Annie 6 v + vill inte somna för kvälllen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Annie 6 v + vill inte somna för kvälllen

Inlägg av Sarisparis »

Hej Annie11 :D
Annie11 skrev:Vet dock inte hur vi ska göra med att det ska var helt bäcksvart, ska man klä i sängen i nått mörk kankse?
Mörkläggning är A och O. Jag skulle inte râda dig att täcka sängen, det blir lätt kvavt och lite burkänsla. :wink: Kolla in vâra mörkläggningstips.

Hos oss har vi jalusier som gâr utanför fönstret, jag trodde att det blev becksvart eftersom det kändes sâ när man stängde för kvällen. Men när jag gjorde testet att stänga dagtid, och stâ kvar i mörkret och vänta in att ögonen kommer i kapp sâ insâg jag att det visserligen var ganska sâ mörkt, men det gick att urskilja bâde det ena och det andra utan problem. Och det är grejen; finns det nâgot att titta pâ sâ blir det lätt stimulans för barnet och hindrar nedvarvningen.
Lösningen hos oss blev mörkläggningsgardiner (mörkblâ 8) ) OCKSÂ. Nu är det KOLsvart och det har räddat oss frân tidiga morgnar.

:heart:
Annie11

Inlägg av Annie11 »

Tack för tipsen, ska fundera på hur vi ska lösa detta!!

Kram
Storasyster född 2011-06-06. Standardmodellad från 6 v, sov hela natten vid 4 mån.
Lillebror född 130426, standardmodellad från födseln.
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej igen, :D

härligt med mörkläggningstipsen från sarisparis. :)

Jag tänker så här när jag läser ditt inlägg:
- först mörkläggningen, fixa det ;)
- välj en strategi för tidiga mornar, vad gör ni när hon vaknar tidigt? På forumet finns det massor med tips även där.
- ändra inte schemat igen, alla förändringar tar 3 dagar + en veckas uppföljning, och under den tiden kan det svaja lite, läggningen igår för liten kan vara just svaj. Låt schemaändringen sätta sig innan ni ändrar något mer, och låt liten ifrågasätta och var tydlig med svaren.
- liten har panik säger du? är liten arg då eller ledsen?

Sen kan du tänka såhär: Om du är säker på att liten är proppmätt (massor med mat under hela dagen), torr blöja, mörkt rum, massor med uteaktiviteter och sysslor under dagen, lagom med dagsömn. Ja då är det bara sovdax enligt schemat, var trygg i det som mamma. :)

Och man får vara ilsk (ställa stooora frågor) som liten när man läggs, tänk att du ändrat i litens vardag. Det viktigaste är du du ger raka besked med ramsa, och gör allt som vanligt, börja inte gå in och ut, eller plocka upp eller lägga tidigare eller senare. Allt det signalerar osäkerhet och liten som undrar om allt står rätt till blir otrygg och ställer ännu större frågor. Är liten ledsen ska liten såklart lugnas, på plats i säng.

Så håll målet i sikte, när liten frågar, svara lugnt.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Annie11

Inlägg av Annie11 »

Ursäkta mitt sena svar! Liten har varit sjuk några dagar här!

Tack Sarisparis och Tin för era mörkläggningstips och fina råd till mig!! :heart:

Mörkläggningen ska vi fixa så fort vi bara kan! Hon sov förut i ett rum som inte är så stort men har ett fönster och är totalt mörkt med gardin, och då hade hon inga problem med att varkan för tidigt. Då var problemet att hon inte somnade på kvällen istället :wink: . Så det ligger nog något i det, men anledningen att vi flytta in henne i vårt rum var för att hon sov så oerhört kasst ett tag där på natten, men nu blir det eget rum igen!!!

När hon vaknar tidigt är hon oftast nöjd och glad, då får hon lite saker att leka med i spjälsängen och kan vara lugn i ca 30 min sedan går vi upp och äter frukost.

Tack för tipsen om schemaläggning, då kör vi på det som vi är inne på och ändra inte drastiskt hela tiden!

Hmm svårt att säga när liten panikskriker så känns det som att hon är ledsen och inte vill bli lämnad utan bara vara nära. Då lugnar hon sig alltid, men jag ska försöka att lugna henne i spjälsängen och inte ta upp henne.

Tusen tack igen för alla råd!!!!

Kramar!
Storasyster född 2011-06-06. Standardmodellad från 6 v, sov hela natten vid 4 mån.
Lillebror född 130426, standardmodellad från födseln.
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Åh vad bra att det känns så bra för er, tillbaka till eget rum som är bäcksvart blir ju utmärkt =D> :D :lol:
Du riktigt stålar "i kontroll" och det är ett bra tecken, då är attityden på plats. ;)

En liten tanke bara, om man får leksaker på morgonkvisten, är det väl en anledning nog att vakna tidigt. :shock: Händer det ingenting där på morgonkvisten kanske man somnar om igen!

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"