Jag var helt inne på att ge en mättande kost som är så naturlig som möjligt. Ingen köpegröt, ingen välling utan mer åt LCHF hållet men med frukt, rotsaker och grönsaker.
Så visade det sig att den lilla är allergisk mot mjölkprotein, soja, ägg och han har även reagerat på allt som är rött.
Det första han åt var banan, och det gillar han. Kanske lite för mycket? Han vägrar nämligen att äta något som inte smakar banan.
Jag gör gröt i kastrull och måste alltid mosa i banan men även om det är banan i är det inte säkert att han äter.
Vissa dagar kniper han ihop munnen, sätter för händerna och vänder bort huvudet envist.
Jag trugar och trugar men han blir till slut så arg att det är lönlöst. Då tvingas jag ge upp och servera flaska istället.
Om jag har tur äter han kanske något utöver ersättningen 2 dagar i veckan.
Ersättningen mättar inte längre så bra och det är omöjligt för honom att stå sig ca 4 timmar på den mängd han orkar få i sig.
Efter 3 timmar brukar han bli hungrig igen.
Jag blandar cocosa i ersättningen men han står sig ändå inte.
Även om han är född 5 ½ v för tidigt är han ju nu så stor att det verkligen behövs mer riktig mat.
Trots att jag är väldigt anti- välling har jag fått ge efter och göra majsvälling till kvällen så att han står sig.
Ovanpå detta har han refluxproblem och kräks mycket efter varje mål. Han kräks inte mindre de dagar han får i sig mer fast mat.
Vi har varit till barnmedicin med honom med där var de inte till någon större hjälp. "Det växer bort så småningom hoppas vi men nu gäller det att få upp honom i vikt så att ni slipper bli inlagda".
Det hjälper ju inte oss nu.
Han har svårt att gå upp i vikt och kräkningarna är troligen en orsak till varför han inte står sig så länge på varje mål.
Prio ett just nu är att försöka få i honom så mycket riktig mat som möjligt. Hur ska vi gå till väga?
Vi gör morgon kl 07 och då ekar det tomt i magen och han är väldigt ivrig att få flaskan. Tar ca 200 ml.
Sover sedan 08.45-09.30 och jag vill gärna ge mat ca kl 11 men senast 10.30 är han vrålhungrig och även om jag förekommer vägrar han oftast att äta gröt eller något annat.
Slutar med att han får ersättning.
Sover 11.30-13.30 och är hungrig strax efter kl 14. Har försökt att förekomma honom och servera skedmat innan den kraftiga hungern träder in men det verkar inte spela någon roll. Blir ersättning i slutändan.
kl 15.30-15.50 är det sovdags igen och när han vaknar vill jag gärna få i honom mat så att det inte blir för tätt inpå kvällsmaten innan läggdags.
Om jag lyckas få i honom något är det oftast vid den tiden.
Läggs att sova för natten kl 19.
Skulle gärna vilja få i honom gröt vid andra vakenpasset, riktig mat under tredje vakenpasset och sedan gröt vid det sista vakenpasset.
Är fortfarande ostadig och äter därför i babysittern men han börjar ledsna på den nu. Sitter han i mitt knä vid matbordet när jag äter försöker han att ta från tallriken men det får han ju inte pga hans allergier. Så nyfikenheten på mat finns där, utan tvekan. Det gäller bara att få in maten i hans mun utan tvång också