Vaknar tidigt men utan skrik
-
Tuvas stolta mamma
Vaknar tidigt men utan skrik
Hej! Vi startade kuren av vår lilla dotter Tuva 8 månader för 1 vecka sedan. Nu sover hon som en ängel hela natten! Hon är sååå duktig!!! Enligt vårt schema ska hon sova 20:00-07:00 men hon har vaknat runt 6 flera gånger. Hon gnyr lite innan hon vaknar sen ligger hon tyst och leker. De 4 första mornarna trodde jag hon sov till ca 06:30-07:00 eftersom jag inte låg i samma rum och trodde att hon somnat om av sig själv. Nu ligger vi i samma rum så jag hör henne hur hon bökar runt, leker med sin lilla elefant och drar i spjälorna på sängen. Hittills har jag/ vi legat tysta och låtit henne vara i hopp om att hon somnar om men det gör hon inte.
Min fråga är därför, ska ramsa ändå, trots att hon inte skriker?
Mvh Sara
Min fråga är därför, ska ramsa ändå, trots att hon inte skriker?
Mvh Sara
Tuva född 2011-07-16
Kurstart 2012-03-16
Kurstart 2012-03-16
-
Norahsmamma
- Rådgivare/advisor
Re: Vaknar tidigt men utan skrik
Hej och välkommen hit!
Vad härligt att ni fått så gott resultat hittills! =D>
Ja, de där tidiga morgnarna kan vara lite knökiga. Så länge hon är nöjd och glad så skulle jag inte göra så mycket åt det. Risken med att verktyga så nära inpå morgonen är att det lätt kan bli underhållning för de små. Så småningom kommer hon förhoppningsvis komma på att det är ganska tråkigt att vara vaken när ingen annan är det och somna om.
Har ni kolmörkt i sovrummet? Om det är det minsta ljus så kan de små tro att det är dags att vakna.
Vi finns här om det dyker upp fler frågor
//Norahsmamma
Vad härligt att ni fått så gott resultat hittills! =D>
Ja, de där tidiga morgnarna kan vara lite knökiga. Så länge hon är nöjd och glad så skulle jag inte göra så mycket åt det. Risken med att verktyga så nära inpå morgonen är att det lätt kan bli underhållning för de små. Så småningom kommer hon förhoppningsvis komma på att det är ganska tråkigt att vara vaken när ingen annan är det och somna om.
Har ni kolmörkt i sovrummet? Om det är det minsta ljus så kan de små tro att det är dags att vakna.
Vi finns här om det dyker upp fler frågor
//Norahsmamma
Norah
, född 110123, kurad juli 2011
Almin
, född 160521, SM från start
Almin
-
Tuvas stolta mamma
Hej och tack för ditt svar!
Nej det blir inte riktigt så mörkt som jag hoppats med de mörkläggningsgardiner vi har, lite ljusare blir det på morgonen. Får ge mig på jakt efter nya.
Jag har en fråga till. De enstaka gånger jag behövt ramsa sedan vi börjat sova i samma rum igen har jag smugit ut och ramsat utanför dörren. När kan man börja ramsa från sängen? Om man nu kan det över huvudtaget
Natten till i dag var natt 9 på kuren.
Mvh Sara
Nej det blir inte riktigt så mörkt som jag hoppats med de mörkläggningsgardiner vi har, lite ljusare blir det på morgonen. Får ge mig på jakt efter nya.
Jag har en fråga till. De enstaka gånger jag behövt ramsa sedan vi börjat sova i samma rum igen har jag smugit ut och ramsat utanför dörren. När kan man börja ramsa från sängen? Om man nu kan det över huvudtaget
Natten till i dag var natt 9 på kuren.
Mvh Sara
Tuva född 2011-07-16
Kurstart 2012-03-16
Kurstart 2012-03-16
-
Norahsmamma
- Rådgivare/advisor
Hej igen!
. Annars kanske du hittar något bra tips här 8)
//Norahsmamma
Ja gör såTuvas stolta mamma skrev:Nej det blir inte riktigt så mörkt som jag hoppats med de mörkläggningsgardiner vi har, lite ljusare blir det på morgonen. Får ge mig på jakt efter nya.
Jag har själv inte delat rum med min tjej så jag har inte någon riktig erfarenhet här, men jag skulle nog säga att om hon har en egen avskärmad vrå och hon inte kan se dig så kan du nog ramsa från sängen nu.Tuvas stolta mamma skrev:När kan man börja ramsa från sängen?
//Norahsmamma
Norah
Almin
Almin
-
Tuvas stolta mamma
Toppen! Tack för tips på mörkläggning och för feedback på ramsningen
Håll nu tummarna för oss att detta fortsätter lika bra som det gjort hittills! Måste säga att det var ett fantastiskt ögonblick den morgonen min man ( som tog de första nätterna) sa de magiska orden för första gången: "Hon har sovit hela natten"
/Sara
Håll nu tummarna för oss att detta fortsätter lika bra som det gjort hittills! Måste säga att det var ett fantastiskt ögonblick den morgonen min man ( som tog de första nätterna) sa de magiska orden för första gången: "Hon har sovit hela natten"
/Sara
Tuva född 2011-07-16
Kurstart 2012-03-16
Kurstart 2012-03-16
-
Norahsmamma
- Rådgivare/advisor
Ja visst är det fantastisktTuvas stolta mamma skrev:Måste säga att det var ett fantastiskt ögonblick den morgonen min man ( som tog de första nätterna) sa de magiska orden för första gången: "Hon har sovit hela natten"
Fortsätter ni på samma fina bana så har ni snart en helt ny tillvaro 8)
//Norahsmamma
Norah
Almin
Almin
-
Tuvas stolta mamma
Hej,
Nu är vi drygt 1 månad in på Tuvas sova hela natten kur. Hon sover bra och somnar nästan alltid utan skrik. Men fortsatt är det tidiga morgnar, hon vaknar kl 6 varje morgon. Nu äntligen har vi gjort klart hennes rum som hon flyttat in i så nu tänkte jag/vi minikura morgnarna. Har bestämt oss för pangramsa och sedan musik. Till min fråga nu, eftersom Tuva fortsatt inte börjar sitt uppvaknande med skrik utan hon gnyr/gnäller tills hon vaknar, sedan leker hon i sängen med sitt gosedjur eller filten och bablar lite. Så något skrik kommer först efter ca 15 min.
Som jag förstått det så ska hon få pangramsan vid minsta pip, dvs direkt när hon börjar gnälla. Stämmer det? När hon väl börjar skrika så är det inte konstant skrik utan lite skrik och sedan blir hon tyst, leker lite, babblar lite och sedan skriker vi lite igen... Så när jag satt på musiken, hur länge ska jag låta den vara på? Som sagt hon skriker ju inte konstant så är rädd att jag stänger av för tidigt då hon ju kan bli tyst även om hon inte somnat om... Och så sista frågan, sätter man på musiken igen om hon vaknar till igen?
Mvh Sara
Nu är vi drygt 1 månad in på Tuvas sova hela natten kur. Hon sover bra och somnar nästan alltid utan skrik. Men fortsatt är det tidiga morgnar, hon vaknar kl 6 varje morgon. Nu äntligen har vi gjort klart hennes rum som hon flyttat in i så nu tänkte jag/vi minikura morgnarna. Har bestämt oss för pangramsa och sedan musik. Till min fråga nu, eftersom Tuva fortsatt inte börjar sitt uppvaknande med skrik utan hon gnyr/gnäller tills hon vaknar, sedan leker hon i sängen med sitt gosedjur eller filten och bablar lite. Så något skrik kommer först efter ca 15 min.
Som jag förstått det så ska hon få pangramsan vid minsta pip, dvs direkt när hon börjar gnälla. Stämmer det? När hon väl börjar skrika så är det inte konstant skrik utan lite skrik och sedan blir hon tyst, leker lite, babblar lite och sedan skriker vi lite igen... Så när jag satt på musiken, hur länge ska jag låta den vara på? Som sagt hon skriker ju inte konstant så är rädd att jag stänger av för tidigt då hon ju kan bli tyst även om hon inte somnat om... Och så sista frågan, sätter man på musiken igen om hon vaknar till igen?
Mvh Sara
Tuva född 2011-07-16
Kurstart 2012-03-16
Kurstart 2012-03-16
-
ilindstrom
Hej,
Jag tänker att ni kanske inte har det kolmörkt i rummet nu när det börjar bli ljust på morgonen. Många barn är känsliga för det. Så det jag skulle vara noga med är att mörklägga det nya rummet helt.
Jag skulle ge en pangramsa vid första gnyet, gnället och sedan på med musiken. Jag som är en lat människa skulle låta musiken stå på och själv gå och lägga mig igen, så länge hon inte behöver min hjälp naturligtvis.
Lycka till!
Ida
Jag tänker att ni kanske inte har det kolmörkt i rummet nu när det börjar bli ljust på morgonen. Många barn är känsliga för det. Så det jag skulle vara noga med är att mörklägga det nya rummet helt.
Jag skulle ge en pangramsa vid första gnyet, gnället och sedan på med musiken. Jag som är en lat människa skulle låta musiken stå på och själv gå och lägga mig igen, så länge hon inte behöver min hjälp naturligtvis.
Lycka till!
Ida
-
Tuvas stolta mamma
Hej och tack för svar!
Vi har faktiskt kolmörkt i hennes rum. Talade om detta med Norahsmamma i början av kuren så hon fick inte flytta in i nya rummet förrän vi fått mörkläggning på plats
Ok, så musik direkt efter pangramsan? Tror också på att låta musiken vara på så jag iinte misstar mig och tror hon somnat men inte gjort det, annars blir det ju verkligen underhållning på morgonen om jag stänger av och sätter på musiken
Med vänlig hälsning,
Sara
Vi har faktiskt kolmörkt i hennes rum. Talade om detta med Norahsmamma i början av kuren så hon fick inte flytta in i nya rummet förrän vi fått mörkläggning på plats
Ok, så musik direkt efter pangramsan? Tror också på att låta musiken vara på så jag iinte misstar mig och tror hon somnat men inte gjort det, annars blir det ju verkligen underhållning på morgonen om jag stänger av och sätter på musiken
Med vänlig hälsning,
Sara
Tuva född 2011-07-16
Kurstart 2012-03-16
Kurstart 2012-03-16
-
Norahsmamma
- Rådgivare/advisor
Hej igen!
Vad kul att läsa att det går så bra för er!!
Jag skulle också gjort så som Ida (speciellt gått och lagt mig själv igen
)
Tidiga morgnar är ju något som man kan få kämpa ett tag med, men då är det ju bra att ha en strategi som den här och hålla fast vid den 8) .
Lycka till!
//Norahsmamma
Vad kul att läsa att det går så bra för er!!
Jag skulle också gjort så som Ida (speciellt gått och lagt mig själv igen
Tidiga morgnar är ju något som man kan få kämpa ett tag med, men då är det ju bra att ha en strategi som den här och hålla fast vid den 8) .
Lycka till!
//Norahsmamma
Norah
Almin
Almin