Hjälp hjälp hjälp...
-
Erahsmamma
Re: Hjälp hjälp hjälp...
när ska detta pådrag med bajs lugna sig?
hon bajsar 2 gånger om dagen alltså..
hon bajsar 2 gånger om dagen alltså..
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
kurstart 2012-02-18
-
Erahsmamma
-
Norahsmamma
- Rådgivare/advisor
Hej
. Det är först nu när hon blev året som det faktiskt har stabiliserat sig. Jag tror att man, om man följer alla råd som ges, helt enkelt får acceptera att man har ett barn som bajsar ofta och sedan inte lägga för mycket fokus på det. Behövs det bytas blöja mitt i en lur så får det vara så. Man gör det så smidigt och diskret som möjligt.
//Norahsmamma
Jag tror inte att det har någon större betydelse ur trötthetssynpunkt om du skulle lägga henne 15 min senare, så jag tycker att du ska ha kvar luren från kl 13.Erahsmamma skrev: kommer hon vara tillräckligt trött för att kunna sova 2 timmar vid 13.00.. och hon vaknade idag vid ca halv 2 tror vi, skulle bara gå in och titta till henne , och då låg hon vaken redan, men iaf hon hade väldigt svårt att somna om efter det,
så min fundering har varit om vi kanske skulle ha middagslur 13.15-15.15.
Vår tjej bajsade också 3-4 ggr om dagen. Vi använde oss av alla bra tips som finns här på forumet för att försöka styra upp det lite mer. Men hon fortsatte bajsa flera gånger om dagenErahsmamma skrev:när ska detta pådrag med bajs lugna sig?
//Norahsmamma
Norah
, född 110123, kurad juli 2011
Almin
, född 160521, SM från start
Almin
-
Erahsmamma
Hej norahsmamma! Tack för ditt svar:) jo har nog gjort allt för att försöka styra upp det, känns så konstigt dock, från att i början av kuren vara stenhård i magen, ( hon bajsade varje dag då med 1-2 gr) men nu.. Det är världens pådrag.
Ja det är väl bara att acceptera.
Men jo jag vet att man ska byta i luren, men säg såhär
Hon vaknar och bajsar 7.20 är pigg, det känns som hon bara kommer bli mer vaken av att jag byter på henne än väntar till 8,? Elr?
Sen ibland, som idag, på luren, jag visste ju inte att hon bajsade när hon vaknade till och gnällde, jag ramsade bara utanför..? :/
Ja det är väl bara att acceptera.
Men jo jag vet att man ska byta i luren, men säg såhär
Hon vaknar och bajsar 7.20 är pigg, det känns som hon bara kommer bli mer vaken av att jag byter på henne än väntar till 8,? Elr?
Sen ibland, som idag, på luren, jag visste ju inte att hon bajsade när hon vaknade till och gnällde, jag ramsade bara utanför..? :/
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
kurstart 2012-02-18
Hej!
Om det bara handlar om en liten stund, 30-40 minuter så kan du väl vänta med att byta. Väck med en marginalkvart i så fall.
Jag tänkte så här när vi var i de situationerna - om vi istället varit på stan, gjort ärende och jag glömt att ta med en extra blöja...
Då hade hon varit tvungen att klara sig hem i alla fall och det hade kanske tagit en liten stund. Ingen fara säger jag.
Barnavårdsnämnden kanske kommer och biter mig nu... men det är mina tankar det.
Bör noteras - självklart skall inget barn ligga med bajs i blöjan onödigt länge alls. Men man skall inte heller introducera onödigt många vargar om man säger.
Jag tror E bajsade någon gång under natten och jag märkte varken uppvaket eller någon lukt förrän på morgonen då vi väckte. Men hon hade sovit gott.
MEN jag har alltid smort liten rumpa och snippa med Weledas Zinksalva vid varje byte och extra inför natten. För att förebygga irritation.
Om det bara handlar om en liten stund, 30-40 minuter så kan du väl vänta med att byta. Väck med en marginalkvart i så fall.
Jag tänkte så här när vi var i de situationerna - om vi istället varit på stan, gjort ärende och jag glömt att ta med en extra blöja...
Barnavårdsnämnden kanske kommer och biter mig nu... men det är mina tankar det.
Bör noteras - självklart skall inget barn ligga med bajs i blöjan onödigt länge alls. Men man skall inte heller introducera onödigt många vargar om man säger.
Jag tror E bajsade någon gång under natten och jag märkte varken uppvaket eller någon lukt förrän på morgonen då vi väckte. Men hon hade sovit gott.
//Anna
Mamma till Ester -
född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma till Ester -
-
Erahsmamma
Jo är så jag känner lite, kan bli att man släpper in fler vargar, och är det bara 30 min kvar till väckning tex, och hon somnar om efter att à bajsat lite haft i sömnen, då stör jag ju mer om jag byter..? Men då kanske det blir en vana att hon gör det i "sömnen"?
Det som känns så jobbigt är om hon gnäller och man inte vet att hon har bajsat och hon bara får ramsan som svar..
då känner jag mig som världens sämsta förälder
Tex en gång.. Erah brukar väldigt ofta vakna runt 7 tiden) och jag brukar alltid innan jag tittarpå klockan tänka, klockan känns som den är mkt.. Den är säkert snart 8, och så tittar jag och sen kanske är 7.10, men iaf, den här gången så tittade jag inte för jag "visste" kl var inte mkt, så jag ramsade och ramsade somnade om emellan, hon med, det måste hon, men gnällde då och då, och sen kollade jag på kl..... Halv9!! Och hon hade bajsat! Jag kännde mig HEMSK!
Tänk om ngt annat skulle hända och där ligger hon med det ända svar hon får är ramsan..
Det som känns så jobbigt är om hon gnäller och man inte vet att hon har bajsat och hon bara får ramsan som svar..
Tex en gång.. Erah brukar väldigt ofta vakna runt 7 tiden) och jag brukar alltid innan jag tittarpå klockan tänka, klockan känns som den är mkt.. Den är säkert snart 8, och så tittar jag och sen kanske är 7.10, men iaf, den här gången så tittade jag inte för jag "visste" kl var inte mkt, så jag ramsade och ramsade somnade om emellan, hon med, det måste hon, men gnällde då och då, och sen kollade jag på kl..... Halv9!! Och hon hade bajsat! Jag kännde mig HEMSK!
Tänk om ngt annat skulle hända och där ligger hon med det ända svar hon får är ramsan..
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
kurstart 2012-02-18
-
LilloppansMamma
Hej!
Tyvärr finns det ingen mirakellösning på problemet. Men nyckeln ligger i just lyssnandet. Här hemma hör jag om det är några konstigheter för då frågar Loppan efter hjälp och så går jag självfallet in och tittar till henne. Kan du urskilja när Erah frågar efter din hjälp eller är förbaskad på tillvaron?
Vi hade under kurens första dagar problem med morgonbajseri. Från mina anteckningar har jag skrivit att "SUCK var detta är jobbigt!" Men efter en vecka så var problemet ur världen. Jag tittade över maten och insåg att Loppan är känslig mot päron och bytte vällingsort, samt stoppande katrinplommon.
LilloppansMamma
Tyvärr finns det ingen mirakellösning på problemet. Men nyckeln ligger i just lyssnandet. Här hemma hör jag om det är några konstigheter för då frågar Loppan efter hjälp och så går jag självfallet in och tittar till henne. Kan du urskilja när Erah frågar efter din hjälp eller är förbaskad på tillvaron?
Vi hade under kurens första dagar problem med morgonbajseri. Från mina anteckningar har jag skrivit att "SUCK var detta är jobbigt!" Men efter en vecka så var problemet ur världen. Jag tittade över maten och insåg att Loppan är känslig mot päron och bytte vällingsort, samt stoppande katrinplommon.
Här hänger jag inte riktigt med.Tex en gång.. Erah brukar väldigt ofta vakna runt 7 tiden) och jag brukar alltid innan jag tittarpå klockan tänka, klockan känns som den är mkt.. Den är säkert snart 8, och så tittar jag och sen kanske är 7.10, men iaf, den här gången så tittade jag inte för jag "visste" kl var inte mkt, så jag ramsade och ramsade somnade om emellan, hon med, det måste hon, men gnällde då och då, och sen kollade jag på kl..... Halv9!! Och hon hade bajsat!
Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
-
Erahsmamma
Ne alltså, jag vet att jag tittade på kl runt halv 7.. Sen gnällde hon och jag ramsade och vi måste båda ha somnat om emellan åt.. För trodde inte tiden hade gått så fort.. Så när hon gnällde igen så ramsade jag ju bara:( och så tittade jag halv 9..
:( då flög jag upp
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
kurstart 2012-02-18
-
Erahsmamma
Kände mig hemsk, just för att hon hade bajsat också
:(
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
kurstart 2012-02-18
Hejsan,
tänkte bara kolla status. Har du ändrat schemat till ett 19-07 schema? tidigarelagt den långa luren en aning?
/Nat
tänkte bara kolla status. Har du ändrat schemat till ett 19-07 schema? tidigarelagt den långa luren en aning?
/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
-
Erahsmamma
Hej! Har ej ändrat 19-7 med tanke på att vi ställde om kl nu så blev det ju så automatiskt. Men ja, har ändrat schemat , första luren är nu 10.00-10.20 och sista mellan 13.00-15.00 än innan (14.00-16.00) 
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
kurstart 2012-02-18
-
Erahsmamma
Detta skulle jag gjort för länge sedan... Var för nära på natten, nu sover hon ju längre på morgonen!, hon var ju arg förut.. Dumma mamma! hon var ju pigg vid 7...
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
kurstart 2012-02-18
Hejsan,
ah ja det är lätt att vara efterklok, tänk istället va bra att du faktiskt ändrade nu
Du skriver att du nu har långa sovpasset kl 13-15 och lägger dottern kl 19 för natten. Om jag får vara lite petig tycker jag fortfarande att detta sovpass är väl sent på dagen. 12-14 tycker jag är bra för då är det exakt lika många timmar från att barnet vaknar på morgonen 7 till kl 12 (5 timmar), som mellan att barnet vaknar från luren kl 15 tills att det somnar för natten kl 19 (5 timmar).
Men som jag skrev är det en mindre grej och fungerar det med 13-15 så behöver du ju inte ändra. Personligen tycker jag att det är bra att tänka långsiktigt med schemat. Lägger man långa luren rätt redan från början så slipper man ändra den när man kortar ner och tar bort andra lurar.
/Nat
ah ja det är lätt att vara efterklok, tänk istället va bra att du faktiskt ändrade nu
Du skriver att du nu har långa sovpasset kl 13-15 och lägger dottern kl 19 för natten. Om jag får vara lite petig tycker jag fortfarande att detta sovpass är väl sent på dagen. 12-14 tycker jag är bra för då är det exakt lika många timmar från att barnet vaknar på morgonen 7 till kl 12 (5 timmar), som mellan att barnet vaknar från luren kl 15 tills att det somnar för natten kl 19 (5 timmar).
Men som jag skrev är det en mindre grej och fungerar det med 13-15 så behöver du ju inte ändra. Personligen tycker jag att det är bra att tänka långsiktigt med schemat. Lägger man långa luren rätt redan från början så slipper man ändra den när man kortar ner och tar bort andra lurar.
/Nat
-
Erahsmamma
Hej! Nej som jag skrev sover hon fortfarande natt 8-8, men sen vi ställde om kl så har det ju fixat sig ändå, eftersom det är inte lika ljust nu på morgonen bl.a.
Nya schemat:
Schema nytt
8.00 bm
8.30 frukost
10.00-10.20 sova 20 min
11.15 lunch
12.40 bm
13.00-15.00 sova 2 timmar
16.00 bm+ middag
18.30 gröt
20.00 godnatt
Nya schemat:
Schema nytt
8.00 bm
8.30 frukost
10.00-10.20 sova 20 min
11.15 lunch
12.40 bm
13.00-15.00 sova 2 timmar
16.00 bm+ middag
18.30 gröt
20.00 godnatt
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
kurstart 2012-02-18
Hej,
Ok då är jag med.
Och då blir det ju 5 timmar mellan uppvakt och långpass och uppvak från långpass till kvällsovning
Härligt!
Hoppas att allt sätter sig nu med morgonpoop och allt 8)
Ok då är jag med.
Och då blir det ju 5 timmar mellan uppvakt och långpass och uppvak från långpass till kvällsovning
Härligt!
Hoppas att allt sätter sig nu med morgonpoop och allt 8)