Kuren störd mitt i

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Manfred10

Re: Kuren störd mitt i

Inlägg av Manfred10 »

Klockan kikade in samtidigt ser jag! 8)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
yanne

Inlägg av yanne »

Hej klockan och Jenny!

Tack för era svar! Tacka vet jag detta forum, önskar bara man kunde ha en live samtalsgrupp kring detta också :D

Dagskemat; Lilleman verkar av sig själv sova i 30 minuters pass, därför har hans lurar blivit så. Han vaknar till ibland efter just 30 min under den längre middagsluren så jag har upptäckt att det nog är så hans sömnrytm är. Dock tror jag han hade behövt en längre sovstund på morgonen så skall se hur 45+1,5+20 fungerar för honom. Med min äldsta väntade jag till runt 8 månader innan han fick två lagade mål om dagen, men serverade idag lillkillen även lagad kvällsmat och det togs tacksamt emot! Känner att amningen blir mer och mer utmanövrerad, tycker det är en sorglig process men vet från förra gången även hur skönt det är att få kroppen tillbaka när man väl slutat amma...

Igår krånglade lillen från elva på kvällen (sov alltså inte som någon dröm alls från 18:30-3 som jag så fint skröt om i förra inlägget, :lol: ) Frågorna hopade sig under natten, men jag tror jag gav honom bra svar och hoppas att denna natt blir lugnare.... Jag fick stanna hos honom tills han somnat ett par gånger eftersom jag tyckte han skrek upp sig alldeles för mycket. Vill inte göra detta till en dålig vana så skall försöka att endast ramsa i natt.

Funderar på det där med att utarbeta en strategi. Jag behöver verkligen ha en sådan i beredskap framöver också så att jag inte hamnar ur kurs igen. Med min äldsta minns jag det som att ramsan fungerade efter första kurningen även om våra morgnar fortsatte krångla länge. Minns inte att jag hade denna typ av problem med nätterna med honom. Men så är ju situationen kring andra barnet aldrig samma som för första och inte heller har jag med samma person att göra, så det är väl inte så konstigt att frågorna är fler eller annorlunda!

:heart:
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Yanne skrev:Med min äldsta väntade jag till runt 8 månader innan han fick två lagade mål om dagen, men serverade idag lillkillen även lagad kvällsmat och det togs tacksamt emot! Känner att amningen blir mer och mer utmanövrerad, tycker det är en sorglig process men vet från förra gången även hur skönt det är att få kroppen tillbaka när man väl slutat amma...
Här åts det 2 lagade mål redan vid 4 månaders ålder med BM till efterrätt. Mer mat till småfolket! Du ser han VILL ju ha! :wink: Servera på (så länge magen hänger med) så är nätterna med uppvak snart ett minne blott!
Yanne skrev:Minns inte att jag hade denna typ av problem med nätterna med honom. Men så är ju situationen kring andra barnet aldrig samma som för första och inte heller har jag med samma person att göra, så det är väl inte så konstigt att frågorna är fler eller annorlunda!
Men svaret har du väl här.... :wink: Det är ju du/ni som ska leda och styra inte så lätt för liten att veta hur det ska vara.... :wink:
Yanne skrev:Vi har stött på lite patrull efter en tid av lugna, fina nätter. Min lilla kille blev magsjuk och sedan förkyld och hostig och jag ammade honom på natten några nätter då. Sedan flyttade vi hem till mina föräldrar för att vi skulle renovera hemma hos oss och jag tänkte att jag ville vänta lite med att sluta med nattamningen för att slippa väcka hela huset om natten där.
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
yanne

Inlägg av yanne »

Amma någon natt eller två och sedan åter till ordningen med andra ord? Vid magsjuka tex. alltså....
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
yanne

Inlägg av yanne »

Jag skall definitivt ställa till med storkok så fort köket är färdigrenoverat där hemma :!:
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
yanne

Inlägg av yanne »

Ja, du har rätt, det är inte så underligt att dåliga vanor inträtt. Bara svårt att ge rätt svar vissa nätter och sen blir det lätt bara svårare. Tycker jag då... Får försöka hitta säkerheten någonstans, undrar var den blev av sen sist.
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
klockan

Inlägg av klockan »

Skickar en uppmuntrande kram och instämmer i att nej, kurningar ser aldrig likadana ut, fast barnen är syskon och sprugna ur samma föa och lever i samma familj :wink: Så har vi oxå haft det och jag har fått jobba MKT med det där, och gör fortf och lär få fortsätta med det livet ut :wink:

Jag gillar ju personligen "Safarin" samt kapitlena om "Lugnet, Säkerheten och Njutningen". De brukar ge MIG pepp och självförtroende och attityd i stunder då det vacklar lite. Under fliken "krönikor" på startsidan så hittar du oxå mkt annat klokt och handfast skrivet av AW avs barns behov av sömn och barns RÄTT till sömn. Och icket att förglömma: Barnaboken :)

:D :heart: :thumbsup:
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
yanne

Inlägg av yanne »

Inatt sov han fram till fem! Håller på att försöka få honom att somna om. Går sådär. Men jag är glad för han verkade få bra svar på sina frågor igår natt....! Så skönt för honom, stackarn, som frågat och undrat men inte fått rätt svar :cry:

=D> :D

Förresten, nu tror jag han sover igen. 06:30 är det morgon. Hoppas han sover den sista halvtimmen som är kvar av natten!
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
yanne

Inlägg av yanne »

Hej klockan!

Tack för uppmuntrande ord. Ja, jag tror jag måste läsa de delarna många gånger för att verkligen få filosofin, som jag verkligen tror på, att sätta sig och bli en del av det naturliga förhållningssättet till barn. Tycker Anna är modig som står för sitt , vågar säga kontroversiella saker om barnavård samt vara det stöd så många mammor saknar idag.

Och NI förverkligar det stödet i vardagen!!!

Kram
Yanne
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
klockan

Inlägg av klockan »

Tips (förutom att läsa på och skaffa sig pepp och kunskap) - använd gärna Lathunden (under SHN-fliken på startsidan) för att komma upp på banan igen om det behövs.

Jag fick göra ett lite liknande ryck med min nr 3 när han var kring 8 mån (han kurades vid 5 mån). Hade börjat gå in lite väl mkt om nätterna pg a tandsprickning, feber, vändningscirkus...allt kom som på samma ggn och jag orkade inte med det :roll: . Men efter 2 nätters arbete och uppfräschning så var vi på banan igen. Ngt liknande hände aldrig med barn nr 2 som var vårt första kurbarn... Men tack och lov så hittade jag allt det där att läsa (som jag skrev om i förra inlägget) och det var mkt de texterna och tankarna som förde mig vidare eftersom de gav mig kraft och säkerhet.

Och - sen är det jätteviktigt att man gör kuren/tankesättet bakom SHN till sitt eget , fast inom ramarna då :wink: .Om du är med på vad jag menar? Och det där kan man missa litegrann ibland (el, jag har iaf gjort det ibland :roll: ). När pusselbitarna sammanfogas, det är DÅ det flyter och då kommer attityden och självsäkerheten som ett brev på posten och man kan rida ut vilka stormar som helst :wink:

Du får såklart jättegärna fortsätta bolla med oss här i ditt/ert fortsatta arbete. Man kan gärna ha perspektivet 7-10 dgr när det gäller en sånhär uppfräschning, så som vanligt gäller det att tänka lite långsiktigt och arbeta målmedvetet. Men det verkar du/ni göra.

:D :heart:
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
yanne

Inlägg av yanne »

Hej!

Jag tror du har rätt, SHN-tankesättet måste göras till ens eget för att man skall kunna bevara säkerheten oavsett vilka frågor som ställs. Behöver läsa på igen och se vad som sätter sig denna gången, haha.

Skönt att höra att du också haft bakslag ibland, tycker lilleman har svårt att verkligen få till det där lugnet som jag längtar efter att få se om nätterna. Nu har han dock sovit fint i tre nätter, de första två sammanhängande till klockan fem, igår natt vaknade han till vid halv tre och behövde hjälp, sen vid halv sex. Dock var han glad klockan halv sex och höll sig så tills jag tog upp honom kvart över sex ca. Jag har tidsperpektivet i åtanke och jobbar vidare [-o<

Jag hade lånat SHN-boken av en kompis och har lämnat tillbaka den nu, men skall införskaffa den och göra den till en del av mitt hemmabibliotek tror jag bestämt.

:heart: :lol:
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
Nat

Inlägg av Nat »

Go kväll!
Jag hade lånat SHN-boken av en kompis och har lämnat tillbaka den nu, men skall införskaffa den och göra den till en del av mitt hemmabibliotek tror jag bestämt.
Låter som en strålande idé! när du ändå är på G kan du ju även låna Barnaboken :D Den är en riktig guldgruva och tar upp allt från hur man hanterar matproblematik, trots till tonårsproblem 8)

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
yanne

Inlägg av yanne »

Hej!

Barnaboken har jag sedan länge i mitt bibliotek, har min mammas gamla utgåva från 1983 och har hört mycket om den under årens lopp :lol: .

Lillkillen har sovit riktigt fint många nätter, men blivit förkyld igen nu så han har behövt en extra ramsa eller två under ett par nätter. Men det verkar ändå som att han har hittat ett fint lugn i nattsömnen till sist. Härligt =D>

Tack för all support. Återkommer dock säkert med nya frågor igen snart... :lol:
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Här har det oxå varit förkylt och hostigt. Efter några nätter där jag gett lillebor extra hjälp att sova....trodde jag ja :roll: .... insåg jag att han somnade om mycket snabbare utan min hjälp. Han bad ju inte om hjälp han klagade ju bara lite över den nedrans snoriga näsan som gjorde så att han vaknade och var tvungen att ändra ställning hela tiden......... men som sagt det tog några dagar för mamman att fatta att han fixar det bäst själv. Men det där känner du själv! :D prova att låta honom försöka själv. Du hör ju om det blir kris.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
yanne

Inlägg av yanne »

Hej!

Har tänkt på precis det, för ibland blir ramsandet en dålig vana i sig. Tror han så sent som inatt grejade omsomnandet själv trots att det först lät som om han behövde hjälp. Så ska fortsätta jobba (med mig själv :lol: ) åt det hållet. Och sen sov han som en stock tills det var morgon, utan vargtimmesuppvak och allt. Härligt.

Har funderingar kring pottränings-återfall med min stora kille....får titta in i barnafostran om det.

Kram
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"