För sent för ålning?

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
Hege

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Hege »

Motorik:

Jag skulle bestämt vad jag ville att han skulle göra för pass, säg fem saker. Ålning, krypning, rullning, balans och kullerbyttor.

Sedan skulle jag printat ut ett rätt så stort schema där alla övningar var med, skrivna i var sin "box", och med olik bakgrunnsfärg i boxerna. Ex att krypning var grön, rullning lila, osv.

Tycker du det behövs två korta kryppass, så får krypning två boxar. Kullerbyttor kanske räcker att göra en gång, då får den en box.

Laminera hela schemat, och inforskaffa whitboardpenna.

Låt Lillen själv få bocka av/stryka över när han har gjort ett pass. Inte ge er för alla boxar är överstrykna. När kvällen kommer suddar du ut allt, och det är klart igen till nästa dag.

På detta sätter kommer både du och Lillen ha kontroll över vad ni gjort, och viktigast: Vad ni har kvar innan ni kan ta "ledigt" för kvällen.

Matte:
JÄTTEBRA med redan tre mattepass! Håll på det om det är så att du känner att där går gränsen. Eftersom ni blir vana, båda du och Lillen, så kanske det kan utökas. Men inte förän ni är redo för det. (Du måste ju ha tid att göra kort också...) :wink:
Nat

Inlägg av Nat »

Tack Hege, jätte bra tips!

Alltså jag och barnets pappa är så flummiga, ibland känns det som att matteprogrammet är mer än vi klarar av att fixa. Vi glömmer hela tiden bort vem som ska köra nästa program, vilka kort som ska bytas ut och hur det egentligen skulle vara. Enklast hade varit att en av oss kör matte och en motorikprogrammet men det går inte rent tidsmässigt då vi båda jobbar olika tider för att liten ska kunna vara hemma så mycket som möjligt.

Hur allvarligt är det om man byter ut korten lite fel? kör dom lite i fel ordning eller så?

Detta är korrekt eller hur:

* 2 nya kort varje dag
* 2 gamla kort bort varje dag som aldrig återkommer (ta bort de lägsta)
* Ett nytt kort till varje hög med kort

Frågor:
* Hur viktigt är det att man visar 15-20 i rätt ordning?
* När får man mixa korten 15-20 alltså visa upp 15, 17, 16, 20 etc?
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

OJOJ... jag fick köra mycket fortare än så kan jag avslöja. Sonen var bara tvungen att få se 72 redan första veckan. Han diggade inte alls att få se i ordning eller 1-5, det var trist. Men att få se 6,98,50,1 och 20 var betydligt roligare. Då kunde jag behålla 2-3 st och byta ut 2. Men fort, fort fort. Han kunde sen se dessa igen för 72 var nämnligen JÄTTESKOJ! :lol: :roll:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nat

Inlägg av Nat »

Vi kanske går för sakta fram.. svårt att veta när man är nybörjare. Det känns lite som när man kurade och försökte lyssna av barnets skrik och allt bara lät som skrik skrik skrik. En månad senare förstod man inte hur man INTE kunnat särskilja på gråt, ilska etc... Är du med på hur jag tänker?

I och med att detta är helt nytt är det svårt att veta om vi går för långsamt fram, för snabbt, om han över huvud taget greppar vad vi sysslar med eller bara ser det som vilken "leksak" som helst.

Det viktiga är ändå att han tycker att matten är skoj, han applåderar sig själv och ropar bravooooo högt och ljudligt så på den punkten har vi lyckats. Men sen om han greppar det hela eller inte vet jag faktiskt inte alls. Antar att det lossnar och man förstår när vi kommer till ekvationer. :D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Njae, för oss var det ju så då att när pappa kom hem pappaledig så fortsatte inte matten, så det blev inte så mycket ekvationer. MEN i flera månader efteråt kunda han typ säga 10 när det var 10 saker på bordet och liknande. Så jodå, de lär sig, bli inte frestad att testa den kunskapen, den finns där. Håll den bara vid liv. Det gjorde inte vi. :(
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nat

Inlägg av Nat »

attan va synd :(
Du tog aldrig upp det igen med honom?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Nej, pappa var ju hemma i över 1 år och sen när jag kom hem var han över 2 år igen. :cry: :cry: :cry:
Tor 2006

Nat

Inlägg av Nat »

ahaa synd, men lite nytta har han säkert senare med den mängdlära du visade honom
Nat

Inlägg av Nat »

+-/= skall sägas och inte skrivas ner på kort som man visar upp?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Nej, dem hade jag också på separata kort.
Tor 2006

Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Nu har vi kommit gång med ekvationer. Spännande!
Lillen har fått två pass ekvationer och han tittade mycket uppmärksamt och fokuserat båda gångerna. Anar att jag har gått för långsamt fram med mängdkorten :( Vi får öka upp tempot en aning där också. Det strular fortfarande lite med att hålla ordningen på vem som gör vad (arbetsfördelningen mellan föräldrarna) men vi har nu satt upp en lista och har kommit på ett system så att vi inte råkar visa samma kort.. Vi vill ju inte tråka ut den unge herrn.

Lillen har flyttat sina armar från nedre balansposition och rör dom nu korsvis när han springer :D Han har även lärt sig att klättra upp på saker som är i huvudhöjd exempelvis en skottkärra :shock: Bra eller dåligt låter jag vara osagt...

Dags för några intensiva arbetsdagar så nu lämnar jag över det mesta av IAHP till mannen i huset :mrgreen:

Trevlig söndagkväll!!
Hege

Inlägg av Hege »

Vad duktiga ni är! =D>

Rapportera gärna mer om hur det går.
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Det går rätt bra här :D Idag körde jag matte med lillen och hans ett år äldre kompis som var på påsklunch här. Båda herrarna satt som i trans i soffan och stirrade på korten, jätte skoj att båda gillade det :D

Jag tycker att det är lite rörigt att visa plus och likamed på kort. Det blir så många kort och jag tappar tempot lite. Är det ok att istället för att visa ett kort med + istället bara säga "plus"? det går lixom snabbare och lättare när man byter mellan dom olika ekvationerna..

I övrigt har vi börjat köra med skogspromenader nu (det sista underlaget som nämns). Tidigare tyckte lillen det var usch och blä att gå i skogen för han var nog inte redo än men nu gick det bra. Skoj skoj för jag älskar skogspromenader så nu kan vi gå tillsammans. Tog med bärstol så jag bar första delen, sen gick han 10 min och sen bar jag resten.

Kullerbyttor vägrar han göra. Han bara skriker "nej nej nej" så fort jag säger "nu ska vi göra kullerbyttor". Jag avvaktar lite med dom. Han är i förtrotsen och ibland är det kärvt att få honom att vilja göra samma saker som jag :shock:
Hege

Inlägg av Hege »

Vad roligt med de två herrarna! :D

Och ja, det går jättebra att bara säga "plus" och "likamed". De lister snabbt ut vad orden plus betyder, och då behöver du inte visa själva kortet. Men om du ska lägga ut en ekvation på golvet, utan att säga ekvationen, då kan det vara bra att ha med plus-kortet.

Och många saker som barn inte "gillar" till en början, brukar de vänja sig till, och även gilla efter ett tag! Hurra för skogspromenader, det är utmärkt hjärnutveckling att gå i skogen! :D :D

Kullerbyttar... Vänta gärna med dem. Men när det blir dags igen, vad om du säger till honom att titta på sin navel när han gör dem? Och underlaget är väl mjukt?
Nat

Inlägg av Nat »

men då tror jag att vi skippar kort för + - osv och kör på att endast säga orden.
Kullerbyttar... Vänta gärna med dem. Men när det blir dags igen, vad om du säger till honom att titta på sin navel när han gör dem? Och underlaget är väl mjukt?
Vi gör dom på en madrass som är rätt mjuk, men när lillen fortfarande tyckte om kullerbyttor brukade han själv öva dom på golvet.... inte på mitt initiativ såklart :shock:

Tack!
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "