Orolig över för lite mat???

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Vimsan74

Re: Orolig över för lite mat???

Inlägg av Vimsan74 »

Här går nätterna fortfarande bra. Visst protesterar han fortfarande över att behöva lägga sig på kvällen, men det går ganska snabbt över och han somnar. Mot morgonsidan (6-tiden) kan han ha lite diskussioner en somnar om mellan varven.

Det som i stället börjat krångla är luren mitt på dagen. Så här ser vårt schema ut:
8.00 God Morgon
10-10.45 Sova ute
13-15 Sova ute
17-17.45 Sova ute
20.00 God natt

Luren kl. 13-15 somnar han bra, men då en halv timme gått börjar han hacka på ute i vagnen. Ger sig inte utan jag får gå ut och vagna några tag. Detta upprepas flera gånger med bara ca 2-5 min mellanrum. Sedan kan han igen sova ca en halv timme och så börjar det om igen. Ibland ger han sig utan vagnande men oftast får jag alltså gå ut och ta några tag. Han vaknar inte utan ligger och hackgråter i vagnen. Vad kan detta vara? Var finns vargen? Den sista dagsluren sover han aldrig 45 min utan är oftast vaken efter 30 min, men är inte pigg utan oftast ledsen då han kommer in igen.
Den allra första dagsluren sover han bäst, då får jag alltid väcka honom och han är svårväckt och vill inte vakna. Oftast blir han då också lite ledsen innan han vaknat till ordentligt.

Vad tror ni andra, var finns något fel? Eller är det bara det att det krånglar lite en tid?? :shock:
Son född 2011-09-13
Kurstart 2012-01-01
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Vimsan 74 skrev:Visst protesterar han fortfarande över att behöva lägga sig på kvällen, men det går ganska snabbt över och han somnar
Din tolkning! det är ju superskööönt att sova och det behöver alla små och stora göra! 8) Ska du förmedla. :wink:

Tror ni behöver justera schemat sömnbehovet ligger på ca 15 h nu vid 5 månader. Uppvaken på lunchen kan också skvallra om hunger. När ligger målet före? Liten måste vara riktigt mätt för att kunna sova!

Dra ner på em-luren till 20 minuter. Och ge mer mat! :D

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Vimsan74

Inlägg av Vimsan74 »

Hungrig tror jag inte att han är vid lunch-sovandet. Han äter ett ordentligt grönsaks-potatis mål kl. 12
Son född 2011-09-13
Kurstart 2012-01-01
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,
Hungrig tror jag inte att han är vid lunch-sovandet. Han äter ett ordentligt grönsaks-potatis mål kl. 12
Bra då kan vi utesluta det.

Kvar finns då att fundera på:
* längden på passet
* sova vagn eller säng

Längden på passet kan krångla för många, med det menar jag att 2 timmar kan vara problematiskt då de oftast vaknar till efter 1 1/2 timme och känner sig rejält utsövda. För en säker sovare så är detta inget problem då de ligger och filurar för sig själva och sedan oftast somnar om. Ett barn som ännu inte är säker sovare känner bara "hmm jag är ju pigg, vill upp och leka, var är mamma/pappa?".
Finnas där med en trygg ramsa direkt när barnet vaknar kan vara ett sätt, ett annat är att vänta ut problemet tills det löser sig självt i och med att barnet blir tryggare och tryggare i att sova själv och hantera uppvaken själv.

Ett annat sätt som löser problemet för många är att flytta in barnet från vagn till spjälsäng på de längre lurarna. Det kan vara trångt att sova i vagn plus att de flesta vagnar innebär sovande på rygg vilket inte alltid uppskattas av de små liven som älskar magläget.

Lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Vimsan74

Inlägg av Vimsan74 »

Hej!
Så här ser vårt schema ut nu:

8.00 God morgon
10-10.45 Sova ute
11.00 Mellanmål
12.00 Lunch
13-15 Sova ute
15.00 Mellanmål
16.00 Middag
17-17.20 Sova ute
20.00 God natt

Mat äter han bra på dagarna, inga problem. Allt går ner i vår matfriska pojke. :)

Det som dock verkligen har börjat krångla nu är läggningen på kvällarna. Han har hittills somnat på ca 10 minuter, men nu har det börjat ta 30 minuter. Och det spelar i och för sig ingen roll, men det är det att han är HYSTERISK!! Helt otröstligt hysterisk. Han blir förbannad genast man lägger honom i sängen ryar och skriker, och det tar aldrig slut. Han blir bara mer och mer arg!! Ikväll har vi just i detta nu hållit på och ramsat i 30 minuter och i sovrummet ligger en förbannat ledsen kille just nu, som mellan varven ligger och gråthickar. Han hittar ingen ro alls. Bara skriker och gråter. Detta blir värre och värre för varje kväll nu. Jag vet inte var felet ligger. Både min man och jag har försökt, men inget hjälper. Vari ligger felet? Gröten äter han kl 19 och jag försöker amma kl 19.30 men han vill oftast inte ha något då, tar bara några tag. Så hungrig är han inte. Hela SHN har fungerat hyfsat i en månads tid, men nu är läggningarna upp och ned. Han skriker precis som i början av kuren... :( Mitt mammahjärta gråter.

Jag ska tillägga att han aldrig varit glad över att läggas till natten. Han har alltid blivit förbannad. Vi har prövat massor med olika metoder, men inget har fungerat. När han märker att han ska sova så blir han arg och efter en stund hysterisk.

Har någon av er några tankar om detta? Tacksam för hjälp!
Son född 2011-09-13
Kurstart 2012-01-01
klockan

Inlägg av klockan »

Hej,

hur har det gått för er?

Jag tänker såhär ang att man är arg när man läggs för natten:
-man kan vara för trött
- man kan vara för pigg

:arrow: ser att ni ändrat en del i schemat, men kan det va så att han får för mkt sömn? vad tror du? har man ett piggare barn räcker det med 45+1.5+45 vid 5 mån. den där halvtimmen kan göra stooor skillnad sen på kvällen, belive me :wink:
:arrow: är 19.30 en ultimat läggningstid? ibland kan barnen vara övertrötta och då blir det liv i lådan, inte alltid att det blir som man tror, dvs att de "smäller av" bara för att det är sent på kvällen utan effekten blir den motsatta :wink:

- man kan vara hungrig (men du trodde inte det är där skon klämmer)
- man kan ha haft alldleles för roligt precis innan man la sig
- man kan ha haft alldeles för tråkigt under dagen
:arrow: läs mer här på forumet om social delaktighet samt fundera hur ni gör/bryter aktiviteter innan läggning.

Ilska kan ju oxå tendera till att gå över till ledsenhet om man inte blir bemött, och så "glömmer man" som förälder vad som var vad från början (el - jag kan iaf göra det ibland :roll: ). Att ge sig in i en ramskommunikation med en som är arg är nästan alltid dömt att misslyckas :wink: Bättre att backa, låta vara och ge en pang-ramsa och sen stötta m h a husljud. Läs i "Safarin" igen - varför gör vi som vi gör (?) :wink: Är han verkligen ledsen från scratch så måste NI fundera över vad det rom NI gör alt INTE gör. Läggningar har alltid varit en issue för honom säger du, är det så att det blir lite dåliga vibbar rent generellt hos er alla inför läggningen på kvällen (?). Då får ni arbeta bort det isf :) Bästa sättet är att BUSA och SKRATTA på väg till sängen. Och sen noga avvakta frågorna/utspelen som kommer på det.

Sen: ibland är det "bara" faser /utveckling som vi ska igenom tillsammans med våra barn :wink: .Inga svar finns då att ge utan jag brukar tänka att huvudsaken är att man ger FÖRUTSÄTTNINGARNA för sömn.

Ja, så tänker jag :wink:

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Vimsan74

Inlägg av Vimsan74 »

Förlåt att jag inte tackat för svaret! :oops: Tack!!! Tack och tack!!! Det hjälpte bra att läsa att det är näst intill omöjligt att ge sig in i en ramdiskussion med en arg liten en. Så jag brukar vänta ut den värsta attacken och då ge en pangramsa. Tyvärr funkar det ju inte alla gånger.

Trots att det nu är 3 månader sedan vi kurade är han fortsättningsvis lika arg vid läggning. Jag tycker vi har provat alla möjliga och omöjliga varianter av läggning. Vi måste troligen ha en konstig kille för ju gladare han är före läggning desto mer arg blir han, mera skrik. Han är en aktiv liten en, kan han tycka att det är jättetråkigt att behöva lägga sig för då missar han allt det roliga? Det är likadant på dagarna, när han läggs i vagnen och ska gå ut och sova kommer tårarna. Skrattar vi och busar före blir det etter värre. Har läst om att han kanske bara får dåliga vibbar från sängen, men då han vaknar på morgonen är han glad och go, ligger och pratar för sig själv och tuggar på sina tår. 8) Även ensamleken sker i sängen och han gillar att sitta där och greja på med sina saker. Vi myser länge på morgonen i vår säng, och mycket bus sker i sovrummet under dagen.

Nätterna sover han bra, nästan hela den tiden han ska. (vaknar oftast en halvtimme för tidigt). Första tanden är på kommande men ännu har den inte oroat hans nattsömn. *peppar, peppar* ](*,) Min man och jag anser att detta är det bästa vi gjort för vår son (och oss själva). :-D Skulle han inte vara så arg på kvällarna skulle allt vara perfekt. (men vem är perfekt hela tiden??) Resten av dagen är vår N den allra raraste perfekta lilla vän! :heart:
Son född 2011-09-13
Kurstart 2012-01-01
klockan

Inlägg av klockan »

Hejhopp,

jag har oxå en ganska så arg kille som förvisso är lite äldre än din. Så jag känner till det där med läggningarna :roll: Tror det till viss del handlar om det där med att man antingen tycker att man har så himla troligt och så pang poff ska man gå och lägga sig :o alt att man känner att man inte fått vara med lika mkt som man har kapacitet för :wink: .

Vet inte var ni befinner er? Men fundera...finns det andra sätt ni kan umgås på under dagtid...du känner säkert till begreppet social delakrihet, om inte kolla här på forumet för bra tipstrådar, det finns ngt för alla åldrar :) .Vaken utomhusvistelse, helst 2 pass/dag är oxå att rekommendera...och inte då bara åka vagn utan få prova på att kräla på marken ( t ex på ett liggeunderlag om det är kallt och blött), känna på saker, öva rullningar, krypningar etc ...

Ser att jag skrev ett inlägg i din tråd förut , lite på samma tema :) och mkt av det jag skrev om där vill jag även flagga för nu. :!: Spec det med den sociala delaktigheten, fundera kring den! :!: Utevistelse som sagt , gärna 2 pass/dag. och så schemat! :arrow: Ngt som behöver uppdateras där tror ni?

:D
Vimsan74

Inlägg av Vimsan74 »

Är det någon som vet vad man ska göra med små skruttar som vägrar dricka? N ammas tre ggr/dag nu, kl. 8, 15 o 18. Det är det enda i vätskeform jag får i honom och det är ju alldeles för litet. Har försökt amma oftare man han vägrar. Flaska totalvägrar han fortfarande. Vatten i mugg försöker jag vänja honom med, men det mest rinner ut tillbaks. Rynkar på näsan Någon som har något tips???
Son född 2011-09-13
Kurstart 2012-01-01
Nat

Inlägg av Nat »

hej,
Är det någon som vet vad man ska göra med små skruttar som vägrar dricka? N ammas tre ggr/dag nu, kl. 8, 15 o 18. Det är det enda i vätskeform jag får i honom och det är ju alldeles för litet. Har försökt amma oftare man han vägrar. Flaska totalvägrar han fortfarande. Vatten i mugg försöker jag vänja honom med, men det mest rinner ut tillbaks. Rynkar på näsan Någon som har något tips???
Detta är något vi dras med av och till också i vår familj. Sonen kan ibland vara riktigt riktigt törstig men illskriker om vatten erbjuds :shock: Ett annat scenario är att han är så hungrig att han blir trött eller arg men vill fortfarande inte dricka.

Jag hoppas och tror att när barnen blir äldre så förstår de lite bättre hur känslan för törst märks av och kan själva be om vatten. För vissa kommer säkerligen denna vetskap tidigt och för andra mycket senare och för några få kanske aldrig utan de får dricka på "rutin".

Jag har ett antal olika strategier för att få i min son tillräckligt med vätska. Nu är han äldre än din men vissa saker kanske du kan nyttja och andra inte, alternativt modifiera:

:!: Öka på mängden vatten i vällingflaskan så att ett ordentligt vätskeförråd fylls på inför natt och dag. Alltså öka inte på mängden pulver utan bara vattnet. Vällingen blir då lite tunnare men i och med att det är mer vätska man vill åt så är det korrekt i just detta fall

:!: Låta barnet leka med vatten en stund varje dag. Små barn kan sitta i diskhon och äldre kan stå på en pall. Min son diskar med mig efter middagen varje dag och då får han även leka med dl måtten, han dricker då gärna ur dessa för dom är ju myyycket roligare att dricka ur än ur en pipmugg :shock:

:!: Låta barnet leka med dushen i badbaljan och låta det vara en svag svag stråle och visa att man kan dusha lite kallt vatten i munnen. Jätte roligt tycker sonen men risken är att han även vill göra det med varmt vatten...

:!: Låt en pipmugg alltid stå framme varje dag hela dagen, samma plats jämt så barnet själv kan ta den alternativt peka på den. Fyll på några gånger under dagen med färskt vatten.

:!: Låt barnet dricka ur roliga muggar även om denne inte är redo ännu för detta. Att dricka ur vuxenglas är ju görskoj :D

:!: Ibland när barnet inte druckit på allt för lång tid kan du ta fram som en riktig trollkarl en vuxenvattenflaska... du vet en sportflaska som du först dricker ur och sen vill ju liten oxå smaka.....

:!:Ta med några roliga muggar från mc donald's med sugrör och allt och ta fram ibland som rolig överraskning

/Nat
Vimsan74

Inlägg av Vimsan74 »

Tack så mycket för tipsen! :D

En mugg med vatten står fram på hans plats på matbordet hela dagen o jag byter vattnet i den. Så han vill alltid ha den efter mat men som sagt, det mesta (allt) rinner ut tillbaka. Men kanske en dag....

Välling dricker han inte, vill inte ha och absolut inte ur flaska. Skulle sååå önska att han drack välling. :shock:

Mc Donalds muggar ska jag försöka komma ihåg. Tror att jag har några fina muggar hemma från de äldre barnens kalas då de var små. Bara att få honom att fatta vinken med sugrör så blir det säkert en höjdare.

Jag har försökt med kopp, glas, skedmatning och med spruta. Inget har hittills fungerat. Allt som inte kommer ur mina egna tetra pak :D förstår han sig inte på utan det kommer ut tillbaka på sidorna. Idag är jag dock lite gladare, har fått amma honom "en extra" gång på f.m. Alltid något!! :heart:
Son född 2011-09-13
Kurstart 2012-01-01
Nat

Inlägg av Nat »

Hoppas det löser sig
Lycka till
Vimsan74

Inlägg av Vimsan74 »

Har en liten fråga om schemaändring... Vår lille skrutt blir snart 8 månader och vi kör på schemat 12-45-1,5-20 men som i verkligheten ser ut så här 11-45-1-20. När ska sista luren bort? Han sover ju inte så länge som han borde och jag vet inte om han orkar vara vaken från kl. 14 till kl. 20. Vad tror ni som har mera erfarenhet? :D
Son född 2011-09-13
Kurstart 2012-01-01
klockan

Inlägg av klockan »

Vi har plockat bort em-luren vid 9-10 månaders ålder eftersom barnen börjat strula väldigt mkt med dem då plus att det ligger i "fas" med när man "brukar" plocka den. I samband med detta har vi oxå kortat fm-luren till 20 min, men det har varit efter våra förutsättningar.

Kan ni kanske bara helt enkelt ha kvar det schemat ni har i dagsläget ett tag till och ist hjälpa er son att sova den tid han faktiskt "ska", både om natten, men även under dagen? Jag är inte riktigt på det klara med vad det är som gör att det strular för honom, men faktum är att för lite sömn under för lång tid kan bidra till att det börjar fnurra... 12+45+1.5+20 är ett helt Ok schema för en 8-månaders om du frågar mig :D

Jag tror inte heller att han orkar va vaken från 14-20, utan han behöver få sin power nap där på em för att klara av att hålla ända ut, så det är ytterligare ett skäl att hålla fast vid det ni har och ist kämpa för att få honom att sova tiden ut.

8 mån kan vara en besvärlig ålder pg a 8 mån-ångesten.Inte minst sömnen kan påverkas och förändras. Men det är en fas som de ska igenom och vi med dem. Läs gärna mer i Barnaboken om hur man kan tänka för att som förälder klara sig igenom detta :D
Vimsan74

Inlägg av Vimsan74 »

Tack Klockan, då är jag inte helt ute och seglar vad gäller schemat.

Kastar in en snabb fråga till alla underbara mammor här inne. Har någon av er haft problem med en liten bitare under amningen? Vår lilla parvel har börjat bita då han ska amma och det gör så infernaliskt ont. :cry: Någon av er som har några tips om hur man kan få honom att komma bort från detta?
Son född 2011-09-13
Kurstart 2012-01-01
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"