Använder mig som napp???

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
lopita
Kontakt:

Re: Använder mig som napp???

Inlägg av lopita »

Men kan jag inte börja med smakis i morgon vid lunch och sen se till att truga i ännu mer Nan så hon inte behöver äta på natten! Känns så fel att avbryta detta nu när vi verkligen bestämt oss. Har det stor betydelse om vi börjar så i morgon och fortsätter med våra nätter utan mat?
Har en son som är född 19/11-2007
Och en dotter 15/12-2011
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Jag tycker inte att det är fel att avbryta! Det är inte snällt mot liten att köra fulla nätter innan maten är på plats. Inför den så ni ser att lilla magen hänger med först. Vi rekommenderar aldrig någon att kura innan man infört riktig mat. Sen tar det ett par dagar innan ökad matmängd märks på sömnen. :wink: Sen tar ni nätterna. Då kommer det dessutom att gå mycket bättre. :D Ni har fortfarande målet i sikte MEN ge er själva optimala chanser att lyckas så vänta in maten först. Sen kör ni så det ryker \:D/

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
lopita
Kontakt:

Inlägg av lopita »

Okej då kör vi på det :lol: Men kan väl ändå i natt försöka satsa på ett mål dvs tänkte i vargtimmen då vid 4 att bara amma, vaknar hon andra tider i natt så vagnar jag??? vad tycks om det?

Vad började ni med för smakis? är gröt bättre än rotfrukterna eller spelar det mindre roll?

Tack för er tid att hjälpa =D>
Och en dotter 15/12-2011
videunge

Inlägg av videunge »

låter som en kanonplan! =D> :D Jättebra att bestämma att det är ETT nattmål som gäller. Det bör absolut räcka.

Här finns en liten sammanfattning med tips inför smakisar. gröt är gott, rotfrukter likaså :wink: Fast hellre palsternacka eller morot än potatis är min erfarenhet. Ensam potatis smakar för lite och behöver piffas upp med något annat. Majs brukar vara gott med. Våga testa. Ha kul. ( bli kladdiga... :roll: :lol: ) sov gott... :sleep:

Lycka till :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

lopita skrev:Okej då kör vi på det :lol: Men kan väl ändå i natt försöka satsa på ett mål dvs tänkte i vargtimmen då vid 4 att bara amma, vaknar hon andra tider i natt så vagnar jag??? vad tycks om det?
:thumbsup:
lopita skrev:Vad började ni med för smakis? är gröt bättre än rotfrukterna eller spelar det mindre roll?
En smaksak! (Bokstavligen :mrgreen: ) Vi körde med potatis/palsternacka, en klassiker!

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
videunge

Inlägg av videunge »

Att det kommer flera svar samtidigt är väl bara ett tecken på att MAT på det här forumet är vår hjärtesak... :lol: :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
lopita
Kontakt:

Inlägg av lopita »

Ni är underbara! Och jag är sååå tacksam att ni finns :lol: Uppdaterar er om ngn vecka om hur det gått \:D/ I morgon blir det smakis premiär och massa trugande med mat fikor i massor ska hon få :wink: Många kramar så länge
Och en dotter 15/12-2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Härligt med mat :D :thumbsup: Glöm inte smörklicken/lite olja i moset. :wink: MÄTTA villl vi att bebisarna ska vara. :mrgreen:

lopita
Kontakt:

Inlägg av lopita »

Hej igen! här kommer lite uppdatering:

Nätterna funkar bra! Första natten vagning vid 01.00 och igår vid 02.00 och behöver inte vagna särskilt länge.
Sen har jag ställt kl på 04 tar upp henne och ammar henne och sen somnar hon om i vagnen till vi har morgon 07.30 :lol:

Problemet nu bara är att hon inte ökar i vikt. :cry:
Var på Bvc i går och på en månad har hon bara gått upp 300g och detta är trots att jag verkligen trugar med mat vid varje mål. Hon har ju från födslen fått Nan efter varje amning för att jag verkligen vill att hon ska vara fullmatad och kunna sova med rätt förutsättningar :wink: Men nu har jag ju lagt till smakisarna sen i förgår och det verkar hon gilla hittills. varje gång hon ser skeden skiner hon upp, och idag fyllde jag faktiskt på tallriken efter hon tagit dom 2 första tsk.
Så hon åt 2 ggr :D sen fick hon Nan efter det i omgångar för hon tar inte allt på en gång, men till slut blev det totalt 100ml. Såklart ammade jag innan smakisen men hon har verkligen inte tålamod att äta ngn längre stund så vet inte hur mycket hon fick i sig :?
Hela vaken passet känns bara som ett ända stort matpass nu eftersom hon tar så lång tid på sig att äta. Gjorde tillochmed större hål i flaskan så det skulle gå lite fortare, och det gör det ju men hon vill verkligen äta i etapper. Så det är inte lång stund kvar på varje vakenpass tills det är dags att sova igen :? Hur ska jag göra?
Kan man ha olivolja eller ska jag ta rapsolja i moset? Hur mkt?
Kram sofie
Och en dotter 15/12-2011
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej Sofie!

Vad härligt att det går så bra på nätterna! :D Fint jobbat!! =D>

Jag hade inte dragit alltför stora växlar på det här med viktuppgången ännu.....min skrutta gick också upp "bara" cirka 300 g på en månad när hon var 4 mån, och personligen tror jag att det kanske berodde på att vi inte kommit upp i tillräckligt stora matportioner än. Nu vid 5 mån hade hon tagit igen allting! :D
Jobba bara vidare med maten (som verkar gå så fint för er! :D ) så ska du se att det blir bra! Och olja i mängder brukar jag hälla i! Jag varvar raps och oliv. Säkert 2-3 tsk i en vanlig portion (brukar inte mäta dock... :oops: ).

Jag tycker att du ska satsa på att mata så mycket det bara går under en timme, både mat, ersättning och amning. Sen stänger köket så att säga :wink: . Om magen får vila ordentligt mellan måltiderna brukar man bli hungrigare och äta mer (och snabbare?) nästa gång! :D

Här gjorde vi så att jag gav smakis FÖRST, sen amning/flaska, eftersom det är den vanliga maten som ska ta över så småningom.....

lopita
Kontakt:

Inlägg av lopita »

TACK FÖR DIN PEPPING OCH STÖD! detta forum är så skönt att ha att luta sig när det svajar eller man bara behöver lite bekräftelse! :mrgreen:

Ja har också tänkt på det att 1 timme sen är det färdigt, så hon hinner bli hungrig till nästa gång, annars är ju det också en grej att hon aldrig hinner känna hunger. Sen min Bvc är en jättebra tant :D förespråkar själv Anna´s metoder så hon var inte orolig egentligen eftersom hon vet att jag förespråkar mAT i mängder :wink: men hon ville ju inte att det skulle dala allt för mycket, och som mamma tänker man ju ändå när man går därifrån att jag MÅSTE ge henne mer MAT!!!!! Men nä detta känns bättre nu. mat inom timmen sen är det färdigt!!! :D Vill tillägga att hon skarvar inget på sina lurar längre och hon har ett stort leende när hon vaknar så hon är ju ingen olycklig prinsessa precis :lol: Men hinner inte alltid med henne i svängarna för nu funkar inte vagningen så bra utan bara solfjäder/buff!!!! Tänkte skriva hur vår dag ser ut och bara kolla vad ni tycker:

7.30 BM+ NAN
9.15 sova 45 min
11 ca smakis+ BM+NAN
12-14 sova 2
14 BM+NAN
16 sova 45
17.30 ca smakis+NAN
19 BM-slurk
19.30 GODNATT!!!
Och en dotter 15/12-2011
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

lopita skrev:Vill tillägga att hon skarvar inget på sina lurar längre och hon har ett stort leende när hon vaknar så hon är ju ingen olycklig prinsessa precis :lol:

Vad underbart! SÅ fint jobbat! \:D/ =D>
lopita skrev: 7.30 BM+ NAN
9.15 sova 45 min
11 ca smakis+ BM+NAN
12-14 sova 2
14 BM+NAN
16 sova 45
17.30 ca smakis+NAN
19 BM-slurk
19.30 GODNATT!!!
Ser kanon ut tycker jag! :D :thumbsup:
Så småningom när hon äter lite snabbare och får lite mer till frukost så skulle det kanske gå att pressa isär måltiderna ytterligare faktiskt, med mattider 07.30, 11.30, 15, 18 (nattslurk 19) så hinner hon bli ÄNNU hungrigare och står sig ÄNNU längre under natten! :P

lopita
Kontakt:

Inlägg av lopita »

Behöver lite feedback igen :lol:

Allt rullar på bra tycker jag och hon ÄLSKAR sina smakisar. gapar efter mer hela tiden, så det är ju positivt! Har verkligen varit skönt med tänkaet att inom 1 timme är det mat nu sen stänger vi butiken! :lol:

Jag känner att jag kan ju inte göra mer än det jag gör med maten så får vi hoppas att hon ökat lite i vikt tills nu i veckan när vi ska till bvc igen :?

MEN ett stort problem är att vid varje läggning skriker hon upp sig och verkligen GALLSKRIKER!! Vi lägger henne i vagnen går ut och avvaktar men med en del husljud utanför så hon vet att vårt liv fortsätter :wink: Men hon blir alltså skogstokig och ställer sig upp på sina ben på sidan så hon nästan vänder sig om. Hon har jättemycket hår så vi får har små vantar på henne för annars drar hon sig/fastnar med fingrarna i sitt hår! Vagnar men känns som att det inte riktigt tar. Stannar jag om hon efter väldigt lång tid blir tyst så är hon lite tyst sen ser det ut som hon rycker till i kroppen och sen tar det fart igen!!! Är detta frågor???? /tecken på att hon bara är arg? Ska vi fortsätta vagna? Trodde ett tag att hon kanske har ont i örat men hon har inga tecken på det och såfall borde hon ju vara ledsen annat än vid läggning? Kan tillägga att i övrigt är hon en jätteglad bebis och varje gång jag väcker henne har hon ett leende på läpparna så hon är liksom inte gnällig på dagarna!!!
Tyvärr så har hon jättejobbigt med tänder! Började redan för en månad sen då hon var 3 månader(hennes bror var lika tidig) Hon bubblar från munnen och gnager på knogarna , men tycker inte att hon borde skrika vid läggning för det? Även om vi tar promenad när det är dags för en lur så skriker hon upp sig innan hon kommer till ro! Och då rullar ju vagnen!!!!!
Precis som att hon hamnat i ett dåligt mönster? Vill ju göra det rätta och hjälpa henne???
Och en dotter 15/12-2011
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D
lopita skrev:Allt rullar på bra tycker jag och hon ÄLSKAR sina smakisar. gapar efter mer hela tiden, så det är ju positivt! Har verkligen varit skönt med tänkaet att inom 1 timme är det mat nu sen stänger vi butiken! :lol:
Härligt! =D>
lopita skrev:Jag känner att jag kan ju inte göra mer än det jag gör med maten så får vi hoppas att hon ökat lite i vikt tills nu i veckan när vi ska till bvc igen :?
Exakt, man kan bara ge de bästa förutsättningarna, du kan inte äta ÅT henne! 8) Bvc hetsar lite mer än nödvändigt med sina kurvor, tycker jag. Självklart är det bra att de håller koll, men det kan också skapa onödiga matvargar. :roll:
lopita skrev:MEN ett stort problem är att vid varje läggning skriker hon upp sig och verkligen GALLSKRIKER!! (...) Är detta frågor???? /tecken på att hon bara är arg? Ska vi fortsätta vagna? (...) Tyvärr så har hon jättejobbigt med tänder! (...) Precis som att hon hamnat i ett dåligt mönster? Vill ju göra det rätta och hjälpa henne???
När min lilla fått tänder har det blivit svårare för henne att komma till ro. Hon suger på tummen och kanske har det gjort ont då, jag vet inte. MEN! Det dyker upp fnurror hela tiden och då gäller det att inte tappa fotfästet och börja ändra beteenden och vanor. Fortsätt förmedla att allt är i sin ordning och precis som vanligt. Det är omöjligt att verktyga en arg bebis, kanske behöver hon bara svära av sig en stund? Hör du att hon är ledsen däremot, då griper du in och vagnar!

SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Jag glömde förut, hur har ni det med skrattet till gonattet? Med ett bubblande skratt i magen är det lättare att somna gott.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"