Hur fortsätta på nätterna?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
elinkarlsson

Re: Hur fortsätta på nätterna?

Inlägg av elinkarlsson »

Ja mörkläggning var inga problem, i Grekland har de ju ofta luckor för fönstren, så det var verkligen mörkt. Bättre än hemma faktiskt. Undrar om det också kan vara ett problem med morgonen, så jag har tagit fram storebrors mörkläggningsgardiner från vinden idag.

Ska ändra mattider och börja ge maten innan amningen, för att trappa ner. Vill bara ge bröst på morgonen från 6 mån. Men mellanmål kl 14:30 funkar inte med våra sovtider.. så när ska jag få in det om han sover mellan 14-16? Han måste ju äta kl 16 eftersom han fått lunch kl 11. Är det kanske bättre att ge lunchen kl 12 om andra frukost är kl 8? Då blir det ju 4 timmar mellan. Då är bara mellanmål och middag tätare på varann..

Medger att sovtiderna är märkliga, men det gick av sig självt, när Alton vägrade sova under e.m luren 3 dagar i rad (han låg vaken och sjöng och hade trevligt i 20 minuter, sen var ju luren över...). Han sover bra båda lurarna, speciellt sen han fått börja sova i sin säng sen vi kom hem. I Grekland sov han ute i vagnen båda lurarna, då kunde em luren vara lite strulig, vi var ofta iväg och gjorde saker då så det kunde vara lite oroligt kanske?

Min tanke är att han inte klarar sig till kl 19 om han sover tidigare på em.. han är redan jättetrött kl 19 som det är nu.

(förresten tog jag upp honom kl 6:45 imorse, för han låg nöjd och var halvvaken i sängen, ingen anledning att ta upp då..)

Så du kan förstår att jag klurar lite på det hela.... det sitter inte riktigt som det ska känner jag...

Tack för fortsatt bollande..
Elin
Mamma till storebror Emil, född 1 augusti 2005. Kurades i december 2005, sov 12 timmar i sträck på nyårsafton. Lillebror Alton kom 9 december 2011. Bor med lilla familjen i Amsterdam och har verkligen stöd av detta forum!
Tetz

Inlägg av Tetz »

elinkarlsson skrev:Min tanke är att han inte klarar sig till kl 19 om han sover tidigare på em.. han är redan jättetrött kl 19 som det är nu.
Min minsting gick över till två lurar vid ca 7 månad och det var tidigt :wink: Dock hade em-luren krånglat ett tag då och hon klarade sig betydligt fler timmar utan sömn än jag hade trott.

Det här är kanske ett knasigt råd, men prova att strunta i em-luren och se vad som händer :shock: Blir det kaos till kvällen så vet du det, och kanske får upp motivationen till att kämpa lite till med luren. Eller så går det bra.

Alternativt så fortsätter du att erbjuda sovandet mellan vissa klockslag, och har han inte sovit så tar du upp ändå och låtsas som ingenting.

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
elinkarlsson

Inlägg av elinkarlsson »

Hallå,
återkommer om Altons schema, det strular fortfarande lite.
Han sover 12 timmar sedan 30 april och skippade ungefär samtidigt em luren genom att vara vaken och glad under hela luren i 3 dagar. Efter det anpassade jag schemat. Nu ser det ut så här:

7 godmorgon och dubbel amning
8 frukost på fruktpuré och 2 msk rismjöl (så det blir som fruktgröt men utan mjölk-smör)
10-11 sover
11:30 lunch på majs-dinkelgröt gjord på 1,2 dl ersättning, ibland frukt till efterrätt
14-16 sover
16 dubbel amning
17:30 middag, grönsakspuré och frukt till efterrätt
18:30 bad och bus, flaska välling 200 cc
19 sover

Han är glad och pigg på dagarna. Läggningar går utan problem och båda dagslurarna är spikade. Men han vaknar ofta till på morgonkvisten. Om det är innan kl 5 så blir det lite bök och gråt och sen somnar han själv eller med en ramsa ofta efter 10-15 minuter. Men på sista veckan har han börjat vakna vid 5-tiden och ligger då och gnyr-bökar-pratar hur länge som helst. Vet ej om han är riktigt vaken, men JAG är det iallafall, suck!

Han kan ligga upp till en timme, men oftast blir jag trött på det efter en halvtimme och säger ifrån med en sträng ramsa. Efter det blir det oftast protest (för jag lägger mig i..) och då kan han gasta i en halvtimme till. Som det är nu har han oftast somnat om vid 6 tiden för att då vakna igen vid 7. Gissa vem som inte klarar sig till kl 10 då!? Har då lagt honom 9:30 och då sover han 1,5 tim istället för 1 timme, vilket inte är något problem egentligen, men det är ju hemskt trist att behöva vara vaken mellan 5 och 6 varje morgon!!!

Är det maten det hänger på eller att vi inte får riktigt mörkt i rummet kanske?? Vi har 3 fönster i sovrummet med persienner och det "läcker in". Men så ljust är det ju inte kl. 5 tycker jag.. (en rolig detalj är att vi planerar att flytta in Alton till storebror om ett par veckor och jag hängde upp de gamla mörkläggningsgardinerna i hans rum igen efter att ha haft dem på vinden i ett år eller så.. storebror vaknar numer inte kl 6:30-7 av sig själv längre utan ligger gärna kvar till 7:30 om han får, haha så ser man att det funkar även för 7 åringar :!: )

Ang. maten så äter Alton gärna.. Jag ökar lite hela tiden och han är ganska duktig på att säga ifrån när han är mätt. Har lite svårt att tro att det går in ännu mer, men kanske har någon tips om det?
Ska försöka hitta lite mattips för 6-månaders för att komma på lite bra mellanmål, ska sluta med em amningen om ett par veckor.

Hör gärna av er.. tacksam för all hjälp hittills :P
Elin
Mamma till storebror Emil, född 1 augusti 2005. Kurades i december 2005, sov 12 timmar i sträck på nyårsafton. Lillebror Alton kom 9 december 2011. Bor med lilla familjen i Amsterdam och har verkligen stöd av detta forum!
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej!

Minsta lilla ljus orsakar tidiga morgnar!! Även om du bedömer att det inte är så ljust så handlar det om att om liten ser bara pyttepyttelite när han slår upp ögonen så börjar kroppen producera vakenhormon och det blir jättesvårt att somna om. 8)

Mumsiga mellanmål för en sexmånaders tycker jag är: gröt av alla de slag, mosad avokado, turkisk yoghurt med grädde och frukt/bär, äggröra på äggula, grädde och ost, kokt blodpudding ihopmosat med grädde och kokvatten......listan kan göras lång!

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
elinkarlsson

Inlägg av elinkarlsson »

...Ja då kan det ju absolut vara det det handlar om. Vi får flytta fram flytten till storebror, så slipper vi krångla med gardiner i vårt rum. Där är det mööörkt 8)
Kan ju hänga en tunn men mörk filt över vaggan så länge, den hade vi som skydd för vagnen i Grekland när vi var ute och vandrade på dagen. Får se om det hjälper.

Tack för mat tips, fast jag själv ryyyser av kokt blodpudding med grädde.. Tur att det inte finns blodpudding i Holland :mrgreen: Får köra leverpastej istället, eller är det för salt??

Elin
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

elinkarlsson skrev:
Tack för mat tips, fast jag själv ryyyser av kokt blodpudding med grädde..
:lol: :mrgreen:
Jag ska erkänna att jag knappt vill provsmaka den fina blandningen heller...... 8) Men lillan fullkomligt älskar den! :shock:

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
elinkarlsson

Inlägg av elinkarlsson »

Hej, här är jag igen med en krångel anmälan :)
Sen vi flyttade in Alton till storebror fick han sova några goda 12-timmarnätter, men sen började han spöka igen.. Det är nu ungefär en månad sedan och problemen växlar.

Ibland sover han hela natten för att vakna vid 5:30-6 tiden, vilket är på tok för tidigt. Han lägger sig vid 18:45, så 6:30 är det tidigaste han får komma upp!

Ibland har han vaknat vid den klassiska 4-tiden för att ligga och arbeta upp ilskan och gasta i 45 min innan han somnat om..

Mitt svar på det hela har varit att pangramsa vid uppvaknandet (genom babyphone) och sen avvakta. Trots detta har det oftast tagit 45 minuter, ibland en timme.

På senaste tiden har även en del av dagslurarna (ska vara 2x1,5 tim) blivit tokigt korta. Vi skarvar här och där men mer än 15 minuter tycker jag inte är ok. Men han kan lätt ligga och härja i 45-60 min och då är ju dagsluren ofta förbi och får han helt enkelt för lite sömn!

Jag har märkt att han ofta kryper omkring i sängen och ibland hamnar han på rygg. Då ligger han som en skalbagge och sparkar med ben och viftar med armar och skriker som attans! Han kan ju vända sig, men är nog för trött-arg för att komma på det! Så om jag "hör" att han ligger fel, så går jag in och vänder honom utan att prata. Ibland kan jag ramsa på vägen ut. Ofta hjälper det, men inte alltid. Jag tycker att han "tar" ramsan dåligt, jämfört med storebror när det begav sig.

Det jobbiga är att det tar så lång tid att få bukt med. Jag tycker nästan att natt-vakningen är lättare att handskas med än tidiga morgnarna. Om han vaknar vid 5:30, ligger och jollarar till 6 och sen gastar till 6:30 och det är dags att gå upp vid 7 så känns det väldigt frustrerande för jag vet att han kommer vara grinig och trött hela morgonen. Om han varit vaken vid 4 tiden, så sover han iallafall oftast till 7, men tja, även då har han ju fått en timmes sömn för lite om man säger så.

Här och där får vi en fin 12 timmars natt, men det är inte ofta tyvärr!
Vi tar aldrig upp honom ur sängen, buffa och solfjädra har jag gjort ett par gånger, men oftast går jag bara upp ifall jag hör att han ligger fel. Trots det så ligger jag (och stackars storebror) ofta vaken i en timma mitt i natten eller kl 5:30-6 fast man eg. skulle få sova till 7!! Den enda som sover gott är pappa, som har talang för att sova tungt och inte störs av något :lol:

Är det något jag missar... jag försöker läsa allt om tidiga morgnar och följa tipsen. Har eg. inga problem med att pangramsa och avvakta, men det verkar ju inte hjälpa tyvärr!! Vad göra??
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej hej :D
elinkarlsson skrev:Jag har märkt att han ofta kryper omkring i sängen och ibland hamnar han på rygg. Då ligger han som en skalbagge och sparkar med ben och viftar med armar och skriker som attans!
Det är mycket som händer i kroppen när man är sju månader, men då är man också så stor att man måste lära sig att vända sig till mage alternativt somna om på rygg :wink: Se till att han får mycket golvtid på dagen så han hinner "krypa av sig" :D

Min yngsta dotter var en tröttis när hon föddes, men blev en piggis runt halvåret. Då sov hon 12 + 45 + 1,5 + 20, men redan vid sju månaders ålder försvann eftermiddagsluren. Om hon fick mer än 45 minuter på förmiddagen skarvade hon ordentligt på långluren. Långluren fick övergångsvis bli 2 h för att undvika övertrötthet till kvällen, men ett sista lååångt vakenpass behövdes för att natten skulle funka. Kan det vara så att din son behöver en schemaändring :?:

Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej hej :D
elinkarlsson skrev:Jag har märkt att han ofta kryper omkring i sängen och ibland hamnar han på rygg. Då ligger han som en skalbagge och sparkar med ben och viftar med armar och skriker som attans!
Det är mycket som händer i kroppen när man är sju månader, men då är man också så stor att man måste lära sig att vända sig till mage alternativt somna om på rygg :wink: Se till att han får mycket golvtid på dagen så han hinner "krypa av sig" :D

Min yngsta dotter var en tröttis när hon föddes, men blev en piggis runt halvåret. Då sov hon 12 + 45 + 1,5 + 20, men redan vid sju månaders ålder försvann eftermiddagsluren. Om hon fick mer än 45 minuter på förmiddagen skarvade hon ordentligt på långluren. Långluren fick övergångsvis bli 2 h för att undvika övertrötthet till kvällen, men ett sista lååångt vakenpass behövdes för att natten skulle funka. Kan det vara så att din son behöver en schemaändring :?:

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"