Sova i säng eller vagn på dagen? 3:e natten med Jack 8 mån.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Manfred10

Re: Sova i säng eller vagn på dagen? 3:e natten med Jack 8 m

Inlägg av Manfred10 »

Hej igen! :D
Skönt att allt funkar bra!

Jag tycker oxå att fm-luren ska bort nu. Det kan vara så att lunchluren kommer att vara 2 h ett bra tag framöver oxå. Vår storebror sov 2h lur långt över 1 års dagen, gör det även nu ibland. Ni får vara lite lyhörda och så länge det inte protesteras behöver ni ju inte ändra tillbaka till 1,5 h (lunchlur). Om det finns behov "får" :wink: liten faktiskt sova mer än "vad som står i boken".

Jag vill oxå slå ett slag för mörkläggningen. Här började bröderna vakna tidigare på morgonen när det blev ljusare tider. Läggningen är aldrig något problem men mornar då ljuset lyckas leta sig in lite grann kan leda till uppvak för tidigt. Extra omsorg på mörkläggningen löste våra problem.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Jennyomartin

Inlägg av Jennyomartin »

Hej Nat!
Tack för ditt otroligt snabba svar!!

Vi försöker ändra schemat som du föreslår! Men ifall han nu ska sova 2 timmar på em-luren (istället är 1,5) och vi tar bort 20 min fm-lur, så kommer ju detta att innebära att han sover 10 min längre om dagarna (än han gör i nuläget). Ska det vara så?

Ifall ni i "inkörningsperioden" vaknar vid 6-tiden i alla fall, ska vi bara ramsa tills kl. 07 och hoppas på att han inte skriker för mycket? Eller ska vi bara ramsa någon enstaka gång?

Tack igen!
/Jenny
Jack 8 månader (född 8 maj), kurstart 2 jan.
Nat

Inlägg av Nat »

Hello,
Vi försöker ändra schemat som du föreslår! Men ifall han nu ska sova 2 timmar på em-luren (istället är 1,5) och vi tar bort 20 min fm-lur, så kommer ju detta att innebära att han sover 10 min längre om dagarna (än han gör i nuläget). Ska det vara så?
Det stämmer! man lägger på extra mycket sömn när man tar bort en av dagslurarna. Jag håller med om att det låter kontraproduktivt men de små behöver helt enkelt MER sömn när man går från två till en dagslurar. Du kommer alltså att ha mer sömn på schemat under en tid innan barnet återigen protesterar och då drar du som sagt var ner till 1 1/2 timmes lunchsovning. Många behåller 2 timmar mitt på dagen ganska länge, precis som Manfred10 beskrev.
Ifall ni i "inkörningsperioden" vaknar vid 6-tiden i alla fall, ska vi bara ramsa tills kl. 07 och hoppas på att han inte skriker för mycket? Eller ska vi bara ramsa någon enstaka gång?
Jag tycker att ni agerar vid detta möjliga uppvak precis som ni gör vid alla andra:
:!: avvaktar och ser om liten som nu är en säker sovare kan fixa det själv
:!: Ramsar om liten blir ledsen eller oroad
:!: Husljud som stöd till ramsa alternativt bara husljud

Vet du ofta brukar barnen bli så otroligt trötta när man drar ner till endast en dagslur att de gladeligen sover hela natten. Men såklart stämmer det inte på alla.

Jag tycker att om man kan så är det bättre att jobba förebyggande så man slipper använda verktygen. Med förebyggande menar jag att man jobbar med barnet dagen innan för att denne skall sova gott natten efter. Exempel på saker man kan jobba med är:
:!: Mörkläggning
:!: Mycket mat
:!: En massa utetid tills det nya schemat satt sig, var ute hela eftermiddagen om ni orkar och hinner
:!:Mängder med aktivitet. Han är stor nu och behöver röra sig en massa. Minska ner på vagnåkande och låt honom krypa eller gå själv. Lek jaga, kryp efter varandra, klättra upp och ner i soffan, åla runt, gå balansgång, snurra runt, håll i händerna på barnet och spring, busa, kravla runt ute....
:!: Avslutande bad med massa bus och skratt som gör liten riktigt trött

Om liten fortfarande vaknar kl 6 och är ledsen ja då tycker jag helt klart du skall använda ramsan, det är ju det vi har den till :D

Kram
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Jennyomartin

Inlägg av Jennyomartin »

Tack för alla era tips Nat och Jenny!

Vi ska köra på så gott det går!
(Hoppas att han kommer att orka med sin födelsedag och kalas! ) :)

/jenny
Jack 8 månader (född 8 maj), kurstart 2 jan.
Nat

Inlägg av Nat »

Lycka till, det går säkert bra ni kan ju detta hur bra som helst :D
Håller tummarna att liten orkar med sitt kalas
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"