behöver hjälp med mellanmåls förslag!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

susasander

behöver hjälp med mellanmåls förslag!

Inlägg av susasander »

Hej jag skulle behöva lite tips om vad man kan ge för mellanmål till en liten 6 månaders. Hon äter redan 2 välling mål, 1 puré + frukt mål å ett gröt per dag men jag behöver komma på ett mål till. Jag har precis slutat att amma och har inte så många idér.

Är det någon som har något tips? Kan man ge vanlig naturell yoghurt blandat med frukt eller bär till en sån liten?? och går det bra med rån, riskkakor eller skorpor? (kan d inte fastna i halsen?) ska man i såfall ge en helt rån och låta henne äta själv, eller ska jag bryta av små bitar och ge henne? Är lite nojig men det är så svårt att veta :oops:

Tacksam för hjälp...
Susa med Joline 050708
å Robin 070126
----------------------------------------------
lillan

Inlägg av lillan »

Hej!!!
jag undrade samma sak när min tjej var i den åldern..

Ibland gav jag majsvälling till mellanmål..( ej så populärt men det gick )

Sen brukade jag köpa nestles banan/päron/youhart burk från 5 månader, äter den fortfarande ibland...

Den inhåller inte så mycket av youhart, mest frukt...( läste på burken )

Annars frukt är bra till mellis + en skorpa + vatten

Låt henne prova äta själv..*ler* + att du kan peta dit nån lite bit mellan varven åxå....*ler*

Man ska juh undvika mjölkprodukter fram till de är 10 månader...fast man kan börja introducera lite tidigare, lite smakisar...

FAST...ska säga att jag har börjat ge naturell youghart nu + frukt ...Ska även prova den turkiska yougharten, den är tydligen bra...

Hoppas du fick lite tipps här...

Mvh lillan
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
lillan

Inlägg av lillan »

....Äta rånet själv...skrev inte så tydligt märkte jag...+ lite skrivfel :oops:

(Majsvällingen gav jag för att det inte skulle bli så mycket gluten för henne)

Mvh lillan
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
susasander

Inlägg av susasander »

tack så mycket tipset!

ska pröva det på en gång
Susa med Joline 050708
å Robin 070126
----------------------------------------------
Nancy

Inlägg av Nancy »

Slåt ett slag för den turkiska yoghurten jag med :D Leia äter några skedar blandat med fruktpuré (Sempers banan-mango är en höjdare till) som mellanmål innan långa fm-luren.

Största nackdelen med yoghurten är dock att lilla mamman inte kan låta bli den och på sikt riskerar att bli "stora mamman" istället :lol:
Gäst

varning för youghurt!

Inlägg av Gäst »

Hej där,

jag pratade med min barnläkarvän som säger att det är viktigt att undvika mjölkprodukter inkl youghurt (även banan-päronpuré!) tills dess att barnet är ett år. Som jag förstod det påverkar intaget av mjälkprodukter barnets järnvärdet negativt och detta är tydligen väldigt viktigt!

/Pea
Gäst

Mellistips

Inlägg av Gäst »

Ett mellistips också: stavmixa banan med någon annan frukt (t. ex. äpple, päron, kiwi, bär el. melon).

/Pea
Nancy

Inlägg av Nancy »

Ledsen om jag går lite OT (menar inte att göra tråden till en yoghurtdebatt) men det är tråkigt då barnläkare ger så olika besked. Det skapar förvirring hos en osäker förstagångsmamma som jag :? Fick ok från Leias läkare att ge några matskedar yoghurt/dag.
lillan

Inlägg av lillan »

Ja...jag fick åxå veta att det var helt OK med turkiska yougharten, eller päron/banan på barnspec. när jag var där förra veckan...bara nån matsked var helt ok och inte mer än en gång per dag...men jag skulle undvika REN mjölk till maten och så pga järnintaget...

Ja..nu blev då jag förvirrad...

mvh lillan
kerstin

Inlägg av kerstin »

Ett bra mellis är osötad nyponsoppa!

Kram
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej svejs!
Jag ger Emma turkisk yoghurt blandat med frukt varje dag till mellis eller en stor burk av de deserter/fruktpuréer som finns att köpa. Duger alldeles utmärkt :lol:

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Linn

Inlägg av Linn »

Hej!

Jag håller med om att det är knepigt att komma på bra mellis i 6-månadersåldern.Men jag vill tipsa om en kanonbra hemsida där jag fått massor med information, tips och ideer.baby.weleda.se
Där skriver Ulrika Lundsten otroligt poetiskt och vackert om mat. Jag har varit på en föreläsning med henne och hon är mycket kunnig inom barnmat.På hemsidan finns även en stor frågebank.

Angående mjölkprodukter kan man försiktigt börja introducera dem vid ca 8-9 månaders ålder, förutsatt att barnet nu äter grönsaker, frukt, fett (olja) samt olika sädesprodukter.

introduktionen till mjölk och mjölkprodukter kan ske genom att servera en liten klick smör t.ex i gröten.
Tyvärr finns det inget ekologiskt (om man nu vill ha det...)osaltat smör, men det är jättelätt att göra själv:

Blanda 3 dl ekologisk grädde och 1 msk ekologisk filmjölk. Låt stå i rumstemperatur under natten.

Vispa den nu syrade grädden tills den smörar sig. Häll av vätskan. Förvara kallt. Detta blir en liten sats, men det handlar ju om att introducera i mkt små mängder. (receptet har jag hittat på baby.weleda.se)
Lycka till!!

Linn, mor till pojke -02 och flicka-04
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Kan man inte servera mjölk till havregrynsgröten menar ni?

Kram Carina

:heart: Sandra -91 Styvdotter
:heart: Emil -92, Barnaboken
:heart: Malin -98, Barnaboken
:heart: Hanna 050807. ?r nu kurad och sover gott!

\:D/ Foton \:D/
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Jodå, det kan man visst, det :D Jag blir lite trött på alla dessa direktiv och förbud som kommer och går som årstiderna, ungefär. Vadå mjölkprodukter fel för järnvärdet :?: :!: Känner inte vittnet till :lol:

Om inte mjölken har blivit fullständigt förgiftad sedan jag hade mina barn små (och barnbarnen därefter), går det alldeles utmärkt och är helt rätt att ge små barn mjölk i gröten - fet - från 5 månaders ålder. Och därefter filmjölk, om man behagar. Med bär eller fruktpuré i.

Yoghurt, turkisk eller inte, fanns inte på min tid och idag skulle jag kanske dra mig en liten smula eftersom jag tycker det låter "surt", men gillade ungen smaken så varsågod :lol:

Sockerfri fullkornsskorpa kan man ha i handen medan man blir matad och fungerar även som trevlig muta, särskilt när tänderna börjar komma, liksom grovt knäckebröd. Men klar uppsikt krävs :!:

Smörgåskexen (också sockerfria) serveras hela ellr brutna i två (stora) delar :!: Del av stora nöjet är att själv demolera dem :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Malin, 3-barnsmor

Inlägg av Malin, 3-barnsmor »

Ville bara säga att vi har gett våra barn "riktig" komjölk (ej pastöriserad) till bl.a. havregrynsgröten från 5-6 månaders ålder och det har aldrig varit några problem med det. Vi har förmånen att köpa mjölken direkt från bondgård, så barnen är uppfödda med riktigt fet och bra mjölk. Den är faktiskt mycket godare än "affärsmjölken", tycker jag. Vi har mått bara bra på den allihop.

:lol: :lol: :lol:
Flicka född -9809
Pojkar födda -0207 och -0410
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"