när vi skippade ersättning och började med riktig MAT!! Då ökade hon 300g på en vecka!! Det har aldrig hänt innan!!!! Det jag undrar är om jag kan börja med 6 månaders välling redan nu och så fall vilken? Blir det för mycket gluten på en gång tro?
Dagen ser ut så här:
7.30 risgröt-gluttenfri som jag mixar till vällingkonsistens) lite katrinplommonpuré i för magen skull) 100-150 ml
9.15 sova 45
10.30 burkmat 1/2-1/1
12-14 sova
14 risvällingen 100-150 ml
16 sova 20
17 gröt ca 1 dl mild havregröt
19 risvällingen 100-150 ml
Ska jag fortsätta så här eller har ni ngr tips /ideér på annat`?
Lillprinsessan är 5 månader och har inte velat gå upp i vikt förrens nu, när vi skippade ersättning och började med riktig MAT!! Då ökade hon 300g på en vecka!! Det har aldrig hänt innan!!!! Det jag undrar är om jag kan börja med 6 månaders välling redan nu och så fall vilken? Blir det för mycket gluten på en gång tro?
Dagen ser ut så här:
7.30 risgröt-gluttenfri som jag mixar till vällingkonsistens) lite katrinplommonpuré i för magen skull) 100-150 ml
9.15 sova 45
10.30 burkmat 1/2-1/1
12-14 sova
14 risvällingen 100-150 ml
16 sova 20
17 gröt ca 1 dl mild havregröt
19 risvällingen 100-150 ml
Ska jag fortsätta så här eller har ni ngr tips /ideér på annat`?
Och en dotter 15/12-2011
Och en dotter 15/12-2011
-
Irmasmamma
Härligt med viktuppgången!
=D> Mer mat åt småfolket!
Sexmånadersvälling brukar gå alldeles utmärkt för femmånaders. Rekommendationerna på paketen handlar mest om amningspolitik.....
Vad det gäller gluten så är det ju lite olika vad man har för filosofi. Här tar vi det lugnt med det, men jag vet många som kör med massa gluten och deras små mår prima också.
Sen finns ju även majs-eller havrevälling att variera med.
MEN - måste hon nödvändigtvis få välling till så många mål? Vad sägs om riktig mat till både lunch och middag? Det står man sig ännu längre på! Och så kanske gröt av olika slag till frukost och mellis, och välling som nattslurk?
Och jag skulle nog välja att glesa ut måltiderna lite grann, för att få upp hungern ännu mer emellan. Vad sägs om måltider vid 07.30 (ev second breakfast 08.30), 11.30, 15, 18 (nattslurk 19) ?

Sexmånadersvälling brukar gå alldeles utmärkt för femmånaders. Rekommendationerna på paketen handlar mest om amningspolitik.....
Vad det gäller gluten så är det ju lite olika vad man har för filosofi. Här tar vi det lugnt med det, men jag vet många som kör med massa gluten och deras små mår prima också.
MEN - måste hon nödvändigtvis få välling till så många mål? Vad sägs om riktig mat till både lunch och middag? Det står man sig ännu längre på! Och så kanske gröt av olika slag till frukost och mellis, och välling som nattslurk?
Och jag skulle nog välja att glesa ut måltiderna lite grann, för att få upp hungern ännu mer emellan. Vad sägs om måltider vid 07.30 (ev second breakfast 08.30), 11.30, 15, 18 (nattslurk 19) ?
Irma
Olof
131008, SM från början.
Olof
Ja kanske borde glesa målen lite! Vad innebär nattslurken? Märker att hon gärna inte tar så mkt vid 19 eftersom hon ätit gröten 17! dvs hon har inte hunnit bli hungrig, utan sen vaknar hon efter bara en halvtimme och tar mer i flaskan då!!! mÅSTE hitta en lösning här! Eftersom hon inte gått upp i vikt har jag ammat henne vid minsta pip på natten. Hon får denna veckan också sen from måndag är det hela nätter som skall till [-o<
Och en dotter 15/12-2011
Och en dotter 15/12-2011
-
Irmasmamma
Nattslurken är mest tänkt som en sängfösare. Här äts det inte nämnvärt under nattslurken heller, så jag tänker som så att det är viktigare att ha middagen så sent som möjligt så att liten står sig ordentligt under natten.
Se till att ni kommer upp i ordentligt med mat och sen kan ni ju minikura och sätta hela nätter!

Se till att ni kommer upp i ordentligt med mat och sen kan ni ju minikura och sätta hela nätter!
Irma
Olof
131008, SM från början.
Olof
-
SaraMilana
Hej! 
Nattslurken är endast en påfyllning för att täppa igen eventuella hål under dagen och ska inte ses som ett helt mål! Ibland kan det dock vara jobbigt att äta om man hunnit bli för trött, så det går inte automatiskt ner mer om du väntar längre. Kanske kan det till och med vara tvärt om?

Nattslurken är endast en påfyllning för att täppa igen eventuella hål under dagen och ska inte ses som ett helt mål! Ibland kan det dock vara jobbigt att äta om man hunnit bli för trött, så det går inte automatiskt ner mer om du väntar längre. Kanske kan det till och med vara tvärt om?
Nu har lillprinsessan börjat äta som hon ska, och i 2 veckor nu har vi kört på följande:
7.30 risgröt som välling ca 200-250ml
8.30 resten om hon inte tog allt innan
11.30 burkmat 1/2-1/1
15.00 gröt 1 dl
18.00 burkmat 1/2-1/1
19.00 risgröten som välling ca 100 ml
19.30 godnatt!
sen under natten har hon fått bröstet om hon vaknat och det har hon gjort allt från 2-5 ggr per natt och äter pyttelite sen somnar hon igen! känner att detta måste styras upp nu för så här nånga ggr vaknade hon inte ens när hon var litenliten. Då ammade jag henne ca 01.00 och 04.00
Frågan är nu bara om hon ska få flaska vid 4.00 eller om jag ska köra hela natten nu??? Hon är ju en liten prinsessa 5 mån och ca 6kg tung, men nu sist på Bvc sen vi började med vanlig mat och gröt hade hon ökat 300g på en vecka!!!!
Vad tycker ni? För tänkte köra i natt!!! Vagnen ligger hon redan i så vi är redo!!!
7.30 risgröt som välling ca 200-250ml
8.30 resten om hon inte tog allt innan
11.30 burkmat 1/2-1/1
15.00 gröt 1 dl
18.00 burkmat 1/2-1/1
19.00 risgröten som välling ca 100 ml
19.30 godnatt!
sen under natten har hon fått bröstet om hon vaknat och det har hon gjort allt från 2-5 ggr per natt och äter pyttelite sen somnar hon igen! känner att detta måste styras upp nu för så här nånga ggr vaknade hon inte ens när hon var litenliten. Då ammade jag henne ca 01.00 och 04.00
Frågan är nu bara om hon ska få flaska vid 4.00 eller om jag ska köra hela natten nu??? Hon är ju en liten prinsessa 5 mån och ca 6kg tung, men nu sist på Bvc sen vi började med vanlig mat och gröt hade hon ökat 300g på en vecka!!!!
Vad tycker ni? För tänkte köra i natt!!! Vagnen ligger hon redan i så vi är redo!!!
Och en dotter 15/12-2011
Och en dotter 15/12-2011
-
SaraMilana
Hej! 
Ja, det låter ju inte som att hon vaknar för att hon är hungrig utan mer av gammal vana. Jag tippar på att hon skulle klara en hel natt utan mat. MEN, frågan är om du är lika bombsäker på det inatt klockan 4 och kan övertyga henne? Om du är det, så kör på! Och bestäm dig för vilken strategi du ska använda innan du går och lägger dig ikväll...

Ja, det låter ju inte som att hon vaknar för att hon är hungrig utan mer av gammal vana. Jag tippar på att hon skulle klara en hel natt utan mat. MEN, frågan är om du är lika bombsäker på det inatt klockan 4 och kan övertyga henne? Om du är det, så kör på! Och bestäm dig för vilken strategi du ska använda innan du går och lägger dig ikväll...
-
Irmasmamma
Jag hade kört på hela natten.
:thumbsup:
Vi har en liten prinsessa i ungefär samma storlek och känner igen matmängden som du beskriver...... Inga jättemängder men det verkar räcka för dessa små damer, min har sovit hela natten sen drygt fyra månader.
Lycka till!! \:D/
Rapport imorgon, tack!

Vi har en liten prinsessa i ungefär samma storlek och känner igen matmängden som du beskriver...... Inga jättemängder men det verkar räcka för dessa små damer, min har sovit hela natten sen drygt fyra månader.
Lycka till!! \:D/
Rapport imorgon, tack!
Irma
Olof
131008, SM från början.
Olof
Tack för er support
Det blir hela natten! För det är ju det som är målet, lika bra att köra på det direkt
Nu måste jag lägga mig för natten kan ju bli lite cirkus
Rappoterar i morgon
Rappoterar i morgon
Och en dotter 15/12-2011
Och en dotter 15/12-2011
God morgon
Natten har varit över förväntan!!! Sov fram till 01 sen gnällde hon lite så skakade lite i handtaget bara på vagnen. Sen tror jag
att hon gnällt lite till men inget skrikande alls så det har räckt med att bara gunga vagnen lite sen har hon tystnat. Men sen vaknade hon 0440 och sen har hon gnällt till 0610 men den sista halvtimmen innan hon somnade låg hon mest och beklagade sig så då låg jag med min kudde över huvudet
07.15 vaknade hon igen så den kvarten tidigare fick hon mat! Och nu är det morgonmys, sen sätter dagen snart igång för fullt
Så summan av kardemumman är ju faktiskt ganska bra tycker jag!!! Nu kör vi på och hoppas att det bara blir bättre! =D>
Hur länge brukar man säga att det tar? 1 vecka?
Hon får ju risgröt nu som jag mixar för att det inte ska bli för mycket gluten!! Är denna mättande? Ngn som vet eller ska jag mixa 4 månadersgröten mild havre? För där är väl bara lite gluten i den? Inte fullt så mkt som i 6 månaders vällingen? Vill ju att hon ska bli proppmätt
Hur länge brukar man säga att det tar? 1 vecka?
Hon får ju risgröt nu som jag mixar för att det inte ska bli för mycket gluten!! Är denna mättande? Ngn som vet eller ska jag mixa 4 månadersgröten mild havre? För där är väl bara lite gluten i den? Inte fullt så mkt som i 6 månaders vällingen? Vill ju att hon ska bli proppmätt
Och en dotter 15/12-2011
Och en dotter 15/12-2011
-
Irmasmamma
Härligt jobbat!! =D>
Vilken fin natt!!
Tre dagar plus uppföljningsvecka är bra om man ger nymodigheterna innan man utvärderar och ev ändrar något.
Havre innehåller väldigt lite gluten, ja. Ris och havre mättar väl ungefär lika mkt, känner inte till de specifika köpesorterna eftersom jag brukar ge hemgjort. Men viktigt att du har i extra olja/smör som mättar fint.
Personligen hade jag gett gröten som just gröt istället för utspädd till välling. Då blir det ju inte fullt så mycket vätska som bara ger kortsiktig mättnadskänsla...

Tre dagar plus uppföljningsvecka är bra om man ger nymodigheterna innan man utvärderar och ev ändrar något.
Havre innehåller väldigt lite gluten, ja. Ris och havre mättar väl ungefär lika mkt, känner inte till de specifika köpesorterna eftersom jag brukar ge hemgjort. Men viktigt att du har i extra olja/smör som mättar fint.
Personligen hade jag gett gröten som just gröt istället för utspädd till välling. Då blir det ju inte fullt så mycket vätska som bara ger kortsiktig mättnadskänsla...
Irma
Olof
131008, SM från början.
Olof