Sonen, drygt 1 1/2 år lärde sig klättra ur spjälsängen igår. Detta medförde att från han "lade" sig vid 21 kom han pallrandes hela tiden fram till 23. Då somnade han enligt vanligt manér.
Vår strategi igår kväll var att helt enkelt bara ta upp sonen och bära in honom i sängen, lägga honom med ett enkelt "godnatt" och gå ut med vanliga gläntet på dörren.
Ska vi fortsätta så?
Bör jag ställa mig på pass redan i hallen och ta honom så fort han kommer ut genom sovrummet?
Någon annan idé?
Han sover inne hos mig och vi var i vardagsrummet så han har inte eget rum.
Klättrar ur spjälsängen.
Klättrar ur spjälsängen.
F?rstag?ngsmamma med son f?dd 17/5-04. Gift, 30 ?r.
Ingen som har konkreta idéer kring detta? Förslagen i tråden var inte applicerbara på vår situation.
Nu har det blivit etter värre efter borta varo över jul och sonen blir så ledsen frammåt kvällen när han skuttat ur sängen x-antal gånger och jag lägger tillbaka honom.
Nu har det blivit etter värre efter borta varo över jul och sonen blir så ledsen frammåt kvällen när han skuttat ur sängen x-antal gånger och jag lägger tillbaka honom.
Hej
Är det HELT mörkt där han sover - det kan ju göra det svårare att klättra över, dessutom somver han bättre.
Sover han ordentligt - 13-14 timmar per dygn? Jag reagerade mest på att han gick och lade sig kl 21.
Det finns en liten nattsmygarkur som Anna har beskrivit här på hemsidan. Vakta på honom så att han inte ens hinner komma ur sängen. Gå in och "putta" tillbaka honom så fort du hör att han börjar röra sig, lägg ner och gå ut med godnattet. Nu har han ju fått visa att han kan, så nu får du visa att det inte är ok - på natten sover man!
/LO
Är det HELT mörkt där han sover - det kan ju göra det svårare att klättra över, dessutom somver han bättre.
Sover han ordentligt - 13-14 timmar per dygn? Jag reagerade mest på att han gick och lade sig kl 21.
Det finns en liten nattsmygarkur som Anna har beskrivit här på hemsidan. Vakta på honom så att han inte ens hinner komma ur sängen. Gå in och "putta" tillbaka honom så fort du hör att han börjar röra sig, lägg ner och gå ut med godnattet. Nu har han ju fått visa att han kan, så nu får du visa att det inte är ok - på natten sover man!
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
OK.
Så här gör jag from nu:
Sonen sover i spjälsängen vid vår sängs kortända. Han klättrar ner i vår säng och via den ner på golvet och ut. Jag kan stå och vakta vid dörren och greppa honom när han glider ner från vår säng. Försökte ta honom i tidigare skede men det var jättekul!! Sedan lyfter jag bara ner honom i spjälsängen igen utan att vända honom mot mig, för mysigt att kramas, och går ut med ett "godnatt".
Ramsor och likn har aldrig fungerat för oss men detta kan vara en variant.
Att det ska vara mörkt, innebär det att jag även ska släcka ner i hallen utanför eller kan jag ha glipa som jag brukat?
I övrigt sover han sina 13,5-14 timmar men nu minus de två timmar som han springer uppe på kvällarna. Han skulle docka gärna kompensera för detta genom att sova längre på morgonarna och på lunchvilan men det håller jag stenhårt på att han inte får sova mer för annars springer han nog till 01...
Så här gör jag from nu:
Sonen sover i spjälsängen vid vår sängs kortända. Han klättrar ner i vår säng och via den ner på golvet och ut. Jag kan stå och vakta vid dörren och greppa honom när han glider ner från vår säng. Försökte ta honom i tidigare skede men det var jättekul!! Sedan lyfter jag bara ner honom i spjälsängen igen utan att vända honom mot mig, för mysigt att kramas, och går ut med ett "godnatt".
Ramsor och likn har aldrig fungerat för oss men detta kan vara en variant.
Att det ska vara mörkt, innebär det att jag även ska släcka ner i hallen utanför eller kan jag ha glipa som jag brukat?
I övrigt sover han sina 13,5-14 timmar men nu minus de två timmar som han springer uppe på kvällarna. Han skulle docka gärna kompensera för detta genom att sova längre på morgonarna och på lunchvilan men det håller jag stenhårt på att han inte får sova mer för annars springer han nog till 01...
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Jag skulle skärma av honom med en mörkläggningsdraperi (finns i metervara, luftgenomsläpplig) och försöka ge honom ett eget hörn, ett litet "rum", om ni nu absolut måste ha honom inne hos er.
Klart han inte ska springa uppe några två timmar, det orkar han inte med. Hugg honom som ni gör - bortvänd och utan spex och kel - men gärna tidigare, direkt ni hör att han är på väg upp. Man behöver varken förebrå eller (minst av allt) trösta, utan kan utbrista ett litet OJ DÅ och lansera någon sorts (evigt återkommande) ramsa medan man inte alltför gulligt lämpar ner barnet i säng igen: "Man sover i sin säng, go'nnatti med sig, man sover i sin säng så skönt."
Det behöver inte vara mörkt utanför.
Någon av er kan gärna sitta på en stol i dörrspringan och synas utan att titta själv - se nattsmygarkuren
Det här går förbi på en vecka, högst, om ni helt enkelt bara inte tillåter trafiken.
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022