Sömnfnurrande Trotsputte och Syrran på Party!

TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Sömnfnurrande Trotsputte och Syrran på Party!

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup: :lol: =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

:D Interessant tråd!

Her har vi hatt samme partyet... Hos oss opplevde jeg en lettelse hos storebror da jeg etterhvert forviste til et annet rom enn et soverom - svar som han ellers også kunne få i det daglige av og til. Hos oss fungerte det dårlig med et gjesterom som ikke var mørklagt ordentlig (jeg hadde ikke kommet på alufolie da!), bare underholdning. Nå kan han spørre om ikke han kan få gå til gjesterommet igjen for det var så gøy ... Jeg hadde nok ikke så mye av attityden på den tiden. Man skulle tro at det ble underholdning av å forvise til et sted uten seng når det er sovetid, men det har jeg ikke opplevd, foruten noen ganger da han skrattende har slengt saker og ting i veggene... Når jeg har tatt disse sakene ut av rommet og vist at det er alvor at han ikke får være med når han oppfører seg slik har han faktisk blitt lettet og glad gått og lagt seg. Det har krevd sin kvinne, og jeg holder meg så hardt det går i skinnet (kontrollert sint/arg) han er en sterk ål som krever tydelige, reale og konkrete svar, ikke lange utgreiinger om hvor ledsen man blir dersom han gjør si og så og blabla bla og så skyldbelegger vi... osv som visse her i huset kan komme med ;) ... Jeg insisterte på å ordne opp i dette. Nå går det stort sett greit, og konsekvensen av spring og altfor mye synging/skrikesynging vet han, og velger sjelden å forsette da det jo er triveligere å synge sanger for lillesøster :) Jeg har kommet bort fra overkonsentrasjon i naborommet til bråkete städning på kjøkkenet :) noe som gjør flere ting bedre!

Jeg vet hvordan du har det, og gjør lærdom også av denne tråden! og håper ikke attityden forlater meg nå som jeg har uttalt meg så positivt :D

Klem
amama
videunge

Inlägg av videunge »

Hej

ursäkta att jag lägger mig i men jag fick jättemycket hjälp av den här tråden när storasyster ställde till med party här hemma. Hon åkte på att sova i gästrummet och sov hela natten utan uppvak och somnade sött. Jag förvarnade fint innan så klart. två nätter blev det. Tredje natten hamnade hon där igen, men då kom det ett ynkligt "jag vill inte sova här själv." Det är KLART att du skall sova i DIN sköna säng hos din bror! :D Bar upp unge, nalle och kudde och sen inte ett pip.

Tack för inspirationen :D :heart: :heart:

förlåt trådkapningen :oops:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Torsmamma: :heart: Tack för ditt stöd!

Amama: :heart: Tack för din story! Vad skönt att höra från nån annan som också har en stark ål - för mig är det en hittills okänd art och jag har haft svårt att hitta sätt att hantera det. Men jag kände direkt när jag fick Miniz råd att det var rätt svar. :D Lugn och sakligt genomförd förvisning är ju det enda svar som har varit tydligt nog i allt Lillebrors trotsande. :roll:

Videunge: :heart: Kul att kunna inspirera - det finns förstås fler ålande Trotsputtar därute som ockå behöver få svar på ifall det är OK att ifrågasätta läggningsrutinen... :mrgreen: Min Trotsputte har aldrig behövt ligga kvar i gästrummet så värst länge (fast det var deras rum till för bara ett par månader sedan så det finns en helt OK rullgardin där), och dessutom är det inte riktigt min avsikt att han ska sova där - även om han gärna får tro det :lol: - utan bara att det är tråkigt och att han inte får sova i sin sköna säng i samma rum som sin syster. Han verkar mest testa om jag menar allvar med förvisningshotet. Och det gör jag ju. Liksom du! :thumbsup:

Dagens story då:
Idag har Trotsputte hunnit ut en sväng i gästrummet, men somnade på 35 min, och efter sin lilla gästrumssejour var det väldigt tydligt att han (liksom Storasyster) valde att inte tjafsa utan låg i sina sängar och vred på sig och småmumlade utan att störa varandra. Jag i min tur valde att inte överkoncentrera utan läste väldigt intensivt i min tidning utan att t ex reagera på att de petade gardinerna åt sidan så att det blev ljusglimtar i rummet. Imorgon tänker jag dra ned på överkoncentrationen ett snäpp till genom att inte sitta utanför rummet utan bara gå in och förvisa ifall de drar igång partyt igen. Och då utan förvarning tror jag, nu borde lärdomen att man inte får sova i sitt sköna rum om man inte kan uppföra sig ha satt sig. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
chokladkaninen

](*,) ](*,) :---)

Ikväll försökte jag backa lite grann och inte överkoncentrera, vilket ledde till att det blev nästan lika kaosigt som tidigare. Inte heller att jag ingrep och fövisade Trotsputte gav några långsiktiga genombrott. :x Så tillbaka på stolen och morra vid minsta ljud, hamnade jag, men då var de redan så pass härjiga att det inte heller fungerade särskilt bra. Så nu, en timme efter läggning, sitter jag ändå och vaktar dörren till gästrummet. Och nu får Trotsputte allt ligga kvar där ikväll, för även själva förvisningen verkar det ju ha blivit lek av. Så det är ju lika bra att jag skruvar upp allvaret en liten smula. :roll:

Lite sur är jag allt, jag hade tänkt lägga barnen och sedan sticka ut och motionera, men om de ska trassla på det här viset vill jag hellre stanna hemma och hålla ordning på bygget. :mrgreen: Fast å andra sidan är det väl särskilt om man känner ilskan och frustrationen byggas upp som man borde ta sig ut en sväng och avreagera sig. :D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Kram på dig. Du gör ett bra jobb!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
chokladkaninen

Tack Torsmamma! :heart:
Trotsputte somnade omgående (i gästrummet) efter att jag skrivit ovanstående, och själv stack jag ändå ut på en liten cykeltur. Bara en halvtimme visserligen men ändå tillräckligt för att vädra ut den värsta irritationen. :D
Imorgon får jag också vaka över mina små strulputtar, men sedan överlåter jag ansvaret åt deras far, för då ska jag gå på fest! \:D/ Sådeså! Det borde väl bota överkoncentrationen.... 8)
miniz

Inlägg av miniz »

Hang in there.

Jag tror det var bra att han somnade i det trista rummet! Dà vet han till nästa gàng.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
chokladkaninen

Hej igen! :D

Jag tror att det håller på att släppa här. :wink: I fredags gick läggningen hyggligt snabbt, men nån förvisning hann vi nog med. Sedan tog Trotsputte sovmorgon i över en timme på lördagmorgonen :shock: - han brukar nästan alltid vakna punktligt mellan 7.15 och 7.30, oavsett hur mycket han har kvällstrasslat, så det händer att jag slarvar med att ställa min egen väckarklocka. Sedan bad han att få vila med CD-saga efter lunch - och somnade. 8) Och då har han inte sovit middag hemma (utom ifall han har varit sjuk förstås) på typ ett halvår. På dagis tar han fortfarande en powernap nån gång ibland om de har gjort nåt riktigt ansträngande på förmiddagen.

På kvällen gick jag på fest (så ingen överkoncentration alls! :lol:) men Pappa Chokladkanin intygar att barnen somnade snabbt och utan trassel. Och idag vilade Trotsputte belåtet middag igen (kan hända att han somnade till nån liten stund också för det var rätt tyst därifrån, men han behövde i alla fall inte väckas), och har nu somnat på mindre än en halvtimme utan förvisning. En gång har jag varit där och påmint om att man inte uppför sig i barnkammaren kan man inte få vara i barnkammaren, men jag har inte vaktat dörren, morrat eller maktkampat. =D>

Jag tror att det är slutet på fnurran vi ser, både för att läggningarna går bättre nu men också för att Trotsputte verkar ha en mer njutningsfull inställning till sömnen igen, och det tror jag att han mår bra av. :heart: Förmodligen är det även sluttampen på hans trotsperiod vi ser, för det verkar så klassiskt det här med att toppa den med ett rejält ifrågasättande av en grundläggande rutin. Han växer till sig varje dag, pratar om abstrakta saker och tänker på ett mycket mognare sätt. Trotsputte håller på att bli stor. :D

:^o Äsch, jag tog fel - i själva verket sov de inte utan härjade bara väldigt tyst. [-X :lol: :lol: Så nu är Trotsputte i gästrummet i alla fall. Men jag står ändå för vad jag skrev ovan: det här är slutet på fnurran. Och på trotsen.

Sådetså. :mrgreen:
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

Bra jobbet!!
Må bare skyte inn et pinsamt aha :oops: Du skrev ... utan å förvarna... Ja, da slipper vi maset mitt også ... :D Det blir sikkert herlig :sleep:
I dag sa storebror ikke så fine ting om lillesøster etter legging - det har jeg ikke opplevd før (knapt om dagen heller, men sånn sier ikke jeg til deg og ikke du til meg eller til noen funker når det forekommer). Hvordan reagerer dere på slikt ..?

Trådkapning... Unnskyld meg!
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"