- Det sa bara pling. När vi hade läst varandras bcker kände vi att vi måste göra det här, säger Mian Lodalen.
---
Felicias självbiografi ”Felicia försvann” radades upp i bokhandlarnas hyllor tidigt i januari. Dottern till Anna Wahlgren, en av Sveriges främsta barnexperter, ville berätta baksidan av den offentliga idyllen. Vid årets slut kommer den säkerligen fortfarande klassas som en av 2012 års mest kontroversiella boklanseringar.
De båda författarna förenas i det förbjudna. De skrev utlämnande och personliga biografier om föräldrar som fortfarande är i livet. Och nu vill de berätta mer.
- Vi kommer att prata om hämnd. Om rätten att slippa försonas, berättar Mian Lodalen.
Hon är bosatt i Stockholm sedan 25 år och håller som bäst på att gå igenom förberedelserna med Felicia Feldt när Jönköpings-Posten når henne per telefon.
- Felicia är en person med väldigt mycket humor. Det är häftigt att personer med trasig uppväxt ändå kan skapa sig ett gott liv. Det finns något häftigt i det. Vänta! (Ropar till någon i bakgrunden.) "Felicia, jag pratar med en journalist här. Jag kom på att vi måste prata om hoppet!” (Återgår till samtalet.)
---
Mian Lodalens roll på scen kommer vara att driva samtalet.
- Tyngdpunkten kommer att vara mer på Felicia. Hennes bok är mest aktuell och het, säger hon.
Pilotframträdandet kommer att ske på Dieselverkstadens bibliotek i Nacka i slutet av mars. Därefter väntar en turné. Intressenterna står på rad. Och det är inte en fråga om om – utan när – paret kommer till Jönköping.
- När jag var där nyligen och höll ett eget föredrag kom det fram två som ville boka in oss. Det blir förmodligen till hösten. Vi står startklara.