Kämpar för att få en säker sovare

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Tetz

Re: Kämpar för att få en säker sovare

Inlägg av Tetz »

Hej! Jag tycker det är toppen att ni ska kämpa (ännu mer) med att ge sonen lugna sammanhängande nätter! =D>

Jag har bett mina kollegor här på forumet om hjälp för att flytta din tråd :D (Har dessvärre ingen aning om hur man gör :oops: )

:arrow: När det gäller schemat så tror jag att det är en bra idé att minska morgonsovet till 20 minuter. Då kommer lunchluren respektive em-luren en halvtimme tidigare, och sista vakenpasset får bli längre.

:arrow: Mattiderna tycker jag ser bra ut :D Möjligtvis kan nattslurken komma lite tidigare, beroende på hur snabbt han äter den. Min åttamånaders sveper 2 dl välling på fem minuter, så den flaskan serverar vi tio minuter innan läggning.

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
klockan

Inlägg av klockan »

Hej anso och välkommen hit till kurforum 4-12 mån :D

Härligt att ni ska köra nu :D . Jag tycker spontant att schemat ser bra ut. Jag hade nog valt att ge en 8 mån gröt direkt på morgonen (dvs inte vänta 1 tim), men det är jag det :roll: ...men det där är en smaksak, huvudsaken att han får ngt kraftigare i sig där på morgonen, en tim hit el dit kanske inte spelar ngn roll (?).

BRA att ni läser så noga, då får ni mkt gratis. Vi finns här, ös på med frågor bara om det behövs.

:thumbsup: :-D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
anso

Inlägg av anso »

Hej!

Här har det varit sjukdom hit och dit och nattkuren har blivit uppskjuten.
Han sover dock bättre på nätterna, endast ett par korta uppvaknande på natten.
Vi skall köra kuren i helgen för att få bort dem.

07 vakna, amning
07.30 gröt
9-9.45 sova
11.15 mat
12.30 -14 sova
14.15 mellis
16-16,20 sova
17.15 mat
18.30 nattslurk
19 sova

Fråga!

Han har svårt att somna på eftermiddagen och vissa dagar har vi hoppat över eftermiddagsluren och lagt in en 5-minutare vid behov. Skall vi bara ta bort eftermiddagsluren eller bör vi istället korta förmiddagsluren till 20 min och ha kvar eftermiddagsluren? Han sover väldigt gott på förmiddagen.

Kram
Storebror (febr 2010) kurstart 101008
Lillebror (aug 2011)
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej och skönt att liten är frisk nu,

Angående eftermiddagsluren så skulle jag ta den under prommenad. Somnar han så får han sova och gör han inte det så hoppar han över luren just den dagen. Kan vara bra att göra så under några veckor när det är dags att ta bort en lur. Sedan när han oftast hoppar över den (troligtvis ganska omgående) så skulle jag ta bort den.

Lycka till med kurningen!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
anso

Inlägg av anso »

Tack! Vad härligt det är med så snabba svar.

Tror ni att jag kan ha kvar 45 min på förmiddagen? Det blir 14h 15min om han hoppar eftermiddagen. Han har alltid sovit ganska mycket.

Lillkillen har varit frisk ett bra tag men det är hans föräldrar som varit sjuka ;-). Vi behöver ju också vara pigga inför kuren ;-).
Lillebror (aug 2011)
klockan

Inlägg av klockan »

Räknar jag rätt så är er lille typ 8 -9 mån nu? Vi har haft 12+45+1.5 ända upp till 10 mån utan problem här.Då var det iofs en fm-trött herre som oxå var ngt av en "tröttis" på det stora hela, så går går väl :wink: . Annars är det ju bara att korta ner till 20 min om det sen visar sig att det börjar strula för mkt med långa luren.

:D
anso

Inlägg av anso »

Tack! Här laddas det inför imorgon. Mannen och äldsta killen åker iväg imorgon och lämnar mig och lillkillen första natten.
Lillebror (aug 2011)
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej! :D
Vill bara säga lycka till inför inatt! Och skickar med lite pepp =D>
Ser fram emot rapport sedan :wink:

//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
anso

Inlägg av anso »

Hej!
Vi kurade i påsk och har haft flera hela nätter. MAGISKT!

Har ett par frågor. Vissa nätter vaknar han vid 06.00 och ligger först och pratar, ibland somnar han om, ibland blir han ledsen. När han ledsen lugnar han sig inte med ramsa. Har buffat/solfjädrat ett par gånger, då lugnar han sig men blir ledsen så fort jag går. Vi har testat att ramsa direkt när han vaknar men då blir han ledsen och somnar absolut inte om. Har ni några råd?

Eftermiddagen är lite strulig. Han blir ofta gnällig runt 16.00. Han somnar inte utan vagning och det tar ofta ca 10 min (vid de andra lurarna vagnar vi i ca 2 min). Enbart 5-min sömn verkar vara för lite. Han blir på mycket bättre humör om han får sova 20 min men då är vi uppe i 14.5 h sömn per dygn för en 9 månaders. Har ni några råd? Har funderat på att dra ner förmiddagen till 20 min men han sover väldigt gott då.

07 vakna, amning
07.30 gröt
9-9.45 sova
11.15 mat
12.30 -14 sova
14.15 mellis
16-16,20 sova
17.15 mat
18.30 nattslurk
19 sova
Lillebror (aug 2011)
klockan

Inlägg av klockan »

Hej,

underbart att höra att det går så bra för er :D . Ni har förmodligen arbetat på bra - och det räntar igen :) =D> . Men det uppstår ju, trots det, fnurror lite då och då som man måste tackla. Tidiga morgnar kommer man enklast förbi gnm att göra så lite som möjligt, det är iaf min erfarenhet :wink: .

Pangramsa följt av husljud har funkat bäst för oss när det har vaknats upp för tidigt på morgonen i den åldern. Har vi börjat ramsa flera omgångar etc så har det oftast lett till att barnen har vaknat ordentligt och börjat snurra igång, inte sällan med följd att de sedan blivit ledsna eftersom de inte fattat varför de inte fått komma upp.

Jag har fått jobba ngr morgnar i följd med detta, ganska så ordentligt oxå.Man ska inte va rädd för att ta I ang husljuden, diska, kör micron, t om dammsuga om det behövs. Syftet är att meddela att "vi finns här", men husljuden "stör" mindre än ramsan. Är du med på hur jag menar? Många går över till att anv sig av husljud ist för ramsan successivt, i takt med att barnet blir mer och mer säker sovare, det där får man ju avgöra själv hur man vill göra såklart :) .

Om tidiga morgnar och olika strategier kan du läsa här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621

Även mörkläggningen är viktig att tänka på, spec nu när det blir ljus riktigt tidigt.

Schemat som ni har, är är ganska identiskt det vi hade vid 9 mån. Vi körde oxå med en 20-minlur på em eftersom barnen behövde en power nap för att klara av att vara vakna ända till kl 19. Man får försöka anpassa schemat efter barnets personlighet bara, en halvtimme/20 min plus/minus kan det bli ibland beroende på om man har en tröttis el en piggis.Och funkar det, dvs barnet sover och visar att han/hon behöver det, så är det ju inga problems. Vi tog bort em-luren först när de var 10 mån, i senaste laget för en del andra men här var det behövligt.

:D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"