Vår lille kille fyller 1 nu i dagarna och sedan dag ett har han sovit riktigt kass. Han sov bara ett par timmar första dygnet och därifrån har det fortsatt. Nu 1 år gammal sover han sammanlagt 10 timmar per dygn vilket är alldeles för lite! Men han är helt fantastisk på dagarna, alltid glad och skrattar hela tiden. Nu har vi verkligen fått nog och varken jag eller hans pappa klarar av att behöva vakna och gå upp mellan 5-14 ggr/natt. Vi har båda två läst SHN i förra veckan och har lite funderingar. Vi har i princip aldrig tagit upp honom på natten (bortsett någon bajsblöja för kanske ett halvår sedan). Det känns när vi läser som att SHN-kuren riktar sig till när barnet är vant att bli upptaget? Han är också van att vi buffar honom till söms så det blir inte ett nytt inslag för honom. Kan vi trots detta börja SHN-kuren som den beskrivs i boken eller kan vi lägga upp det på ett annat sätt? En annan sak är att han fortfarande äter någon gång per natt, ofta sennatten typ 4-5 men ibland tidigare om han, som ikväll kl 22, skriker verkligt hysteriskt. D.v.s han skriker som en excorcist och kastar sig fram och tillbaka i sängen, stel som en pinne och skakar - kräks om man inte gör något åt det. Det är SÅ hemskt att se som förälder att vi inte kan annat än ge mat då det i princip alltid får honom att somna lugnt och sova i flera timmar. Någon som har tankar eller erfarenheter om det? Kan det vara att han är hungrig eller är det bara tryggheten som flaskan ger??
Vi behöver verkligen alla tips vi kan få för som sagt orkar vi bannemej inte detta mer!
Om vi redan gör hälften rätt då?
-
Sofias mamma
Re: Om vi redan gör hälften rätt då?
Hej och välkomna hit!
Kuren funkar även om man inte tagit upp barnet innan, den går ju ut på att lugna barnet i sängen - och det gör ni ju redan vilket är bra
. Om ni kurar så ska ni ju såsmåningom gå över till att använda ramsan i största mån vid uppvak. Samt det otroligt viktiga - lära honom att somna själv. Annars undrar han ju var ni är när han vaknar på natten och vill ha skön buff igen
.
Om han vaknar för att han är hungrig vet jag inte, hur äter han på dagarna? Och när sover han och hur länge? Är ni ute varje dag?
Läs på ordentligt innan kuren, bestäm ett schema och förbered er så mycket det bara går
. Vi finns här för stöttning och frågor. Vi har nog alla varit med om ungefär samma som er och vet precis hur det är. Det fantastiska är att kuren fungerar och att ni när ni bestämt er för att kura kommer att kunna ge ert barn en jättefin gåva- att få sova och slippa vara trött och övertrött
.

Kuren funkar även om man inte tagit upp barnet innan, den går ju ut på att lugna barnet i sängen - och det gör ni ju redan vilket är bra
Om han vaknar för att han är hungrig vet jag inte, hur äter han på dagarna? Och när sover han och hur länge? Är ni ute varje dag?
Läs på ordentligt innan kuren, bestäm ett schema och förbered er så mycket det bara går
-
LilloppansMamma
Hej och varmt välkommen hit!
Vi hoppar på frågorna:
Hur skulle detta kännas att skrota buffningen?
Vid 1 år behöver inte gossen mat på natten- däremot behöver han sova gott! Han skall äta på dagen och sova på natten- det är den ordning som skall gälla. Kräkningar kommer inte att ske, då ni skall etablera lugnet den första natten. Då SKA och BÖR ni gå in och lugna med en låååång och mjuuuk solfjäder. Kräkningar stryker vi ur protokollet, som Anna säger
. Sedan, fortföljande nätter skall ni arbeta er vidare mot säkerheten och då är det ramsan som jobbar.
Så nu skall ni odla attityd och läsa tills ögonen blöder. Sedan kör ni så det ryker!
LilloppansMamma
ps ser att ni fått fint svar från Sofias mamma- dubbla svar=dubbel visdom
Vi hoppar på frågorna:
Nej, snarare vänder sig SHN-kuren till alla barn som fått förvirrade svar på sina frågor och skapat sig ett sömnmönster som inte är så hälsosamma. Föräldrarna har i all välmening kommit med flaskan och gett mat eller klappat på kinden, när liten faktiskt frågat efter sin säkerhet och ledning. ( se safarin!)Hanna_B skrev:. Det känns när vi läser som att SHN-kuren riktar sig till när barnet är vant att bli upptaget?
Jag hade faktiskt hoppat buffningen som verktyg. Det KAN vara så att eftersom buffningen används fel (dvs buffning ända till sömnen) har förbrukat sin uppgift att lugna. Buffningen betyder nog tröst i nuläget för gossen. Solfjäder hade jag kört! solfjädern kan förmedla LUGN och som ni vet så är ju lugnet utgångspunkten för hela kuren.Hanna_B skrev:Han är också van att vi buffar honom till söms så det blir inte ett nytt inslag för honom. Kan vi trots detta börja SHN-kuren som den beskrivs i boken eller kan vi lägga upp det på ett annat sätt?
Ni har i all välmening lärt honom att det går inte att somna tryggt och säkert i sin säng. Utan man måste ha en flaska. Det är ordningen i världen. Men med en kur så skulle ni vända på steken. I och med kurstart så bestämmer ni föräldrar att lära om, lära rätt.Hanna_B skrev:En annan sak är att han fortfarande äter någon gång per natt, ofta sennatten typ 4-5 men ibland tidigare om han, som ikväll kl 22, skriker verkligt hysteriskt. D.v.s han skriker som en excorcist och kastar sig fram och tillbaka i sängen, stel som en pinne och skakar - kräks om man inte gör något åt det. Det är SÅ hemskt att se som förälder att vi inte kan annat än ge mat då det i princip alltid får honom att somna lugnt och sova i flera timmar. Någon som har tankar eller erfarenheter om det? Kan det vara att han är hungrig eller är det bara tryggheten som flaskan ger??
Så nu skall ni odla attityd och läsa tills ögonen blöder. Sedan kör ni så det ryker!
ps ser att ni fått fint svar från Sofias mamma- dubbla svar=dubbel visdom
Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Tack så mycket för svaren båda 2!
Svarar på Sofias mammas frågor först. Han äter normalt väldigt bra och borde egentligen inte vara hungrig på natten av den anledningen tycker jag. Sömnen på dagarna ser ut så att han sover från strax innan 12 till efter 13, ca 1.5 timmar. Vi gick över till bara en sovstund på dagen i förra veckan och efter det var han så trött att han sov riktigt bra (läs enbart ca 3 uppvak/natt) i flera nätter. Nu är vi dock tillbaka i hans riktigt kassa uppvaksmönster.
Vi har valt att börja redan idag har känt oss väldigt taggade. Min man ska ta denna första natten. Att somna har aldrig varit ett problem, nästan alltid har han somnat efter bara ett par minuter, ofta själv, eller efter buff men oavsett vad så är han så trött då att han liksom deckar. Så han somnade även idag utan krusiduller och det blev ingen anledning att använda ramsan massa. (han fick den när han tillrättalades första gången och den sas på vägen ut, men det behövdes inget högljutt ramsande, snarare somnade han innan ens de 4 verserna sagts och bekräftelseramsa hörde han garanterat inget av). Min man fortsätter nu natten och vi känner oss säkra på att det kommer bli väldigt mycket "frågande" senare. Kan det förstöra att han inte får ramsan så tydligt när han läggs eller är det viktigare vid uppvaken i hans fall?
Svarar på Sofias mammas frågor först. Han äter normalt väldigt bra och borde egentligen inte vara hungrig på natten av den anledningen tycker jag. Sömnen på dagarna ser ut så att han sover från strax innan 12 till efter 13, ca 1.5 timmar. Vi gick över till bara en sovstund på dagen i förra veckan och efter det var han så trött att han sov riktigt bra (läs enbart ca 3 uppvak/natt) i flera nätter. Nu är vi dock tillbaka i hans riktigt kassa uppvaksmönster.
Vi har valt att börja redan idag har känt oss väldigt taggade. Min man ska ta denna första natten. Att somna har aldrig varit ett problem, nästan alltid har han somnat efter bara ett par minuter, ofta själv, eller efter buff men oavsett vad så är han så trött då att han liksom deckar. Så han somnade även idag utan krusiduller och det blev ingen anledning att använda ramsan massa. (han fick den när han tillrättalades första gången och den sas på vägen ut, men det behövdes inget högljutt ramsande, snarare somnade han innan ens de 4 verserna sagts och bekräftelseramsa hörde han garanterat inget av). Min man fortsätter nu natten och vi känner oss säkra på att det kommer bli väldigt mycket "frågande" senare. Kan det förstöra att han inte får ramsan så tydligt när han läggs eller är det viktigare vid uppvaken i hans fall?
Hej Hanna
Hur går det för er? Ni började för nån dag (natt) sen, känns det okej? Tänk på att jobba lite lugnar framåt när ni har ett större barn, och att vara SUPERnoga med bekräftelseramsan.
Kram Mia
Hur går det för er? Ni började för nån dag (natt) sen, känns det okej? Tänk på att jobba lite lugnar framåt när ni har ett större barn, och att vara SUPERnoga med bekräftelseramsan.
Kram Mia
Hej!
Ja nu är vi på dag 5, natt 6 ikväll. Det har gått över förväntan, fast med upp- och nergångar. Min man tog ju första 2 nätterna och då var han vaken en del första natten. Andra natten som han 20-05 i ren trötthetschock från natten innan, mina nätter sedan vaknade han ca 3-4 ggr / natt men jag var aldrig inne i rummet utan bara ramsade utanför och det funkade utan att han ens började skrika, utan bara lite lätt frågande och sedan tyst. Natten till idag vaknade han ca 1 gång i timman och det kändes lite tungt för oss, men ändå behövde vi inte gå in i hans rum utan kunde snabbt lugna honom med ramsa varje gång. Nu fortsätter vi på vårat spår och hoppas på att det inte blir fler nätter som i natt utan att det snart sätter sig hos honom att han ska sova.
Det är inte så att han kan bli beroende av att höra ramsan likadant som han blev beroende av att vi buffade så att han kunde sova?
Och en annan fråga, min faster vill gärna hjälpa oss och vara barnvakt en dag nu när vi ska iväg, det är först om ca 2 veckor dvs när uppföljningsveckan är över sedan ganska länge. Tidigare har det absolut inte funkat med andra än oss föräldrar och verkligen inte fungerat att vara någon annanstans än hemma. Hon ska isf passa honom här hemma hos oss så han får sova i sin vanliga säng. Hur tänker ni om det? Finns det speciella tips?
Ja nu är vi på dag 5, natt 6 ikväll. Det har gått över förväntan, fast med upp- och nergångar. Min man tog ju första 2 nätterna och då var han vaken en del första natten. Andra natten som han 20-05 i ren trötthetschock från natten innan, mina nätter sedan vaknade han ca 3-4 ggr / natt men jag var aldrig inne i rummet utan bara ramsade utanför och det funkade utan att han ens började skrika, utan bara lite lätt frågande och sedan tyst. Natten till idag vaknade han ca 1 gång i timman och det kändes lite tungt för oss, men ändå behövde vi inte gå in i hans rum utan kunde snabbt lugna honom med ramsa varje gång. Nu fortsätter vi på vårat spår och hoppas på att det inte blir fler nätter som i natt utan att det snart sätter sig hos honom att han ska sova.
Det är inte så att han kan bli beroende av att höra ramsan likadant som han blev beroende av att vi buffade så att han kunde sova?
Och en annan fråga, min faster vill gärna hjälpa oss och vara barnvakt en dag nu när vi ska iväg, det är först om ca 2 veckor dvs när uppföljningsveckan är över sedan ganska länge. Tidigare har det absolut inte funkat med andra än oss föräldrar och verkligen inte fungerat att vara någon annanstans än hemma. Hon ska isf passa honom här hemma hos oss så han får sova i sin vanliga säng. Hur tänker ni om det? Finns det speciella tips?
Hej!
Jo ett barn kan bli beroende av ramsan precis som med buffandet.
Det är därför som man måste backa med verktygandet och överlåta uppvaknadet åt dem själva.
Nu är det dags att ni avvaktar och avvaktar när ni hör honom. Ramsa först när ni känner att ni skulle vilja gå in till honom.
Det går hur bra som helst att någon annan lägger barnet. Det är en av fördelarna med shn. Om ni bara berättar hur ni gör med skrattet och ramsan så kommer det gå alldeles utmärkt.
Susanne
Jo ett barn kan bli beroende av ramsan precis som med buffandet.
Nu är det dags att ni avvaktar och avvaktar när ni hör honom. Ramsa först när ni känner att ni skulle vilja gå in till honom.
Det går hur bra som helst att någon annan lägger barnet. Det är en av fördelarna med shn. Om ni bara berättar hur ni gör med skrattet och ramsan så kommer det gå alldeles utmärkt.
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.