Pangramsa direkt vid "återfall" eller avvakt

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Lisen

Pangramsa direkt vid "återfall" eller avvakt

Inlägg av Lisen »

Hej alla,
jag har en fundering som jag behöver få klarhet i: om kurade barn (som "vet vad som gäller") ska ramsas eller inte när de vaknar på natten.

Jag har läst flera inlägg nu som rekommenderar att man avvaktar med ramsan och ger barnet en chans att klara sina uppvaknanden själv. Ramsar gör man först vid verklig kris. Men min uppfattning är att den STORA skillnaden mellan SHN och alla andra sovmetoder är att barnens frågor får svar! Detta tolkar jag som att barnet alltid ska få en (pang)ramsa när det ropar på natten eller under dagsluren (varje skrik är en fråga), oavsett om barnet "vet vad som gäller" eller inte. Om barnet sen hojtar vidare/reagerar/etc håller jag med om att man bör avvakta tills barnet verkligen behöver ett svar igen (=är ledset och inte argt), men att inte svara alls när barnet ropar första gången, utan låta barnet hantera det hela själv tycker jag är precis samma sak som 5-minutersmetoden. Så jag ramsar direkt, stadigt och tryggt, för att visa min dotter att jag finns i närheten och håller koll på vargarna utanför. Om hon inte somnar om utan ropar vidare lyssnar jag av noga och ramsar bara om det verkligen behövs, men oftast tystnar hon direkt. Bekräftelseramsar gör jag bara om hon varit svårövertygad om vad som gäller på natten, men det händer nästan aldrig nuförtiden.

Min dotter sover fantastiskt bra på nätterna, så jag känner i magen att detta sätt är rätt för oss, men vad säger ni andra?
Dotter f?dd i augusti 2004 och liten parvel i magen ber?knad till september 2006 - jippi!
Ingen kur, men anv?nder verktygen vid behov
AW-fan sedan 1990
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag håller med, absolut :D

Barnet ska ha svar direkt. Efter att ha sovit alltså, och om vi verkligen pratar FRÅGA och inte i-sömnen-gnöl.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lisen

Inlägg av Lisen »

Jepp, det var precis vad det gällde. Tack för snabbt och tydligt svar! Lisen
Dotter f?dd i augusti 2004 och liten parvel i magen ber?knad till september 2006 - jippi!
Ingen kur, men anv?nder verktygen vid behov
AW-fan sedan 1990
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "