Hoho, klok vet jag inte, men har kanske lärt mig något av mina egna misstag....Irmasmamma skrev:Som den kloka SaraMilana![]()
skrev till mig
Nattmål
-
SaraMilana
Re: Nattmål
Godmorgon!
Tyvärr måste jag meddela att inte heller denna natten var något vidare.
Han sover lugnt till 02-03 men sedan blir det ett helvete...
Nu återstår bara en sak?? Smakisar??
Tänkte att jag gör som det föreslagits:
Ökar BS2 till 50/50
Ger lite välling i ersättningen en gång om dagen, innan läggning?
Provar lite mosad banan på eftermiddagen.
Får även ge katrinplommonpure...
Vad tror ni om det?
Kram!!! <3
Tyvärr måste jag meddela att inte heller denna natten var något vidare.
Han sover lugnt till 02-03 men sedan blir det ett helvete...
Nu återstår bara en sak?? Smakisar??
Ökar BS2 till 50/50
Vad tror ni om det?
Kram!!! <3
111219
-
Irmasmamma
Låter som bra grejer :thumbsup: MEN jag hade nog provat samtliga nymodigheter lite tidigare på dagen för att eventuella magreaktioner ska uppkomma på dagen och inte på natten.... Kanske till lunch?Bemman skrev:
Ökar BS2 till 50/50
Vad tror ni om det?
Kram!
Irma
111108, SM från 3 veckor.
Olof
131008, SM från början.
Olof
Hej!
Irmasmamma, jag följde ditt råd.
07:30 ersättning
10:00 ersättning
12:30 banan följt av ersättning ink lite välling blandat med katrinplommonpuré
15:30 ersättning
17:45 ersättning
22:00 ersättning
Hur effektiv är katrinplommonpurét? Han har bajsat jättemycket i eftermiddag...
Verkar gå bra - hans mage verkar klara av det.
Funderar på att ge banangröt imorgon på morgonen. Några tankar kring det?
Kram!!! <3
Irmasmamma, jag följde ditt råd.
07:30 ersättning
10:00 ersättning
12:30 banan följt av ersättning ink lite välling blandat med katrinplommonpuré
15:30 ersättning
17:45 ersättning
22:00 ersättning
Hur effektiv är katrinplommonpurét? Han har bajsat jättemycket i eftermiddag...
Verkar gå bra - hans mage verkar klara av det.
Funderar på att ge banangröt imorgon på morgonen. Några tankar kring det?
Kram!!! <3
111219
Hej,
Katrinplommon är effektivt vill jag lova.
Men om du bra har den som smaksättare så är det inga problem. Klart att magen reagerar på en massa gott.
Sen när du ger några skedar efter smakis gav jag 4.5 skedar max, annars pruttades det till kvällning. 
Banangröt låter utmärkt, min lilla var lite kräsen på barngröt och jag fick leta runt lite tills hon gillade en sort. Hon ville ha utan fruktsmak, plain liksom, men smaken är som baken. Tänkte bara att det är bra att veta att alla sorter inte passar små läckergommar.
Vad underbart att litens mage hänger med, liten blir ju större och större.
kram Tin
Katrinplommon är effektivt vill jag lova.
Men om du bra har den som smaksättare så är det inga problem. Klart att magen reagerar på en massa gott.
Banangröt låter utmärkt, min lilla var lite kräsen på barngröt och jag fick leta runt lite tills hon gillade en sort. Hon ville ha utan fruktsmak, plain liksom, men smaken är som baken. Tänkte bara att det är bra att veta att alla sorter inte passar små läckergommar.
Vad underbart att litens mage hänger med, liten blir ju större och större.
kram Tin
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.
Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars
Hej!
Nu är jag snart på väg att ge upp..
Hela kuren börjar ta slut på min energi, vet inte hur mycket mer jag orkar stå ut med.
Lilleman vaknar fortfarande allt för många gånger på natten mellan 03-07....
Jag vill så gärna hjälpa honom sova men jag kanske inte använder verktygen på rätt sätt?? Senaste nätterna har jag satt på dammsugaren vid minsta pip men sen vaknar han igen efter en kvart...
Jag försöker mata honom med mer mjölk osv men när han inte vill ha mer börjar han att hosta och får kväljningar, bestämd kille.
Nu är jag desperat!!!
<3<3<3
Nu är jag snart på väg att ge upp..
Hela kuren börjar ta slut på min energi, vet inte hur mycket mer jag orkar stå ut med.
Lilleman vaknar fortfarande allt för många gånger på natten mellan 03-07....
Jag vill så gärna hjälpa honom sova men jag kanske inte använder verktygen på rätt sätt?? Senaste nätterna har jag satt på dammsugaren vid minsta pip men sen vaknar han igen efter en kvart...
Jag försöker mata honom med mer mjölk osv men när han inte vill ha mer börjar han att hosta och får kväljningar, bestämd kille.
Nu är jag desperat!!!
<3<3<3
111219
-
Irmasmamma
Kära du, nu tar vi nya tag!
Hur låter han när han vaknar där på natten? Husljud är ju alltid bra, men om du verktygar med buffning/solfjäder så kanske det är dags att backa om inte liten låter ledsen. Budskapet är ju i slutändan att "på natten händet inget"!
Som du också misstänker så tror jag att det är mer mat som behövs. Att han inte vill ha mer mjölk kanske betyder att han är mätt för stunden, men ersättningen rinner undan fort och mättar inte särskilt bra i längden.... Får jag fråga om det är en stor liten plutt vi har att göra med?
De brukar nämligen vara extra hungriga.
Hur ser schemat ut nu?
Hur funkar dagssömnen?
Får liten massor av utevistelse, social delaktighet, magläge? Man måste få göra av med sin energi dagtid för att kunna sova gott på natten!

Hur låter han när han vaknar där på natten? Husljud är ju alltid bra, men om du verktygar med buffning/solfjäder så kanske det är dags att backa om inte liten låter ledsen. Budskapet är ju i slutändan att "på natten händet inget"!
Som du också misstänker så tror jag att det är mer mat som behövs. Att han inte vill ha mer mjölk kanske betyder att han är mätt för stunden, men ersättningen rinner undan fort och mättar inte särskilt bra i längden.... Får jag fråga om det är en stor liten plutt vi har att göra med?
Irma
Olof
131008, SM från början.
Olof
Senaste nätterna har jag använt mig av husljud oavsett om han har varit ledsen eller arg... han låter numera bara ledsen..
Nej, lilleman är inte stor- väger nu drygt 5,2kg. Fast vi hade problem med amningen i början, och sedan maten(ersättningen) då han blev sjuk - om det har någon betydelse.
En dag med honom ser ut som följande:
07:30 Godmorgon! Ersättning (idag lite banangröt - men han åt dåligt av den). Morgonskötning och sedan Ensamlek ca 20min.
09:15-10:00 Sova (i sängen med öppet fönster)
10:00-11:00 Ersättning, byte av blöja
11:00-11:30 Ligger på mage tills han blir trött sedan vänder jag honom på rygg.
11:30-12:30 Sova (i sängen med öppet fönster)
12:30-13:30 Ersättning + smakis, byte av blöja
13:30-14:00 Umgänge ute i friska luften
14:00-15:30 Sova ute (promenad - men det är sällan som han sover hela luren..)
15:30-16:30 Ersättning med lite välling (75/25)
16:30-17:00 Umgänge
17:00-17:45 Sova (i sängen med öppet fönster)
17:45-19:30 Ersättning - skötning - umgänge
Dock är han oftast väldigt trött innan läggning och därför lägger jag honom ca 19:00-19:15
23:00 Ger honom ersättning i sängen. Han somnar om själv.
Funderingar??
111219
Hej Bemman,
vet du vi skall få styr på detta tillsammans
, tappa inte modet och tänk på de framsteg ni gjort.
En spontan tanke när jag ser ditt schema är att det är lite bakvänt med mat och sov. Vilket också bekräftas av att liten inte sover hela långluren. Vad menar jag då jo, små troll sover bäst om maten intas strax före sovet, du har te x ersättning 12:30 och sov vid 14:00. Eller har jag missförstått ditt schema?
Sen är det ju maten som är boven; kör du ersättning2 100% nu?
Och att inte banangröten gick ner direkt är inget att oroa sig för, liten måste ju få chansen att vänja sig med smaken. Liten kan gott få lite banangröt till lunch med tänker jag så vänjer liten sig snabbare.
kram Tin
vet du vi skall få styr på detta tillsammans
En spontan tanke när jag ser ditt schema är att det är lite bakvänt med mat och sov. Vilket också bekräftas av att liten inte sover hela långluren. Vad menar jag då jo, små troll sover bäst om maten intas strax före sovet, du har te x ersättning 12:30 och sov vid 14:00. Eller har jag missförstått ditt schema?
Sen är det ju maten som är boven; kör du ersättning2 100% nu?
Och att inte banangröten gick ner direkt är inget att oroa sig för, liten måste ju få chansen att vänja sig med smaken. Liten kan gott få lite banangröt till lunch med tänker jag så vänjer liten sig snabbare.
kram Tin
-
Irmasmamma
Innan jag kommer med kommentarer till schemat så undrar jag bara om det finns någon speciell anledning till att ni har fyra lurar? (För övrigt ser det ut att vara lite för mycket sömn på schemat och att maten ligger på lite tokiga tider, men mer om det när jag fått ditt svar
)

Ps. Ser nu att Tin
svarat också!
Ps. Ser nu att Tin
Irma
Olof
131008, SM från början.
Olof
Hej Tin,
jomen, du har förstått schemat rätt. Jag läste någonstans att de sover bättre om maten får en chans att slinka ner lite..??
Vi kör BS1 och BS2 50/50. Det blev mycket nytt på en gång (mer BS2, gröt, banan och välling) - därför tänkte jag att vi skulle börja lite försiktigt..
Läste att någon hade rört ner gröten i ersättningen och gett den på flaska - kanske ska prova det...
Hur ska jag göra???
Kram!!
jomen, du har förstått schemat rätt. Jag läste någonstans att de sover bättre om maten får en chans att slinka ner lite..??
Vi kör BS1 och BS2 50/50. Det blev mycket nytt på en gång (mer BS2, gröt, banan och välling) - därför tänkte jag att vi skulle börja lite försiktigt..
Läste att någon hade rört ner gröten i ersättningen och gett den på flaska - kanske ska prova det...
Hur ska jag göra???
Kram!!
111219
Irmasmamma,
anledning till de 4 dagslurarna är helt enkelt att han inte orkar vara uppe längre stunder - men det kanske hade blivit ändring på det om han sov bättre på nätterna??
Hur ska jag göra???
Kram!!
anledning till de 4 dagslurarna är helt enkelt att han inte orkar vara uppe längre stunder - men det kanske hade blivit ändring på det om han sov bättre på nätterna??
Hur ska jag göra???
Kram!!
111219
Hej,
jo t ex ett schema som ser ut så här: 12-45-2-45= 15,5 h som passar din lilla,
nåt i denna stilen kanske:
7:30 godmorgon
8:00 mat
9:30 sova (45 min)
11:15 mat
12:15 sov (2 h)
15:00 mat
16:30 sova (45 min)
18:00 mat
19:15 nattslurk och bus
19:30 godnatt
Och sen gå upp till ersättning2 100% om magen klarar det och lägga in gröt frukost och lunch. Även om liten bara får i sig lite gröt i början så måste man träna lite för att få till tekniken med svälja - det är ju nytt och lite klurigt.
Använd marginalkvartar för sömnen i början om du har en liten tröttis, men försök hålla strukturen. Det är ju på natten man skall ha sin mesta sömn. Glöm inte att ändra schema tar 3 dagar och lite uppföljning. Kram, det här kommer gå bra, liten växer så det knakar, och vips har man matchat med ett schema som passar.
kram Tin
jo t ex ett schema som ser ut så här: 12-45-2-45= 15,5 h som passar din lilla,
nåt i denna stilen kanske:
7:30 godmorgon
8:00 mat
9:30 sova (45 min)
11:15 mat
12:15 sov (2 h)
15:00 mat
16:30 sova (45 min)
18:00 mat
19:15 nattslurk och bus
19:30 godnatt
Och sen gå upp till ersättning2 100% om magen klarar det och lägga in gröt frukost och lunch. Även om liten bara får i sig lite gröt i början så måste man träna lite för att få till tekniken med svälja - det är ju nytt och lite klurigt.
Använd marginalkvartar för sömnen i början om du har en liten tröttis, men försök hålla strukturen. Det är ju på natten man skall ha sin mesta sömn. Glöm inte att ändra schema tar 3 dagar och lite uppföljning. Kram, det här kommer gå bra, liten växer så det knakar, och vips har man matchat med ett schema som passar.
kram Tin
Oj jag glömde: de sover som bäst när de är proppis. 
kram Tin
kram Tin
Hej Tin!
Ok, då förstår jag. Men hur länge ska jag erbjuda mat? Så länge han vill äta eller under max en timme (som tidigare).
Kram!
Ok, då förstår jag. Men hur länge ska jag erbjuda mat? Så länge han vill äta eller under max en timme (som tidigare).
Kram!
111219