Vår dotter är nu 19 månader och vi kurade henne när hon var 11 månader. Sedan dess har hon sovit 12 timmar per natt i egen säng i eget rum med några få undantag som går att räkna på en hand. Vi myser i soffan med välling, säger godnatt och går in och lägger henne. Sen sover hon. Kurningen var ett under för oss då hon innan nattammades natten igen om och mot slutet vaknade hon 2-3 ggr i timmen. Även middagsvilan har fungerat klockrent. Hon får välling i sängen, vi säger sov gott, går ut och hon somnar lugnt på egen hand och sover ca 1 timme.
De rutiner hon har nu är (mellis är utelämnade):
Vaknar 07
Frukost 09 (på dagis)
Vila 11-12
Lunch 13
middag 17.30
Natti 19.00
Det är fyra veckor sedan hon började på dagis, då gjorde vi om schemat. Tidigare sov hon kl 13-14 på dagen med 8-20 som nattsömn. Omläggningen gjordes för att passa de tider hon skulle ha på dagis och gick bra.
Nu till problemet. Sedan ca 2 veckor tillbaka vill hon inte sova middag. Tror det har fungerat 3 ggr på dagis totalt på de senast 16 dagarna. Vi vet inte riktigt vad som kan vara fel. Tidigare har vi ju lagt ner henne i spjälsängen sagt sov gott och gått ut ur rummet och hon somnar lugnt och stilla. Nu har vi tagit bort långsidan på spjälsängen då hon varit på väg över, så nu springer hon upp så fort vi lägger ner henne. Hon öppnar dörren själv och kommer ut ur rummet. Vi har några funderingar på vad som kan vara orsaken till sovvägran.
* Hon har precis börjat prata, pratar så mycket så att hon nästan inte kan varva ner vid sovning, slänger ur sig alla ord hon kan i en salig röra.
* Hon har börjat på dagis, mycket nya intryck
* Vi har tagit bort långsidan på spjälsängen vilket gör att hon väldigt lätt går ut sängen
* Hon har varit mycket sjuk de senaste två veckorna, först magsjuk, sedan förkyld och nu halsfluss.
Nu sover hon alltså inget på dagen. När sov tiden närmar sig så gäspar hon och gnuggar sig i ögonen. När vi gör i ordning välling säger hon sova och gå upp. När vi bär upp henne lägger hon huvudet på axeln och säger sova igen. Så det är ju inte det att hon inte är trött. På dagen får hon välling i sängen, hon blundar och dricker, låter nästan som att hon somnar då. Sen när vällingen är slut, flyger hon upp som skjuten ur en kanon och vill absolut inte sova. På dagis får hon inte välling, där ligger hon på madrass i rum tillsammans med de andra barnen bara. Tidigare har välling i vagnen under en promenad varit ett toksäkert kort för att få henne att sova, sedan två veckor fungerar inte det heller.
Jag tycker hon klarar dagen okej utan att sova, men blir lätt grinig på kvällen med all förståelse. Jag vet inte men tycker nog att det är på tok för tidigt att ta bort middags sovningen redan nu vi 19 månader.
Snälla, är det någon som har tips på vad vi kan göra?! Eller ska vi vänta ut det, fortsätta försöka, se om det blir bättre när hon är frisk igen?
Vill inte sova middag
Re: Vill inte sova middag
Hej
, varmt välkommen med dig,
och vad härligt att det gott så bra med och efter kurning. Bra jobbat!
Ja helt klart har ni en liten fnurra med dagsömnen, lås oss bena ut det hela, allt går att lösa
Liten är endast 19 månader, så ja dagvilan behövs definitivt, det kan du vara säker på.
Jag tror att vi har en liten förtrotsare i kombination med att det varit sjukdom. Hopp ur säng och börja prata är inga små bedrifter det heller. Så det är mycket som sker i litens liv just nu, då ställer man stoooora frågor ofta under vilan. Det är liksom då de små hinner sortera tankarna brukar jag tänka.
Och när det då stormar i litens liv, vad göra då? Jo, vara extra tydlig med svaren samt sjukt konsekvent. Vi kollar lite på vad du skrivit:
Schemat
- ni har anpassat till dagis schemat, har de verkligen vila före lunch på dagis?
Jag skulle köra lunch före vilan men försökt anpassa tiderna efter dagis såklart.
Hopp ur säng
Ja det är ju galet spännande när man lär sig hoppa ur sängen, tänk vad man kan själv. Är man 19 månader är man däremot på tok för liten att få sin trygga spjälsäng raserad(!). Många bygger istället på höjden på spjälsängen för att få tillbaka det där trygga ombonade sköna som man sover så gott och tryggt i. Där har vi en källa till frågor om nåt från lite, vaddå, ska jag bestämma själv nu mamma? Nej, jag är för liten. Ska jag ha det ansvaret nu mamma?
Dagis
Sova på dagis ja. I min erfarenhet är det lite konstigt för en liten barnaboks unge att sova på dagis, det är massor med barn och fröknar i samma rum, ingen spjälsäng, och inte mörkt. Min lilla var precis likadan, det tog låååång tid innan hon lärde sig att sova på dagis. Men tillslut gör dom det, fröknarna är väldigt bra på att vara konsekventa, det blir annorlunda men de somnar. Ge det tid bara.Tycker du att det spårar ut be och få ställa en resesäng i ett hörn, det var alltid min reservplan men det behövdes inte - men det tog sina modiga månader innan sömnen satt och hon är fortfarande lättväckt när de andra barnen vaknar.
Konsekvent
Så när det nu svajar för liten, gäller det att ramsa ramsa ramsa. Beskedet att det är sovdax måste vara kristallklart. Precis som förr under kurningen. Med sängen fixad och attityden på plats så fixar ni det. Men det tar nån vecka.
Och förresten, prata får man ju på vilan, vi kan ju inte sova åt dom. Men vi ger förutsättningar, är konsekventa och tydliga och stör inte.
Så långt svar som mynnar ut i - ta nya tag, ni kan ju - gamla kurare som ni är.
kram Tin
och vad härligt att det gott så bra med och efter kurning. Bra jobbat!
Ja helt klart har ni en liten fnurra med dagsömnen, lås oss bena ut det hela, allt går att lösa
Liten är endast 19 månader, så ja dagvilan behövs definitivt, det kan du vara säker på.
Jag tror att vi har en liten förtrotsare i kombination med att det varit sjukdom. Hopp ur säng och börja prata är inga små bedrifter det heller. Så det är mycket som sker i litens liv just nu, då ställer man stoooora frågor ofta under vilan. Det är liksom då de små hinner sortera tankarna brukar jag tänka.
Och när det då stormar i litens liv, vad göra då? Jo, vara extra tydlig med svaren samt sjukt konsekvent. Vi kollar lite på vad du skrivit:
Schemat
- ni har anpassat till dagis schemat, har de verkligen vila före lunch på dagis?
Jag skulle köra lunch före vilan men försökt anpassa tiderna efter dagis såklart.
Hopp ur säng
Ja det är ju galet spännande när man lär sig hoppa ur sängen, tänk vad man kan själv. Är man 19 månader är man däremot på tok för liten att få sin trygga spjälsäng raserad(!). Många bygger istället på höjden på spjälsängen för att få tillbaka det där trygga ombonade sköna som man sover så gott och tryggt i. Där har vi en källa till frågor om nåt från lite, vaddå, ska jag bestämma själv nu mamma? Nej, jag är för liten. Ska jag ha det ansvaret nu mamma?
Dagis
Sova på dagis ja. I min erfarenhet är det lite konstigt för en liten barnaboks unge att sova på dagis, det är massor med barn och fröknar i samma rum, ingen spjälsäng, och inte mörkt. Min lilla var precis likadan, det tog låååång tid innan hon lärde sig att sova på dagis. Men tillslut gör dom det, fröknarna är väldigt bra på att vara konsekventa, det blir annorlunda men de somnar. Ge det tid bara.Tycker du att det spårar ut be och få ställa en resesäng i ett hörn, det var alltid min reservplan men det behövdes inte - men det tog sina modiga månader innan sömnen satt och hon är fortfarande lättväckt när de andra barnen vaknar.
Konsekvent
Så när det nu svajar för liten, gäller det att ramsa ramsa ramsa. Beskedet att det är sovdax måste vara kristallklart. Precis som förr under kurningen. Med sängen fixad och attityden på plats så fixar ni det. Men det tar nån vecka.
Så långt svar som mynnar ut i - ta nya tag, ni kan ju - gamla kurare som ni är.
kram Tin
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.
Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars
Hej och tack för ett bra svar 
Jag har själv funderat på att sätta tillbaka långsidan på spjälsängen. När det har varit någon kortare fnurra tidigare vid nya tänder eller så då har det alltid fungerat med att "kura om" och vara extra tydliga med ramsan. Det har ju inte fungerat nu eftersom hon går ut ur rummet hela tiden. Vi testar med att sätta tillbaka den och var tydliga med ramsan igen. Det är ju faktiskt en metod som vi vet fungerar.
Många verkar reagera på att barnen sover innan lunchen på dagis. Tydligen så kör dom så i vårt område och de menar att barnen äter bättre när de precis sovit. Hemma kan vi ju göra som vi vill så jag testar med lunch före vilan istället.
Sen är det ju som du säger, att prata får hon ju gärna göra. Vill bara inte att hon ska bli ledsen och frustrerad över att hon inte får vara uppe. Men med tanke på att hon visar tröthetstecken så vet vi ju att hon behöver vilan. Även om hon inte sover, så bara vila och komma till ro en stund.
Vi börjar om med nya tag
Spjälsängen skruvas ihop igen.
Tack!
Kram Maria
Jag har själv funderat på att sätta tillbaka långsidan på spjälsängen. När det har varit någon kortare fnurra tidigare vid nya tänder eller så då har det alltid fungerat med att "kura om" och vara extra tydliga med ramsan. Det har ju inte fungerat nu eftersom hon går ut ur rummet hela tiden. Vi testar med att sätta tillbaka den och var tydliga med ramsan igen. Det är ju faktiskt en metod som vi vet fungerar.
Många verkar reagera på att barnen sover innan lunchen på dagis. Tydligen så kör dom så i vårt område och de menar att barnen äter bättre när de precis sovit. Hemma kan vi ju göra som vi vill så jag testar med lunch före vilan istället.
Sen är det ju som du säger, att prata får hon ju gärna göra. Vill bara inte att hon ska bli ledsen och frustrerad över att hon inte får vara uppe. Men med tanke på att hon visar tröthetstecken så vet vi ju att hon behöver vilan. Även om hon inte sover, så bara vila och komma till ro en stund.
Vi börjar om med nya tag
Tack!
Kram Maria
Testa inte, gör bara, och behövs det mer höjd kan man montera på sådana där sängbrädor på toppen, som egentligen används på växa säng.irismamma skrev:Vi testar med att sätta tillbaka den och var tydliga med ramsan igen. Det är ju faktiskt en metod som vi vet fungerar.
Slår vad om att dom sover sämre också.irismamma skrev:Tydligen så kör dom så i vårt område och de menar att barnen äter bättre när de precis sovit.
Arg får man vara, men det brukar ge med sig när beskeden är tydliga. Ledsen ska man inte behöva vara, då får man lugna med ramsa eller husljud. Lite musik kanske.irismamma skrev:Sen är det ju som du säger, att prata får hon ju gärna göra. Vill bara inte att hon ska bli ledsen och frustrerad över att hon inte får vara uppe.
Och min lilla visar inga trötthets tecken alls, jag litar på schemat.irismamma skrev:Men med tanke på att hon visar tröthetstecken så vet vi ju att hon behöver vilan. Även om hon inte sover, så bara vila och komma till ro en stund.
Kör så det ryker, vilken bra attityd ni har. Kram på er. \:D/
Tin
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
yes vi kör! Ska inte testa med sidan på sängen utan den åker på
. Smart att sätta växasängens planka uppe på spjälsängens kant istället. Den har vi ju redan köpt så det är lätt fixat.
Tack igen!
Kram
Maria
Tack igen!
Kram
Maria
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
På vårt dagis har vissa barn fått sova i en skrubb i resesäng.Kanske kan ert dagis också göra en sådan grej?
sova och vila behövs länge än, så tvivla inte.
Kram
sova och vila behövs länge än, så tvivla inte.
Kram
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
bra tips, get ska jag faktiskt fråga.