Nattmål
Re: Nattmål
Hej!
En liten uppdatering:
6:e dagen i ett försök att ta bort nattmål 01 och 04.
Andra dagen utan napp..
18:30 Godnatt!
20:00 Han vaknar och det räcker med att jag lägger honom tillrätta.
21:15 Buff + solfjäder, buff + solfjäder
22:00 Väcker honom för mat. ca 100 ml!!
02:30 Buff + solfjäder, buff + solfjäder, buff + solfjäder
Vad hände sen?
Jo, 03:30 vaknar han och får ett utbrott...jag buffar och buffar i drygt n halvtimme utan att han ger med sig...sedan orkar inte in rygg längre /har burit honom nästan hela dagen eftersom han inte har nappen till tröst längre) och jag tar upp honom!!! :$ ...Det tar ytterligare n halv timme för att lugna honom och till slut somnar han i min famn i min säng...
Han vaknar igen 05:00 och jag vaggar honom till sömn i min famn.
Till slut vaknar han 06:10.
En liten uppdatering:
6:e dagen i ett försök att ta bort nattmål 01 och 04.
Andra dagen utan napp..
18:30 Godnatt!
20:00 Han vaknar och det räcker med att jag lägger honom tillrätta.
21:15 Buff + solfjäder, buff + solfjäder
22:00 Väcker honom för mat. ca 100 ml!!
02:30 Buff + solfjäder, buff + solfjäder, buff + solfjäder
Vad hände sen?
Jo, 03:30 vaknar han och får ett utbrott...jag buffar och buffar i drygt n halvtimme utan att han ger med sig...sedan orkar inte in rygg längre /har burit honom nästan hela dagen eftersom han inte har nappen till tröst längre) och jag tar upp honom!!! :$ ...Det tar ytterligare n halv timme för att lugna honom och till slut somnar han i min famn i min säng...
Han vaknar igen 05:00 och jag vaggar honom till sömn i min famn.
Till slut vaknar han 06:10.
111219
Det är tur att jag fick sova mellan 22-02:30, annars hade jag varit knäckt idag.
Hur ska jag gå vidare nu?
Ni som avvänjt era barn vid napp - hur gick det för er?
Tacksam för alla tips!
Kram!!
Hur ska jag gå vidare nu?
Ni som avvänjt era barn vid napp - hur gick det för er?
Tacksam för alla tips!
Kram!!
111219
Hej Bemman, lite pepp igen efter en rörig natt. 
Jag har själv inte använt napp på min lilla så där får någon annan kila in några andra erfarenheter, det som brukar sägas är dock att föräldrar minnas nappen lägre än liten.
Läs gärna om nappen i Barnaboken (s 231).
Du säger att du burit kring på liten hela dagen? Har liten varit ledsen hela dagen?
Och du är säker på att det är nappen och inte ..... hungrig? Liten växer ju så det knakar kanske har hungern ökat. Det brukar generellt vara anledning ett om man är ledsen dagtid, anledning två är trött.
Och att ta upp på natten hör inte till verktygslistan, det man förmedlar till liten då är att vagnen skulle vara något läskigt, att man räddar liten från något istället för att trösta. Lät liten arg eller ledsen? En arg liten är svår att verktyga, ibland måste liten bara få häva ur sig alla "svordomar" och det du kan göra är husljud för att visa att du finns där. Om skriket övergår till ledsen skall man givetvis buff/solfjädra eller vagna. Ingen liten ska vara ledsen men arg, det får man vara.
Tycker du att du kan ana ilska eller ledsen i skriket?
kram Tin
Jag har själv inte använt napp på min lilla så där får någon annan kila in några andra erfarenheter, det som brukar sägas är dock att föräldrar minnas nappen lägre än liten.
Du säger att du burit kring på liten hela dagen? Har liten varit ledsen hela dagen?
Och du är säker på att det är nappen och inte ..... hungrig? Liten växer ju så det knakar kanske har hungern ökat. Det brukar generellt vara anledning ett om man är ledsen dagtid, anledning två är trött.
Och att ta upp på natten hör inte till verktygslistan, det man förmedlar till liten då är att vagnen skulle vara något läskigt, att man räddar liten från något istället för att trösta. Lät liten arg eller ledsen? En arg liten är svår att verktyga, ibland måste liten bara få häva ur sig alla "svordomar" och det du kan göra är husljud för att visa att du finns där. Om skriket övergår till ledsen skall man givetvis buff/solfjädra eller vagna. Ingen liten ska vara ledsen men arg, det får man vara.
kram Tin
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.
Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars
Ja, nu när du säger det då tycker jag att han lät ilsken... Hm
Svårt det där med husljud..bor i lägenhet och många grannar skulle lg störas av det..därför har jag också valt att buffa. Skulle han bli förvirrad om jag vagnade inatt?? Känner att ryggen inte klarar mycket mer just nu...
Tack för all peppar! <3
Svårt det där med husljud..bor i lägenhet och många grannar skulle lg störas av det..därför har jag också valt att buffa. Skulle han bli förvirrad om jag vagnade inatt?? Känner att ryggen inte klarar mycket mer just nu...
Tack för all peppar! <3
111219
Hej! Att buffa och vagna ser jag som likvärdiga alternativt, för det är samma rytmiska rörelse. Så välj det verktyg som passar bäst (för ryggen
)

Jag hade samma oro när vi bodde i lägenhet. Jag var främst orolig för att de skulle störas av att dottern lät så jag pratade med grannarna, som såg ut som frågetecken. De hade inte hört ett knyst trots att det varit rätt livatBemman skrev:Svårt det där med husljud..bor i lägenhet och många grannar skulle lg störas av det..
Jag har haft napp under mina barns första månader (typ fram till ca 3 mån). Då har vi haft ett par tre stökiga dygn. Jag har försökt hålla i minnet varför jag tagit bort nappen överhuvudtaget, dvs. vilken situation jag INTE vill tillbaka till. Min minsting åt sig inte mätt utan föredrog napp istället, och det blev ju katastrof med sömnen. Så det var liksom inget alternativ att ta tillbaka nappen. Men det var stora högljudda frågor om var nappen var...Bemman skrev:Ni som avvänjt era barn vid napp - hur gick det för er?
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Godmorgon alla kloka!
Ni ska veta att de senaste dagarna och nätterna har varit underbara. Vi har gjort framsteg!
Han har hoppat över 01-målet.
Nu väcker jag honom 22 för mat och han verkar irriterad för han dricker inte mycket och vill vända sig tillbaka på mage för att somna om. Sedan sover han till 04 (sommartid).
Mellan 04 och (nu) 07:30 vaknar han flera gånger och jag slår på dammsugaren som hjälper honom somna om. Han sover med en gång men när jag sedan stänger av den tar det inte mer än 20min innan han vaknar igen...
Ska jag låta dammsugaren stå på till 07:30 eller är det risk att den tappar sin effekt?
Många kramar!!! <3
Ni ska veta att de senaste dagarna och nätterna har varit underbara. Vi har gjort framsteg!
Nu väcker jag honom 22 för mat och han verkar irriterad för han dricker inte mycket och vill vända sig tillbaka på mage för att somna om. Sedan sover han till 04 (sommartid).
Mellan 04 och (nu) 07:30 vaknar han flera gånger och jag slår på dammsugaren som hjälper honom somna om. Han sover med en gång men när jag sedan stänger av den tar det inte mer än 20min innan han vaknar igen...
Ska jag låta dammsugaren stå på till 07:30 eller är det risk att den tappar sin effekt?
Många kramar!!! <3
111219
Godmorgon alla kloka!
Han har hoppat över 01-målet.
Många kramar!!! <3
Många kramar!!! <3
111219
Jippe, vad underbart, hurra hurra. =D> \:D/ Och liten verkar ha fått smak på att sova, fantastiskt.Bemman skrev:Ni ska veta att de senaste dagarna och nätterna har varit underbara. Vi har gjort framsteg!Han har hoppat över 01-målet.
Nu väcker jag honom 22 för mat och han verkar irriterad för han dricker inte mycket och vill vända sig tillbaka på mage för att somna om.
Jag hade fortsatt som du, stängt av är han somnat, vi körde med mozart och jobbade på som du, när liten somnat stängde vi av. Det tog ett tag innan liten fattade galoppen, men budskapet skall vara på natten händer INGET, liten ska ju inte fastna i att man på morgonen behöver dammsugaren för att sova. Här är en tråd med mycket inspiration angående tidiga morgnar.Bemman skrev:Han sover med en gång men när jag sedan stänger av den tar det inte mer än 20min innan han vaknar igen... Ska jag låta dammsugaren stå på till 07:30 eller är det risk att den tappar sin effekt?
kram Tin
Hej!
Jag är helt lyrisk idag, han gör framsteg hela tiden. Jag var inte inne hos honom en enda gång i natt - han svarar jättebra på budskapet.
Tack alla som hjälper mig på vägen!!!
Jag undrar hur ni gör när nu går på promenad..han är lugn så länge vagnen gungar och är i rörelse men han vaknar så fort man stannar.
Han ligger på rygg i vagnen - har det någon betydelse??
Många kramar!!
<3
Jag är helt lyrisk idag, han gör framsteg hela tiden. Jag var inte inne hos honom en enda gång i natt - han svarar jättebra på budskapet.
Jag undrar hur ni gör när nu går på promenad..han är lugn så länge vagnen gungar och är i rörelse men han vaknar så fort man stannar.
Många kramar!!
<3
111219
-
Irmasmamma
Åh vilken underbar läsning!!Bemman skrev:Hej!
Det brukar bli bättre om man låter liten somna i stillastående vagn och sova 10 min innan man går iväg.Bemman skrev:Jag undrar hur ni gör när nu går på promenad..han är lugn så länge vagnen gungar och är i rörelse men han vaknar så fort man stannar.
Ska dock tillägga att så har vi gjort hela tiden och det var först nyligen, efter någon månad med schema osv som liten började kunna sova vidare när vagnen stannat.
Så innan har vi helt enkelt gjort så att vi antingen är ute och går när liten är vaken (vilket rekommenderas, då får de ju både dagsljus och en trevlig stund att titta på himlen och träd och annat spännande
Ang. ryggläge i vagnen så funkar det för vissa små. Här har dock inget annat än mage accepterats (somnar hon nån gång på rygg vaknas det garanterat för tidigt!) så det är bara för mig att bädda om så att det blir plant i vagnen när det ska sovas...
Irma
111108, SM från 3 veckor.
Olof
131008, SM från början.
Olof
Jamen vad underbart \:D/ , vilka framsteg ni gjort. =D> =D> =D>
När det gäller promenad i vagn, jag kan bara bekräftelseramsa Irmasmamma.
Testa sova på magen i vagnen, det är i och för sig bra om man har en bred ligginsats i vagnen så liten får plats ordentligt. Låt liten somna i stilla stående vagn och promenera iväg efter 10 min sömn då liten sover djupt.
Men, som Irmasmamma säger, så är det roligare att vara vaken i vagnen, kanske sitta lite lutad upp eller åtminstone fälla ner suffletten så man ser allt spännande som finns i världen. Vi gick mest promenader i vaket tillstånd, och sov hemma i sängen.
Egentligen var inte vagnen kul alls förrän liten blev över året, populärt var istället att sitta med huvudet utåt i en babybjörn och undersöka världen på detta sätt. Då kunde man gå i skogen och känna på bark och kottar.
kram Tin
När det gäller promenad i vagn, jag kan bara bekräftelseramsa Irmasmamma.
Testa sova på magen i vagnen, det är i och för sig bra om man har en bred ligginsats i vagnen så liten får plats ordentligt. Låt liten somna i stilla stående vagn och promenera iväg efter 10 min sömn då liten sover djupt.
Men, som Irmasmamma säger, så är det roligare att vara vaken i vagnen, kanske sitta lite lutad upp eller åtminstone fälla ner suffletten så man ser allt spännande som finns i världen. Vi gick mest promenader i vaket tillstånd, och sov hemma i sängen.
Egentligen var inte vagnen kul alls förrän liten blev över året, populärt var istället att sitta med huvudet utåt i en babybjörn och undersöka världen på detta sätt. Då kunde man gå i skogen och känna på bark och kottar.
kram Tin
Återfall?
Hej!
Idag känns det inget bra...det som gick så bra..
Han har vaknat minst 1 gång i timmen i natt mellan 03:00 och 7:30.
Jag var ändå inte inne hos honom utan körde på med diverse husljud hela natten. Några tankar kring varför det blivit så normalt??
Kram!!! <3
Hej!
Idag känns det inget bra...det som gick så bra..
Han har vaknat minst 1 gång i timmen i natt mellan 03:00 och 7:30.
Jag var ändå inte inne hos honom utan körde på med diverse husljud hela natten. Några tankar kring varför det blivit så normalt??
Kram!!! <3
111219
-
Irmasmamma
Misströsta inte!
Alla små har fnurror ibland, det bästa är att inte dra för stora växlar på det hela! (Som den kloka SaraMilana
skrev till mig när jag undrade vad jag gjorde för fel när lillan plötsligt började vakna till under kvällarna, efter att aldrig gjort det på två månader...) Ge bara samma gamla svar som vanligt, "vi vaktar här, du kan sova tryggt" så har den här stormen snart blåst över.
Sen kan det ju förstås vara så att lilleman börjar bli sugen på lite smakisar också?! Börjar behöva nåt som mättar lite mer?

Alla små har fnurror ibland, det bästa är att inte dra för stora växlar på det hela! (Som den kloka SaraMilana
Sen kan det ju förstås vara så att lilleman börjar bli sugen på lite smakisar också?! Börjar behöva nåt som mättar lite mer?
Irma
Olof
131008, SM från början.
Olof
Tack för de uppmuntrande orden. 
Han har hittills fått Babysemp 1 (75%) och Babysemp 2 (25%). Vad skulle jag isåfall kunna ge honom nu?
Kram!
Han har hittills fått Babysemp 1 (75%) och Babysemp 2 (25%). Vad skulle jag isåfall kunna ge honom nu?
Kram!
111219
-
Irmasmamma
Du kanske kan börja med att trappa upp Babysemp 2 lite mer? Sen prova en liten del välling i ersättningen... Lite mosad banan eller potatis? Runt 3-4 mån brukar vara en bra starttid för smakisar!
Mer mat åt småfolket!
Irma
Olof
131008, SM från början.
Olof