Hjälp hjälp hjälp...
-
Erahsmamma
Re: Hjälp hjälp hjälp...
Nej jag vet man blir ju osäker första gången hon blir sjuk under kurens gång, klart man blir det, men jag vet ju själv att vi måste vara lugnet själva vi som föräldrar. Men det svaret du gav mig var just nu inget jag behövde, jag behöver höra att jag klarar detta! Och inte att jag ska avbryta, för då har jag inget.
Man behöver ju uppmuntran ibland som ska göra en mer självsäker, om man bara får höra att man gör fel och ska avbryta, vilken peppning är det?
Hur ofta behöver inte mammor och pappor som kör kuren lite uppmuntrande råd vid första fnurran?
Man behöver ju uppmuntran ibland som ska göra en mer självsäker, om man bara får höra att man gör fel och ska avbryta, vilken peppning är det?
Hur ofta behöver inte mammor och pappor som kör kuren lite uppmuntrande råd vid första fnurran?
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
kurstart 2012-02-18
Du fixat detta!
Bättre att göra tveklöst fel än halvan rätt.
Behövs det extra störning nu när hon är sjuk så ge henne det men med en attityd av självsäkerhet. Du vet precis vad du gör och förmedlar detta till henne. Men minimera trafiken i rummet gör ett ordentligt jobb när du är hos henne. Detta inte hit och dit. Var beredd på extra frågor när hon är frisk igen. Jaså är det slut på buffandet nu?!? När de små är sjuka är det många gånger föräldrarnas vargar som måste skjutas först. Det finns många bra trådar här inne om feber och hosta. Vad man kan göra för att lindra. Vid hög feber ska du givetvis ha koll på henne. En örontermometer är en bra investering som inte stör nattsömnen så mycket men lugnar mammor och pappor .
Bättre att göra tveklöst fel än halvan rätt.
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Hej alla!
Ny användare här. Precis läst sova hela natten & tänkte kura vår snart 6 månaders dotter till helgen,men hade behövt hjälp med ett schema till henne. Har själv tänkte lite,men skulle vilja ha era åsikter ni som kan!
natt 19-7
7 amning
9-9.45 sova
10 amning + gröt
11.30-13 sova
13 lunch halv burk mat
15-15.45 sova
16 amning
17.30 gröt
18.40 nattslurk amning
Mvh Emelie
Ny användare här. Precis läst sova hela natten & tänkte kura vår snart 6 månaders dotter till helgen,men hade behövt hjälp med ett schema till henne. Har själv tänkte lite,men skulle vilja ha era åsikter ni som kan!
natt 19-7
7 amning
9-9.45 sova
10 amning + gröt
11.30-13 sova
13 lunch halv burk mat
15-15.45 sova
16 amning
17.30 gröt
18.40 nattslurk amning
Mvh Emelie
Apropå fel...... ingen höjdare att skriva på telefonen i forumet! Nån därute som kan utveckla en app för android och Iphone?
Jenny
Några konstiga ordval här och där......... så här ska det förstås stå!Du fixar detta!
Bättre att göra tveklöst fel än halvdant rätt. Behövs det extra stöttning nu när hon är sjuk så ge henne det men med en attityd av självsäkerhet. Du vet precis vad du gör och förmedlar detta till henne. Men minimera trafiken i rummet gör ett ordentligt jobb när du är hos henne. Dutta inte hit och dit. Var beredd på extra frågor när hon är frisk igen. Jaså är det slut på buffandet nu?!? När de små är sjuka är det många gånger föräldrarnas vargar som måste skjutas först. Det finns många bra trådar här inne om feber och hosta. Vad man kan göra för att lindra. Vid hög feber ska du givetvis ha koll på henne. En örontermometer är en bra investering som inte stör nattsömnen så mycket men lugnar mammor och pappor .
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Hej Emelie och välkommen hit!emzan skrev:Hej alla!
natt 19-7
7 amning
9-9.45 sova
10 amning + gröt
11.30-13 sova
13 lunch halv burk mat
15-15.45 sova
16 amning
17.30 gröt
18.40 nattslurk amning
Mvh Emelie
Starta gärna en egen tråd här på kurforum så ska vi hjälpa dig vidare!
mvh Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
Erahsmamma
Tack Manfred! Haha kallar dig det
förmodar att det är din sons namn ja:), detta behövde jag:) ja, jo självsäkerhet ska visas från oss föräldrar och ett lugn som är oslagbart! erah har fått en ny tand nu vill jag bara tilllägga! Så det har nog varit lite extra oro nu pga det med! Fasen känns som allt Kmr samtidigt, eksem, 8-månadersångest, och nu tand igen, men vi ska visa lugn!! Ändå. Det ska vi!
Vet att jag tidigare sagt att det inte finns möjlighet för erah att sova i eget rum, men funderar på att göra om hemma, och då kan hon det, för tror vi stör henne, för ibland när jag går och lägger mig så vaknar hon och tittar på mig, sen somnar hon om, men ändå. Men jag ska nog vänta tills denna fnurra är styrd åt rätt håll så hon inte blir helt för virrad. Elr hur?
Vet att jag tidigare sagt att det inte finns möjlighet för erah att sova i eget rum, men funderar på att göra om hemma, och då kan hon det, för tror vi stör henne, för ibland när jag går och lägger mig så vaknar hon och tittar på mig, sen somnar hon om, men ändå. Men jag ska nog vänta tills denna fnurra är styrd åt rätt håll så hon inte blir helt för virrad. Elr hur?
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
kurstart 2012-02-18
Klokt med eget rum!men funderar på att göra om hemma, och då kan hon det, för tror vi stör henne, för ibland när jag går och lägger mig så vaknar hon och tittar på mig, sen somnar hon om, men ändå. Men jag ska nog vänta tills denna fnurra är styrd åt rätt håll så hon inte blir helt för virrad. Elr hur?
Men hur kan hon vakna och TITTA på dig? har ni inte KOLMÖRKT i rummet? 8)
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
Norahsmamma
- Rådgivare/advisor
Hej!
Jag håller med Manfred10. Det här kommer ni fixa
Jag tror också att det är en superbra idé att Erah får ett eget rum. Jag tror att en del små knoddar bökar runt mer i sömnen än vad vi vet om. Och jag tror att det mesta "bökandet" sker just i sömnen. Och så länge man delar rum så märker man ju av det där mer och kan få för sig att något är knasigt och därefter kanske börjar verktyga i onödan för att man själv är trött och vill sova. Eller kanske börjar leta fel hit och dit även fast det kanske inte alls behöver vara något fel, hängde du med i mitt resonemang?
Pepp pepp!
Jag håller med Manfred10. Det här kommer ni fixa
Jag tror också att det är en superbra idé att Erah får ett eget rum. Jag tror att en del små knoddar bökar runt mer i sömnen än vad vi vet om. Och jag tror att det mesta "bökandet" sker just i sömnen. Och så länge man delar rum så märker man ju av det där mer och kan få för sig att något är knasigt och därefter kanske börjar verktyga i onödan för att man själv är trött och vill sova. Eller kanske börjar leta fel hit och dit även fast det kanske inte alls behöver vara något fel, hängde du med i mitt resonemang?
Och ibland kan det ju verkligen vara så att allting kommer på en gång och det kan bli lite svajigt ett tag. Men då fortsätter man bara med målet i sikte och styr upp ordentligt när sjukdomar och liknande har passeratErahsmamma skrev:Fasen känns som allt Kmr samtidigt, eksem, 8-månadersångest, och nu tand igen, men vi ska visa lugn!! Ändå. Det ska vi!
Pepp pepp!
Norah
, född 110123, kurad juli 2011
Almin
, född 160521, SM från start
Almin
-
Erahsmamma
Är ju så att jag har en liten lampa på tills jg går och lägger mig för att jag ska kunna se ngt.. Jo, får verkligen fundera över detta med eget rum, inget som kan ske omedelbart för måste göra om lite här hemma först, men är det inte bra att jag väntar också några veckor tills det he lugnat ner sig med allt annat?
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
kurstart 2012-02-18
Hejsan,
Ljus ökar inte direkt på chanserna att liten ska sova bra så min rekommendation är helt klart att ha så mörkt som möjligt och inga lampor tända. Människan har ett hormon i kroppen som heter melatonin vilket reglerar dygnsrytmen. Hormonet ökar på natten vilket gör oss trötta och minskar på dagen vilket gör oss pigga. Anledningen att det minskar på dagen är på grund av dagsljus (solen) och lampor. Har vi mycket ljus omkring oss på natten så minskar således melatoninet vilket gör oss piggare.
Sååå nu fick du lite bakgrund till varför vi propagerar för mörka rum när barnen sover
/Nat
Ljus ökar inte direkt på chanserna att liten ska sova bra så min rekommendation är helt klart att ha så mörkt som möjligt och inga lampor tända. Människan har ett hormon i kroppen som heter melatonin vilket reglerar dygnsrytmen. Hormonet ökar på natten vilket gör oss trötta och minskar på dagen vilket gör oss pigga. Anledningen att det minskar på dagen är på grund av dagsljus (solen) och lampor. Har vi mycket ljus omkring oss på natten så minskar således melatoninet vilket gör oss piggare.
Sååå nu fick du lite bakgrund till varför vi propagerar för mörka rum när barnen sover
/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
-
Erahsmamma
Tack för alla bra svar!! Tack verkligen!:) är jobbigt just nu, känns som många
Ifrågasätter kuren för mig.. Min sambo och släkt runt omkring, dom förstår inte att detta är det ända jag har, att det är iaf bättre än innan, för vi har inte kommit i hamn ännu med detta men det går inte att jämföra med hur vi hade det innan..!
Jag behöver lite råd:
erah somnar nu dom senaste nätterna direkt! Behöver ingen upplysningsramsa vid läggdags utan ramsar ut och.. Knäpptyst!
MEN hon fortsätter att bajsa på natten elr tidig morgon innan vi går upp.. Och grejen är att hon ofta gör detta i sömnen, alltså hon bajsat och somnar om direkt? Elr alltså hon har aldrig knappt vaknat. Och då blir det ju att man väcker henne för att byta, det är ju oundvikligt. Vet inte vad jag ska göra med detta, sen bajsar hon ca 2 gånger till på dagen.. Världens pådrag, tipps på mer stoppande mat än blåbärspuree?
Mitt andra dilemma är att hon fortfarande vill vakna runt 7 tiden, även om jag bytte den första luren från 45 min till 20 min.. Och nu är hon ganska trött under dagen.. Har gett detta ca 1 vecka nu, vad tror ni? Är hon en pigga och bör vi bara ge henne 11,5 timmar på natten och sedan lägga till 45 min igen för 20 min?
Nu ska vi ju ställa om kl inatt detta kanske är bra för erah, så blir det ju en timme tidigare vi går upp än förut, då kommer vi in i en annan rytm som kanske passar henne bättre.. Vad tror ni?
Ifrågasätter kuren för mig.. Min sambo och släkt runt omkring, dom förstår inte att detta är det ända jag har, att det är iaf bättre än innan, för vi har inte kommit i hamn ännu med detta men det går inte att jämföra med hur vi hade det innan..!
Jag behöver lite råd:
erah somnar nu dom senaste nätterna direkt! Behöver ingen upplysningsramsa vid läggdags utan ramsar ut och.. Knäpptyst!
MEN hon fortsätter att bajsa på natten elr tidig morgon innan vi går upp.. Och grejen är att hon ofta gör detta i sömnen, alltså hon bajsat och somnar om direkt? Elr alltså hon har aldrig knappt vaknat. Och då blir det ju att man väcker henne för att byta, det är ju oundvikligt. Vet inte vad jag ska göra med detta, sen bajsar hon ca 2 gånger till på dagen.. Världens pådrag, tipps på mer stoppande mat än blåbärspuree?
Mitt andra dilemma är att hon fortfarande vill vakna runt 7 tiden, även om jag bytte den första luren från 45 min till 20 min.. Och nu är hon ganska trött under dagen.. Har gett detta ca 1 vecka nu, vad tror ni? Är hon en pigga och bör vi bara ge henne 11,5 timmar på natten och sedan lägga till 45 min igen för 20 min?
Nu ska vi ju ställa om kl inatt detta kanske är bra för erah, så blir det ju en timme tidigare vi går upp än förut, då kommer vi in i en annan rytm som kanske passar henne bättre.. Vad tror ni?
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
kurstart 2012-02-18
Hejsan,
Du gör ett kanonjobb, försök stå emot vad släkt och vänner sig, du vet ju själv att hon aldrig sovit så bra som hon gör nu och bättre kommer det att bli. Det är du som är ansvarig för din dotters välmående och du tycker ju själv att detta är det bästa, där har du svaret
Är du med hur jag tänker? Det känns som att det vore bra om du fick henne att bajsa rätt sent på dagen och sen efter det fyller på magen med lite mer mat men inte sådan mat som sätter allt för mycket fart på tarmarna.
Lyckas inte problemet lösas så är det nog så att du får fortsätta byta blöja på natten tills hon blir lite äldre. Gör du det snabbt och lättsamt i mörkret så störs hon förhoppningsvis inte allt för mycket. Tyvärr blir ju din egna sömn lidande
/Nat
Du gör ett kanonjobb, försök stå emot vad släkt och vänner sig, du vet ju själv att hon aldrig sovit så bra som hon gör nu och bättre kommer det att bli. Det är du som är ansvarig för din dotters välmående och du tycker ju själv att detta är det bästa, där har du svaret
Det är inte helt ovanligt att yngre barn har lite överaktiv eller underaktiv tarm innan det stabiliseras när de är runt 1-2 år. Vissa fortsätter dock i samma bana även senare. För att lösa problemet tänker jag att du kan ge lösande föda på förmiddagen och stoppande föda efter kanske kl 15. Ge inte alltför fiberrikt på kvällen utan kanske bättre med majsvälling istället för fibervälling trots att fibervällingen mättar mer.. På morgonen kan du dock med fördel ge fibervälling. Samma gällande smörgåsar. Halva dagen fiberrikt bröd och mot eftermiddagen kan en smörgås av vitt bröd vara bättre. Blåbär i kvällsvällingen och kiwi eller russin i morgongrötenMEN hon fortsätter att bajsa på natten elr tidig morgon innan vi går upp.. Och grejen är att hon ofta gör detta i sömnen, alltså hon bajsat och somnar om direkt? Elr alltså hon har aldrig knappt vaknat. Och då blir det ju att man väcker henne för att byta, det är ju oundvikligt. Vet inte vad jag ska göra med detta, sen bajsar hon ca 2 gånger till på dagen.. Världens pådrag, tipps på mer stoppande mat än blåbärspuree?
Är du med hur jag tänker? Det känns som att det vore bra om du fick henne att bajsa rätt sent på dagen och sen efter det fyller på magen med lite mer mat men inte sådan mat som sätter allt för mycket fart på tarmarna.
Lyckas inte problemet lösas så är det nog så att du får fortsätta byta blöja på natten tills hon blir lite äldre. Gör du det snabbt och lättsamt i mörkret så störs hon förhoppningsvis inte allt för mycket. Tyvärr blir ju din egna sömn lidande
/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
-
Erahsmamma
Hej tack för ditt svar!
jo grejen är den att erah får gröt på kvällen, hon får mjölkfrigröt så har itne så mkt alternativ.
Jo har testat det du säger, föröka få henne att bajsa sent, och ja.. det gör hon oftast, igår bajsa hon vid halv 7, men bajsade ändå för det kvari i 7 på morgonen...
:/
hoppas det går över snart.
men tar gärna emot om ngn har råd med det andra jag undrar?
Som jag tidigare skrev, erah är inte ofta gnällig vid läggning, men när hon vaknar är hon flyförbannad, com ofta övergår i gråt.. vad beror detta på ..? sen känns det som hon har ett helt nytt sorts gråt.. ibland så hulkande, känns hemskt. men kanske också förändras med åldern?
iaf., förstår jag inte detta, hur kan hon vid tex på kvällen helt gå och lägga sig utan det minsta gnäll, och sen när hon vaknar för tidigt på morgonen, DIREKT bli så arg?
detta hände nu vid middagsluren också, somnade helt utan problem, men vaknade en halvtimme förtidigt, jätteledsen och arg, slutade med att jag var tvungen att buffa för att det var kris alltså, helt skrikit upp sig, sen somnade hon om.
och hur gör man nu ikväll vid omstälning av klockan?
jo grejen är den att erah får gröt på kvällen, hon får mjölkfrigröt så har itne så mkt alternativ.
Jo har testat det du säger, föröka få henne att bajsa sent, och ja.. det gör hon oftast, igår bajsa hon vid halv 7, men bajsade ändå för det kvari i 7 på morgonen...
:/
hoppas det går över snart.
men tar gärna emot om ngn har råd med det andra jag undrar?
Som jag tidigare skrev, erah är inte ofta gnällig vid läggning, men när hon vaknar är hon flyförbannad, com ofta övergår i gråt.. vad beror detta på ..? sen känns det som hon har ett helt nytt sorts gråt.. ibland så hulkande, känns hemskt. men kanske också förändras med åldern?
iaf., förstår jag inte detta, hur kan hon vid tex på kvällen helt gå och lägga sig utan det minsta gnäll, och sen när hon vaknar för tidigt på morgonen, DIREKT bli så arg?
detta hände nu vid middagsluren också, somnade helt utan problem, men vaknade en halvtimme förtidigt, jätteledsen och arg, slutade med att jag var tvungen att buffa för att det var kris alltså, helt skrikit upp sig, sen somnade hon om.
och hur gör man nu ikväll vid omstälning av klockan?
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
kurstart 2012-02-18
-
Erahsmamma
såhär ser vårat schema ut nu
8.00 bm
8.45 frukost
sova 10.45-11.05
11.45 lunch
13.40 bm
sova 14.00-16.00
16.15 middag
18.30 gröt
20.00 läggdags
vad tkr ni?
något som jag inte tänkt så mycket tidigare på, läst mer på forumet och det hänvisas mer till längre lur på förmiddagen och kortare på eftermiddagen jag har trott att "standard" varit tvärtom, men om man tänker efter själv så ja.. man sover själv bättre, om man då ska sova) en längre stund på förmiddagen för att kunna sova bra på natten.
sen å andra sidan så är det väl den sammanlagda sömnen som spelar in..
åh, känns jobbigt att behöva ändra eventuellt i schemat igen, men tror ni kanske vi skulle slippa tidiga uppvak om vi "butte plats" på lurarna??
8.00 bm
8.45 frukost
sova 10.45-11.05
11.45 lunch
13.40 bm
sova 14.00-16.00
16.15 middag
18.30 gröt
20.00 läggdags
vad tkr ni?
något som jag inte tänkt så mycket tidigare på, läst mer på forumet och det hänvisas mer till längre lur på förmiddagen och kortare på eftermiddagen jag har trott att "standard" varit tvärtom, men om man tänker efter själv så ja.. man sover själv bättre, om man då ska sova) en längre stund på förmiddagen för att kunna sova bra på natten.
sen å andra sidan så är det väl den sammanlagda sömnen som spelar in..
åh, känns jobbigt att behöva ändra eventuellt i schemat igen, men tror ni kanske vi skulle slippa tidiga uppvak om vi "butte plats" på lurarna??
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
kurstart 2012-02-18
-
Erahsmamma
tror föresten någon har nämt det tidagre med att 2 timmar söm 14.16 är nära inpå natten vid 20..
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
kurstart 2012-02-18