Hjälp hjälp hjälp...
Re: Hjälp hjälp hjälp...
Hej, har bara läst de senaste inläggen men grejen när du ändrar tider hit och dit hela tiden så hinner de aldrig sätta sig i kroppen på lilla barnet. Om du nu ändrat till 7.30 istället för väckning kl 7.00 för att barnet oftast vaknar då, hur tänker du göra om det nu kommer vaknas kl6.30 istället? Ändra igen?
Snart fallerar alla tider, sömnen blir kass och ingen av er kommer må väl.
Läs hela din tråd igen, du har fått massor av fin hjälp på vägen.
Tänk på att ha tålamod, ge det tid, polletten kommer trilla ner men ibland tar det lite längre tid.
Barnet behöver inte sova varje minut på ett sovpass men ska ges möjligheten att göra det.
Du kan inte sova åt barnet, bara ge förutsättningarna för en god sömn och det är en väldigt fin gåva.
Kram Susan
Snart fallerar alla tider, sömnen blir kass och ingen av er kommer må väl.
Läs hela din tråd igen, du har fått massor av fin hjälp på vägen.
Tänk på att ha tålamod, ge det tid, polletten kommer trilla ner men ibland tar det lite längre tid.
Barnet behöver inte sova varje minut på ett sovpass men ska ges möjligheten att göra det.
Du kan inte sova åt barnet, bara ge förutsättningarna för en god sömn och det är en väldigt fin gåva.
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
-
Erahsmamma
Hej!
Nej jag vet måste sluta ändra schemat, vill bara att det ska vara ett bra schema!!!
Grejen är att jag funderar på en 20-7.30 natt ist för 20-8 för att hon 99% av nätterna alltid vaknar halv 8, elr 20 över 7...
Nej jag vet måste sluta ändra schemat, vill bara att det ska vara ett bra schema!!!
Grejen är att jag funderar på en 20-7.30 natt ist för 20-8 för att hon 99% av nätterna alltid vaknar halv 8, elr 20 över 7...
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
kurstart 2012-02-18
-
Norahsmamma
- Rådgivare/advisor
Hej!
Jag håller helt med föregående talare.
Allting står inte och faller på ett perfekt schema. Det man kan göra är att klura ut ett schema som passar hela familjen och sedan kan man inte göra så himla mycket mer åt det, annat än att ge förutsättningarna.
Bara för att man ändrar hit eller dit så betyder inte det att allting automatiskt faller på plats, utan det är konsekvens som gör att det faller på plats.
Jag tänker att om man har flera barn så kan man ju inte ha en massa olika tider till alla barnen bara för att det ena schemat passar bättre för den ena men inte för den andra. Det blir ju liksom helrörigt om ett barn ska vakna 6.30, medan det andra ska vakna 7.30. Eller om den ena ska äta lunch kl 10.30 och den andra 12.30. Hänger du med?
Man bestämmer sig bara och sedan får det vara så MINST 3+7 dagar. Märker man sedan att det är HELKNASIGT (vilket det inte verkar vara i ert fall), så kan man utvärdera och ev ändra.
//Norahsmamma
Jag håller helt med föregående talare.
Allting står inte och faller på ett perfekt schema. Det man kan göra är att klura ut ett schema som passar hela familjen och sedan kan man inte göra så himla mycket mer åt det, annat än att ge förutsättningarna.
Bara för att man ändrar hit eller dit så betyder inte det att allting automatiskt faller på plats, utan det är konsekvens som gör att det faller på plats.
Jag tänker att om man har flera barn så kan man ju inte ha en massa olika tider till alla barnen bara för att det ena schemat passar bättre för den ena men inte för den andra. Det blir ju liksom helrörigt om ett barn ska vakna 6.30, medan det andra ska vakna 7.30. Eller om den ena ska äta lunch kl 10.30 och den andra 12.30. Hänger du med?
Man bestämmer sig bara och sedan får det vara så MINST 3+7 dagar. Märker man sedan att det är HELKNASIGT (vilket det inte verkar vara i ert fall), så kan man utvärdera och ev ändra.
//Norahsmamma
Norah
, född 110123, kurad juli 2011
Almin
, född 160521, SM från start
Almin
-
Erahsmamma
jo ni har rätt.
Men Erah verkar inte vilja sova en 8-8 natt, även när vi ställde om klockan för sommartid så natten blev "7-7" (om det hade varit problemet) fungerade ju inte heller.
Visst har hon några enstaka gånger sovit till 8, ca 1 gång i veckan men då har hon nästan alltid vaknat innan och då somnat om till 8.
Tycker det känns jobbigt att få till detta någorlunda.
Vilket schema ska jag köra på?? :/(
Men Erah verkar inte vilja sova en 8-8 natt, även när vi ställde om klockan för sommartid så natten blev "7-7" (om det hade varit problemet) fungerade ju inte heller.
Visst har hon några enstaka gånger sovit till 8, ca 1 gång i veckan men då har hon nästan alltid vaknat innan och då somnat om till 8.
Tycker det känns jobbigt att få till detta någorlunda.
Vilket schema ska jag köra på?? :/(
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
kurstart 2012-02-18
Hejsan,
Jag tycker Norasmamma beskrev mycket bra, så jag tar mig friheten att citera:
Barn är ofta i olika perioder där mycket hjärnutveckling sker, under dessa perioder sover många dåligt, vaknar tidigt och mycket under nätterna. I övrigt kan nya tänder och förkylningar göra att sömnen rubbas. Det är vanskligt att vara framme för tidigt och ändra i schemat då uppvak i ottan faktiskt oftast beror på något av det jag precis beskrev. Det är mycket ovanligare att ett barn faktiskt inte accepterar ett schema, så till vida du inte har lagt på alldeles för lite eller för mycket sömn vill säga.
/Nat
Jag tycker Norasmamma beskrev mycket bra, så jag tar mig friheten att citera:
I övrigt tänker jag att om liten ligger vaken vissa mornar i 20-30 minuter och filurar, vad gör väl det? ingenting, en skön mjukstart på dagen helt enkelt.Allting står inte och faller på ett perfekt schema. Det man kan göra är att klura ut ett schema som passar hela familjen och sedan kan man inte göra så himla mycket mer åt det, annat än att ge förutsättningarna.
Barn är ofta i olika perioder där mycket hjärnutveckling sker, under dessa perioder sover många dåligt, vaknar tidigt och mycket under nätterna. I övrigt kan nya tänder och förkylningar göra att sömnen rubbas. Det är vanskligt att vara framme för tidigt och ändra i schemat då uppvak i ottan faktiskt oftast beror på något av det jag precis beskrev. Det är mycket ovanligare att ett barn faktiskt inte accepterar ett schema, så till vida du inte har lagt på alldeles för lite eller för mycket sömn vill säga.
/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
-
Erahsmamma
Hej!
Tack så hemskt mkt för sitt svar!:)
Jo, är mycket möjligt att det var just tänder som strulade.. Jag var dum som höll på och ändrade, har gått tillbaka till det gamla schemat igen. Dock har erah börjat bli svår att söva in.. Vet ute om det kanske var så bra att jag för ert tag sen tog bort att somna stillastående i vagn, började ju promenera igen på vagnpromenaden. Men fungerade ju bra ett tag efter det ändå.. :/ hm.
Blev lite fast i solfjädern" några dagar men kom ur det, grejen är att hon rör sig så himla mkt nu, och ibland blir det såklart värre om man går in till henne och rättar till, blir alldeles till sig..,och jätte ledsen när man går.
Men ibland blir det bättre om man går in och lägger på täcket igen.
Men försöker gå efter att, OM hon gnäller i början efter jag lagt henne så kan jag gå in 1 gång för att rätta till och på med täcke igen,
Men ska absolut inte springa ut och in, och fortsätter hon gnälla och stegra något
Väldigt får jag gå in och solfjädra. ( vill ju dock inte fastna i något träsk)
Ni som är riktiga "veteraner" inom detta med sova hela natten,
Hur ofta får ni svackor, fnurror och hur ofta får
Ni verktyga?
Det blir ju på ett sätt lite fel, med att kuren lovordar lite att "ditt barn kommer sova toppen, överallt, när det är sagt etc", detta kan junomöjligt gå då barn är barn, människor inga små robotar.
Dock är jg ändå superglad att jag har ngt att alltid falla tillbaka på, står inte helt svarslös när det fnurrar, det är jag mkt tacksam över.
Tack så hemskt mkt för sitt svar!:)
Jo, är mycket möjligt att det var just tänder som strulade.. Jag var dum som höll på och ändrade, har gått tillbaka till det gamla schemat igen. Dock har erah börjat bli svår att söva in.. Vet ute om det kanske var så bra att jag för ert tag sen tog bort att somna stillastående i vagn, började ju promenera igen på vagnpromenaden. Men fungerade ju bra ett tag efter det ändå.. :/ hm.
Blev lite fast i solfjädern" några dagar men kom ur det, grejen är att hon rör sig så himla mkt nu, och ibland blir det såklart värre om man går in till henne och rättar till, blir alldeles till sig..,och jätte ledsen när man går.
Men ibland blir det bättre om man går in och lägger på täcket igen.
Men försöker gå efter att, OM hon gnäller i början efter jag lagt henne så kan jag gå in 1 gång för att rätta till och på med täcke igen,
Men ska absolut inte springa ut och in, och fortsätter hon gnälla och stegra något
Väldigt får jag gå in och solfjädra. ( vill ju dock inte fastna i något träsk)
Ni som är riktiga "veteraner" inom detta med sova hela natten,
Hur ofta får ni svackor, fnurror och hur ofta får
Ni verktyga?
Det blir ju på ett sätt lite fel, med att kuren lovordar lite att "ditt barn kommer sova toppen, överallt, när det är sagt etc", detta kan junomöjligt gå då barn är barn, människor inga små robotar.
Dock är jg ändå superglad att jag har ngt att alltid falla tillbaka på, står inte helt svarslös när det fnurrar, det är jag mkt tacksam över.
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
kurstart 2012-02-18
-
Norahsmamma
- Rådgivare/advisor
Hej igen!
Håll fast vid det schemat nu tycker jag :thumbsup:
Det här jag skrev om konsekvens gäller inte bara schemat. Det gäller det mesta när det kommer till barn. Först fick hon vänja sig att somna i stillastående vagn, sedan fick hon vänja sig att somna i rullande vagn och då är det ju inte så himla konstigt att hon får svårare att somna utan rullande vagn. Hon vet ju inte alls vad som gäller. Så....konsekvens är ledordet här
.
Samma sak med läggningen i sängen. Som du skriver själv så ska du ju inte springa ut och in. Du ska inte gå in alls efter läggning utan du ska använda dig av ramsan UTANFÖR stängd dörr om lillan blir LEDSEN. Eventuellt bök och stök i sängen får hon ju hålla på med, det är det som kallas privatliv. Känner du att du behöver gå in och lägga på täcke så gör du det när hon somnat och sovit i 10 min. Min tjej har alltid varit en sängbökare och kan somna i alla möjliga ställningar, men hon har sovit gott ändå
.
Det här med fnurror tror jag är väldigt olika från barn till barn. Vissa barn fnurrar oftare än andra. Oavsett vilken typ man har så ska man fortsätta vara konsekvent och inte börja felsöka en massa eller dutta hit eller dit.
Vi har nyss haft en liten fnurra här där min tjej tyckte att det var otroligt kul att kasta ut snutten från sängen, men mindre kul när mamma inte kom och plockade upp den igen. Jag var konsekvent och stannade utanför dörren och jobbade med husljud och efter två kvällar så insåg hon att det var lika bra att behålla den älskade snutten i sängen istället.
Man måste som förälder lita till barnets förmåga, att det faktiskt KAN somna själv nu. Så det här med att solfjädra och sådant håller man på ett absolut minimum. Det ska verkligen vara riktig KRIS. Sedan vi avslutade kuren har jag solfjädrat min tjej tre gånger, varav två gånger var under 8-månadersångesten.
. Ju mer konsekvent man är som förälder desto tryggare blir barnen och desto bättre sover de. Och eventuella fnurror går över ganska fort.
Man måste dock komma ihåg att barnen inte kommer vara kurbarn i all evighet
.
Så, nu har jag konsekvens-tjatat färdigt för ikväll
.
//Norahsmamma
Håll fast vid det schemat nu tycker jag :thumbsup:
Det här jag skrev om konsekvens gäller inte bara schemat. Det gäller det mesta när det kommer till barn. Först fick hon vänja sig att somna i stillastående vagn, sedan fick hon vänja sig att somna i rullande vagn och då är det ju inte så himla konstigt att hon får svårare att somna utan rullande vagn. Hon vet ju inte alls vad som gäller. Så....konsekvens är ledordet här
Samma sak med läggningen i sängen. Som du skriver själv så ska du ju inte springa ut och in. Du ska inte gå in alls efter läggning utan du ska använda dig av ramsan UTANFÖR stängd dörr om lillan blir LEDSEN. Eventuellt bök och stök i sängen får hon ju hålla på med, det är det som kallas privatliv. Känner du att du behöver gå in och lägga på täcke så gör du det när hon somnat och sovit i 10 min. Min tjej har alltid varit en sängbökare och kan somna i alla möjliga ställningar, men hon har sovit gott ändå
Det här med fnurror tror jag är väldigt olika från barn till barn. Vissa barn fnurrar oftare än andra. Oavsett vilken typ man har så ska man fortsätta vara konsekvent och inte börja felsöka en massa eller dutta hit eller dit.
Vi har nyss haft en liten fnurra här där min tjej tyckte att det var otroligt kul att kasta ut snutten från sängen, men mindre kul när mamma inte kom och plockade upp den igen. Jag var konsekvent och stannade utanför dörren och jobbade med husljud och efter två kvällar så insåg hon att det var lika bra att behålla den älskade snutten i sängen istället.
Man måste som förälder lita till barnets förmåga, att det faktiskt KAN somna själv nu. Så det här med att solfjädra och sådant håller man på ett absolut minimum. Det ska verkligen vara riktig KRIS. Sedan vi avslutade kuren har jag solfjädrat min tjej tre gånger, varav två gånger var under 8-månadersångesten.
Nej, barn är definitivt inga robotar. Ska man någon gång sova borta eller liknande så kommer ju barnet antagligen att ställa fler frågor, men de ska ju alltid ha samma svar, eller hurErahsmamma skrev:Det blir ju på ett sätt lite fel, med att kuren lovordar lite att "ditt barn kommer sova toppen, överallt, när det är sagt etc", detta kan junomöjligt gå då barn är barn, människor inga små robotar
Ja, precis! Det är ju det som är så himla bra!Erahsmamma skrev:Dock är jg ändå superglad att jag har ngt att alltid falla tillbaka på, står inte helt svarslös när det fnurrar, det är jag mkt tacksam över
Så, nu har jag konsekvens-tjatat färdigt för ikväll
//Norahsmamma
Norah
, född 110123, kurad juli 2011
Almin
, född 160521, SM från start
Almin
Och självklart påverkas kurade barn också av sjukdomar, tänder, tidsomställningar och faser. Konstigt vore väl annat? skillnaden är såklart att barnen inte påverkas fullt lika mycket, och att man snabbt som tusan hittar tillbaka till den sköna sömnen när febertoppen lagt sig. Man har dessutom finfina verktyg att ta sig igenom svårare perioder och kan som förälder känna sig trygg med den vetskapen. Att tro att ett magsjukt barn skall sova 12 timmar natt utan uppvak på grund av att barnet är kurat, det är bara dumt.
Vi använder verktygen väldigt väldigt sällan. Någon ramsa i julas, och ibland när vi sover en natt borta och något stör lillen som exempelvis att han delar rum med andra barn som kanske inte är kurade och vaknar och ropar på mamma...
Vi använder verktygen väldigt väldigt sällan. Någon ramsa i julas, och ibland när vi sover en natt borta och något stör lillen som exempelvis att han delar rum med andra barn som kanske inte är kurade och vaknar och ropar på mamma...
-
Erahsmamma
-
Erahsmamma
Men, ska jag återgå till stillastående vagn på kortluren på 20 min? :/, minns ju dock varför jag tog bort det, för hon inte ville somna, och var så jäkla arg, då fick jag rådet här att promenera, och blev det sömn så blev det. Nu somnar hon ju alltid på vagn promenad, dock kan det ta sin stund.
Eftersom hon är ganska stor nu och annars sover på mage (oftast iaf) så tror jag hon var så arg där ett tag när hon skulle sova i stillastående vagn, För att hon inte hade någon rörelsefrihet, och hade svårt att komma tillro,
Det skulle jag nog också ha..:S om någon ville att jag skulle sova prompt där jag knappt
Kunde röra mig.., när jag går blir det ju lite sövande,( men farligt att hon sövs till detta) i sängen får hon ju somna själv... Är dock noga med att klargöra när det är dags att sova i vagnen, då fäller jg ner till liggläge, hänger för ett tunt lakan, och säger sovsågoott.
Vad tycker ni......?
Eftersom hon är ganska stor nu och annars sover på mage (oftast iaf) så tror jag hon var så arg där ett tag när hon skulle sova i stillastående vagn, För att hon inte hade någon rörelsefrihet, och hade svårt att komma tillro,
Det skulle jag nog också ha..:S om någon ville att jag skulle sova prompt där jag knappt
Kunde röra mig.., när jag går blir det ju lite sövande,( men farligt att hon sövs till detta) i sängen får hon ju somna själv... Är dock noga med att klargöra när det är dags att sova i vagnen, då fäller jg ner till liggläge, hänger för ett tunt lakan, och säger sovsågoott.
Vad tycker ni......?
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
kurstart 2012-02-18
Bort med vagn låt liten som nu inte är så liten längre sova skönt på mage i spjälsäng.
I vagnen kan hon ju vara när hon är vaken...
I vagnen kan hon ju vara när hon är vaken...
min erfarenhet är oxå att det sovs bättre där!
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
Erahsmamma
Hej igen!,
Jo som sagt, jag gick tillbaka till Det gamla schemat, och styrde åt rätt håll, ( lillan blev van ett tag att vi solfjädrade till söms) och ja, hon hade en fnurra där, men i dags läget så somnar hon nästan alltid direkt, går in och lägger på täcket 10 min efter hon somnat, ( eftersom hon alltid sparkar av sig)
Så nu har det rullat på ganska bra.
Vagnpromenaden har också löst sig på något vis,
Nu somnar hon alltid, ibland tar det lite längre tid, men det går ändå.
Dock,
Så har vi fortfarande problem med att hon vaknar tidigt, trodde ju detta skulle försvinna när jag förut bytte schema till 1,5 timme på eftermiddagen) nu har hon enligt gamla schemat 2 timmar igen) men iaf när jag bara hade 1,5 timme vaknade hon ändå vid 7.20- 7.30, och det har hon nästan alltid gjort.. Så måste ju vara så tt
Hon är ingen 12 timmar nattbarn, uran 11-
11,5 passar henne bättre?.
Men sen märker jag att hon är trött ibland på dagen, hon gnuggar sig i ögonen vid frukost i bland, och ofta framåt 18 på kvällen..
Men känns ändå som jg har ett schema i dagsläget som är så bra man kan göra det just nu.. Om hon sov till 8 på morgonen så skulle ju dagslurarna vara för långa för henne, men nu gör hon ju inte det, och vet att hon inte gör det även när jag kortar ner dom,
( utan blir bara grymt trött, och vaknar ändå vid 7.30)
Jo som sagt, jag gick tillbaka till Det gamla schemat, och styrde åt rätt håll, ( lillan blev van ett tag att vi solfjädrade till söms) och ja, hon hade en fnurra där, men i dags läget så somnar hon nästan alltid direkt, går in och lägger på täcket 10 min efter hon somnat, ( eftersom hon alltid sparkar av sig)
Så nu har det rullat på ganska bra.
Vagnpromenaden har också löst sig på något vis,
Nu somnar hon alltid, ibland tar det lite längre tid, men det går ändå.
Dock,
Så har vi fortfarande problem med att hon vaknar tidigt, trodde ju detta skulle försvinna när jag förut bytte schema till 1,5 timme på eftermiddagen) nu har hon enligt gamla schemat 2 timmar igen) men iaf när jag bara hade 1,5 timme vaknade hon ändå vid 7.20- 7.30, och det har hon nästan alltid gjort.. Så måste ju vara så tt
Hon är ingen 12 timmar nattbarn, uran 11-
11,5 passar henne bättre?.
Men sen märker jag att hon är trött ibland på dagen, hon gnuggar sig i ögonen vid frukost i bland, och ofta framåt 18 på kvällen..
Men känns ändå som jg har ett schema i dagsläget som är så bra man kan göra det just nu.. Om hon sov till 8 på morgonen så skulle ju dagslurarna vara för långa för henne, men nu gör hon ju inte det, och vet att hon inte gör det även när jag kortar ner dom,
( utan blir bara grymt trött, och vaknar ändå vid 7.30)
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
kurstart 2012-02-18
Mörkläggningen är SUPERVIKTIG nu särskilt när det blir just så tidigt på morgonen. Det ska vara kolmörkt och inga solstrålar ska kunna leta sig in bakom gardinen där vid 5-6 tiden på morgonen. Vaknar liten till då börjar hjärnan producera vakenhormon. Vaknar liten däremot till i ett mörkt rum signalerar hjärnan, det är natt fortsätt sov! 8)
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
Erahsmamma
Hej igen!, nu har allt rullat på,
Så här har våra dagar sett ut:
Erah vaknar 7.15-7.30
740-7.45 erah tuttar i sängen till ca 8.
8.45 frukost
9.45 promenad med vagn, kikar först på naturen, sen brukar jag märka när hon är färdig, och vill sova, sov så gott,
Fäller ner till liggläge, och ett tunt lakan för vagnen.
Somnar ca 9.50-10.05 till 10.15-10.25
11.30 lunch
12.40 bm
13.00-14.00 sova 2 timmar
16.00 middag
18.30 gröt
19.40 bm
20.00 sova
Hon är nu 10 månader gammal, har ju försökt få henne att sova till 8,
Men förgäves,
Mörklagt och mörklagt, men schemat har verkligen flutit på bra!,
Förutom att en annan varit lite tröttare,
Men nu i 2 dagar har hon vaknat upp som vanligt vid 7.20 ca MEN
Somnat om till 8, och (jag) vaknar av att klockan ringer!, men i och med att hon sovit till 8, så fungerar ju inte resten av schemat.. Igår somnade hon aldrig under fmluren på 20 min, och och idag tog det ju tid, men hon somnade, och sov 10.23-10.43.. Och var självklart gnällig nu vid läggning vid 13.
Hur ska jag göra?,
Ska jag ställa klockan på halv 8 kvart i 8, istället? För vi hade det ju bra med schemat,
Annars måste vi börja korta ner den långa luren igen och då kommer hon bli så trött ju:/
Hur många timmar är det en bebis på 10 månader behöver ca?
Så här har våra dagar sett ut:
Erah vaknar 7.15-7.30
740-7.45 erah tuttar i sängen till ca 8.
8.45 frukost
9.45 promenad med vagn, kikar först på naturen, sen brukar jag märka när hon är färdig, och vill sova, sov så gott,
Fäller ner till liggläge, och ett tunt lakan för vagnen.
Somnar ca 9.50-10.05 till 10.15-10.25
11.30 lunch
12.40 bm
13.00-14.00 sova 2 timmar
16.00 middag
18.30 gröt
19.40 bm
20.00 sova
Hon är nu 10 månader gammal, har ju försökt få henne att sova till 8,
Men förgäves,
Mörklagt och mörklagt, men schemat har verkligen flutit på bra!,
Förutom att en annan varit lite tröttare,
Men nu i 2 dagar har hon vaknat upp som vanligt vid 7.20 ca MEN
Somnat om till 8, och (jag) vaknar av att klockan ringer!, men i och med att hon sovit till 8, så fungerar ju inte resten av schemat.. Igår somnade hon aldrig under fmluren på 20 min, och och idag tog det ju tid, men hon somnade, och sov 10.23-10.43.. Och var självklart gnällig nu vid läggning vid 13.
Hur ska jag göra?,
Ska jag ställa klockan på halv 8 kvart i 8, istället? För vi hade det ju bra med schemat,
Annars måste vi börja korta ner den långa luren igen och då kommer hon bli så trött ju:/
Hur många timmar är det en bebis på 10 månader behöver ca?
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
kurstart 2012-02-18