Hjälp! Det blir bara värre med min snart 8 månaders pojke

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
MammyMy

Hjälp! Det blir bara värre med min snart 8 månaders pojke

Inlägg av MammyMy »

Min son är snart 8 månader och vi började med kuren för rätt så exakt en månad sen. Det gick jättebra nästan på en gång och redan efter första veckan började han sova hela nätter. Tyvärr höll det bara i sig i en vecka och sen började han vakna igen. Jag tänkte att det nog bara var en liten "dipp" precis som AW skriver i boken, men det har hållit i sig och han vaknar 2-3 ggr per natt så jag får gå upp och ramsa utanför dörren. Ett par ggr har han till och med skrikit hysteriskt så jag har fått gå in och lägga tillrätta och buffa (trots att man ju ska vara förbi buffningsstadiet vid det här laget). Läggningarna tar minst 30 minuter trots att vi kör hårt med "skrattet till gonattet" (dock är han inte alltid så lättroad). De senaste två nätterna har läggningarna varit hemska, igår gick det knappt. Han var varken mottaglig för ramsan eller buffning. Han skrek hysteriskt, kräktes och ville inte bli lämnad ensam. När jag försökte buffa honom lugn så lyfter han hela rumpan och stretar emot med hela kroppen. Är det någon annan som har varit med om detta? Hur gör man då? Kan det vara 8-månaderskrisen/separationsångest? Han har nämligen visat tecken på det, skriker när han träffar en ny människa, vill inte sitta ensam och leka, vill vara nära mig hela tiden. Någon som har erfarenhet av detta och kan dela med sig av hur man får kuren att fungera trots denna 8-månadersångest?

Lillgrabben har alltid varit en kortsovare på dagarna också, har svårt att sova över sin sovskarv på 30 minuter. Dagslurarna har jag valt att lägga ute i vagnen, jag försöker vara beredd så fort han vaknar och ramsa eller gunga vagnen men oftast går det inte. Som ett resultat har jag en väldigt gnällig pojke som jag kan locka till skratt men som jag ser är jättetrött...hur hjälper jag honom att sova längre?

Så här ser schemat ut:
Natt: 19.30-7.00
Äta: 7.00 (gröt och katrinplommon, han är ofta hård i magen och kräks också som sagt).
Sova: 9-9.45 (blir oftast en halvtimme, ska nog tidigarelägga luren till 8.30 istället. Jag brukar klämma in en liten mellis före kl 9)
Äta: 11.00 (lunch). Funderar på att tidigarelägga lunchen till 10.30...
Sova 12.15-13.45
Äta: 14.00 (mellis, gröt och frukt)
Sova: 16-16,45
Äta: 17.00 (middag)
Äta:18.30 (gröt)
Sova: 19.30

Tips och råd tas tacksamt emot!
Mamma till Anton född 110915
Började kura 120409
Manfred10

Re: Hjälp! Det blir bara värre med min snart 8 månaders pojk

Inlägg av Manfred10 »

:wink: Hej!
och välkommen hit! :D Skriv gärna in sonens födelsedatum och datum för kurstart i er signatur, finns under kontrollpanelen-profil.

Personligen så kurade jag själv min äldsta son när han var 8-månader så nog går det bra fast det ångestenkanske lurar runt hörnet. :D

Lyssnar han på ramsan där i natten? har ni haft någon ramsdiskussion, där liten ställer 100 frågor och får 101 svar? Att gå in och buffa är OK om det är KRIS, det är verktyget till för. Se inte bakåt nu utan framåt och hur ni ska göra i fortsättningen! Det är mycket möjligt att det var en dipp, och kanske "bibehöll" ni dippen genom att upprätthålla konstant krisläge? Har du läst sidan 180 och framåt i boken samt sidan 186-192?

Sen är det viktigt att tänka förutsättningar för god sömn!
:idea: Rätt antal sovtimmar under dygnet!
:idea: 4 rejäja mål mat + nattslurk, målen ska komma med 3,5-4 h mellanrum så att aptiten hinner infinna sig och liten kan äta sig riktigt mätt se därför över dina tider i schemat. Har du dessutom mellis före lunch så tycker jag att det är dumt att tidigarelägga lunchen.
:idea: Liten ska får arbeta och vara delaktig i familjen under dagen!
:idea: Lite privatliv i form av ensamlek skadar inte heller! :wink:
:idea: Frisk luft och rejält med skratt!

och sist men inte minst; er attityd! 8) Kan er son verkligen vara säker på att ni håller koll och vargarna från hans rum? Eller har ni redan släppt in dem? viktigt vid skrattet till godnattet är att det är ärligt! Och LEEEE :mrgreen: hela tiden, andas lugnt och tänk bara positiva tankar. det här kommer att gå så bra och säg oxå gärna höt. ÅÅÅÅ vad skööönt det ska bli att få sova osv. Kort och tryggt tillrättaläggande med stadiga händer, kort solfjäder och ramsa UT. LE hela tiden även om det är mörkt i rummet. Stötta utanför med husljud och ramsa vid behov när liten är ledsen. KRIS!!! ok att gå in, men var då säker på vad du ska göra när du går in, börja inte vela och dutta hit och dit, då ställer du bara frågor till barnet...ojojoj, vad är det nu som är fel, kan du inte sova, usch då, mamma ska hjälpa... är du med? :D

OCH känner ni att ni inte "fixar detta nu" så kan ni alltid avbryta och komma igen med mer attityd och ännu mer pålästa! MEN jag tror ni fixar detta bara ni styr upp skutan igen, läs igenom de avsnitt jag hänvisade till ovan.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Glömde en sak! :D

Läggning klockan 19 i stället för 19.30 och justering av antalet sovtimmar på dagen kan oxå lösa de "långa" läggningarna och krånglande dagslurar. Övertrött är inte så skoj att vara!

Då finns 2,5 h kvar till dagsömn och då föreslår jag 20 min fm, 1,5 h lunch och 20 min em.

Skulle oxå tipsa om att ha långluren inne i ett svalt mörkt rum och rymlig spjälsäng i stället för vagn. Ni har ju en stor kille nu, måste vara lite trångt att ligga på mage vid det här laget i vagnen? :roll: Vår lillebror växte ur magläget i vagn redan vi 5 månader. Skulle tro att lite bekvämare sovmöjligheter kan vara positivt! 8)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
MammyMy

Inlägg av MammyMy »

Hej!
Tack för ditt svar! Inatt gjordes stora framsteg :D , Anton sov hela natten, dock vaknade han kl 6 istället för kl 7, men ändå, jag är så nöjd! Att få honom att somna om på morgonen gick mindre bra, han var ganska missnöjd med att vi ignorerade honom och förde en massa husljud utanför hans rum...
Läggningen tog en halvtimme och det gjorde den nu ikväll igen...(suck) Idag tog jag ditt råd och lade den långa dagsluren efter lunch inne i spjälsängen och det gick bra! Han vaknade till lite efter 25 minuter men somnade om igen efter min ramsa. Jag passade också på att ta en tupplur :). Totalt sov han 1 timme och 10 minuter (1,5 h är målet) [-o< .

Dagslurarna i vagnen sover Anton faktiskt på rygg och det är för att han inte får plats att ligga på mage och för att vår vagn inte är direkt anpassad för att ligga på mage, inte ens när han var liten (borde ha läst Barnaboken innan vi köpte vagnen, hihi). Efter idag känns det definitivt som att det är rätt väg att lägga långa luren inomhus!

Han har varit väldig hjälpsam idag och varit med mycket i köket och dessutom äter han som en häst! Han åt så mycket vid 11 (lunch) och 14 (gröt) att han inte orkade äta någon middag kl 17. Brukar det hända er? Hur stora mängder äter era barn? Men sen åt han såklart sin nattslurk i form av gröt som vanligt halv sju så på det stora hela tror jag inte att det gjorde något att han hoppade över middagen.

Vad gäller ramsan så tycker jag att det går framåt...jag tror att han fattar vad jag menar och det känns som att vi har en dialog. Jag har rannsakat mig själv en hel del och läst om en del i SHN-boken och insett att jag tyvärr hamnade i ett buffningsträsk där grabben bara vill ha en massa thaimassage =). Så de två senaste läggningar har jag kraftigt minskat ned trafiken och längden på buffandet de ggr jag har fått gå in. Igår kväll fick jag gå in två ggr, men buffade max 6 ggr per tillfälle. Ikväll gick jag endast in en gång och buffade kanske bara 5 ggr. Sen lät jag honom vara och det kändes faktiskt som att han börjar fatta att han inte ska buffas till sömns nu...Känner mig lite dum som gick i fällan trots AW's varning i boken...men men, nu har poletten trillat ned. :^o

N
Började kura 120409
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Kul att han gillar luren i sängen! (Jag visste det... :wink: ) Och glöm inte mörkläggningen! 8) Lite dagsljus som kommer in vid 5-6 på morgonen håller gärna (nästan) utsövda småttingar vakna. Det ska vara svart i rummet för att inte hjärnan ska börja producera "dags-att-vakna" hormoner när dagsljuset anländer!

Smyger oxå in lite angående läggningarna! tänk förutsättningar igen. En läggning ska ta 2 minuter. Det är alltså; sista skrattet ner i sängen, tillrättaläggande, pussar på näsan och avslut med solfjäder samt ramsa ut= 2 minuter. När liten sen behagar somna är ju lite upp till honom. Antar att du menar att det tar 30 min innan han somnar? för är ni där inne och "härjar" :wink: i 30 minuter om kvällarna förstår jag att han tar tid på sig att somna........ Kom oxå ihåg att det inte är förbjudet att reagera och få göra det i fred. Om han behagar klaga och svära lite när ni lämnar rummet så tar ni inget extra för det! Stöttning med ramsa endast om det blir ledsamheter annars är det husljud som gäller. Man kan inte förvänta sig att de små bara ska lägga huvudet på kudden och somna bums när man ramsar ut (somnar du så snabbt själv?). 8) Även om det finns såna små godingar oxå!

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
klockan

Inlägg av klockan »

MammyMy skrev:.Känner mig lite dum som gick i fällan trots AW's varning i boken...men men, nu har poletten trillat ned. :^o
Nya tag bara, precis som ni nu gör :D :thumbsup: Once you've been there, you'll never go back :wink:
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
MammyMy

Inlägg av MammyMy »

Hej igen!
Även idag har det gått framåt med dagslurarna, är så stolt över grabben som verkar ha lärt sig att sova över sin 30-minutersskrav! [-o< . Men jag är så osäker över hur jag ska lägga upp schemat, för idag var han väldigt svårväckt efter 45 minuter på första luren, så jag lät honom sova en kvart till trots att man egentligen inte ska använda sig av någon marginalkvart för kortlurarna (eller hur?) :oops: . Andra luren efter lunch som jag vill ska vara 1,5 h sov han en timme, även idag inomhus i sängen. Skulle man kunna ha två långa lurar, en på fm, en efter lunch och en liten kortis på em? Skulle man kunna äta kl 7, 11, 14.30 och 17.30 + slurk? Men då blir det ju inte 3,5 h-4 h mellan målen på eftermiddag/kväll...Hur såg ditt schema ut vid 8 månader?

Ja, jag menar givetvis att det tar 30 min innan han somnar :wink: . Vi har dragit oss tillbaka än mer och ramsar bara när han blir riktigt ledsen, han ges tid att komma till ro på egen hand. Ikväll gick jag in vid två tillfällen för att lägga tillrätta, men buffade endast kort vid ett av dessa tillfällen och då endast som markering (4 korta och tydliga buffar). Läggningen gjordes igår kväll och ikväll kl 19, men det tog 30 minuter innan han somnade. Tyckte ändå att vi busade järnet innan...men han skrattade dock inte hela vägen till sängen...måste komma på hur vi får honom att kikna!

Även imorse vaknade han kl 6 och precis som du skriver så är det inte tillräckligt mörkt i hans rum när solen börjar gå upp på morgonen. Så ikväll har jag satt aluminiumfolie över hela fönstret. Hoppas att det funkar :o .Ska fixa en mer permanent lösning à la kardeborreband efter ett tips jag läste här på forumet :wink: .

N
Började kura 120409
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hejsan! :D
Det verkar ju som att ni verkligen är på väg upp på rätt köl igen =D> . Fortsätt att backa så kommer ni snart vara helt på banan igen.
Angående schemat så tycker jag att det schema ni har ser bra ut. Håller dock med Manfred10 om att läggning kl 19 kanske skulle gynna er (och då korta em-luren till 20 min). Övertrötthet kan som sagt ställa till en del och framförallt så kan de små få svårare att komma till ro.
MammyMy skrev:Men jag är så osäker över hur jag ska lägga upp schemat, för idag var han väldigt svårväckt efter 45 minuter på första luren, så jag lät honom sova en kvart till trots att man egentligen inte ska använda sig av någon marginalkvart för kortlurarna (eller hur?) . Andra luren efter lunch som jag vill ska vara 1,5 h sov han en timme
Det viktiga är inte att han sover varenda minut av de lurar han har, utan huvudsaken är att han får förutsättningarna, dvs att han ligger i sängen (eller vagnen) under den tid det är tänkt att han ska sova. Sedan är det upp till honom själv att sova där eller inte. Att han var lite svårväckt på fm-luren kan ju bero på morgontrötthet bara. Min tjej var väääldigt morgontrött och var också ganska svårväckt på den luren, men det gav sig med tiden.

När min tjej var 8 månader så hade vi följande schema (för inspiration):

07.00 god morgon, välling
08.00 andra frukost (sitta med vid frukostbordet och äta lite smörgås och kanske lite gröt)
9-9.45 sova
11.30 lunch (Vi ville ha lunchen så nära långvilan som möjligt eftersom vår tjej sov bättre på proppmätt mage)
12-13.30 sova
14.30 mellis
16-16.20 sova
17.30 middag
18.45 nattslurk
19.00 God natt
MammyMy skrev:Även imorse vaknade han kl 6 och precis som du skriver så är det inte tillräckligt mörkt i hans rum när solen börjar gå upp på morgonen. Så ikväll har jag satt aluminiumfolie över hela fönstret. Hoppas att det funkar .Ska fixa en mer permanent lösning à la kardeborreband efter ett tips jag läste här på forumet .
Ja, mörkläggningen är verkligen superviktig :wink: 8) . Visst hittar man mycket bra tips här på forumet? :mrgreen:

:D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
MammyMy

Inlägg av MammyMy »

Hej!

Här kommer en liten uppdatering av hur det går för oss. Inatt sov han mellan 19.30 och 6.30, tjohoo!!! Han gnydde till kl 4, men somnade om själv. Mörkläggning à la aluminiumfolie funkade verkligen, det blev verkligen kolsvart i rummet (ska dock fixa en mer permanent lösning med kardborreband). Jag tror till och med att han hade kunnat sova till kl 7, men han väcktes nog när min man öppnade ytterdörren vid halv sju. Så imorgon bitti får mannen min ta en annan väg ut, så får vi se om gossen kan sova till 7. När jag gick in och sa godmorgon så låg Anton raklång och "fastkilad" på kortsidan av sängen. Brukar det hända att era barn gör det? Eftersom jag inte ska gå in och störa honom så vet jag ju inte heller hur han ligger eller om han har filt på sig och så. Ibland blir jag nyfiken och vill kolla, men vågar inte störa. Jag kollar bara 10 minuter efter att han har somnat för natten.

Vet ni, ikväll somnade han en kvart efter läggningen. Gossen gör stora framsteg, tack vare att vi har dragit oss tillbaka. Ikväll behövde jag inte gå in och lägga till rätta igen en enda gång :lol: . Jag gav en påminnelseramsa följt av bekräftelse vid ett tillfälle och sen gjorde han hela jobbet själv =D> .

Däremot gick det inte lika bra med dagslurarna idag, tillbaka i 30-minuterssömnen igen. Så konstigt att det kan vara så olika från dag till dag, och ändå var han jättetrött hela dagen. Jag försöker låta honom ligga kvar men han vägrar att somna om och blir yxtokig på mig :twisted: . Måste erkänna att jag till slut ger efter och plockar upp honom :oops: , måste skärpa mig här.

Tack för allt stöd, jag känner verkligen att vi är på rätt spår nu!
Började kura 120409
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
Så fint att det görs framsteg! :) =D> =D> =D> Snyggt jobbat!

Efter att ha läst din tråd undrar jag om det inte ändå är lite för mycket sömn på schemat? Var supernoga med att inte låta honom sova för mycket på förmiddagen även om han sover djupt. Det är viktigt att vara konsekvent till en början så att de nya tiderna sätter sig. Det är klart att lillen svajar lite på sina sömnvanor från dag till dag nu till en början. Det tar sin tid för kroppen att vänja sig vid de nya tiderna.
Vi gick från att ha haft 12-45-1,5-45. till 12-20-1,5-20 bara på några veckor! Efter att vi i ungefär 8 månaders ålder förkortade em-luren då dottern konstant vaknade för tidigt, på mornarna och mitt i långluren, började hon vakna tidigare även på förmiddagen. Det var bara att följa henne och det har gått fint.
Fundera lite på att ha en kortare em-lur i alla fall. För vissa små verkar det höra ihop med morgon-sömen ifall man sover för länge på eftermiddagen.
En annan funderare är att se till att din gosse är verkligen mätt innan sin vila på dagen! Äter han duktigt till lunch? Kanske en liten banan ännu skulle slinka ner innan tupplur? :)
ha det gott och njut av framstegen!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Skönt att det mesta går bättre i alla fall! :D Tror oxå på att justera dagslurarna, ev 20 min för och eftermiddag och förlänga till 2h mitt på dagen. Sköönt med en lång paus både för föräldrar och barn! :wink:

Jag kollar alltid in i rummet till mina små efter ca 20 min till natten och en sista gång när vi går och lägger oss. Hade en period när jag tittade till lillebror på natten oxå om jag hade hört honom gny och sen somna om själv. Vi har så himla svalt i deras rum så jag vill inte att den lilla stackaren ska hamna utanför eller på täcket. Storebror fixar täcket själv. Det är ok att smyga in och titta till! :D Men inte ifrågasätta, lägga på täcket är dock ok tycker jag! 8)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
MammyMy

Inlägg av MammyMy »

Hej!
Idag kortade jag ned em-luren till 20 minuter, känns helt rätt faktiskt. Läggningen gick jättebra även ikväll, vi la honom i sängen 19.10 och han somnade 19.23, utan att skrika upp sig en enda gång. Det känns som att han är tryggare i sängen nu och att han vet vad som gäller. Ikväll var han inte alls ilsken! Önskar att vi börjat kura för längesen! Det är ju så logiskt allting, när man tänker efter...

Imorse vaknade han lite för tidigt, redan 5.50, vägrade somna om. :roll: Men det kanske har att göra med att sista em-luren har varit lite för lång.

Anledningen till att vi har kört läggning 19.30 är att min man kommer hem vid halv sju om kvällarna och att han vill hinna umgås med lillen också. Men ikväll hann vi ändå äta tillsammans, busa och skratta och lägga honom kl 19.10. Så det ska nog funka med en tidigare läggning.

Jag tror att jag ska köra med följande schema ändå: 12-45-1,5-20.

Vad gäller maten så äter han väldigt mycket till lunch, så han är verkligen proppmätt efteråt! Jag tycker överlag att han äter bra, men ibland äter han inte så mycket vid middagen kl 17.

Tack för alla råd! Måste säga att jag själv känner mig lugnare nu för tiden, jag och min man mår så bra över att veta att vi är på rätt väg och att plutten känner sig tryggare att sova och somna. :wink:
Började kura 120409
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Va skönt att höra att allt börjar kännas bättre. Jag tror också helt klart som de andra att de tidiga uppvaken på mornarna som ni upplever beror på för mycket sömn på schemat. Många tar dessutom helt bort den tredje dagslurern där någonstans mellan 7-10 månader. Det kan till och med vara så att ni behöver helt ta bort sista luren och endast ha två kvar. Men det märker du om det efter en vecka fortfarande är tidiga uppvak på morgonen så tycke jag du lugnt kan lägga om schemat igen. Tidiga mornar är verkligen inte skoj och om de beror på för mycket sömn eller för många sömnpass så finns det ju en enkel lösning på problemet :D
Anledningen till att vi har kört läggning 19.30 är att min man kommer hem vid halv sju om kvällarna och att han vill hinna umgås med lillen också. Men ikväll hann vi ändå äta tillsammans, busa och skratta och lägga honom kl 19.10. Så det ska nog funka med en tidigare läggning.
Ja men det får man ju förstå att far och son också vill hinna umgås lite på kvällstid. Nu när det är sommar och ljust på kvällarna går det säkert utan problem, värre kan det vara när det börjar mörkna på hösten.. Om ni märker att sonen då är hemskt trött på kvällarna så får ni kanske tidigarelägga nattläggningen. En lösning kanske då kan vara att pappan kommer hem lite tidigare från jobbet eller kanske kan spendera tid med sonen på morgonen? Men det problemet kan ni ju ta om det uppstår..

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"