Hello,
Vi försöker ändra schemat som du föreslår! Men ifall han nu ska sova 2 timmar på em-luren (istället är 1,5) och vi tar bort 20 min fm-lur, så kommer ju detta att innebära att han sover 10 min längre om dagarna (än han gör i nuläget). Ska det vara så?
Det stämmer! man lägger på extra mycket sömn när man tar bort en av dagslurarna. Jag håller med om att det låter kontraproduktivt men de små behöver helt enkelt MER sömn när man går från två till en dagslurar. Du kommer alltså att ha mer sömn på schemat under en tid innan barnet återigen protesterar och då drar du som sagt var ner till 1 1/2 timmes lunchsovning. Många behåller 2 timmar mitt på dagen ganska länge, precis som Manfred10 beskrev.
Ifall ni i "inkörningsperioden" vaknar vid 6-tiden i alla fall, ska vi bara ramsa tills kl. 07 och hoppas på att han inte skriker för mycket? Eller ska vi bara ramsa någon enstaka gång?
Jag tycker att ni agerar vid detta möjliga uppvak precis som ni gör vid alla andra:

avvaktar och ser om liten som nu är en säker sovare kan fixa det själv

Ramsar om liten blir ledsen eller oroad

Husljud som stöd till ramsa alternativt bara husljud
Vet du ofta brukar barnen bli så otroligt trötta när man drar ner till endast en dagslur att de gladeligen sover hela natten. Men såklart stämmer det inte på alla.
Jag tycker att om man kan så är det bättre att jobba förebyggande så man slipper använda verktygen. Med förebyggande menar jag att man jobbar med barnet dagen innan för att denne skall sova gott natten efter. Exempel på saker man kan jobba med är:

Mörkläggning

Mycket mat

En massa utetid tills det nya schemat satt sig, var ute hela eftermiddagen om ni orkar och hinner
:!:Mängder med aktivitet. Han är stor nu och behöver röra sig en massa. Minska ner på vagnåkande och låt honom krypa eller gå själv. Lek jaga, kryp efter varandra, klättra upp och ner i soffan, åla runt, gå balansgång, snurra runt, håll i händerna på barnet och spring, busa, kravla runt ute....

Avslutande bad med massa bus och skratt som gör liten riktigt trött
Om liten fortfarande vaknar kl 6 och är ledsen ja då tycker jag helt klart du skall använda ramsan, det är ju det vi har den till
Kram