Min lilla tös har hunnit redan bli 8,5 mån (eg. 6,5 eftersom hon föddes för tidigt) och är överlag en otroligt nöjd liten person. Hon kurades i januari och har sedan dess sovit gott och ätit som en liten häst.
Under den senaste månaden har hon konsekvent börjat rata flaskan i samband med maten. BVC tröstade mig och sade att hon ändå får i sig tillräckligt med mjölk och att det är naturligt att hon minskar på mjölken eftersom hon äter så duktigt med pureer..
Nu har matstunderna dock blivit otroligt jobbiga. Har jobbat som f-n för att få bort eventuell överkoncentration men det är svårt att hitta en balans mellan att truga milt och inte orsaka total ångest då hon ser skeden eller flaskan närma sig..
Dessutom har kvällarna blivit mardrömslika då hon totalvägrar vällingen som hon hittills älskat...
Hon har följande schema
08 Godmorgon 1 dl gröt 100 ml ersättning
09:45-10:30 sova
11:30 lunch 1 liten burk köttpure, 1 liten burk frukt ca 50 ml ersättning
12-13:30 sova
14:30 1 burk fruktpure 100 ml ersättning
16:15-17:00 sova
17:30 1 burk köttpure, 1 burk frukt 50ml ersättning
19:30 200 ml välling
Hon börjar storgråta så fort jag sätter henne i matstolen och gråter sig igenom måltiden och äter mellan hulkningarna. På kvällen har vi konsert här hemma då hon gastar, verkar som om hon var hungrig men så fort vällingen serveras skriker hon ännu mer.
Vad sjutton är det frågan om?? Hon har börjat bli ledsen så fort jag lämnar rummet. Är det åttamånadersångest och den annars så bekanta matsituationen är plötsligt ny och skrämmande? Eller kan smaklökarna förändras så plötsligt att hon inte mer gillar tex sin välling mer??
jag vet att ni knappast har svar på min fråga men goda gissningar tas emot med tacksamhet