Börja kura min 6,5 månaders son
-
TröttMammaTillV
Börja kura min 6,5 månaders son
Jag har nu tillsist bestämt mig för att kura min son. Som liten sov han bra nattetid (dock dåligt dagtid) men från tre månader när vi samsov gick det utför. Plötsligt vaknade han en gång i timmen och kunde inte somna om om han inte fick amma. Att vagga honom fungerade inte heller. Vi körde vid fyra-fem månaders ålder någon variant av fem minuters metoden för att få honom att sova på natten. I början var han ledsen, men den senaste månaden har han somnat glatt när jag lagt honom i sängen, oftast inom fem-tio minuter. Problemet är att han fortfarande vaknat en del nattetid. Bra nätter 1-2 gånger mellan klockan åtta-fem. Men dåliga nätter ca fem gånger. Han har sovit i vårt rum och jag har varit lättväckt. Jag har därför sovit på soffan eftersom pappa inte vaknat så lätt och då har uppvaknademna minskat om än inte försvunnit helt och vi har försökt dra ner nattmålen till en gång per natt (det var för ca en vecka sen vi började med smakportioner). Han är dock fortfarande mycket trött dagtid och gnuggar sig ofta i ögonen och kinkar. Dagtid är det i princip omöjligt att få honom att somna på egenhand och han kan gallskrika länge. Han brukar därför äta sig till sömns eller somna i vagnen. Ett problem är dock att han är extremt lättväckt och inte somnar om på egenhand. Han sover oftast max en timme åt gången dagtid. Jag har nu läst sova hela natten boken och funderar på att börja så snart som möjligt. Några råd på vägen?
Re: Börja kura min 6,5 månaders son
Hej och varmt välkommen hit!
Till att börja med kan jag säga att jag känner igen mig i det du skriver, och det tror (vet?) jag att det är många andra som gör oxå. Kul att ni hittat hit och att ni känner att SHN är det som ska föra er familj på rätt spår. Det är en fantastisk resa ni har framför er
.
Vårt tips nr 1 innan kuren är faktiskt att läsa,läsa,läsa i boken
. Förberedelse är A och O eftersom det gäller att inte drarra på manschetten när man väl sätter igång.
Även om forumet är fyllt av fina tipsa och folks egna erfarenheter så är boken guidelinen
. Den är allmängiltig och väldigt konkret och jag tycker att det står väldigt tydligt i den hur man bygger upp scheman och när/hur man anv verktygen. Så, läs den ännu ett varv - och hoppa inte över kapitlen om "Safarin" eftersom det tar upp själva grundtesen bakom kuren. Förstår man den så är det inte lika lätt att sen "tycka synd om" barnet (om du förstår vad jag menar
) utan istället finnas där som en trygg person som står fast och tar ledningen.
Kapitlena "Lugnet" "Säkerheten" och "Njutningen" beskriver själva processen som kuren är, dvs från en nivå till en annan
och den förtydligar oxå betydelsen av att arbeta ordentligt på en nivå för att man sen ska kunna glida över till den andra.
Bolla gärna funderingar med oss här! Vi finns även för er som planerar en kur, så om det är ngt du vill lyfta så ska du inte tveka
Här finns annars svaren på de vanligaste frågorna samlade:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621
Lycka till!

Till att börja med kan jag säga att jag känner igen mig i det du skriver, och det tror (vet?) jag att det är många andra som gör oxå. Kul att ni hittat hit och att ni känner att SHN är det som ska föra er familj på rätt spår. Det är en fantastisk resa ni har framför er
Vårt tips nr 1 innan kuren är faktiskt att läsa,läsa,läsa i boken
Även om forumet är fyllt av fina tipsa och folks egna erfarenheter så är boken guidelinen
Kapitlena "Lugnet" "Säkerheten" och "Njutningen" beskriver själva processen som kuren är, dvs från en nivå till en annan
Bolla gärna funderingar med oss här! Vi finns även för er som planerar en kur, så om det är ngt du vill lyfta så ska du inte tveka
Här finns annars svaren på de vanligaste frågorna samlade:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621
Lycka till!
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
-
TröttMammaTillV
Tack för snabbt svar. Jag ska ta och läsa igenom de nämnda kapitlen igen. Det om safariresan tyckte jag var mycket bra och tänkvärt.
Det jag funderar mest på innan vi börjar kuren är hur han ska kunna somna på dagen. Det har som sagt i princip aldrig hänt att han somnat på egenhand dagtid. Som jag förstod när jag läste boken, så om man t.ex. har bestämt sovtid mellan klockan 10-11 så ska man ta upp honom klockan 11 även om han inte sovit något. Det jag framförallt känner oro kring är hur jag då ska hantera hans övertrötthet. Min son brukar alltid gallskrika när han är övertrött, hålla andan tills han blir blå och t.ex. kasta sig bakåt, vilket gör att det är mycket svårt att försöka hitta på något annat än att helt enkelt söva honom som jag tidigare gjort. Det som jag annars gjort när han är övertrött är t.ex. att gå vagnpromenad eller i babybjörn, men då brukar han ju somna och då rubbas schemat. Hur ska jag tänka kring det?
Det andra jag har funderingar kring är att sova på mage. Min son har hatat magläget trots att jag ända sedan han var liten ofta lagt honom där och försökt busa och leka för att göra det roligare. Det var först vid tre månader som han accepterade att lyfta huvudet i magläge och sedan ville han enbart ligga korta stunder och när han lärde sig vända från mage-rygg vid fem månader vill han ytterst ogärna ligga någon längre stund innan han rullar över även om jag försöker göra det så kul som möjligt. Jag kan självklart prova att lägga honom på mage, men om han absolut inte vill och vänder sig hoppas jag att det ändå går att kura på rygg som det står i boken.
Det jag funderar mest på innan vi börjar kuren är hur han ska kunna somna på dagen. Det har som sagt i princip aldrig hänt att han somnat på egenhand dagtid. Som jag förstod när jag läste boken, så om man t.ex. har bestämt sovtid mellan klockan 10-11 så ska man ta upp honom klockan 11 även om han inte sovit något. Det jag framförallt känner oro kring är hur jag då ska hantera hans övertrötthet. Min son brukar alltid gallskrika när han är övertrött, hålla andan tills han blir blå och t.ex. kasta sig bakåt, vilket gör att det är mycket svårt att försöka hitta på något annat än att helt enkelt söva honom som jag tidigare gjort. Det som jag annars gjort när han är övertrött är t.ex. att gå vagnpromenad eller i babybjörn, men då brukar han ju somna och då rubbas schemat. Hur ska jag tänka kring det?
Det andra jag har funderingar kring är att sova på mage. Min son har hatat magläget trots att jag ända sedan han var liten ofta lagt honom där och försökt busa och leka för att göra det roligare. Det var först vid tre månader som han accepterade att lyfta huvudet i magläge och sedan ville han enbart ligga korta stunder och när han lärde sig vända från mage-rygg vid fem månader vill han ytterst ogärna ligga någon längre stund innan han rullar över även om jag försöker göra det så kul som möjligt. Jag kan självklart prova att lägga honom på mage, men om han absolut inte vill och vänder sig hoppas jag att det ändå går att kura på rygg som det står i boken.
Hej igen,
ja - läs och begrunda och reflektera
Ju säkrare man känner sig, desto mer tydlig blir man gentemot sitt barn
.
Det är såhär (och det här är svårt att tro på innan man kurat och sett vad det kan åstadkomma): att allt som gäller innan kuren det lämnar man bakom sig och reviderar i o m att man börjar. Både mentalt, men FAKTISKT är det så att enormt stora förändringar sker. Det ni kommer att göra är att ta ledningen för det första, och ni kommer att överge allt det här "prövandet" som ni sysslat med innan och STÅ fast vi det nya.
Fantastiskt känsla att kunna förmedla till sitt barn, att mamma och pappa VET vad dom sysslar med.
I o m att man arbetar målmedvetet med ett schema på dagrtid och styr upp på ett sätt man (nog) inte gjort tidigare så kommer barnets behov av både mat och sömn att få blomstra i en omfattning man (nog) inte skådat innan. Så var det för oss iaf och många andra här vittnar om det samma. Så oroa er inte utan GLÄDS åt att ni kommer att hitta fram till njutningen i livet ist
SHN är en process och ett helhetstänk.Inget funkar på en ggn och det går upp och ner. Har man Attityden av självklarhet och känner sig trygg med det man gör klarar man av att lugna ett ledset barn. Grejen är bara att man oftast fått lära sig att man ska gå in till barnet/lyfta upp det/vagga det/bära det osv...och inom SHN bemöter man/tryggar man barnet på andra sätt men som förmedlar exakt samma känsla
. Så se kuren som en omställning för er vuxna oxå, för det kommer den vara.
Kura på rygg kan man visst göra. Däremot så är jag övertygad om att man kan visa för barnet och övertyga om att det är ryggläge som gäller.
Men bestäm er INNAN ni börjar kura, att byta mitt i är ingen bra idé eftersom vi inte vill ge oklara och motstridiga budskap.

ja - läs och begrunda och reflektera
Det är såhär (och det här är svårt att tro på innan man kurat och sett vad det kan åstadkomma): att allt som gäller innan kuren det lämnar man bakom sig och reviderar i o m att man börjar. Både mentalt, men FAKTISKT är det så att enormt stora förändringar sker. Det ni kommer att göra är att ta ledningen för det första, och ni kommer att överge allt det här "prövandet" som ni sysslat med innan och STÅ fast vi det nya.
I o m att man arbetar målmedvetet med ett schema på dagrtid och styr upp på ett sätt man (nog) inte gjort tidigare så kommer barnets behov av både mat och sömn att få blomstra i en omfattning man (nog) inte skådat innan. Så var det för oss iaf och många andra här vittnar om det samma. Så oroa er inte utan GLÄDS åt att ni kommer att hitta fram till njutningen i livet ist
Kura på rygg kan man visst göra. Däremot så är jag övertygad om att man kan visa för barnet och övertyga om att det är ryggläge som gäller.
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
Hej och välkommen säger jag oxå!
Angående dagarna så beskrivs de oxå i lathunden i boken. Dag 1 är att betrakta som natt 1 osv. Ni har verktygen att ta till, bestäm er innan bara hur ni vill ha det under kuren, var ska liten sova? Inne i säng eller ute i vagn? Vet man på förhand om att man känner sig obekväm inför vad eventuella grannar ska tycka om en liten som beklagar sig i vagnen så är mitt tips att kura i säng inne, eller i vagn inne om man så vill. På så sätt slipper man den orosvargen i alla fall " Vad ska grannarna tro....
"
Jenny
Precis som Klockan säger så ser vi framåt nu!TröttmammatillV skrev:Det jag funderar mest på innan vi börjar kuren är hur han ska kunna somna på dagen. Det har som sagt i princip aldrig hänt att han somnat på egenhand dagtid.
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903