Tack snällaste Tin för ditt svar och bra råd!
Vi har haft datahaveri + sommargäster så mitt tack har tyvärr fått dröja...men hjälp behöver vi fortfarande
Vårt scenario är fortfarande som tidigare med några avvikelser.
Nytt sov-/matschema med stundande dagistider i åtanke och som i praktiken skiter sig här och var med tanke på fnurrorna. Men ändå:
7.00 God Morgon + välling
8.00 Frukost m gröt/macka ihop med mamma/pappa
10.00 Litet mellis (banan/digestive/knäcke i samband m utevistelse el dyl)
11.30 Lunch
12.30 Vila (1,5h)
14.00 Välling
14.30 Mellis
18.00 Middag
18.45 Välling
19.00 God natt
Vällingen är som synes kvar! Anledningen är att han oftast är ledsen när han vaknar efter att ha sovit, skriker direkt och rejält. Hm? Då får vi inte i honom någon "riktig" mat alls och bara flaskan duger. Efter den är han människa igen. Sen kan vi pilla i macka eller lite gröt/yoghurt.
Numera ger vi välling innan
samtliga vilor (avvikelse från schemat) då det visat sig att (den annars mycket frågvise) lillemannen somnar utan ett knyst! Halvsomnar redan vid flaskan. Därefter tandborstning och sedan bums i säng efter att han släckt sin lampa. Vi ramsar oss alltid ut men mer behövs ej. Somnar på några sekunder, alldeles tyst. Innan välling mycket bus och skratt. Innan gjorde vi tvärtom i ordningen. Detta att han bara somnar har aldrig hänt oss förr och därför har vi fortsatt med flaskan som sista inslag. Dumt? Han äter ändå en del mat under dagen, dock tar det sin lilla tid och han är inte särskilt intresserad.
Vi testade att minska på vällingen ett par dagar, med resultatet att han bara åt ännu mindre, blev ännu kinkigare och sov ännu sämre...gav vi upp för snabbt?
Nu somnar han alltså gott men vaknar alltid kring 5-6 på morgonen. Det startar på två röda sekunder med en rejäl gråt (låter skräckslagen) och han är omöjlig att nå med ramsan. Har läst på grundligt i andra vakna-tidigt-trådar men ser många olika råd. Blir därför lite rådvill.
Våra åtgärder hittills:
O vaknar med gallskrik. Mycket ledsen. Det hör vi tydligt. Vi har direkt ramsat, avvaktat, ramsat, avvaktat....gjort husljud...inget hjälper. Då har vi solfjädrat eftersom vi också anser att inget barn får känna sig ledset och övergivet i SHN-sammanhang. Han blir lugn som en filbunke, men lika snabbt ledsen igen när vi går ut med ramsan. Räcker att vi släpper lite på greppet. Illtjut!
Där står vi med våra verktyg som en gång i tiden funkade så bra...och nu? Imorse ramsade jag i en timma utan att nå fram och kände mig som om jag sparkat min unge hårt ur boet. Tidigare räckte pangramsan och vi fick väcka på morgonen. Vi har istället för dessa skrikorgier utan botemedel gjort morgon alldeles för tidigt, och då har det ändå tagit en mycket ledsen, våt och gråtsnorig O ca 30 min innan hulkningarna avtar.
Så ledsen ska han inte få bli, så vad har vi mer att ta till? Aldrig att vi skulle köra pangramsa och sedan öronproppar som vi läst tips om i liknande vargtimmas-situationer! Han är ledsen på allvar och behöver hjälp. Vi lyckas inte
Samma sak vid dagvilan. Han somnar gott efter flaskan (vaken när han läggs i sängen), sover 45 min, vaknar gallskrikandes, ingen ramsa hjälper, vi tar upp och sedan är han ledsen ett bra tag efteråt. Ibland helt utom sig och mycket svår att trösta!
Ramsar gör vi efter konstens alla regler. Lyssnar efter och försöker svara utifrån frågorna, men hur når vi någon som verkar brinna inne? Han är i någon slags panik. När han vaknade efter dagens vila försökte jag ramsa med attityd så länge vilan skulle vara...han skrek i nästan en timma! Hemskt är bara förnamnet.
Lille O:s sammanlagda sömn är i fnurrande nuläget ca 11h och han är 17 månader.
Behöver vi kura om igen? I så fall hur?
-Pangramsan solo funkar ej
-Pangramsa med husljud funkar ej
-Pangramsa med husljud + efterföljande ramsdiskussion funkar ej.
-Ramsa + kort alt. lång solfjäder + ramsa + husljud funkar ej.
Vi är trasiga! Allt upprepande trassel gör att vi avskärmar oss från omvärlden. Vi tar oss ingenstans med tider som ska hållas, skrik som inte borde skrikas, ork som inte orkas, ser inget slut på livet som blivit till en vetenskap och kan aldrig riktigt slappna aaaaav...
Varmt tacksam för lagningshjälp!
Ett längre PS: Vi har vänner vars familjestituationer är långt mindre harmoniska än vår. Där attityd och lugn fattas, rutiner är ett minne blott. Men deras barn äter ändå med frisk aptit och somnar och sover som stockar, de kan åka på semester, ha barnvakt, somna i bilen, vagnen, leka själva, vara inomhus en hel dag och ändå äta och sova gott.... Märkligt att just vi har problemen!?
Där smög sig lite ful avundsjuka in också